On marraskuun viimeinen perjantai vuonna 1993, millaista iltaa vietät?
Juuri tuolloin täytin 18!
Noihin aikoihin poikaystäväni oli armeijassa mutta tuli viikonlopuiksi lomille. Teimme pitsaa jossa oli jauhelihaa ja ananasta usein, kävimme seurakunnan illanvietoissa.
Noihin aikoihin Ylellä oli "saa ta nanpalvontakausi" ja saata.nanpalvontaa toistettiin telkkarissa ja radiossa ja se oli kuuma peruna seurakunnan illanvietoissa.
Minuakin pidettiin ainakin jossainmäärin noitana ja epäilyttävänö kun minulla oli pitkät punaiset hiukset ja usein bändipaitoja ja soittelin kitaralla ja pianolla NS " Saa ta nallisia" säkeitä ja noista bändeistä oli ylelläkin varoitettu.
Syksyn 1993 tapahtumia muistin virkistämiseksi:
Syntymäpäiväni 24 marraskuuta
Ruoholahden metroaseman avattiin
World trade Centeriin tehtiin pommi- isku by arabit (olin ollut juuri 1992 vaihtarina new Yorkin kaupungissa!)
Janet Jacksonin Janet- albumi julkaistiin (sain sen synttärilahjaksi poikaystävältäni!)
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään ole yhtäkään nasiiria, eikä voideltua ihmistä.
Jeesus Kristus oli ja on ainoa Jumalan voideltu.
Tässä ovat ainoat Jumalan nasiirit:
Nasiiri (hepr. , nazir) on Raamatun Vanhassa testamentissa käytetty nimitys askeettilupauksen tehneestä henkilöstä.
Lupaus oli joko eliniäksi tai määräajaksi annettu.
Nasiiri oli Jumalalle vihitty tai vihkiytynyt, ja hänen tuli pidättyä kaikesta saastuttavasta ja antaa hiustensa kasvaa.
Simson oli nasiiri ja myös Johannes Kastaja ja apostoli Paavali olivat antaneet nasiirilupauksen.
P. S. Tämä vastaus oli siis henkilölle, joka täällä väitti olevansa vaatimattomasti "Jumalan voideltu nasiiri".
Naitiin tyttöystävän kanssa kuin kanit. Neljä kertaa illassa ei ollut harvinaista. Nyt on hyvä jos saa neljä kertaa kuussa kun tyttöystävä onkin vaimo ja lihonut 25 kiloa.
Makaan puisessa sängyssä vaippasillani. Isä on juuri lyönyt minua lujaa selkään ja heittänyt minut betoniseinään, josta olen mätkähtänyt sängylle. Äiti on viikon mittaisella työmatkalla, eikä tiedä että yksin vastuussa minusta oleva nuori isäni kohtelee minua salaa väkivaltaisesti. Makaan ja itken hiljaa. Jo 3-vuotiaana toivon kuolemaa.
Juon kaljaa, katson pulttiboisia VHS:ltä, elän peruspäivärahalla keskellä syvintä lamaa ja kiroan päättäjien Eu fantsuttelua. 30v päästä voin sanoa olleeni oikeassa. Autona alla vuoden 1976 Datsun 100A joka ruostuu puhki
Olin 30v,varmaankin kapakassa, mallu huulessa ja kalja tuoppi kädessä 🙏
Joulukuusta 1993 alkoi painajainen, joka jatkui loppukesään 1995. En kaipaa tuota aikaa. Hyvin, hyvin ahdistavia muistoja.
Olin 14-vuotias.
Kaverit olivat kokoontuneet viettämään iltaa sen kaverin luokse, jonka porukat eivät olleet kotona. Vähän lonkeroa maistelivat ja sipsejä söivät. Katsoivat luultavasti vhs:ltä jonkun uutuuselokuvan, jonka olivat käyneet vuokraamassa.
Minä sen sijaan olin joutunut olemaan jo pari tuntia pimeässä huoneessani, koska nukkumaanmenoaika oli klo 20:00. Sen jälkeen ei saanut laittaa valoja päälle, eikä esim. lukea kirjaa. Olin huono nukahtamaan iltaisin, ja yleensä valvoin vähintään pari tuntia pimeässä. Huoneeseeni tuli verhonraosta ihan vähän katulampun valoa. Juuri sopivasti siten, että kellon viisarit näkyivät ja saatoin niiden hidasta etenemistä katsella.
