Juridista neuvoa! Kuolleen äitini viimeinen sisarus kuoli
Mulle soitettiin poliisista. Äitini veli on kuollut. Kukaan kolmesta sisaruksesta ei ollut myöhemmin tekemisissä keskenään. Lapsuudenperheeseen sisältyi sairaita kuvioita. Lapset jäivät myös alaikäisinä orvoiksi. Elivät sukulaisten nurkissa huonosti kohdeltuina.
Äitini kuoli syöpään 2021. Äidin pikkuveli haimasyöpään alkoholistina jo reilusti yli 10 v sitten.
Nyt kuoli tämä viimeinen ja tosiaan poliisi soitti minulle. Koska olen juridisesti ainoa lähisukulainen. Kuolleella pikkuveljellä on poika, mistä ei väestötietojärjestelmässä ole mitään tietoa. Olen tuon pojan nähnyt vauvana. Äitinsä oli iäkäs ja on nyt n 83. Ei vastaa viesteihin.
Nyt kuollut veli eli AVOLIITOSSA. Ei keskinäistä testamenttia. Olen kahdesti ollut tämän naisen kanssa puhelimessa. En ole juuri tolkkua saanut mistään. Kysyin mm, ovatko pankin paperit saapuneet jne.
Meillä on välimatkaa 500 km. Tätä kuollutta veljeä olen tavannut vain kerran. Ei suostunut tulemaan äidin hautajaisiin.
Neuvolaa!
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on yksinkertainen, ei ole mahdollista että poliisi tietäisi vainajan omaisuudesta tai tilin saldosta. Sitä kun ei saa tietoonsa edes omaiset ilman sukuselvityksiä ja valtakirjoja. Kun isäpuoli kuoli kesti noin kuukausi selvittää edes se että paljonko sillä olo tilillä rahaa.
Kyllä poliisi tietää, jos vainajan avopuoliso on sen poliisille kertonut. Mutta juridisesti avopuoliso ei ole vainajalle mitään sukua, joten perunkirjoituksesta huolehtiminen kaatuu ap:n niskaan, jos avopuoliso ei ota sitä vapaaehtoisesti hoitaakseen. Tämä onkin tosi kinkkinen tilanne, kun ap:n serkulle pitäisi toimittaa kutsu perunkirjoitukseen, mutta hänen osoitettaan ei tiedetä.
Yrittäisin nyt ensin soittaa serkun äidille ja jos hän ei vastaa puhelimeen, niin lähettää hänelle kortin, selittää tilanne ja pyytää ottamaan yhteyttä. Jos serkkua ei löydy tätä kautta, niin sitten maksaisin pätevälle lakimiehelle palkkion tunnin neuvottelusta (200-300 €), jossa selittäisin tilanteen, kysyisin mitä tehdä ja onko jokin keino välttää sitä, että joutuu hoitamaan perunkirjoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap aluksi, mistä ihmeestä poliisi olisi saanut tietoonsa äitisi kuolleen sisaruksen tilin saldon tai omaisuuden arvon?
Kerro toki myös, millä logiikalla oikeuslääketieteellistä kuolemansyyn selvitystä ei muka olisi tehty jos on kuollut sairaalan ulkopuolella.
Vainajalla oli runsaasti perussairauksia. Mm keuhkoahtaumatauti. Oli kuollut kotiinsa pe 10.11. Oli saanut samalla viikolla koronan.
Poliisi siis kertoi minulle puhelimessa, että oikeuslääketieteellistä kuolinsyyntutkintaa ei tarvita, koska vainajalla oli näitä perussairauksia ja lääkkeitä paljon.
Ja poliisi kertoi ne tiedot vainajan taloudellisesta tilanteesta, mitä tämä avopuoliso oli poliisille kertonut.
Vainaja on Malmin sairaalassa jne
Ap
Perussairaudet tai lääkitykset ei ole mikään syy jättää tekemättä oikeuslääketieteellisyä selvitystä. Isäpuolellani oli mm. verenpainetta, ateroskleroosi, diabetes, alkava keuhkoahtauma, sydämen laajentuma josta myös sydämen vajaatoiminta ja vaikka mitä muuta. Nämä oli tiedossa jo enne kuolemaa. Kuoli kotona sydäriin. Oikeuslääketieteellinen avaus tehtiin, tottakai.
Eri asia sitten jos on esimerkiksi syöpää sairastava ja tarkoituksella viimeisin aikoja kotihoidossa. Silloin oikeuslääketieteellistä ei tarvita. Mutta silloinkin vainajalla on pakko ollut olla joku pysyvä kontakti sairaalaan ja esimerkiksi kotisairaala tietoinen tilanteesta.
Just tämä! Kun se avovaimo ei voi hoitaa edes laskuja vainajan tililtä. Kun ei ole edunvalvonta valtakirjaa eikä ole vihitty vaimo. Vainajan tiliin pääsee virkatodistulella 662
Minä olen siis juridisesti ainoa, koska edes sitä toisen veljen poikaa ei löydy.
