Kerro kolme lempijouluruokaasi, joita ilman joulu ei tunnu joululta
Aloitan: lanttulaatikko, sienisalaatti, valkosipulisilakka, joka taisteli pitkään kylmäsavulohen kanssa, mutta voitti.
Kommentit (415)
Herneet, savulohi ja hmmmmmmm konvehdit?
Graavilohi, lasimestarin silli ja lusikkaleivät.
Imelletty perunalaatikko, waldorfin salaatti ja kinkku.
Onhan niitä muitakin, joita kaipaan joulupöytään, mutta noita kolmea ei juuri tule syötyä kuin jouluna. Eipä lanttulaatikkoakaan tule syötyä muulloin, mutta imelletty perunalaatikko on parempaa, siksi se pääsi listalle.
Riisipuuro, hernekastike, pähkinät ja rusinat sekoitus
Kinkku, rosolli ja lanttulaatikko
Punajuuripiparjuurisalaatti, koskenlaskijasulatejuusto, luumurahka
sallatti, lanttulaatikko ja kinkku (viimeksi mainittu taistelee melko tasapäisenä mätimoussen ja suutarinlohen kanssa) (ja jos kinkku ei ole riittävän kypsäksi paistettu, niin noi jälkimmäiset vie voiton).
Konjakkigraavattu lohi ja saaristolaisleipä. Siinä on joulupöydän herkku numero 1. Eikä ole hinnallakaan pilattu, kun itse tekee. Tokihan lämmin kinkku kuuluu myös jouluun, mutta joulun ulkopuolella sitä ei kyllä tee mieli.
Graavilohi, hirvipaisti ja bataattilaatikko
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä imelletyn perunalaatikon suosiota. Minusta se on pahaa.
Enkä minä. En ymmärrä jouluruuan suosiotakaan koska omasta mielestäni siinä ei ole mitään hyvää.
Olisin halunnut olla todistamassa kylmäsavulohen ja valkosipulisilakan taistelua 😂. Oliko lohelle suuremmasta koosta merkittävää hyötyä? Käyttikö silakka valkosipulia kemiallisena aseena?
Imelletty perunalaatikko, lohi jossain muodossa ja smetanasilli.
Vierailija kirjoitti:
Konjakkigraavattu lohi ja saaristolaisleipä. Siinä on joulupöydän herkku numero 1. Eikä ole hinnallakaan pilattu, kun itse tekee. Tokihan lämmin kinkku kuuluu myös jouluun, mutta joulun ulkopuolella sitä ei kyllä tee mieli.
Tuleeko saaristolaisleivästä hyvää itse tehtynä? Siis saako siitä sellaisen mehevän? Tekisi mieli kyllä tehdä itse ekaa kertaa
Lanttulaatikko, imelletty perunalaatikko ja riisipuuro.
Riisipuuro. Luumutorttu. Portviini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko saaristolaisleivästä hyvää itse tehtynä? Siis saako siitä sellaisen mehevän? Tekisi mieli kyllä tehdä itse ekaa kertaa
Mä taannoin tein ja onnistuin saamaan siitä sellaisia tiiliskiviä, en tiedä missä meni pieleen. Sisko oli myös tehnyt, mutta erona se, että sisko teki tuorehiivalla, minä kuivahiivalla, että vinkkinä: käytä tuorehiivaa, jos teet. Siskon leivät onnistui.
Omatekoinen lanttulaatikko, Itse paistettu kinkku ja graavilohi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär tekee itse aina jouluksi saaristolaisleipää ja on hyvää.
Kymppi kilonen kinkku!
T.Kehopositiivari