Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa 88 prosenttia naisista on kokenut s-häirintää

Vierailija
25.11.2023 |

Suomessa 88 prosenttia naisista on kokenut s-häirintää. Tämä on paljon enemmän kuin esimerkiksi Britanniassa. Aika huolestuttavaa. 

Kommentit (540)

Vierailija
261/540 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin vain kuvitella mitä kaikkea tähän lasketaan ahdisteluksi.. 

No voin kertoa mitä itse olen kokenut ja pitänyt ahdisteluina: Seuraaminen kävelyllä ja peräänhuutelu, ravintolassa tai missä tahansa muualla rintojen kommentointi tai jopa koskettaminen ilman lupaa ja täysin vieraalta ihmiseltä, takapuolelle läpsyttelyt (tätä teki jopa pomoni 90-luvulla "läpällä"). Kaksimielisten juttujen viljely vieraalle naiselle kun toista ei kiinnosta pätkääkään eikä kaveri vaan tajua lopettaa ja sitten vetää herneen nenään kun "vitsit" ei uppoa, jolloin tietenkin oikeus haukkua h*oraksi. 

Vierailija
262/540 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä mies sitten tarkoittaa, jos sanoo että kivat tissit, haluisin mun munan niiden väliin? Voiko sen tulkita jotenkin muuten kuin kirjaimellisesti? :D 

Sillä ei ole mitään väliä mitä se tarkoittaa.

Ainoastaan sillä on väliä onko se "Loukannut oleellisella tavalla seksuaalista itsemäärämisoikeuttasi." eli ei.

Seksuaalinen itsemääräämisoikeus tarkoittaa muutakin kuin fyysistä koskemattomuutta. Loukkaahan kikulikuvat ja itsensä paljastaminenkin seksuaalista itsemääräämisoikeutta, koska kohde ei ole tuollaista halunnut nähdä eikä olla osallisena sellaisessa tilanteessa. Sama koskee myös sanoja ja viestejä. Seksuaalista itsemääräämisoikeutta on oikeus olla rauhassa myös seksuaalisilta ja esineellistäviltä kommenteilta, jotka tulevat pyytämättä eli suostumusta sellaisiin ei ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/540 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanotaan, että nämä luvut pitäisi paikkaansa. Mitä tässä nyt pitäisi sitten sen miehen tehdä, joka ei ahdistele ketään? 

Lähtökohtaisesti ei sen kummempaa kuin olla jatkossakin ahdistelematta. Ei yksittäisen ihmisen vastuulla ole koko maailmaa parantaa. Toki omalla asenteella voi vaikuttaa lähipiirinkin asenteisiin ja jos itse näkee jotain ahdisteltavan ja uhri näyttää tarvitsevan apua (esim. ahdistelija seuraa eikä jätä rauhaan) niin kannattaa tehdä kuten toivoisi omalle siskolle tai tyttärellekin tehtävän. Ja nämä ohjeet koskevat sekä naisia että miehiä.

Luvut kuulostavat ihan uskottavilta. 88 % on joskus eläm

No mitä mies sitten tarkoittaa, jos sanoo että kivat tissit, haluisin mun munan niiden väliin? Voiko sen tulkita jotenkin muuten kuin kirjaimellisesti? :D 

Jossain mekon positiivisessa kommentoinnissa vaikuttaa myös miten se kommentti sanotaan. Jos vain ihan neutraalisti, niin eihän se ole ongelma. Jos nostellen kulmiaan ja hieroskellen käsiään sekä läähättävällä äänellä, niin viesti ei olekaan enää neutraali vaan seksuaalissävytteinen, vaikka itse sanat olisivat vain että kiva mekko. Iso osa viestinnästä on non-verbaalista. 

Miksi et vienyt esimerkkiäsi ihan rai*kaukseen asti, jos haluat vääristellä puheitani? Sitä ei pysty käymään minkäänlaista keskustelua, jos jokainen mahdollinen ja mahdoton kommentti pitää yksitellen eritellä.

En väittänytkään että yksikään kaksimielinen vitsi, mikä tuo mainitsemasi esimerkki ei millään muotoa ole, ei olisi jonkinlainen kosiskelu, vaan että joskus se on ihan vaan vitsi.