Olin 16-vuotias ja joko poikaystävän kanssa mun kotona tai sitten olin kaupungilla kavereiden kanssa ja poikaystävä kavereiddensa kanssa. Jos oltiin onnistuttu saamaan hakija, juotiin Marlin helmeilevää omenaviiniä tai kohmeista kaljaa lasipullosta. Yöksi mentiin poikaystävän kanssa meille.
Poikaystävä on nykyään aviomieheni ja jo aikuisten lasteni isä.
Olin aivan varmasti kotona, sillä meillä oli tuolloin 3-vuotias esikoinen ja 3-viikkoinen kuopus. Kädet oli täynnä töitä.
Ylen saatananpalvontajutut oli ysärin kammottavin ilmiö!
Mistä sekin villitys keksittiin?
Koko ajan tuli dokumentteja kirkonpolttajista ja saatanaa palvelevista lapsista.
Yritettiinkö viedä huomio pois hajonneesta Neuvostoliitosta ja koettiin että länsimaiset lapset on saatanoita Ylessä?
Ylen oli kommunismin aikana paisuteltu äärimmilleen vasemmistolaisia ja jotenkin piti nostaa ja selittää maailman pahuus niin porvarit ja heidän lapsensa oltaisiin haluttu uhrata saatanalle ja mielialaa yritettiin lietsoa kouluissa ja Ylen opetusohjelmassa!
Toinen oli kyllä tuo jauhenliha- ananas- pitza. Varmaan pitzapohjan teko meille lamalapsille kotitaloustunnilla halukkaasti opetettiin, munia ei ollut, pullajauhoista pula!
Myös joku kertoi laiva-asioista niin olihan ruotsinristeilyt se juttu ysärillä!
Useimmiten kyllä yövyttiin autokannen alle halvoissa hyteissä mutta se oli ISO edistysaskel että nuoretkin saattoi ottaa hytin laivalla. Kasarilla kun reilattiin niin ei koskaan hyttejä Tukholmaan mennessä, kannella nukuttiin ja rahat sitten tuhlattiin Roomassa, Hampurissa!
N joka syntyi 1965 ja oli näkemässä miten mielisairaalan täyttyivät lapsista Ylen lietsonnan seurauksena (olin siivoojana Oulussa piirillä noihin aikoihin ja voisinpa kertoa tuhansia tarinoita noista mustiin pukeutuneita, hirvittävästi meikatuista lapsista- sellaisiakin tarinoita jotka saisivat hiuksenne pystyyn ja teidät epäilemään omaa mielenterveyttä ne, ellei sitten uskonnollisuutenne selittäisi noita "ihmeitä" joita osa meistä työväestöstä joutui lasten pimeässä eristyshuoneessa messutessa työvuorojensa aikana todistamaan. Olinhan se joka siivosi oksennuksen ja verellä ja ulosteella- seiniin kirjoitetut loitsut eristyshuoneista- kyllä, olen kuullut työtoveristani joka näki lapsen levitoivan suljetusta häkkisellistään osaston käytävälle hirvittävällä ja pilkkaavalla tavalla messuten) nyt jo eläkkeelle jäänyt!
Olin Yhdysvalloissa vaihtoppilasvuoteni ensimmäisellä puoliskolla ja 16-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan tuli dokumentteja kirkonpolttajista ja saatanaa palvelevista lapsista.
Yritettiinkö viedä huomio pois hajonneesta Neuvostoliitosta ja koettiin että länsimaiset lapset on saatanoita Ylessä?
Ylen oli kommunismin aikana paisuteltu äärimmilleen vasemmistolaisia ja jotenkin piti nostaa ja selittää maailman pahuus niin porvarit ja heidän lapsensa oltaisiin haluttu uhrata saatanalle ja mielialaa yritettiin lietsoa kouluissa ja Ylen opetusohjelmassa!
Toinen oli kyllä tuo jauhenliha- ananas- pitza. Varmaan pitzapohjan teko meille lamalapsille kotitaloustunnilla halukkaasti opetettiin, munia ei ollut, pullajauhoista pula!
