Juridista neuvoa! Kuolleen äitini viimeinen sisarus kuoli
Mulle soitettiin poliisista. Äitini veli on kuollut. Kukaan kolmesta sisaruksesta ei ollut myöhemmin tekemisissä keskenään. Lapsuudenperheeseen sisältyi sairaita kuvioita. Lapset jäivät myös alaikäisinä orvoiksi. Elivät sukulaisten nurkissa huonosti kohdeltuina.
Äitini kuoli syöpään 2021. Äidin pikkuveli haimasyöpään alkoholistina jo reilusti yli 10 v sitten.
Nyt kuoli tämä viimeinen ja tosiaan poliisi soitti minulle. Koska olen juridisesti ainoa lähisukulainen. Kuolleella pikkuveljellä on poika, mistä ei väestötietojärjestelmässä ole mitään tietoa. Olen tuon pojan nähnyt vauvana. Äitinsä oli iäkäs ja on nyt n 83. Ei vastaa viesteihin.
Nyt kuollut veli eli AVOLIITOSSA. Ei keskinäistä testamenttia. Olen kahdesti ollut tämän naisen kanssa puhelimessa. En ole juuri tolkkua saanut mistään. Kysyin mm, ovatko pankin paperit saapuneet jne.
Meillä on välimatkaa 500 km. Tätä kuollutta veljeä olen tavannut vain kerran. Ei suostunut tulemaan äidin hautajaisiin.
Neuvolaa!
Kommentit (203)
Voihan olla vaikea löytää jos on "rantojen asunnoton mies" tai missään asunnossa kirjoilla eikä nosta tukia eikä nosta veronpalautuksiaan voi olla vaikea löytää.
Äitinsä kun saat häneen yhteyden voi ehkä antaa vinkkejä ainakin. Muuten kyllä sos.turvatunnuksella löytyy ja sen taas saa hänen isänsä tiedoista.
Nakitat tietysti sen avopuolison järjestämään hautajaiset, kun paikkakunnallakin kerta on. Sopikaa kumpi teistä tilaa sukuselvityksen, se pitää tilata nyt heti. Sen tilaamisesta on turha maksaa jonkin lakimiehen palkkioita, kun äkkiä sen nettilomakkeella tilaa. Maksuhan siitä menee, mutta sen voi laskuttaa myöskin kuolinpesältä. Perunkirjoituksenkin voi antaa hänen järjestettäväkseen, ei sen tarvitse olla virallinen omainen, riittää kun kaikki pesän jäsenet on todistettavasti kutsuttuna sinne perunkirjoitustilaisuuteen, ei ole pakko edes osallistua siihen. Hänellä kuitenkin on paras tieto enosi omaisuudesta, kuten vaikka siitä onko hänellä auto yms, jotka pitää sinne perukirjaan merkitä. Perunkirjoituksessahan luetteloidaan ketkä ovat pesän jäseniä ja mitä omaisuutta ja velkoja vainajalla on.
Jos sillä serkulla on joku postinumerollinen poste restante osoite, niin laitat sinne kirjeen menemään, että hänen setänsä on kuollut ja saattaisi mahdollisesti olla perintöä tiedossa. Se ei montaa euroa maksa, laita vaikka postista menemään ja ota kuitti postimaksusta, niin voit veloittaa sen sitten vaikka kuolinpesältä. Toisen vastaavanlaisen kirjeen voi laittaa serkun äidille menemään, jos tällä olisi tietoa lapsensa olinpaikasta. Vanhoille ihmisille kannattaa lähettää perinteinen kirje, ei he yleensä mihinkään tekstareihin tms vastaile. Tai sitten soitat.
Nimenomaan. Tässä vaiheessa kun ei ole varmaa tietoa edes siitä, jääkö hautajaiskulujen ja laskujen maksujen jälkeen mitään perintörahaa, ei kannata tehdä itselle yhtään laskua, ja lakimiehet on järkyttävän kalliita siinä menee tuhat tai pari jo ihan käden käänteessä. Pystyt itse kuitenkin selvittämään asioita itsekin sen verran, että kannattaako sekaantua koko juttuun. Kyllä se avovaimo viranomaisten kanssa sen vainajan sitten hautaan saa.
Höpönlöpön.
Poliisin ainoa tehtävä on ilmoittaa kuolemasta vainajan omaisille. Poliiseilla ei ole mitään pääsyä vainajan tilitietoihin, varsinkaan sillä hetkellä kun kuolema on tapahtunut. Kun isäni kuoli, poliisit ilmoitti isän kuolemasta isän avopuolisolle, joka sitten ilmoitti äidilleni ja minulle. Isän avopuoliso eli siis äitipuoleni pyysi poliisia ilmoittamaannisän kuolemasta myös isän vanhemmille.
Oikeuslääketieteellinen kuolinsyytutkinta tehdään Suomessa aina kun ihminen kuolee kotiin, vaikka olisi paljon perussairauksia ja lääkkeitä. Poikkeustapauksina esimerkiksi kotona saattohoidossa olevat, mutta hekin ovat silloin yleensä kotisairaalan alaisena ja tällöin kuolinsyy on yleensä selvä ja tiedossa. Isäpuolen kuoli kotiin ja oikeuslääketieteellinen kuolinsyyselvitys tehtiin, vaikka hänellä oli paljon sairauksia ja lääkityksiä niin paljon että poliisit unohti aluksi kuvata kaikki kotona olevat lääkkeet. Poliisi saapui paikalle ensihoidon hälyyttämänä.
Vierailija kirjoitti:
Kuules nyt ap, kyllä se on juridisesti vastuussa tämä kuolleen poika, etkä sinä. Poliisi sattui vaan saamaan sinut kiinni puhelimitse.
Jos olisin sinä ja asuisin 500 km päässä, en sotkeutuisi tuohon keissiin missään tapauksessa. Kukaan ei sinua siihen pakota. Kyllä ne sen hautaan saavat , vaikka viranomaiset.
No ,jos haluat ongelmia ja leikkiä korvaamatonta,,,,niin sitten . Omapahan on tyhmyytesi.
Sinä voisit opetella lukemaan ennen kuin kommentoit yhtään mitään.
Mieheni sai kotona sydärin ja eli sairaalassa jonkun päivän. Hänelle tehtiin lääketieteellinen avaus samassa sairaalassa.
Sisareni kuoli kotitalonsa rappukäytävään, hänelle tehtiin oikeustieteellinen avaus Helsingissä. Vaikka oli jo iäkäs. Ja monisairas
Poika perii, jos sellainen on elossa. Varmaan avovaimo olisi halukas hoitamaan hautajaisjärjestelyjä? Kustannuksiin uppoaa helposti viitisen tonnia ainakin. Voi tarvita valtuutuksen kulujen maksamiseen.
Nyt kuoli tämä viimeinen ja tosiaan poliisi soitti minulle. Koska olen juridisesti ainoa lähisukulainen. Kuolleella pikkuveljellä on poika, mistä ei väestötietojärjestelmässä ole mitään tietoa. Olen tuon pojan nähnyt vauvana. Äitinsä oli iäkäs ja on nyt n 83. Ei vastaa viesteihin.
SELITÄPPÄ TÄMÄ MEILLE AP. Miten voit olla juridisesti ainoa lähisukulainen, kun kuolleella pikkuveljellä on poika. ET TODELLAKAAN OLE- äly hoi.
Siis vainajalla ei ole omia lapsia. Elänyt avoliitossa ja vuokra-asunnossa. Ei keskinäistä testamenttia. Juridiset jälkeläiset ovat minä eli, jo kuolleen isosiskon tytär. Ja jo kauan sitten kuolleen pikkuveljen poika. Kuollut pikkuveli on tunnustanut pojan omakseen. Pojan äiti on ollut huomattavasti vanhempi. Nyt n 84-v. Ei ole vastannut poliisille eikä minulle. Nimi ja puhelinnumero on tiedossa.
Pojasta ei ole osoitetietoja eikä puhelinnumeroa väestötietojärjestelmässä. On syntynyt v 1980. Olen tavannut hänet kerran, kun hän oli vauva. Yritin etsiä myöhemmin, tuloksetta.
Ja kaikille ihmettelijöille ja äimistelijöille: kyllä. Tällainen on täysin mahdollista! Ja tulee yleistymään, koska yhä useampi jää lapsettomaksi.
Haluaako vielä joku tulla ilkkumaan ja vittuilemaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä vastaat vainajan asioista niin, aluksi hautajaisia järjestämään, sitten perukirjoitusta ja sitten perinnönjakoa, jos jaettavaa jäi. Hyvä hautaustoimisto ja hyvä lakimies voivat tulla tarpeeseen, jos et ole tehnyt asiaa aiemmin. Molemmat neuvovat.
Esi pankin lakimies on edullinen vaihtoehto perunkirjoitukseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän kai vastaan vainajan asioista juridisesti? Siten siis. Mitäs ne muuten poliisista soittelisi.
Et ole mitenkään vastuussa äitisi veljen asioista. Et mitenkään. Enintään jos tulee kutsu perunkirjoitukseen, joudut ilmoittamaan, että kieltäydyt perinnöstä.
Sinun ei tarvitse etsiä sukulaisia, ilmoittaa kenellekään, hoitaa hautajaisia.
Kyllä ainut lähisukulainen joutuu toimimaan ja järjestämään perunkirjoituksen
Yleensä puoliso hoitaa hautajaisjärjestelyt, olo avo tai ei. Hautajaiset hoitaa yleensä se joka on yhteydessä viranomaisiin ja joka saa hautausluvan jne.
Kun isäni kuoli niin isän avopuoliso oli ns. lähin omainen, koska heillä oli yhteinen elämä, isällä ja äitipuolella oli myös yhteinen lapsi. Kuitenkin isän vanhemmat, tai lähinnä isä, järjesti ja maksoi hautajaiset.
Kerropa ap aluksi, mistä ihmeestä poliisi olisi saanut tietoonsa äitisi kuolleen sisaruksen tilin saldon tai omaisuuden arvon?
Kerro toki myös, millä logiikalla oikeuslääketieteellistä kuolemansyyn selvitystä ei muka olisi tehty jos on kuollut sairaalan ulkopuolella.
Ei mikään huono provo. Pesän ilmoittajaksi voi joutua vaikka naapuri. Se on vähän sama nakki kuin joutua todistajaksi rikoksen nähtyään... siis kansalaisvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
SELITÄPPÄ TÄMÄ MEILLE AP. Miten voit olla juridisesti ainoa lähisukulainen, kun kuolleella pikkuveljellä on poika. ET TODELLAKAAN OLE- äly hoi.
Älyhoihoi.
Kolme lasta. Nuorimmalla on avoliitossa syntynyt tunnustettu lapsi. Keskimmäisellä on lapsi eli minä. Viimeksi kuollut oli lapseton. Eli tämä, josta nyt puhun. Eli minä ja jo tuon jo vuosia sitten kuolleen pikkuveljen poika ollaan juridiset lähisukulaiset.
Juu. Ja kyllä poliisi soittaa tällaisissa tilanteissa.
Tulin kysymään tänne juridisia neuvoja ja onneksi olen saanutkin järkeviäkin vastauksia. Kiitos teille lähettäneille niistä 💜
Ap
Vastaus on yksinkertainen, ei ole mahdollista että poliisi tietäisi vainajan omaisuudesta tai tilin saldosta. Sitä kun ei saa tietoonsa edes omaiset ilman sukuselvityksiä ja valtakirjoja. Kun isäpuoli kuoli kesti noin kuukausi selvittää edes se että paljonko sillä olo tilillä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä puoliso hoitaa hautajaisjärjestelyt, olo avo tai ei. Hautajaiset hoitaa yleensä se joka on yhteydessä viranomaisiin ja joka saa hautausluvan jne.
Kun isäni kuoli niin isän avopuoliso oli ns. lähin omainen, koska heillä oli yhteinen elämä, isällä ja äitipuolella oli myös yhteinen lapsi. Kuitenkin isän vanhemmat, tai lähinnä isä, järjesti ja maksoi hautajaiset.
Tuo onkin se ratkaiseva tekijä, että heillä oli yhteinen lapsi. Ap:n enolla ja hänen avollaan ei ole, joten avo ei saa mitään valtuuksia yhtään mihinkään. Siksi varsinkin lapsettomien kannattaisi mennä naimisiin. Eli nyt lähiomaiset on ap ja hänen kadoksissa oleva serkkupoikansa. Mutta jos selviää, että enon rahoista ei laskujen ja hautajaisten jälkeen juuri mitään jää perittävää, ap:n kannattaa vaan pysyä pois koko kuviosta, pääsee helpommalla. Ja avopuoliso saa järjestää hautajaiset kuten haluaa, viranomaisten siunauksella.
Niin nuo alussa olevat kertovat ilman 500€/h saman mitä laki sanoo. Jos varallisuutta ei ole niin siitä pitää kieltytyä sillä muuten velat jäävät maksuun. Kovin on kankeaa. Pääpiirteissään se menee niin että LAPSETTOMAN sedän perivät sisarukset. Kun joku on kuollut niin muut sisarukset. Jos kaikki ovat kuolleet niin menee vaikeaksi. Joka tapuksessa lue yltä ja muista kierot asianajajat jotka lähettävät kirjeitä luopua jonkin hyväksi. Pääasia näyttää olevan että rauhoitut. Tässä pätee sääntö. Jos on varallisuutta ole tarkka. Jos ei niin kieltäydy perinnöstä. Kuinka saan selville varallisuuden? Sen saa selville perunkirjoituksen tekijältä joka ei tässä tapauksessa saa olla kaveri että siitä voi olla pienet kulut. Nukuppa ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap aluksi, mistä ihmeestä poliisi olisi saanut tietoonsa äitisi kuolleen sisaruksen tilin saldon tai omaisuuden arvon?
Kerro toki myös, millä logiikalla oikeuslääketieteellistä kuolemansyyn selvitystä ei muka olisi tehty jos on kuollut sairaalan ulkopuolella.
Vainajalla oli runsaasti perussairauksia. Mm keuhkoahtaumatauti. Oli kuollut kotiinsa pe 10.11. Oli saanut samalla viikolla koronan.
Poliisi siis kertoi minulle puhelimessa, että oikeuslääketieteellistä kuolinsyyntutkintaa ei tarvita, koska vainajalla oli näitä perussairauksia ja lääkkeitä paljon.
Ja poliisi kertoi ne tiedot vainajan taloudellisesta tilanteesta, mitä tämä avopuoliso oli poliisille kertonut.
Vainaja on Malmin sairaalassa jne
Ap