Ja oletteko te ihmiset jatkuvasti humalaisten seurassa vai missä te kohtaatte näitä elokuvista tuttuja teatteriesityksiä ilmentämässä tavoitteita viestin taustalla? Jos se on noin ilmeistä, niin ei siinä mitään epäilystä olekaan, mutta kun yleensä se on ihan mikä tahansa lihaksen nytkähdys kasvoissa ja kyseessä on ehdottomasti jonkinlainen viharikos. 

Vierailija
264/540 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanotaan, että nämä luvut pitäisi paikkaansa. Mitä tässä nyt pitäisi sitten sen miehen tehdä, joka ei ahdistele ketään? 

Lähtökohtaisesti ei sen kummempaa kuin olla jatkossakin ahdistelematta. Ei yksittäisen ihmisen vastuulla ole koko maailmaa parantaa. Toki omalla asenteella voi vaikuttaa lähipiirinkin asenteisiin ja jos itse näkee jotain ahdisteltavan ja uhri näyttää tarvitsevan apua (esim. ahdistelija seuraa eikä jätä rauhaan) niin kannattaa tehdä kuten toivoisi omalle siskolle tai tyttärellekin tehtävän. Ja nämä ohjeet koskevat sekä naisia että miehiä.

Luvut kuulosta

Miksi et vienyt esimerkkiäsi ihan rai*kaukseen asti, jos haluat vääristellä puheitani? Sitä ei pysty käymään minkäänlaista keskustelua, jos jokainen mahdollinen ja mahdoton kommentti pitää yksitellen eritellä.En väittänytkään että yksikään kaksimielinen vitsi, mikä tuo mainitsemasi esimerkki ei millään muotoa ole, ei olisi jonkinlainen kosiskelu, vaan että joskus se on ihan vaan vitsi.Ja oletteko te ihmiset jatkuvasti humalaisten seurassa vai missä te kohtaatte näitä elokuvista tuttuja teatteriesityksiä ilmentämässä tavoitteita viestin taustalla? Jos se on noin ilmeistä, niin ei siinä mitään epäilystä olekaan, mutta kun yleensä se on ihan mikä tahansa lihaksen nytkähdys kasvoissa ja kyseessä on ehdottomasti jonkinlainen viharikos

Taisi mennä pointti non-verbaalisesta viestinnästä ohi. 

Kaksimielisen vitsin voi kertoa neutraalisti, jolloin se on tosiaan vain vitsi, ei ehkä tahdikas, mutta tulkittavissa hyvin helposti vain huumoriksi, joka ei ole kohdistettu kehenkään erityisesti. Toista se on, kun eleillä osoitetaan, että vitsin tarkoitus on kosiskelu ja toisen halveeraaminen.

Töissä harvemmin tapaan humalassa olevia miehiä. Silti kollegat ovat kohdistaneet limaisia juttuja sekä minulle että olen nähnyt tekevän niin myös muille naiskollegoille. Ällöttävä juttu, merkitsevä katse kohteelle ja hohotus sekä virnuilu. Ei siinä tarkoitusperistä voi erehtyä. Välttämättä se ei ole kosiskelua, vaan sitä halveeraamista, toisinaan naisvihamielistä "läppää". Parasta on, kun läsnä on muita miehiä ja he eivät naura jurpon jutuille, vaan katselevat vaivaantuneina kengänkärkiään ja koittavat vaihtaa puheenaihetta asialliseksi. Joskus jurpo ei edes tuota tajua, vaan jatkaa. Ei ole elokuvamaneereja, teatteri-ilmeitä tai karikatyyrejä, osa ihmisistä vaan viestii noin selkeästi sen agendansa eikä sitä voi sekoittaa mihinkään "kasvojen nytkähdyksiin".

Vierailija
265/540 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi oma kokemukseni? Esimieheni puhui jatkuvasti härskejä alapääjuttuja, ehdotteli ryhmäseksiä sun muuta, hipaisi ohimennessään jotain kohtaa kehostani, ehdotti hommaavansa minulle asunnon keskustasta, jos vain jättäisin mieheni, yritti tunkea samaan hotellihuoneeseen työmatkalla...

Valitukset hänen esimiehelleen eivät auttaneet, sillä äijä oli firman kovin myyntitykki.

Puoli vuotta siinä puljussa riitti.