Useimmiten kyllä yövyttiin autokannen alle halvoissa hyteissä mutta se oli ISO edistysaskel että nuoretkin
Saatana kutsuu minua oli Ylen "dokumentti" josta ysärin saatana- villitys sai alkunsa!
Kiva kun muistutit, hirveät traumat täällä!
Opettajamme epäili minua tuollaiseksi palvojaksi ja sain kuulla siitä koko yläasteen. Kerrankin oli maito pilaantunut ruokalassa jossain kannussa niin siitäkin opettaja syytti minua koko talven kasiluokalla ja vielä todistusta jakaessaan yksin lopussa sanoi että eipä enää maito pilaannu yöllä kun ei ole noita talossa!
Kaikki nuo Ylen jutit katsoimme ja niistä kirjoitimme aineita. Tosin kerran en halunnut enää kirjoittaa niin kirjoitin meidän kissasta. Äiti oli sanonut että jos pakotetaan kirjoittamaan taas paholaisen palvonnasta niin saan kirjoittaa kissasta.
Kissasta!
Miten noitamaista, silloin olin lopullisesti kirottu!
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten kyllä yövyttiin autokannen alle halvoissa hyteissä mutta se oli ISO edistysaskel että nuoretkin
Saatana kutsuu minua oli Ylen "dokumentti" josta ysärin saatana- villitys sai alkunsa!
Opettajamme epäili minua tuollaiseksi palvojaksi ja sain kuulla siitä koko yläasteen. Kerrankin oli maito pilaantunut ruokalassa jossain kannussa niin siitäkin opettaja syytti minua koko talven kasiluokalla ja vielä todistusta jakaessaan ysin lopussa sanoi että eipä enää maito pilaannu yöllä kun ei ole noita talossa!
Kaikki nuo Ylen jutut katsoimme ja niistä kirjoitimme aineita. Tosin kerran en halunnut enää kirjoittaa niin kirjoitin meidän kissasta. Äiti oli sanonut että jos pakotetaan kirjoittamaan taas paholaisen palvonnasta niin saan kirjoittaa kissasta.
Kissasta!
Vierailija kirjoitti:
Opettajamme epäili minua tuollaiseksi palvojaksi ja sain kuulla siitä koko yläasteen. Kerrankin oli maito pilaantunut ruokalassa jossain kannussa niin siitäkin opettaja syytti minua koko talven kasiluokalla ja vielä todistusta jakaessaan ysin lopussa sanoi että eipä enää maito pilaannu yöllä kun ei ole noita talossa!
Kaikki nuo Ylen jutit katsoimme ja niistä kirjoitimme aineita. Tosin kerran en halunnut enää kirjoittaa niin kirjoitin meidän kissasta. Äiti oli sanonut että jos pakotetaan kirjoittamaan taas paholaisen palvonnasta niin saan kirjoittaa kissasta.
Kissasta!
Ajoin kolarin ja auto meni lunastukseen.
Ei mitään muistikuvia, mutta ikäni puolesta jokainen voi arvata tilanteeni tuolloin.
M30 (syntynyt 1993)
Ravintolassa oltiin, olin olin 26v, ja seuraavana aamuna kankkunen.
Olin lukion toisella, 17v. Kävin vanhempieni kanssa noihin aikoihin kovaa riitaa siitä, saanko muuttaa poikaystävän kanssa yhteen toiselle paikkakunnalle (muutin uutena vuotena, suhde ei tietenkään kestänyt ja sen jälkeen alkoi uudet seikkailut) Perjantai iltana olen todennäköisesti ollut poikaystäväni luona, joka myöskin asui vanhempiensa kanssa vielä. Olemme saunoneet, juoneet olutta, pelanneet kavereiden kanssa korttia ja loppuyöstä paiskoneet tavaroita ja riidelleet. Oi niitä aikoja!
27 v. sinkku varmaan kaverilla juomassa, ehkä pelasin hugoa, kun hänellä oli tietokone, mulla ei. Saatettiin mennä jonnekin baariin illasta. Tai sitten tää oli se perjantai, kun olin kotona yksiössäni ja katselin telkkaria tai luin kirjaa tms.
Ikää kolmetoista, tapahtumista ei minkäänlaista mielikuvaa. Epäilen suurinta osaa vastauksista valemuistoiksi.