Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juridista neuvoa! Kuolleen äitini viimeinen sisarus kuoli

Vierailija
24.11.2023 |

Mulle soitettiin poliisista. Äitini veli on kuollut. Kukaan kolmesta sisaruksesta ei ollut myöhemmin tekemisissä keskenään. Lapsuudenperheeseen sisältyi sairaita kuvioita. Lapset jäivät myös alaikäisinä orvoiksi. Elivät sukulaisten nurkissa huonosti kohdeltuina. 

Äitini kuoli syöpään 2021. Äidin pikkuveli haimasyöpään alkoholistina jo reilusti yli 10 v sitten.

Nyt kuoli tämä viimeinen ja tosiaan poliisi soitti minulle. Koska olen juridisesti ainoa lähisukulainen. Kuolleella pikkuveljellä on poika, mistä ei väestötietojärjestelmässä ole mitään tietoa. Olen tuon pojan nähnyt vauvana. Äitinsä oli iäkäs ja on nyt n 83. Ei vastaa viesteihin. 

Nyt kuollut veli eli AVOLIITOSSA. Ei keskinäistä testamenttia. Olen kahdesti ollut tämän naisen kanssa puhelimessa. En ole juuri tolkkua saanut mistään. Kysyin mm, ovatko pankin paperit saapuneet jne. 

Meillä on välimatkaa 500 km. Tätä kuollutta veljeä olen tavannut vain kerran. Ei suostunut tulemaan äidin hautajaisiin. 

Neuvolaa!

Kommentit (203)

Vierailija
41/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli kuollut aiemmin ja pikkuveljellä on poika. Mielestäni päivänselvä asia. Ap ja tämä poika ovat serkuksia ja tasavertaisessa asemassa vainajaan nähden. Perintökaaren mukaan perivät vainajan ellei löydy testamenttia.

Just näin! Ymmärsit täysin oikein 

Ap

Vierailija
42/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tässä on sitten todella iso riski, että sä joudut maksamaan itse kaiken. Jos kuollut veli osoittautuukin varattomaksi, ja sinä olet järjestänyt hautajaiset ja juristin, se olet myös sinä joka lompsaa avaa.

Nimimerkillä "anopin kuolema maksoi meille 2000e"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli kuollut aiemmin ja pikkuveljellä on poika. Mielestäni päivänselvä asia. Ap ja tämä poika ovat serkuksia ja tasavertaisessa asemassa vainajaan nähden. Perintökaaren mukaan perivät vainajan ellei löydy testamenttia.

Just näin! Ymmärsit täysin oikein 

Ap

Eivät ole tasavertaisia, jos tätä poikaa ei pikkuveli ole tunnustanut omakseen.

Vierailija
44/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tässä on sitten todella iso riski, että sä joudut maksamaan itse kaiken. Jos kuollut veli osoittautuukin varattomaksi, ja sinä olet järjestänyt hautajaiset ja juristin, se olet myös sinä joka lompsaa avaa.

Tätä just tässä hän. 

Poliisin arvion mukaan tilillä pitäisi olla n 15 000. Se avovaimo ei suostu kommentoimaan mitään. Pankin kirje olisi kyllä varmaan tullut jo siihen osoitteeseen. Niissä papereissa näkyy kyllä kaikki. 

Vierailija
45/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa jostain joku tekemään peruskirjoitusta, juristi tai pankin palveluna. 

Yksi mahdollisuus on kieltäytyä perinnöstä ja olla tekemättä mitään. Mutta tällöin mahdollinen lapsesi astuu tilallesi. Jos hän on aikuinen, hänkin voinee kieltäytyä. Mutta älä kieltäydy jos sijallesi tuleva  jälkeläinen on alaikäinen. Homma kaatuu silloin sinulle tai jälkeläisesi edunvalvojalle. En tiedä nimetäänkö tällainen näissä tilanteissa automaattisesti.

Mutta tuon perunkirjoittajan voit pestata. Toivottavasti kuolinpesässä on varat palkkion maksuun. Perinnöstä kieltäytymisen voit hoitaa myöhemmin.

Vierailija
46/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän kai vastaan vainajan asioista juridisesti? Siten siis. Mitäs ne muuten poliisista soittelisi.

Miksi ? Eiköhän se avopuoliso saa hautaan ja perunkirjoitukset tehtyä, ei sinne pidä mennä paikanpäälle. 

Vierailija
47/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kuolleesta enosta täytyy hankkia sukuselvitys josta selviää hänen  mahdolliset myöhemmät lapsensakin joista aloittaja ei tiedä ehkä mitään.  Ja tämä kadonnut poika tietenkin myös.