On se naisilla rankkaa kun seuraa saa vaikkei haluais. Toista se on tavallisella miehellä

On se. Jouduin jättämään unelmatyöni koska omistaja-tj. ei tiennyt, mitä "ei" tarkoittaa. Sitä ennen oli tosi vaikeaa ja senkin jälkeen oli, kun piti selitellä työhaastatteluissa työsuhteen lyhyttä kestoa.

Vierailija
266/540 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 12-vuotiaalle tyttärelle kesällä nuoret miehet huuteli autosta, kun ilmeisesti luulivat, että tytär oli yksinään liikkeellä (olimme kahdestaan kävelyllä koiran kanssa ja minä jäin tyttärestä vähän jälkeen, kun koira meni kökkimään pensaikkoon) ja uskalsivat siksi autosta huudella. Tyttären mukaan ei ollut ensimmäinen kerta, kun näin tapahtui. Minua kuitenkin aika tavalla järkytti asia, vaikka kyllähän mä jo omasta kokemuksesta tiedän, että aikaisin se ahdistelu alkaa. (Minä olin myös 12-vuotias ja silloin ei ahdistelu edes jäänyt sanalliselle tasolle, vaan aikuinen mies puristi kaupassa mun rintaa.) Mutta silti! Ällötti ja suututti, että mun lasta joku ahdistelee.

Minä olen 41-vuotias ja minua ahdisteltiin viimeksi muutama kuukausi sitten. Mitä vanhemmaksi tulen, niin sen harvemmin, luojan kiitos. Mutta onhan tuota nyt jo kolmisen kymmentävuotta säännöllisen epäsäännöllisesti tullut törmättyä epäsopivaan käytökseen. A

Se onkin huolestuttavaa, kuinka aikaisin se ahdistelu alkaa. 12-vuotias kun ei välttämättä ole vielä niin sanavalmis, että käskisi huutelijoiden ja lääppijöiden painua minne aurinko ei paista. Se kai se idea onkin, kohdistaa ahdistelu nuoriin, jotka vielä eivät osaa toimia tilanteessa niin hyvin kuin aikuiset. Tai noilla ahdistelijoilla on sairas kiinnostus alaikäisiin. Murrosikä on iso muutos, keho muuttuu, ja sitten vielä aikuiset vonkaavat seksiä ja ahdistelevat, luotto menee aikuisiin. 

Vierailija
267/540 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä uutisesta tulee ihan mieleen torakat ja kenttäsirkat, joita minulla oli lemmikkinä. Ylimääräisiä uroksia piti tappaa, koska muuten ne ahdistelivat naaraat kirjaimellisesti kuoliaaksi. Perä vipatti ja neulan paksuisella vehkeellään tökkivät haluttomia naaraita, jotka kipittivät henki hieverissä karkuun.

Edes ihmisuros ei näköjään pysty hillitsemään eläimellisiä viettejään... Miksihän luonto rakentuu näin?

Vierailija
268/540 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun siis tuohon 12 %, jota ei ole koskaan ahdisteltu. Tämä on varmasti hyvä juttu, mutta se kääntöpuoli on, että eipä miehet olleet nuoruudessani kiinnostuneita romanttisessakaan mielessä. En tiedä, miten ihmeessä ylipäätään löysin lopulta kumppanin. Ja ihan rauhassa olen saanut olla keski-ikäisenäkin. Ihan "parasta" oli, kun vuosien jälkeen sain kuulla, että yhdellä työpaikkani miehellä oli ollut sutinaa, tai sen yritystä, kaikkien työpaikkani naisten kanssa - paitsi minun. 

Vierailija
269/540 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se islam teettää

Sitä se naisviha teettää, uskonnosta ja kulttuurista viis.

Vierailija
270/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi oma kokemukseni? Esimieheni puhui jatkuvasti härskejä alapääjuttuja, ehdotteli ryhmäseksiä sun muuta, hipaisi ohimennessään jotain kohtaa kehostani, ehdotti hommaavansa minulle asunnon keskustasta, jos vain jättäisin mieheni, yritti tunkea samaan hotellihuoneeseen työmatkalla...

Valitukset hänen esimiehelleen eivät auttaneet, sillä äijä oli firman kovin myyntitykki.

Puoli vuotta siinä puljussa riitti.

On se naisilla rankkaa kun seuraa saa vaikkei haluais. Toista se on tavallisella miehellä

Naisella on sellaista mitä miehet haluavat. Miehellä taas ei.

