Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko jo alkanut etsiä halvempaa asuntoa kun asumistuki on pienentymässä? Vai odotatko vielä?

Vierailija
26.11.2023 |

Voihan se olla että perutaan koko asumistuen pienennys

Kommentit (200)

Vierailija
81/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä, sen taian nimi on toiminimi."

Olen itse tehnyt työtä toiminimella ja voin kertoa että se ei todellakaan ole mitään vajaatyökykyisen hommaa. Siinä pitää pystyä painamaan ihan täysillä sillä yrittäjäasenteella ja varautua siihen että aluksi tulot voivat jäädä hyvin pieniksi. Aloittavalla siis pitäisi olla taloudellisia puskureita jotta pääsee edes alkuun. Lainaahan yritystoiminnan aloittamiseen valmiiksi köyhä ei saa.

Tukiahan et myöskään juuri saa siihen alkuun ja jos jotain saat niin ne tulevat pitkällä viiveellä. Ja jos homma ei ala toimimaan niin olet ihan tyhjän päällä koska olet yrittäjä ja tukesi ovat vielä paljon pienemmät ja hankalammin saatavilla kuin tavallisella työttömällä.

Puhumattakaan siitä että pitää olla olemassa jotain erityistä osaamista jota voi myydä. 

Vajaatyökykyiset eivät ole työttömiä, vaan työkyvyttömiä. Koitetaan nyt pysyä asiassa.

Vierailija
82/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka isolla summalla ostat toiminimeni palveluita kuussa jos sellaisen perustan?

Riippuu ihan palveluistasi ja laskutuksestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä ketjuissa huomaa julmuuden heikompiosaisia kohtaan ja ymmärtämättömyyden, miten köyhä joku voi Suomessa olla. Maksan veroja mielelläni, jos niillä tuetaan kaikkein köyhimpien ihmisarvoista elämää. Hallituksen päätöksien perusteella näin ei ole. 

Mitä nämä heikompiosaiset ovat? Vammaisia? Työkyvyttömiä? Fyysisesti tai henkisesti vajaita vai miksi he ovat normaali ihmisiä heikompia?

Ihan samaa mietin. Olenko minä sitten hyväosainen, kun en saa tukia ja maksan yksin talouden ainoana aikuisena asuessani asumiseni ihan itse ja nousen joka aamu töihin, vaikka sairastan keskivaikeaa masennusta ja paniikkihäiriötä? Tästä ilosta saan käyttää elämiseen n.800 euroa/kk laskujen jälkeen :) Ainiin, ja yksi lukiossa opiskeleva jälkeläinenkin vi

Hänellä on poikkeuksellisen joustava työnantaja tai sitten työ, jossa ei vaadita muuta kuin työpaikalle tai etätöihin ilmoittautumista.

Työpaikkansa voi pitää vaikka kuinka pitkään, vaikka olisi osaksi tai kokonaankin työkyvytön ja/tai sairauslomilla. Uutta työpaikkaa kuitenkin on mahdoton saada. Tämä tekee edellä kirjoittaneesta hyväosaisen.

Vierailija
84/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme sukulaisen omistamassa asunnossa. Halvempi asunto olisi kaksio, joka on aika hankala asumismuoto, kun meitä on kolme, minä ja kaksi opiskelevaa nuorta. Mutta jos on pakko, niin kaksioon sitten vaan. Joutuisin laittamaan sänkyni keittiöön, sinne ei tosin parisänkyä mahtuisi, mikä on ikävää, koska minulla on miesystävä. Nuoret tarvitsevat opiskelurauhansa. Olohuonetta ei olisi, viettäisin aikani keittiössä.

Vierailija
85/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra 420 euroa kuussa ja tän halvempaa yksiötä ei tästä kaupungista löydy. Pitää varmaan muuttaa kadulle ni ei tarvi veronmaksajien maksaa asumistukea 🤗

Vierailija
86/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vajaatyökykyiset eivät ole työttömiä, vaan työkyvyttömiä. Koitetaan nyt pysyä asiassa."

