Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnevamma vai tavallista: mummo hylkää lapset tietyssä iässä

Vierailija
26.11.2023 |

Olen viime vuosina herännyt ihmettelemään äitini käytöstä lasten suhteen. Äiti on todella lapsirakas ja sellaisena tunnettu. Pienet lapset ovat hänelle todella tärkeitä. Kun hänellä vielä itsellään oli lapsia, hän oli kotiäitinä ja hössäsi kaiken elämänsä lasten ympärillä. Kun lapset kasvoivat ja sisaruksille alkoi syntyä lapsia, mummo oli vauvoista ja pikkulapsista aivan haltioissaan. Jos mummolta kyselee kuulumisia, hän kertoo aina, mitä suvun pienille kuuluu.

Lapsirakkauden vuoksi mummolla on lämmin maine. Mutta kun lapset kasvavat isommaksi, viimeistään siinä vaiheessa kun menevät kouluun, mummo ei enää piittaa lapsista vähääkään. Tai jos serkkuparveen syntyy uusi tulokas, kaikki huomio kääntyy suvun pienimpään ja vanhemmat lapset jäävät. Sama oli meillä sisaruksilla lapsuudessa: jossain vaiheessa, ehkä viiden vuoden tienoilla, saimme tavallaan alkaa pärjätä itse. Siis leikkiä yksikseen, ulkoilla yksikseen ja muutenkin viettää valtaosa ajasta omin nokkineen. Kaikki hössäys ja helliminen loppuu, kun lapselle tulee ikää, eikä hän ole enää niin söpö. Ei syliä, silitystä tai muutakaan omille lapsillekaan. Lapsenlapsien kohdalla taas liki kaikki yhteydenpito katkeaa.

Olen aiemmin ajatellut, että tämä pikkulapsien ympärille keskittyvä hössötys on mummon lämpöä ja rakkautta, mutta nyt mietin, että on todella kylmää "hylätä" lapsi tietyn iän jälkeen.

Onko tällainen käytös tavallista tai normaalia? Tunnistaako kukaan tällaista?

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnelukot ja tunnekylmät, naisilla on aikaa vatvoa .   Mummojen ja lasten suhde riippuu paljon sen lapsen vanhemmista.  Katsokaas peiliin oletteko yhtä täydellisiä kuin mitä mummoilta vaaditte.

Aikuistukaa, lapset ovat teidän.  Lakatkaa roikkumasta mummoissa.   Itse olen välivaiheessa,  aikuisten lastenkasten kanssa oken viettänyt aikaa,  nyt jään vieraaksi pienimmille 1 - 4  vuotiaille koska en enää jaksa hoitaa enkö ottaa viikonlopuiksi.  Ikää 78.

Kai mulla on tunnelukkoja js kylmyyttä ja narsistikin vielä.

Vierailija
82/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummollani oli lievempänä samankaltaista suhtautumista. Lapsenlapsista nuorin oli aina kiinnostavin ja ihanin. Ei hän meitä muita sentään henkisesti hylännyt ja minulla on hyviä muistoja hänen kanssaan vietetystä ajasta jopa teininä mutta kyllä tämän käyttäytymiskuvion huomasi selvästi jo lapsena ja niin huomasivat myös sisarukseni ja serkkuni.

Tuskin tällainen on äärimmäisen harvinaista. Päinvastoin, luultavasti hyvinkin monella vanhemmalla ja isovanhemmalla on oikeasti preferenssejä kivoista ikävaiheista, suosikkilapsia jne. Näistä vain ei kauheasti puhuta, ainakaan itse myönnetä, koska aihe on jossain määrin tabu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä äitejä nykyisin vaivaa?   En ollut noin huomionkipeä lapsineni milloinkaan tai että mummojen ois pitänyt hoitaa, lahjoa, leikkiä. Kortit tuli synttäreinä, niistä kiitettiin ja välillä soiteltiin.   Ei tullut mieleen vaatia mummojen unohtavan kaiken muun ja keskittyvän pikku prinsessoihini ja prinsseihin.

Tuo nyt uudempi ilmiö että nimenomaan mummojen pitäisi koko ajan pyöriä vaikka kuuden eri perheissä asuvan lapsenlapsen kodissa antamassa huomiota.

