Kerro kolme lempijouluruokaasi, joita ilman joulu ei tunnu joululta
Aloitan: lanttulaatikko, sienisalaatti, valkosipulisilakka, joka taisteli pitkään kylmäsavulohen kanssa, mutta voitti.
Kommentit (420)
Mikä on porkkala?
Lämmin kinkku??
Lanttulaatikko, rosolli, riisipuuro.
Karjalanpaisti, kinkku ja porkkanalaatikko.
Kaikki ruuat täytyy imellyttää jouluna.
Hirvipaisti,graavikala,riisipuuro
Mäti, smetana, sipulisilppu. Niistä saa hyvän päällisen paahtoleivän päälle.
Muista jouluruuista en välitä ja tänä jouluna aion tehdä ihan "normaalia" ruokaa.
Porkkala on porkkanasta valmistettu, savunmaulla maustettu vegaaninen ruoka. Käytetään usein kalan, varsinkin lohen "korvikkeena".
Kinkkua voi syödä lämpimänäkin, juuri paistettuna, miksipä ei?
Mäti, graavikalan, lämminsavulohta, uunijuurekset
Mätikastike, savukalkkuna, rosolli kastikkeineen.
Kolme ei kyllä riitä. Jouluun kuuluu niin paljon juttuja. Pipari, glögi, konvehdit, lämminsavulohi, porkkana- ja lanttulaatikko pitää olla, riisipuuro ja kiisseli, joulutortut, saatistolaisleipä, juustot, sienisalaatti. Nuo nyt ainakin, mutta aika monta muutakin ruokaa pitää olla. Ovat vakiintuneet joulupöydän antimiksi ja niitä odottaa joka vuosi, koska moni ruoka on sellainen, että kovin usein muulloin ei tule niitä syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konjakkigraavattu lohi ja saaristolaisleipä. Siinä on joulupöydän herkku numero 1. Eikä ole hinnallakaan pilattu, kun itse tekee. Tokihan lämmin kinkku kuuluu myös jouluun, mutta joulun ulkopuolella sitä ei kyllä tee mieli.
Tuleeko saaristolaisleivästä hyvää itse tehtynä? Siis saako siitä sellaisen mehevän? Tekisi mieli kyllä tehdä itse ekaa kertaa
Mä taannoin tein ja onnistuin saamaan siitä sellaisia tiiliskiviä, en tiedä missä meni pieleen. Sisko oli myös tehnyt, mutta erona se, että sisko teki tuorehiivalla, minä kuivahiivalla, että vinkkinä: käytä tuorehiivaa, jos teet. Siskon leivät onnistui.
Itse tehty on parasta. Jauhoja on monessa reseptissä aivan liikaa. Saaristolaisleivän taikina saa jäädä normaalia leipätaikinaa löysemmäksi, koska paistoaika on pitkä. Jätän monesti desin kaksi jauhoja pois ohjeesta ja herkkua tulee. Tykkään laittaa puolukkasurvosta piimän lisäksi ja on sikahyvää.
kinkku, rosolli ja lanttulaatikko
Graavilohi, smetana ja siian tai kirjolohen mäti perunoiden kanssa.
Lanttulaatikko, rosolli ja suklaa
Kinkku, graavattu lohi ja kotikalja.
Blinit&mäti systeemi, hummerit, hyvät sushit, (kinkku kans, ehkä)
Kinkku, luumusoppa ja graavikala
Poronpaisti, graavilohi, savusiika.
Kyllä. Ihan tavallisia ruokiahan nämä kaikki ovat, kinkku, Rosolli, imelletty perunalaatikko, savulohi ja porkkanalaatikko.
Ensimmäinen kinkku on kohta jo syöty.
Mutta ainakin jouluna näitä kaikkia on pöydässä samaan aikaan. Kaiken olen opetellut tekemään itse ja kinkku on sellaista ylikypsää mallia. Meillä jos isovanhemmat tykkäsivät näistä. Eli paistaminen sataan asteeseen. Ja sitten kunnon punaviiniglögiä, sitä menee jo pullo- pari siinä päivällä ruokia laitellessa. Oikeastaan se ruuanlaitto on mukavinta koko joulussa.
Savusiika, sienisalaatti (suolasienistä smetanan ja sipulin kanssa eikä mitään muuta) ja äidin lanttuporkkanalaatikko.