Hämmästyttävää, miten moni on näin pihalla asioista! Ja kuka hoitaa omat asiat, kun sattuu kuolemaan jonain päivänä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on yksinkertainen, ei ole mahdollista että poliisi tietäisi vainajan omaisuudesta tai tilin saldosta. Sitä kun ei saa tietoonsa edes omaiset ilman sukuselvityksiä ja valtakirjoja. Kun isäpuoli kuoli kesti noin kuukausi selvittää edes se että paljonko sillä olo tilillä rahaa.
Kyllä poliisi tietää, jos vainajan avopuoliso on sen poliisille kertonut. Mutta juridisesti avopuoliso ei ole vainajalle mitään sukua, joten perunkirjoituksesta huolehtiminen kaatuu ap:n niskaan, jos avopuoliso ei ota sitä vapaaehtoisesti hoitaakseen. Tämä onkin tosi kinkkinen tilanne, kun ap:n serkulle pitäisi toimittaa kutsu perunkirjoitukseen, mutta hänen osoitettaan ei tiedetä.
Yrittäisin nyt ensin soittaa serkun äidille ja jos hän ei vastaa puhelimeen, niin lähettää hänelle kortin, selittää tilanne ja pyytää ottamaan yhteyttä. Jos serkkua ei löydy tätä kautta, niin sitten maksai
Perukirjoituksesta on velvollinen huolehtimaan se joka on ollut vainajalle läheisin pesän osakas, esimerkiksi asunut samassa taloudessa, jotta tässä avopuoliso sikäli kuin on testamentin saaja niin voi olla tai olla olematta pesän osakas riippuen testamentin muodosta.
Kyllä minä ainakin hoidin avopuolisoni asioita tämän kuoleman jälkeen. Meillä oli myös yhteiset tilit ja keskinäinen testamentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap aluksi, mistä ihmeestä poliisi olisi saanut tietoonsa äitisi kuolleen sisaruksen tilin saldon tai omaisuuden arvon?
Kerro toki myös, millä logiikalla oikeuslääketieteellistä kuolemansyyn selvitystä ei muka olisi tehty jos on kuollut sairaalan ulkopuolella.
Vainajalla oli runsaasti perussairauksia. Mm keuhkoahtaumatauti. Oli kuollut kotiinsa pe 10.11. Oli saanut samalla viikolla koronan.
Poliisi siis kertoi minulle puhelimessa, että oikeuslääketieteellistä kuolinsyyntutkintaa ei tarvita, koska vainajalla oli näitä perussairauksia ja lääkkeitä paljon.
Ja poliisi kertoi ne tiedot vainajan taloudellisesta tilanteesta, mitä tämä avopuoliso oli poliisille kertonut.
Vainaja on Malmin sairaalassa jne
<
No tämä poliisi näin kertoi. Kuolinsyy on melkolailla selvä perussairauksien vuoksi. Erityisesti tämä COPD. Hän oli viimeiset vuodet ollut todella sairas.
Poliisi tekee aina sen päätöksen oikeuslääketieteellisestä ruumiinavauksesta.
Ja se tässä nyt on varmaan se pienin asia. Kun oli kuitenkin hyvin sairaasta ihmisestä kyse.
Ap
Niin juuri ap. Sinä olet nyt ainoa joka voi ne rahat ja velat selvittää. Periaattessa, jos pääset sen avovaimon kanssa hautajaisjärjestelyistä sopuun, voit antaa hänen hoitaa ne, ja sinä maksat sitten niistä tulevat laskut sieltä vainajan tililtä ja hoidat muutenkin ihan itse sen perukirjan, jos omaisuutta ei ole, niin se on erittäin helppo tehdä, netistä löytyy malleja.
Minä olen tehnyt anopin ja isäni perukirjat. Miehellä on kaksi sisarusta, eli heiltä miehelle valtakirjat ja mieheni hoiti kaikki minun avustuksellani. Isälläni ei ollut muita lapsia kuin minä, ja sain asiat hoidettua kohtuu helposti kun isällä jäi lähinnä velkoja, piti sitten sossusta pyytää rahat hautauskuluihin, kaikki halvimman mukaan, eikä pidetty kuin siunaustilaisuus kirkossa, jossa oli minun perheeni lisäksi vain yksi ihminen ja seurakunnan hommaamat kantajat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin hoidin avopuolisoni asioita tämän kuoleman jälkeen. Meillä oli myös yhteiset tilit ja keskinäinen testamentti.
Mutta heillä ei ollut!
Voisko ihmiset lukea nämä aloitukset yms tarkemmin, kiitos
Ap
"Perukirjoituksesta on velvollinen huolehtimaan se joka on ollut vainajalle läheisin pesän osakas, esimerkiksi asunut samassa taloudessa, jotta tässä avopuoliso sikäli kuin on testamentin saaja niin voi olla tai olla olematta pesän osakas riippuen testamentin muodosta."