Tai sen ainokaisen lapsenlapsen kodissa.

Höpö höpö nyt taas, kannattaisi sisäistää lukemaansa! Eihän tässä ole vaadittu mitään, vaan ihmetelty,  miksi mummo ihan omasta halustaan haluaa huomioida lapsia vain kun he ovat pieniä. 

Voi olla ihan mummon ikä. Ja ap. tapauksessa, kun mummo on päiväkodissa töissä, ei vain enää jaksa, koska työ päiväkodissa on raskasta, henkilömitoitukset vedetty minimiin, ympäristö meluisa. Ja ne vapaapäivät haluaisi kerätä voimia, jotta jaksaa töissä.

Ap. äiti on 52v ja tuossa iässä pahimmillaan vaihdevuodet ja terveys reistailee. Esim. nivel vaivat yleisuä, verenpainetauti, rytmihäiriöt jne. 

Ja miten paljon mummojen pitäisi venyä ja uhrata itsensä toisten hyvinvoinnille?

Vierailija
84/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet lapset tarvitsevat enemmän huomiota ja huolenpitoa, isommat taas yleensä leikkivät keskenään eivätkä enää ole sylivauvoja. Siksi ihmiset hössöttää pienemmistä. Kyllä ihan normaalia on että esimerkiksi viisi vuotiaalla on muutakin kuin äiti tai mummo, elämään kuuluu leikki ja kaverit 

Tämä. Jos 5v on normaalisti kehittynyt, ei hän edes halua mummon pään silittelyä, syliä tai suukkoja, vaan kehityksestä johtuen, kokee olevansa jo iso ja kova halua itsenäistyä ja irtautua vanhemmistaan ja mummoista. 

Ehkä ap. äiti tämän ymmärtää, kum päiväkodissa töissä. Ja tukee lapsen normaalia kehitystä, itsenäistyä ja kokeilla siipiään. Ei 5v mikään vauva ole, joka kaipaa huomiota ja syliä, ellei sitten äiti ole kasvattamassa avutonta lasta. 

Vierailija
85/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen tässä isäni; hän hoiti minua hyvin ollessani 0-7-vuotias, kun ikää tuli lisää hän suhtautui minuun ristiriitaisesti tai niin että minun piti käyttäytyä vaivattomasti ja olla huomaamaton. Jos näytin että minulla on huono päivä tai huono olo hänenkin olemuksensa oli kireä ikäänkuin minun ei kuuluisi näyttää mitään negatiivista. Parasta oli että en ollut näkyvillä ja että keskityin omiin asioihini. Hän ei osannut suhtautua minuun oikein koska olin isompi ja itsenäisempi. 

Vierailija
86/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistille on vaikea kestää toisen ihmisen omaa tahtoa 

Alkaa ihan oikeasti kypsyttämään tämä jatkuva narsisteista jauhaminen. Monet psykologit ovat siitä jo huomauttaneet, että narsisteja on oikeasti vain pieni osa ihmisistä, vaikka puheistapäätellen voisi toisin luulla. Täälläkin jokaiseen ihmissuhdeongelmaan ryntää aina joku tyrkyttämään narsisti-diagnosiaan, vaikka kyse on vain yksinkertaisesti esim tunneköyhästä tai muuten vttumaisesta ihmisestä.

Edelleenkin tekee mieli sanoa että narsisteja on taatusti enemmän kuin diagnosoitu. Narsisti on sairaudentunnoton ja harvoin hakeutuu oli päin hoitoon. 

Miksi kaikki narsistit ovat mummoja ja anoppeja?

Luulisi myös miniöistä ja aikuista tyttäristä löytyvän, kun tämän päivän mummot ja anopitkin ovat joskus olleet  itsekin miniöitä ja tyttäriä. 

Tätä ristiriitaa olen ihmetellyt?

Vierailija
87/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa ihan oikeasti kypsyttämään tämä jatkuva narsisteista jauhaminen. Monet psykologit ovat siitä jo huomauttaneet, että narsisteja on oikeasti vain pieni osa ihmisistä, vaikka puheistapäätellen voisi toisin luulla. Täälläkin jokaiseen ihmissuhdeongelmaan ryntää aina joku tyrkyttämään narsisti-diagnosiaan, vaikka kyse on vain yksinkertaisesti esim tunneköyhästä tai muuten vttumaisesta ihmisestä.

