On marraskuun viimeinen perjantai vuonna 1993, millaista iltaa vietät?
Juuri tuolloin täytin 18!
Noihin aikoihin poikaystäväni oli armeijassa mutta tuli viikonlopuiksi lomille. Teimme pitsaa jossa oli jauhelihaa ja ananasta usein, kävimme seurakunnan illanvietoissa.
Noihin aikoihin Ylellä oli "saa ta nanpalvontakausi" ja saata.nanpalvontaa toistettiin telkkarissa ja radiossa ja se oli kuuma peruna seurakunnan illanvietoissa.
Minuakin pidettiin ainakin jossainmäärin noitana ja epäilyttävänö kun minulla oli pitkät punaiset hiukset ja usein bändipaitoja ja soittelin kitaralla ja pianolla NS " Saa ta nallisia" säkeitä ja noista bändeistä oli ylelläkin varoitettu.
Syksyn 1993 tapahtumia muistin virkistämiseksi:
Syntymäpäiväni 24 marraskuuta
Ruoholahden metroaseman avattiin
World trade Centeriin tehtiin pommi- isku by arabit (olin ollut juuri 1992 vaihtarina new Yorkin kaupungissa!)
Janet Jacksonin Janet- albumi julkaistiin (sain sen synttärilahjaksi poikaystävältäni!)
Kommentit (95)
Lama, työttömyys, olin 16 ja kävin ostamassa 170gramman fazerin suklaalevyn jonka maku vielä tuolloin oli kermainen ja oikea .
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Reidarissa tai DNC:ssä iltaa viettämässä. Olin myös aika vasta täyttänyt 18. DNC:n ikäraja taisi perjantaisin olla 18 jos oikein muistan.
Oulussa mäkin kävin usein niihin aikoihin. Reikussa en enää -93 käynyt, DNC:ssä satunnaisesti. Kauankos tuo DNC oli pystyssä? Ei kovin pitkäikäinen, jos oikein muistan.
Asuin tuohon aikaan vielä kotona, vaikka olin yli 30-vuotias. Elin kurissa ja Herran nuhteessa.
Synnyin 60-luvun alussa ja minua kasvatettiin varmaan tyypilliseen ajan tapaan. Äiti löi joka päivä (mummulta perityllä) pyykkikartulla. Perustelu oli se, että jos en ollut juuri sinä päivänä mitään pahaa tehnyt, niin kuitenkin olin tehnyt jotain, josta en vaan ollut jäänyt kiinni.
Syntymäpäivänä äiti kuitenkin löi pullapitkolla, joka kuivattiin juuri tätä tarkoitusta varten. Se pitko sitten syötiin seuraavana sunnuntaina jälkiruuaksi, eli tehtiin ns. pullamaitoa. Kuivan pullaviipaleen päälle kaadettiin kuumaa maitoa ja annos koristeltiin mansikkahillolla. Se oli reilua sentään ja pullamaito erinomainen jälkiruoka.
Marraskuun viimeinen perjantai oli aika tavallinen päivä. Olin noihin aikoihin jo työelämässä, eli aamiaisen jälkeen menin töihin, iltapäivällä syötiin päivällinen, sitten katseltiin televisiota ja ennen nukkumaanmenoa äiti sitten mätki kartulla. Isävainaa oli tuohon aikaan ollut jo toista vuotta tuonilmaisissa, mutta kullä hänkin sai osansa kartusta niin kauan kuin eli.
Näin se elämä soljoi päicästä päivään. Mukavaa joulun odotusta kaikille Vauva av:n lukijoile !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Reidarissa tai DNC:ssä iltaa viettämässä. Olin myös aika vasta täyttänyt 18. DNC:n ikäraja taisi perjantaisin olla 18 jos oikein muistan.
Oulussa mäkin kävin usein niihin aikoihin. Reikussa en enää -93 käynyt, DNC:ssä satunnaisesti. Kauankos tuo DNC oli pystyssä? Ei kovin pitkäikäinen, jos oikein muistan.
Mistä DNC oli lyhenne?
Eihän World Trade Centerin isku vielä 1993 tapahtuneet..
Itse asuin ekassa omassa asunnossa, opiskelin ja olin todennäköisesti ravintolassa kavereiden kanssa.
Luulen että olen kotona teini-ikäisenä tai Tampereella Kuusikon lastenkodissa. Ehkä omassa huoneessa tai sohvalla. Ellei pakkasessa kävellen pieni kierros.
Olin 28-vuotias. Istuin omistamassani asunnossa Helsingin lähiössä. Poikaystäväni oli joko tulossa luokseni tai todennäköisemmin oli luvannut tulla, mutta häntä ei kuulunut koko viikonloppuna. Valvoin yöllä ja olin huolestunut parisuhteestani ja pätkätyöpaikastani, Suomessa oli lamakausi.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuttiinko silloin myös ne kiltitkin pojat mukaan juhlimaan ja pitämään hauskaa? 🥺
Ei ollut silloin kavereita ja asuin vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olin kotona poikaystävän kanssa tai sitten varmaan baarissa viihteellä. Nytkin olen kotona tämän saman miehen kanssa josta siis tuli aviomieheni ja lasteni isä.
Sama stoori.
-17-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä DNC oli lyhenne?
Dorian Night Club, paikalliset oululaiset yrittäjät ylläpitivät.
Vierailija kirjoitti:
Olin 14v. Varmaan kotona olin ja kuunteli salovaarashowta.