Ap on kertonut, että ei ole testamenttia. Tällöin avovaimo ei ole lainkaan kuolinpesän osakas, vaan kuolinpesän osakkaita ovat ap ja hänen kadonnut serkkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Just tämä! Kun se avovaimo ei voi hoitaa edes laskuja vainajan tililtä. Kun ei ole edunvalvonta valtakirjaa eikä ole vihitty vaimo. Vainajan tiliin pääsee virkatodistulella 662
Minä olen siis juridisesti ainoa, koska edes sitä toisen veljen poikaa ei löydy.
Hämmästyttävää, miten moni on näin pihalla asioista! Ja kuka hoitaa omat asiat, kun sattuu kuolemaan jonain päivänä?
Ap
Avovaimon voi kyllä valtuuttaa maksamaan kuluja tililtä. Tarvinnet kuitenkin toisenkin perijän valtuutuksen. Jos sun on pakko ruveta näitä hoitamaan niin olisi kohteliasta sopia järjestelyistä avovaimon kanssa. Hän oli kuitenkin se vainajalle läheisin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta heillä ei ollut!
Voisko ihmiset lukea nämä aloitukset yms tarkemmin, kiitos
Ap
Ihan oikein tuossa on selostettu, että jos on yhteiset tilit ja keskinäinen testamentti niin silloin voi, ei se ole ap:ltä pois, ja voi hypätä sen kohdan yli.
Kun ihminen kuolee kotiin ilman tyyliin syöpää minkä vuoksi on saattohoidossa kotona tehdään aina oikeuslääketieteellinen selvitys.
Kun ihminen kuolee kotiin, paikalle saapuu ensin ensihoito joka kutsuu poliisin. Ei poliisi siinä paikalla ala keskustella että joo tällä oli niin paljon perussairauksia ettei varmaan tarvi avausta. Poliisit eivät pääse vainajan potilastietoja edes katsomaan. Siksi oikruslääketieteellinen avaus on näissä ihan normi.
Fiksuillekin ihmisille nämä asiat ovat vaikeita, saati sitten.
Vierailija kirjoitti:
"Perukirjoituksesta on velvollinen huolehtimaan se joka on ollut vainajalle läheisin pesän osakas, esimerkiksi asunut samassa taloudessa, jotta tässä avopuoliso sikäli kuin on testamentin saaja niin voi olla tai olla olematta pesän osakas riippuen testamentin muodosta."
Ap on kertonut, että ei ole testamenttia. Tällöin avovaimo ei ole lainkaan kuolinpesän osakas, vaan kuolinpesän osakkaita ovat ap ja hänen kadonnut serkkunsa.
Korjasinkin sitä jota lainasin, koska vaikutti siltä että oli ymmärtänyt sen perunkirjoitusvelvollisuuden määräytyvän aina sukulaisuuden perusteella, etten ole kommentoinut vielä apn tapausta, ja kun ap noin innolla tunkee asiaansa, niin todennäköisesti osaa soveltaa omaan tilanteeseensa näitä.
kun serkku on hävinnyt, niin ap ei voi hankkia häneltä allekirjoituksia asiakirjoihin. serkku on vähän päälle nelikymppinen. olisiko mahdollista että ap ottaisi yhteyttä viranomaisiin ja tietustelisi että voitaisiin julistaa kuolleeksi. olikohan niin että tuolloin tehdään virallisiin lehtiin kuulutuksia ja kun on kulunut riittävän pitkä aika, niin asia virallistetaan. varmaan tuon jälkeen pääsee hoitamaan kuolinpesän asioita.
Kotoa kuolleena löytynyt menee aina oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen. Aina. Noin myös esimerkiksi äitipuoleni ja siskoni, vaikka heilläkin kuolinsyy nyt oli arvatavissa.
Anteeksi, ei varmaan saisi nauraa, mutta oikeasti, miten voi ihmisten lukutaito olla näin huono?? Puolet vastaajista on täysin sekaisin ap:n sukulaissuhteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
unohdit kertoa että miksi poliisi soitti sinulle.
Siksi, koska näin tehdään, kun ihminen kuolee. Jolla ei ole perhettä jne. Avopuoliso ei ole juridinen perhe! Ellei ole edunvalvontavaltakirjaa ja testamenttia.
Eikä tehdä. Tuossa tilanteessa poliisi ottaisi yhteyttä sosiaalitoimeen tekee ilmoituksen väestövirastoon joka sitten voisi ottaa yhteyttä juridsiin omaisiin.
Perussairaudet jotka on tuota luokkaa ei ole syy jättää tekemättä oikeuslääketieteellistä kuolemansyyselvitystä. Ja tämä on fakta. Poliisilla, järjestyspoliisilla varsinkaan, ei ole sellaista lääketieteellistä osaamista että nämä voisivat sanoa yhtään mitään. Käytännössä aina kun paikalla käy poliisi, tehdään myös oikeuslääketieteellinen kuolemansyyselvitys.
vaikka poliisi tietäisin jostain syystä miten paljon on omaisuutta, niin poliisin tehtävänä ei ole kertoa tuollaisia asioita.
eri