Ihmettelin tätä samaa toisessa ketjussa ja joku vastasi, että narsisti tarkoittaa itsekästä ihmistä. No ei tarkoita. Itsekäs on itsekäs ja narsismi on psyykkinen sairaus, jota diagnoosia ei anneta keskustelupalstalla.

Vai aletaanko kutsua kaikkia vähähiilihydraattisella ruokavaliolla olevia diabeetkoiksi?

Vierailija
88/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap. kyllä se olisi Noloa 5vuotiaalle, jos mummo pitäisi sylissä ja silittäisi hiuksia, sillä 5v kokee itsensä jo ISOKSI ja itsenäiseksi. Korkeintaan se voi tapahtua hädän hetkellä tai ettei muut ole näkemässä. Jos lapsi normaalisti kehittynyt. 5v on hyvin kriittinen ikä. 

Vierailija
89/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin tekee mieli sanoa että narsisteja on taatusti enemmän kuin diagnosoitu. Narsisti on sairaudentunnoton ja harvoin hakeutuu oli päin hoitoon. 

Luulisi myös miniöistä ja aikuista tyttäristä löytyvä

Ei narsistiksi synnytä. 

Vierailija
90/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin tätä samaa toisessa ketjussa ja joku vastasi, että narsisti tarkoittaa itsekästä ihmistä. No ei tarkoita. Itsekäs on itsekäs ja narsismi on psyykkinen sairaus, jota diagnoosia ei anneta keskustelupalstalla.

Vai aletaanko kutsua kaikkia vähähiilihydraattisella ruokavaliolla olevia diabeetkoiksi?

Psyykkiset sairaudet ovat alidiagnosoituja, koska häpeä, sairaudentunnottomuus. Eivät ole verrattavissa laisinkaan somaattisiin sairauksiin mitkä selviää esim. lab. 

Vierailija
91/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tulee väliin vastaamaan. Keskustelu onkin jo moneen kertaan lähtenyt laukalle ja kauas siitä, mikä aihe on. Mitä tahansa väännetään vastaukseksi, kunhan vain vika ei ole millään tavalla mummossa. Nykyvanhemmat vaativat mummoilta hoitoa ja rahaa ja ovat niin lumihiutaleita jne jne urputusta.

Harmittaa, että hyvä keskustelun aihe menee täällä hukkaan tällaisella jankkauksella. Että minä ja ne muut, jotka tällaisen käytöksen ovat huomanneet ja sitä ihmettelevät eivät pääse siitä puhumaan, kun heti tulee joku närkästynyt vänkäämään aiheen ohi.

Vastaan nyt muutamiin väitteisiin:

- Vanhemman pitää katsoa peiliin, jos mummo vetäytyy. Joko lapset tai vanhempi on käyttäytynyt jollakin tavalla mummoa kohtaan törkeästi. Varmasti on vaadittu liikaa hoitoa tai lahjoja tai rahaa. 

Vastaus: jos mummo ei haluaisi olla tekemisissä huonon käytöksen vuoksi, mummo ei varmaan olisi tekemisissä myöskään saman vanhemman tulevien, uusien lasten kanssa? Keskustelun teemassa on kyse aivan eristä asiasta kuin mihin vastaukset keskustelua vääntävät. 

- mummo on jaksanut aiemmin paremmin, koska on ollut nuorempi. Ikää myöten ei enää jaksa olla lasten kanssa.

Vastaus: kaava on toistunut vuosikymmeniä, mummo jaksaa aina uusia vauvoja. Omille lapsilleen mummo jaksoi olla lämmin, kunnes lapsi kasvokkain isommaksi. Jos syntyi seuraava lapsi, hänelle riitti rakkautta ja vanhemmat lapset saivat pärjätä omillaan.

Aloituksessa mainittu viiden vuoden ikä on se ikä, missä nykyinen mummo on lopettanut kiinnostuksen lapsia kohtaan, siis myös omiaan kohtaan kun olivat lapsia.

Aloittajan mummo ei myöskään ole päiväkodissa töissä ja siellä lapsista rasittunut ja ammattinsa myötä lapsista syvempää psykologista ymmärrystä kartuttanut niinkuin joku täällä on päästään keksinyt.

Ylipäänsä ei ole kyse mistään mummon riistämisestä. Meidän kohdalla lapsen "hylkääminen" tarkoittaa muun muassa sitä että esimerkiksi puhelut ja syntymäpäiväonnittelut (siis vaikka puhelu tai tekstiviesti) loppuvat, kun lapsi ei enää kiinnosta. Jos mummolle soittaa ja pyytää juttelemaan viittä vuotta isomman lapsen kanssa, mummo vaivaantuu, eikä halua keskustella. Sen sijaan pikkuvauvojen kanssa viitsii leperrellä videopuhelulla vaikka tuntikausia.

Ap

Vierailija
92/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut naiset hellivät pikkulapsia itsekkäästi jotenkin. Ei ole kyse todellisesta rakkaudesta, jos kiinnostus lasta kohtaan lakkaa kun lapsi ei ole enää söpö pieni vauva tai taapero.

Täällä taas naisia syyllistetään:D Mitenkähän ap isä toimii, vai onko väittänyt lapsistaan ollenkaan, kun ap kertoo, että viidestä ikävuodesta eteenpäin piti pärjätä itsekseen.  Ja sama lastenlasten kanssa,  äiti ei piittaa isommista lapsista, mutte entäs isoisä. jaksaako välittää vielä kun lapsi menee kouluun?

Ei nyt mitenkään syyllistetä erityisesti naisia, mutta kun tässä ketjussa on kyse mummuista niin kai ne näinä outoinakin aikoina ovat naisia eivätkä miehiä. 

Eikä tässä syyllistetty mummoja muutenkaan vaan haluttiin löytää vastauksia, mikä aiheuttaa sellaista käytöstä, että ihminen on olevinaan erittäin rakastava ja läheinen (olevinaan, koska ei ole, jos etääntyy myöhemmin) ja sitten tiettyyn pisteeseen tultua etääntyy. Ja toimii näin kaavamaisesti. 

Narsisti nyt ainakin tekee tuota. Jotkut narsistit eivät kestä vauvoja ja taaperoita, koska niillä on niin paljon tarpeita eivätkä osaa ihailla disneyland elämys -mummoa samoin kuin sitten vanhempi lapsi. Ja toinen narsisti taas hyysää niitä pieniä omina kiiltävinä leluinaan ja hylkää, kun tulee uusi ja kiiltävämpi lelu tai sitten, kun lelu alkaa hajota (osoittaa itsenäisyyden merkkejä tai muuttuu muuten epäkiinnostavaksi).

Vierailija
93/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnelukot ja tunnekylmät, naisilla on aikaa vatvoa .   Mummojen ja lasten suhde riippuu paljon sen lapsen vanhemmista.  Katsokaas peiliin oletteko yhtä täydellisiä kuin mitä mummoilta vaaditte.

Aikuistukaa, lapset ovat teidän.  Lakatkaa roikkumasta mummoissa.   Itse olen välivaiheessa,  aikuisten lastenkasten kanssa oken viettänyt aikaa,  nyt jään vieraaksi pienimmille 1 - 4  vuotiaille koska en enää jaksa hoitaa enkö ottaa viikonlopuiksi.  Ikää 78.

Kai mulla on tunnelukkoja js kylmyyttä ja narsistikin vielä.

Saatat tekstistä päätellen ollakin. Ainakin aikamoinen pläjäys ja sisälsi toksisen ihmisen vakiofraaseja. 

Vierailija
94/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi myös miniöistä ja aikuista tyttäristä löytyvä

Ai eikö ne kaikki enää olekaan eksiä vaan nyt mummoja? 

Kyllä: narsisteja löytyy anopeista, mummoista, äideistä, tyttäristä, miniöistä, vaimoista, tyttöystävistä. 

Se, että miniällä on hankalaa narsistin anopin kanssa, ei tee miniästä narsistia kuten ei tee anopistakaan narsistia se, että poikansa on mennyt sellaisen kanssa naimisiin.

Vierailija
95/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei narsistiksi synnytä. 

Ei synnytä, mutta narsistinen persoonallisuushäiriö syntyy 12 ikävuoteen mennessä. Ihmisestä ei voi aikuisena tulla narsistia, koska se on kehityshäiriö ja lapsuusiän traumakokemus. 

Vierailija
96/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tulee väliin vastaamaan. Keskustelu onkin jo moneen kertaan lähtenyt laukalle ja kauas siitä, mikä aihe on. Mitä tahansa väännetään vastaukseksi, kunhan vain vika ei ole millään tavalla mummossa. Nykyvanhemmat vaativat mummoilta hoitoa ja rahaa ja ovat niin lumihiutaleita jne jne urputusta.

Harmittaa, että hyvä keskustelun aihe menee täällä hukkaan tällaisella jankkauksella. Että minä ja ne muut, jotka tällaisen käytöksen ovat huomanneet ja sitä ihmettelevät eivät pääse siitä puhumaan, kun heti tulee joku närkästynyt vänkäämään aiheen ohi.

Vastaan nyt muutamiin väitteisiin:

- Vanhemman pitää katsoa peiliin, jos mummo vetäytyy. Joko lapset tai vanhempi on käyttäytynyt jollakin tavalla mummoa kohtaan törkeästi. Varmasti on vaadittu liikaa hoitoa tai lahjoja tai rahaa. 

Vastaus: jos mummo ei haluaisi olla tekemisissä huonon käytöksen vuoksi, mummo ei varmaan olisi tekemisissä myöskään sama

Onko teillä käsitystä mummon omasta lapsuudesta? Kuoliko hänellä vanhempi? Oliko väkivaltaa? Alkoholismia tms? Ne voisivat selittää sen, että mummo meni päästään vialle eikä ole sairaudentunnossa.

Onko mummolla mitään muuta outoa? Puhuu ja säätää omaehtoisesti juttuja? Ei pysty tasaväkiseen ja molemminpuoliseen keskusteluun? On kiva, mutta vain omilla ehdoillaan?

Vierailija
97/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Mummo muisti pojat myös testamentissä. Rakkaita loppuun asti. Lapsiin kiinnitytään ja se rakkaus ei niin vaan lopu.

Vierailija
98/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai mulla on tunnelukkoja

kylmyyttä ja narsistikin vielä.

Saatat tekstistä päätellen ollakin. Ainakin aikamoinen pläjäys ja sisälsi toksisen ihmisen vakiofraaseja. 

Siellä taas kiukkumamma,  kyllä yheksänkymppinenkin  jaksaa lasten kanssa vehdata ja vaippoja vaihtaa jos ei ole tunnekylmä narsissi.  Vaikka pyörätuokista käsin.  Ja pitänyt itsestään huolta, vhh, vitamiinit, liikunta, ristisanat.

Taidatte itte olla vähän tunnekylmiä, ei mitään empatiaa,  vaatimus vaatimus perään aikuisille.  Olisi aika olla aikuinen jos on lapsiakin jo.

Vierailija
99/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai mulla on tunnelukkoja

kylmyyttä ja narsistikin vielä.

Siellä taas kiukkumamma,  kyllä yheksänkymppinenkin&nbsp

Mitä kiukkua siinä on, kun totean viestisi sisältävän fraaseja, joita toksiset (onko tälle mitään täsmällistä ja järkevää suomenkielistä ilmausta?!) ihmiset käyttävät.

Vierailija
100/122 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse sellainen, jonka sydäntä lähellä on pienet ihmisentaimet. Tykkään hoitaa, halailla, lohduttaa, leperrellä, tutkia maailman ihmeitä, kun kaikki on uutta jne. Isommat lapset eivät automaattisesti ole ihania. Melko nuorena alkaa jo muiden syrjiminen, kieroilu, nimittely, ja lapsetkin on yksilöitä, ei kaikkien kanssa vaan synkkaa. En silti kehtaisi tehdä sukulaislapsille, kuten ap:n tapauksessa on käynyt. Ja omat lapset on rakkaita vielä isoinakin.