Sama! Sormi mankan rec-napin päällä valmiina painanaan, kun hyvä kappale alkaa. Ja ai että, miten ärsytti, kun Salovaara puhui aina biisin lopun päälle!!! Tai kun nauha loppui kesken. 😳 Kauheellä hässäkällä kasetin kääntö ja jatkamaan nauhotusta.
Olen 15v, pelaan Wolfenstain 3D ja juon kokista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä DNC oli lyhenne?
Dorian Night Club
Olin eronnut keväällä 1.suhteestani/avoliitosta. Asuin kahdestaan lapseni kanssa. Tunsin syvää rauhaa. Valmistauduin 21. syntymäpäivääni.
Olin 3-vuotias. Pikkusisko syntynyt pari kuukautta aiemmin ja äidin huomio hänessä. Isä omilla teillään. Katsottiin ehkä TV:stä ruotsin kielisiä muumeja ja 5-vuotias isoveli "käänsi" ohjelman minulle suomeksi, koska muisti jaksot ulkoa katsottuaan suomen kieliset muumit läpi jo monen monta kertaa.
Olin 13. Minäkin kuuntelin Salovaaraa. Sitten oltiin ehkä veljien kanssa käyty vuokraamassa leffa ja katsottiin se illalla. Tai sitten oli kylällä nuorten disco, johon mentiin kaverin kanssa.
Olin Tavastialla keikalla bändin kanssa noina päivinä.
Olin muuttanut Turkuun ja opiskelin tekulla sähkötekniikkaa. En tykännyt yhtään. Olin Salon radiotehtaalla töissä ja seuraavana keväänä pääsin Turun yliopistoon mutta sitä en vielä tiennyt... Enkä siis tiennyt että heti kohta yliopistossa palkkautuisin Nokiaan suunnittelemaan ensimmäisiä gsm- verkkoja (eläkkeellä olen ollut jo 200x vuodesta jolloin myin oman firmani Nokialle😊)
Tuolloin syksyllä 1993...
Silja serenade uitettiin Turkuun ja siitä tuli valtavan suosittu bilelaiva. Olin radio- ja sähkömiehenä tuolla retkellä kuin laiva siirtyi Turkuun ja koko syksyn sitten serenadella tein heille tutkiin liittyvää kehitystä ja tutkimusta.
Minulla oli armeijasta tuttu viestimieskaveri työkaverina ja hänen kanssaan tuo firmakin perustettiin.
Oltiin 19 vuotiaita ja niin hyviä meidän työssä että saimme asua serenaden parhaassa sviitissä ja aamusta asti saatoimme juoda kaljaa saunaosastolla ja kehitellä ideoita, koulussa tekulla emme muuten käyneet kuin käyttämässä tietokoneita.
Kaikki ohjelmistot tehtiin itse ja usein ihan laivakaljoissaan niitä tekullakin hiottiin, oltiin aika suosittuja kun meillä oli vakihytti serenadella ja saimme vieraitakin kutsua
Meillä oli vähän hitokseen naisia ja bileitä, hytissämme oli monta huonetta ja jatkuva juhlapäivystys, ruokaa ja juomaa saimme tilata aina halutessamme mihin aikaan vain eikä meitä juuri komenneltu!
Juuri pari vuotta sitten kävin serenadella ja melkein yöllä näin mielessäni ne valtavat bileet mitä sillä laivalla siihen aikaan oli, joka lähtö oli täynnä ja juomat virtasivat.
Vierailija kirjoitti:
Asuin tuohon aikaan vielä kotona, vaikka olin yli 30-vuotias. Elin kurissa ja Herran nuhteessa.
Synnyin 60-luvun alussa ja minua kasvatettiin varmaan tyypilliseen ajan tapaan. Äiti löi joka päivä (mummulta perityllä) pyykkikartulla. Perustelu oli se, että jos en ollut juuri sinä päivänä mitään pahaa tehnyt, niin kuitenkin olin tehnyt jotain, josta en vaan ollut jäänyt kiinni.
Syntymäpäivänä äiti kuitenkin löi pullapitkolla, joka kuivattiin juuri tätä tarkoitusta varten. Se pitko sitten syötiin seuraavana sunnuntaina jälkiruuaksi, eli tehtiin ns. pullamaitoa. Kuivan pullaviipaleen päälle kaadettiin kuumaa maitoa ja annos koristeltiin mansikkahillolla. Se oli reilua sentään ja pullamaito erinomainen jälkiruoka.
Marraskuun viimeinen perjantai oli aika tavallinen päivä. Olin noihin aikoihin jo työelämässä, eli aamiaisen jälkeen menin töihin, iltapäivällä syötiin päivällinen, sitten katseltiin televisiota ja ennen
Totisesti minä sanon teille: se, joka tämän kirjoitti on Jumalan lähetti, Herran voideltu Jumalan nasiiri. Hän johdattaa meitä pois synnin suosta, kohti valoa ja pelastusta.
Lukeka ja tutkikaa tätä viestiä. Lukekaa raamattua, tutkikaa Piplia kannesta kanteen. Tukekaa toisianne ja etsikää voimaa piiskauksesta, jos oma tahtonne ei riitä.
Sinä, joka pysähdyit tutkimaan tätä viestiä: oke rohkea, tee täyskäännös ja erkane synnin tieltä. Sielusi ei ole vielä kadotuksessa.
Olin 11-vuotias ja luin liikaa kirjoja. Olin kotona epävakaan isosiskoni kanssa, vanhempani olivat kesämökillä juomassa kaljaa.