Vierailija
271/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on paljon todennäköisemmin tutkimusvääristymä kuin todellisuus. Seksuaalinen häirintä on globaalinen ongelma, joka ulottuu sinne missä populaatiota on.

Vierailija
272/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh,jatkuvaa tuijottelua n 2v,aina samaan aikaan ulkona,lenkillä,kaupassa kuin minä.On noin 70v ukko,onneksi muutti pois.Kourimista,vehkeen esittelyä,sukulaismies yritti koiria alapäätä,ovikellon sovittelua,kivien heittelyä ikkunaan,seuraamista monta vuotta ym.sairasta touhua.

Ainakin libido on terve.

Vierailija
273/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset miehet vihaavat naisia.

Helppo saada tuo tunne, kun englanninkielen opettaja jo ahdistelee 15 vuotiasta poikaa tunnilla nostamalla säärensä pulpetille ja hivelemällä. Törkeää käytöstä myös naisilta, mutta ei saa vain puhua.

Meilläkin oli lukiossa nais- ja vieläpä uskonnonopettaja, joka ahdisteli meitä poikia vastaavalla ravalla.

Vierailija
274/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että nainen kokee jotain ei vielä tarkoita että mitään väärää olisi tapahtunut. Julkisessa tilassa pelkkä miehen läsnäolo aiheuttaa jollekin naisille kokemuksen seksuaalisesta häirinnästä

No mikä miesten mielestä on seksuaalista häirintää? 

No esim. silikonirinnat. Eihän naiset niitä toisiaan varten hanki.

Vierailija
275/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ravintolassa. Nainen laittoi kätensä reidelleni. En ahdistunut.

Vierailija
276/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa 100 prosenttia miehistä on kokenut s-häirintää

Koska häirinnäksi riittää pelkkä toisen ihmisen läsnäolo ja se että ihminen hengittää, että ei kuolisi. Jos joku nainen on ikinä katsonut sinua, se vasta häirintää onkin, siitä tulee iso rasti lomakkeeseen, kyllä olen kokenut härintää.

Olin 10v tyttö kun naapurinsetä kävi kasvaviin rintoihini käsiksi.

Vertaatko kohtaloasi samaan?

Vierailija
277/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luku on varmastikin suuri, mutta 88% tuntuu liioittelulta.

Ehkä tässä on mukana jokainen lähestymisyritys eli siis normaali yritys tutustua vastakkaiseen 

sukupuoleen, sattumanvarainen katsekontakti tai omassa päässä ajateltu ahdistelu.

Vierailija
278/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 prosenttia naisista on kokenut seksuaalista häirintää. Riippumatta kansakunnasta tai maanosasta. Kulttuurista riippumatta miehet kasvavat elukoiksi, joiden tärkein voima on vain se, että pystyy lyömään lujempaa. Naiset ovat aivan yhtä älykkäitä mutta tilaa oman osaamisen näyttämiselle ei ole, koska joku 30 cm pidempi ja 50 kiloa painavampi kovaääninen ääliö tulee huutamaan suuhun. 

Onneksi ihmiskunta on katoava laji tältä planeetalta. Vähän samalla lailla kuin dinosaurukset. Toivottavasti homma hoituu Putineiden ja Trumppien toimesta niin, että kaikki muu elämä tällä pallolla ei kuole. 

No eikö sinun kannattaisi ottaa jo pikkuinen etukäteislähtö? 

Vierailija
279/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luku on varmastikin suuri, mutta 88% tuntuu liioittelulta.

Ehkä tässä on mukana jokainen lähestymisyritys eli siis normaali yritys tutustua vastakkaiseen 

sukupuoleen, sattumanvarainen katsekontakti tai omassa päässä ajateltu ahdistelu.

Jos minulle, yhdelle naiselle, ihan rikoslaissa määriteltyjä tekoja on osunut kohdalle toistakymmentä, niin ei minun ole vaikea uskoa että melkein kaikille ainakin yksi.

Vierailija
280/540 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ravintolassa. Nainen laittoi kätensä reidelleni. En ahdistunut.

Se, että yksi ihminen on sitä mieltä, että lääpittävänä olo on ihan ok, ei tarkoita että se on kaikkien muidenkin mielestä ok. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän