Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnevamma vai tavallista: mummo hylkää lapset tietyssä iässä

Vierailija
26.11.2023 |

Olen viime vuosina herännyt ihmettelemään äitini käytöstä lasten suhteen. Äiti on todella lapsirakas ja sellaisena tunnettu. Pienet lapset ovat hänelle todella tärkeitä. Kun hänellä vielä itsellään oli lapsia, hän oli kotiäitinä ja hössäsi kaiken elämänsä lasten ympärillä. Kun lapset kasvoivat ja sisaruksille alkoi syntyä lapsia, mummo oli vauvoista ja pikkulapsista aivan haltioissaan. Jos mummolta kyselee kuulumisia, hän kertoo aina, mitä suvun pienille kuuluu.

Lapsirakkauden vuoksi mummolla on lämmin maine. Mutta kun lapset kasvavat isommaksi, viimeistään siinä vaiheessa kun menevät kouluun, mummo ei enää piittaa lapsista vähääkään. Tai jos serkkuparveen syntyy uusi tulokas, kaikki huomio kääntyy suvun pienimpään ja vanhemmat lapset jäävät. Sama oli meillä sisaruksilla lapsuudessa: jossain vaiheessa, ehkä viiden vuoden tienoilla, saimme tavallaan alkaa pärjätä itse. Siis leikkiä yksikseen, ulkoilla yksikseen ja muutenkin viettää valtaosa ajasta omin nokkineen. Kaikki hössäys ja helliminen loppuu, kun lapselle tulee ikää, eikä hän ole enää niin söpö. Ei syliä, silitystä tai muutakaan omille lapsillekaan. Lapsenlapsien kohdalla taas liki kaikki yhteydenpito katkeaa.

Olen aiemmin ajatellut, että tämä pikkulapsien ympärille keskittyvä hössötys on mummon lämpöä ja rakkautta, mutta nyt mietin, että on todella kylmää "hylätä" lapsi tietyn iän jälkeen.

Onko tällainen käytös tavallista tai normaalia? Tunnistaako kukaan tällaista?

Kommentit (122)

Vierailija
121/122 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tälläinen ketju, jossa haukutaan mummoja !  Tekipä mummo mitä tahansa, niin aina haukutaan. Joko mummo välittää ja rakastaa lasta liikaa tai sitten liian vähän, mikään ei ole hyvin. Hävetkää, jos osaatte. Epäilen, että nykymamma ei osaa..

Teillä vanhemmilla sukupolvilla on lähes jokaisella käytös- ja tunnepuolen ongelmia. Voitte toki syyttää sotaa ja kurjuutta, kuinka se vaikuttaa yli sukupolvien. Mutta vika on ihan oikeasti vain siinä, että harva teistä on harrastanut itsetutkiskelua ja sen perusteella katkaissut omilta vanhemmilta opitut huonot käytösmallit, ja käsitellyt omat lapsuudentraumat. Teille elämä ei ole jatkuvaa oppimista. Te olette vain päättäneet että "tällaisia me nyt vaan olemme ja sillä hyvä, vika on nuorissa". Onneksi nuoremmat sukupolvet osaavat ja uskaltavat kyseenalaistaa vanhempien sukupolvien ei-hyväksyttävän käytöksen.

Se on hienoa että nuoremmat ikäpolvet eivät tee virheitä, säteilevät rakkautta ja hyvyyttä ympärilleen,  taitavat psykologisen jargonin.

Mutta ovatko heidän äitinsä sittenkään olleet huonoja ihmisiä jos ovat kasvattaneet ihan ihmissuhteissa taitavan seuraavan sukupolven, nykyiset lapsiperheiden äidit?

Vierailija
122/122 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli vain 9 lastenlasta.  Vanhimman ja nuorimman ikäeroa 30 vuotta. Nuorin on minun lapseni.

Voisin kiukutella,  tätä vanhinta lasta vauvana  äitini  hoiti vuoden meillä kotona kun lapsi jäi äidittömäksi.   Olin lapsi itsekin vielä.

Omille lapsilleni mummo jäi hyvin vieraaksi,  hän oli vanha jo silloin,  isä oli sairas ja väsynyt, ei jaksanut hälinää. 

Ei ole tullut mieleen pohtia jotain psykologista hylkäämistä ja serkusten eriarvoisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla