Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitaja kouluttautui insinööriksi ja eteni urallaan

Vierailija
26.11.2023 |

Haaranen on elänyt kaksi työelämää. Ensimmäinen alkoi vuonna 2011 sairaanhoitajana, lasten ja nuorten psykiatrian parissa. Vaikka jo tuolloin Haaranen oli kuin nykyistä Nokia-uraansa ennakoiden kiinnostunut tekniikasta ja luonnontieteistä, vei tie hoitoalalle.

Taustalla oli sekä lukion opinto-ohjaajan opastus, jossa ei Haarasen muistikuvien mukaan edes sivuttu teknillisiä aloja, että hänen luontainen halunsa auttaa ihmisiä

Pitkään uravalinta tuntuikin osuvalta.

Olin tyytyväinen työhöni, joka oli hyvin palkitsevaa ja merkityksellistä. Se oli kuitenkin fyysisesti ja eettisestikin hyvin kuormittavaa, kun kiire ei mahdollistanut asioiden tekemistä niin hyvin kuin olisi halunnut, Haaranen muistelee.

Ammattikorkeakoulun myötä aukeni Haarasen toinen työelämä Nokialla. Silloin heräsi myös hänelle uusi tunne: määrätietoisuus.

En nähnyt sairaanhoitajana urapolkuja, mutta sitten havahduin, että ehkä haluankin tavoitella niitä. Tällä alalla vain taivas on kattona.

Insinööriopinnoissaan Haaranen teki opintoon kuuluvia harjoitteluita ja opinnäytetyönsä tulevalle työnantajalleen. Opintojen myötä hänet pestattiin Nokialle ohjelmistokehittäjäksi.

Siitä lähtien ura on edennyt vauhdilla.

En osannut tuoreena harjoittelijana vuonna 2018 aavistaa, että viiden vuoden päästä johdan projektipäällikkötiimiä. Huijarisyndrooma oli aluksi vahvasti läsnä, mutta koen, että aiemmat työelämän käänteet olivat tärkeitä, jotta saatoin kasvaa siksi osaajaksi, joka nyt olen, Haaranen analysoi korostaen aiemman ihmisläheisen ammattinsa merkitystä esihenkilötyössään.

Hän myös uskoo, että Nokia kuten moni muukin työnantaja pyrkii palkkaamaan ennen kaikkea potentiaalia, ei välttämättä aina valmista pakettia.

Luulen, että halu oppia oli yksi syy, miksi minut Nokialle haluttiin. Jos jossakin olen hyvä, niin oppimisessa ja opiskelussa. Täytyy vain rohkeasti tuoda esiin, että potentiaalia löytyy, Haaranen pohtii.

Haaranen on opiskellut koko Nokia-uransa ajan. IT-insinöörin tutkinto täydentyi diplomi-insinöörin tutkinnolla vuonna 2021, ja nyt hän opiskelee palettia luontevasti täydentävää tuotantotalouden diplomi-insinöörin tutkintoa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoi alaa jo nuorena. Yli kolmekymppisenä olisi tuolla kaavalla lähes 50-vuotias kun pääsee samaan asemaan (eli ei pääse).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä opiskella kun on puoliso turvaamassa toimeentulon sillä aikaa.