Juridista neuvoa! Kuolleen äitini viimeinen sisarus kuoli
Mulle soitettiin poliisista. Äitini veli on kuollut. Kukaan kolmesta sisaruksesta ei ollut myöhemmin tekemisissä keskenään. Lapsuudenperheeseen sisältyi sairaita kuvioita. Lapset jäivät myös alaikäisinä orvoiksi. Elivät sukulaisten nurkissa huonosti kohdeltuina.
Äitini kuoli syöpään 2021. Äidin pikkuveli haimasyöpään alkoholistina jo reilusti yli 10 v sitten.
Nyt kuoli tämä viimeinen ja tosiaan poliisi soitti minulle. Koska olen juridisesti ainoa lähisukulainen. Kuolleella pikkuveljellä on poika, mistä ei väestötietojärjestelmässä ole mitään tietoa. Olen tuon pojan nähnyt vauvana. Äitinsä oli iäkäs ja on nyt n 83. Ei vastaa viesteihin.
Nyt kuollut veli eli AVOLIITOSSA. Ei keskinäistä testamenttia. Olen kahdesti ollut tämän naisen kanssa puhelimessa. En ole juuri tolkkua saanut mistään. Kysyin mm, ovatko pankin paperit saapuneet jne.
Meillä on välimatkaa 500 km. Tätä kuollutta veljeä olen tavannut vain kerran. Ei suostunut tulemaan äidin hautajaisiin.
Neuvolaa!
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Mulle voi laittaa henkilökohtaisesti sähköpostia. Voin pistää kuvakaappauksen poliisin sähköpostista.
Edelleen korostan, että jos kukaan ei ole joutunut tällaisen tapauksen kanssa tekemisiin (koska kaikillahan on lapsia, kaikilla on paljon sukulaisia, kaikilla on läheiset välit jne).
Olen valvonut tämän asian takia monta yötä. Olen tekemisissä ihmisen (tämän vainajan, jo aiemmin kuolleen veljen avovaimon) kanssa, jota en tunne mitenkään.
Nämä kolme sisarusta eivät kotikonnuilla lähdettyään olleet juuri missään tekemisissä. Lapsuus oli raskas ja jätti hirveät jälkensä kaikkiin. Nuorin sisarus kuoli ensin yksin haimasyöpään Helsingissä ja oli haudattu yksin. Oli viettänyt aikamoista seko- ja alkoholinhuuruista elämää.
Äitini oli niin rikki ja hajalla, että puhui asioista vain viinipäissään. Ja kuoli sy
Älä turhaan nyt öitäsi valvo tämän kanssa. Sinä teet parhaasi selvittääksesi, saatko asioita hoidettua, ja jos et saa, voit ilmoittaa että kieltäydyt perinnöstä ja annat vaan olla. Ei sinulla ole mitään juridista vastuuta asioista kun ei ole kyse edes omasta sisaruksestasi, vaan enostasi. Vain siinä tapauksessa että haluat perinnön, kannattaa tehdä mitään kummempaa.
Älä turhaan ota kalliita lakimiehiä. Äläkä turhaan käytä aikaasi kovin montaa tuntia, jos perintöä ei tule niin paljon että se todellakin kannattaa. Jos et ole tilanteessa, että tarvitset joka euron jonka voisit saada. Säästä itseäsi. Säästä vaivannäköä, ja jatka elämääsi kuten ennenkin. Viranomaiset ja se avopuoliso setvikööt asiat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on hyvä esimerkki kirjoitus- ja lukutaidon merkityksestä. On tärkeää kyetä ilmaisemaan itseään selvästi - ilman tätä taitoa vaaditaan lukijalta keskimääräistä parempaa luetun ymmärtämisen ja päättelyn taitoa. Lopputulos nähdään tässä keskustelussa...
Tsemppiä ap:lle tilanteen setvimiseen. Kiinnostaisi, mitä vainajan leski vastaa, kun kysyt hautajais- tai muista järjestelyistä, pankin papereista? Ei suostu kertomaan ovatko paperit tulleet? Ei tiedä?
Kuolinpesän selvitys ja perunkirjoitus saattavat kaatua kenen tahansa tehtäväksi, itse pitää sitten valita tarttuuko hommaan vai sanoutuuko siitä irti. Viranomaiset hoitavat viime kädessä. Jos tehtävän aikoo hoitaa, on ainakin alkuun hyvä vältellä juristien palkkaamista, koska siitä äkkiä jää itse miinukselle, jos pesässä ei olekaan varoja.
No kyllä! Alkutekstistä voi saada epäselvän kuvan. Mutta olen korjannut ja selventänyt useasti. Sitten tuleekin täystörkyä niskaan. Että olen vain jonkun "perinnön" perässä. En ole itse pitänyt yhteyttä (ihmiseen, joka ei ole halunnut olla yhteydessä) jne. Provoilen tänne joiutoaikoinani. Keksin omasta päästäni asioita ja rupean runoilemaan Vauva-palstalle jne.
Muutama järkevä on kirjoittanut ihan fiksusti ja kiitos siitä 💖
Ap
Tämä ketju on hyvä esimerkki kirjoitus- ja lukutaidon merkityksestä. On tärkeää kyetä ilmaisemaan itseään selvästi - ilman tätä taitoa vaaditaan lukijalta keskimääräistä parempaa luetun ymmärtämisen ja päättelyn taitoa. Lopputulos nähdään tässä keskustelussa...
Tsemppiä ap:lle tilanteen setvimiseen. Kiinnostaisi, mitä vainajan leski vastaa, kun kysyt hautajais- tai muista järjestelyistä, pankin papereista? Ei suostu kertomaan ovatko paperit tulleet? Ei tiedä?
Kuolinpesän selvitys ja perunkirjoitus saattavat kaatua kenen tahansa tehtäväksi, itse pitää sitten valita tarttuuko hommaan vai sanoutuuko siitä irti. Viranomaiset hoitavat viime kädessä. Jos tehtävän aikoo hoitaa, on ainakin alkuun hyvä vältellä juristien palkkaamista, koska siitä äkkiä jää itse miinukselle, jos pesässä ei olekaan varoja.