Todella moni työtön on työtön koska on vajaatyökykyinen ja sellaisella taas on niitä töitä tarjolla varsin vähän. Osaa ei myöskään erilaisia syistä luokitella vajaatyökykyisiksi vaikka he oikeasti sellaisia ovat.

Vierailija
87/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka isolla summalla ostat toiminimeni palveluita kuussa jos sellaisen perustan?

No kerro sinä millainen toiminimi ja mille alalle kannattaa perustaa kun tunnut kaiken niin hyvin tietävän.

Vierailija
88/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen ihan mitä vain sinä haluat ja hinta voidaan sopia. Milloin voin aloittaa?

Vierailija
89/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vajaatyökykyiset eivät ole työttömiä, vaan työkyvyttömiä.."

Et näköjään tiedä edes perusasioita tästä aiheesta mutta silti sinulla on voimakkaat varmat mielipiteet.

Vierailija
90/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut katselemaan asuntoa ja työpaikkaa ympäryskunnista: Vihti, Porvoo, Kirkkonummi, Kerava... Ei ole kohta varaa olla töissä täällä Vantaallakaan. Näin työvoimapula-alalla saan töitä oikeasti ihan mistä vaan, joten onneksi se ei ole ongelma. 

Olen ihan tavis matalapalkkainen, eronnut yhteishuoltaja. On tämä kyllä aikamoista idiotismia, jos minunkaltaisiani työteliäitä ihmisiä ajetaan pois pk-seudulta. Minun alallani on niin jäätävä pula ihmisistä, että ihan on tultu kotoa kyselemään töihin viime kesänä! Tällaisilla aloilla ei todellakaan ole mitään tarvetta matkustaa vaikka Järvenpäästä Helsinkiin töihin, kun sen työn saa ihan sieltä Järvenpäästä sitten. 

Kohta itketään työvoimapulaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

Oletko totaaliyksinhuoltaja vai maksaako lapsen isä elatusapua? Nimittäin jos on lapsella etäisä ja lähivanhemman tulot putoavat, elatusavun määrä kuuluu tarkoistaa ja isän maksaa enemmän. Ei se lapsi vain äidin elatusvastuulla ole.

Nämä asumistuen leikkaukset eivät kohdistu lainkaan köyhimpiin, sillä he saavat toimeentulotukea, jonka määrä lisääntyy, jos muut tuet vähenevät. Opiskelijoihin säästöt osuvat pahimmin.

Vierailija
91/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme sukulaisen omistamassa asunnossa. Halvempi asunto olisi kaksio, joka on aika hankala asumismuoto, kun meitä on kolme, minä ja kaksi opiskelevaa nuorta. Mutta jos on pakko, niin kaksioon sitten vaan. Joutuisin laittamaan sänkyni keittiöön, sinne ei tosin parisänkyä mahtuisi, mikä on ikävää, koska minulla on miesystävä. Nuoret tarvitsevat opiskelurauhansa. Olohuonetta ei olisi, viettäisin aikani keittiössä.

Me asuimme 5 hengen perheenä kaksiossa pitkään. Se oli omistusasunto, emme saaneet mitään tukia.

Joten eiköhän tuilla eli muiden veronmaksajien kustannuksella elävä voi muuttaa kaksioon 2 lapsen kanssa ihan hyvin. Väljempää teillä on siellä kuin mitä meillä oli, kun maksoimme elämisemme ihan itse.

Ennen näitä säästöjä en edes tajunnut, miten leveästi jotkut ovat muiden rahoilla elelleet.

Vierailija
92/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asuimme 5 hengen perheenä kaksiossa pitkään. Se oli omistusasunto, emme saaneet mitään tukia.

Joten eiköhän tuilla eli muiden veronmaksajien kustannuksella elävä voi muuttaa kaksioon 2 lapsen kanssa ihan hyvin. Väljempää teillä on siellä kuin mitä meillä oli, kun maksoimme elämisemme ihan itse.

Ennen näitä säästöjä en edes tajunnut, miten leveästi jotkut ovat muiden rahoilla elelleet.

Samaa mieltä..olen asunut kaksiossa teinin kanssa viimeiset 8 vuotta ja nukkunut olohuoneessa, koska ei ole varaa yksin maksaa asumisesta enempää. Nytkin 850e/kk menee ihan omasta pussista ilman apuja valtiolta. Kieltämättä oma makuuhuone olisi enemmän kuin kiva etenkin nyt kun teinilläkin seurustelukumppani ja pyörimme tässä ahtaassa asunnossa kaikki kolme isoa ihmistä. 

Vierailija
93/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joten eiköhän tuilla eli muiden veronmaksajien kustannuksella elävä voi muuttaa kaksioon 2 lapsen kanssa ihan hyvin. Väljempää teillä on siellä kuin mitä meillä oli, kun maksoimme elämisemme ihan itse."

Jos joudut asumaan ahtaammin kuin kolme ihmistä kaksiossa etkä silti ole niin pienituloinen että saisit tukia niin asumisessasi on jotain kyllä jotain hyvin outoa.

Vierailija
94/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä ketjuissa huomaa julmuuden heikompiosaisia kohtaan ja ymmärtämättömyyden, miten köyhä joku voi Suomessa olla. Maksan veroja mielelläni, jos niillä tuetaan kaikkein köyhimpien ihmisarvoista elämää. Hallituksen päätöksien perusteella näin ei ole. 

Mitä nämä heikompiosaiset ovat? Vammaisia? Työkyvyttömiä? Fyysisesti tai henkisesti vajaita vai miksi he ovat normaali ihmisiä heikompia?

KYSY LÄÄKÄREILTÄ, jospa vastaisi sulle joku

Vierailija
95/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samaa mieltä..olen asunut kaksiossa teinin kanssa viimeiset 8 vuotta ja nukkunut olohuoneessa, koska ei ole varaa yksin maksaa asumisesta enempää. Nytkin 850e/kk menee ihan omasta pussista ilman apuja valtiolta. Kieltämättä oma makuuhuone olisi enemmän kuin kiva etenkin nyt kun teinilläkin seurustelukumppani ja pyörimme tässä ahtaassa asunnossa kaikki kolme isoa ihmistä. "

No valinnan sinäkin olet tuossa tehnyt. Saisit samalla summalla ihan taatusti isomman asunnon jos se olisi vanhempi ja/tai syrjemmällä. 

Lisäksi täytyy muistaa että omaa maksava ihminen kartuttaa koko ajan omaisuuttaan.

Vierailija
96/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt työtä toiminimella ja voin kertoa että se ei todellakaan ole mitään vajaatyökykyisen hommaa. Siinä pitää pystyä painamaan ihan täysillä sillä yrittäjäasenteella ja varautua siihen että aluksi tulot voivat jäädä hyvin pieniksi. Aloittavalla siis pitäisi olla taloudellisia puskureita jotta pääsee edes alkuun. Lainaahan yritystoiminnan aloittamiseen valmiiksi köyhä ei saa.

Tukiahan et myöskään juuri saa siihen alkuun ja jos jotain saat niin ne tulevat pitkällä viiveellä. Ja jos homma ei ala toimimaan niin olet ihan tyhjän päällä koska olet yrittäjä ja tukesi ovat vielä paljon pienemmät ja hankalammin saatavilla kuin tavallisella työttömällä.

Puhumattakaan siitä että pitää olla olemassa jotain erityistä osaamista jota voi myydä. 

Yrittäjä voi saada aluksi starttirahaa ja h

"Yrittäjä voi saada aluksi starttirahaa ja hän voi myös kikkailla itselleen asumistuen yel-työtulon ilmoittamisen avulla.

Katsokaapa vaikka instasta Kolmio kuudelle, kuinka kikkaillaan tuilla siten, että saadaan joka kuukausi tonni säästöönkin. Todennäköisesti on myös tehty kulissiero."

Onpa erikoista. Paheksut niitä jotka ovat työttömiä ja tarvitsevat tukia elääkseen. Ratkaisuksi tarjoat sitä, että työtön voi ryhtyä yrittäjäksi ja kikkailla itselleen tukia.

Vierailija
97/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Samaa mieltä..olen asunut kaksiossa teinin kanssa viimeiset 8 vuotta ja nukkunut olohuoneessa, koska ei ole varaa yksin maksaa asumisesta enempää. Nytkin 850e/kk menee ihan omasta pussista ilman apuja valtiolta. Kieltämättä oma makuuhuone olisi enemmän kuin kiva etenkin nyt kun teinilläkin seurustelukumppani ja pyörimme tässä ahtaassa asunnossa kaikki kolme isoa ihmistä. "

No valinnan sinäkin olet tuossa tehnyt. Saisit samalla summalla ihan taatusti isomman asunnon jos se olisi vanhempi ja/tai syrjemmällä. 

Lisäksi täytyy muistaa että omaa maksava ihminen kartuttaa koko ajan omaisuuttaan.

Tämä ei ole oma, minulla ei ole ollut tarpeeksi vakuuksia asuntolainaan ja niitä tässä samalla yritän kerryttää. Tampereella on haastavaa löytää merkittävästi edullisempaa kaksiota, jos ei sitten muuta ns. syrjäalueille joka taas ei ollut aikoinaan järkevää lapsen koulujen ym. kannalta. Nyt ajattelen että tätä ei enää kestä kauaa ja pian teini muuttaa jo omilleen joten sinnitellään. Joten kyllä, tavallaan oma valinta mutta tavallaan ei. 

Vierailija
98/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä ei ole oma, minulla ei ole ollut tarpeeksi vakuuksia asuntolainaan ja niitä tässä samalla yritän kerryttää. Tampereella on haastavaa löytää merkittävästi edullisempaa kaksiota, jos ei sitten muuta ns. syrjäalueille joka taas ei ollut aikoinaan järkevää lapsen koulujen ym. kannalta. Nyt ajattelen että tätä ei enää kestä kauaa ja pian teini muuttaa jo omilleen joten sinnitellään. Joten kyllä, tavallaan oma valinta mutta tavallaan ei. "

Eli siis sinulla ei ole varaa isompaan koska säästät osan palkastasi asuntolainan vakuudeksi? Kyse on siis valinnasta, ei pakosta.

Vierailija
99/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole oma, minulla ei ole ollut tarpeeksi vakuuksia asuntolainaan ja niitä tässä samalla yritän kerryttää. Tampereella on haastavaa löytää merkittävästi edullisempaa kaksiota, jos ei sitten muuta ns. syrjäalueille joka taas ei ollut aikoinaan järkevää lapse

Lisäyksenä vielä, että on muutoinkin hieman omituinen ajattelutapa, että heidän jotka maksavat asumisensa omalla työllään, tulisi halvempien hintojen perässä muuttaa jonnekin syrjään kun taas asumistuella asuvat voisivat jatkaa asumistaan lapselle tutulla alueella.

Vierailija
100/200 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämä ei ole oma, minulla ei ole ollut tarpeeksi vakuuksia asuntolainaan ja niitä tässä samalla yritän kerryttää. Tampereella on haastavaa löytää merkittävästi edullisempaa kaksiota, jos ei sitten muuta ns. syrjäalueille joka taas ei ollut aikoinaan järkevää lapsen koulujen ym. kannalta. Nyt ajattelen että tätä ei enää kestä kauaa ja pian teini muuttaa jo omilleen joten sinnitellään. Joten kyllä, tavallaan oma valinta mutta tavallaan ei. "

Eli siis sinulla ei ole varaa isompaan koska säästät osan palkastasi asuntolainan vakuudeksi? Kyse on siis valinnasta, ei pakosta.

Kyllä juu. Olisikin aika älytön tilanne, ettei työssäkäyvä ihminen voisi koskaan edetä elämässään mihinkään vaan olisi ikuisessa köyhyysloukussa.