Pesänselvitys ei  ole mitään " kuulemma ja arvelen"  juttuja. On

Vierailija
48/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä just tässä hän. 

Poliisin arvion mukaan tilillä pitäisi olla n 15 000. Se avovaimo ei suostu kommentoimaan mitään. Pankin kirje olisi kyllä varmaan tullut jo siihen osoitteeseen. Niissä papereissa näkyy kyllä kaikki. 

miksi poliisi levittelisi edesmenneiden raha asioita. joten vaikuttaa keksityltä tarinalta.

Vierailija
49/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset eivät ymmärrä lukemaansa? Ap sinä kirjoitit ihan selvästi. Minulle ei ollut yhtään epäselvää että kuollut oli enosi, ja serkku oli jo aiemmin kuolleen enon lapsi. 

Vierailija
50/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän kai vastaan vainajan asioista juridisesti? Siten siis. Mitäs ne muuten poliisista soittelisi.

Et ole mitenkään vastuussa äitisi veljen asioista. Et mitenkään. Enintään jos tulee kutsu perunkirjoitukseen, joudut ilmoittamaan, että kieltäydyt perinnöstä.

Sinun ei tarvitse etsiä sukulaisia, ilmoittaa kenellekään, hoitaa hautajaisia.

Vierailija
51/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun olet hankkinut sukuselvityksen ja jos siinä ei ole mainintaa enon pojasta, niin silloin kuolinpesän ei tarvitse ottaa serkkuasi huomioon.

Ei ap:lla ole mitään velvollisuutta tehdä sukuselvityksiä. Poliisi hoitaa, jos ei ole lähioimaisia.

Vierailija
52/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko alkaa järjestää asioita, selvittää tuntikausia asioita ja pahimmassa tapauksessa maksamaan hautajaiset ym., jos vainajalla ei ole varoja. Jos et halua niin kieltäydy heti soittamalla vainajan kotikunnan sosiaalitoimistoon. 

Vierailija
53/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset, kaikki muut kulut,  siinä on 15 000 vähissä. Erääntyneet laskut, muistaaksen kahden -kolmen kuukauden asumiskulut kuoleman jälkern,  varaus hautakivestä.

Mutta eipähän mene perintöveroa.  Aloitraja jos ruljanssin hoitaa hän voi veloittaa kuolinpesältä kustannukset.  Jo perukirjaan.

Vierailija
54/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun olet hankkinut sukuselvityksen ja jos siinä ei ole mainintaa enon pojasta, niin silloin kuolinpesän ei tarvitse ottaa serkkuasi huomioon.

Ei ap:lla ole mitään velvollisuutta tehdä sukuselvityksiä. Poliisi hoitaa, jos ei ole lähioimaisia.

Ei poliisi hoida perunkirjoituksia.  Tai sitten sosiaalitoimi, kyllä virkatodistukset on itse hankittäva.  Niitä ei enää tarvitse jahdata ymri seurakuntia kuten vielä joku vuosi sitten vai dvv.

Vierailija
55/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi on yhdelle omaiselle ilmoittanut, jos kuolemaan ei liity epäselvää, vaikka oikeuslääketieteellistä avausta, poliisi pistää mappiin hoidetun tehtävän.

Vierailija
56/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voitko soittaa sille poliisille takaisin, joka sinulle soitti, että sä et aio tehdä asialle mitään. Sen poliisin pitäisi sitten hoitaa joku muu hoitamaan asia. Esim. kunnan sosiaalitoimi. 

Vierailija
57/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan toisella sisaruksella eli jo kauan sitten kuolleella veljellä on poika, jonka tietoja poliisikaan ei saanut selville. Poste Restante. Kahdesti olen puhunut tämän nyt edesmenneen avovaimon kanssa puhelimessa. Tuo poika oli ns Bad news ja täysi rötöstelijä..

Eli siis minä, vainajan kuolleen siskontytär ja vainajan kuolleen veljen poika ollaan ainoat juridiset jälkeläiset. Ja tämä veljenpoika on kadonnut myös viranomaisilta. Vainajalla ei ollut omia lapsia. Ei ollut naimisissa. Ei ollut testamenttia. Tilillä on ollut jonkun verran rahaa. Asuivat Myllypurossa vuokralla 

Kyllä sun on nyt vaan pakko löytää, lakimiesten avulla tuo paha poika elävänä tai kuolleena.   Muuten et voi rahoja kuitata laillisesti.

siis tuo poika ei ollut isälleen mitään virallisesti. Ei silloin ole juridisessa mielessä mitään tälle suvulle. Case closed, mitään tunnustuksia tai dna testejä ei aleta enää tekemään ja vaikka alettaisiinkin, se ei muuta juridiikkaa. 

Vierailija
58/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohh hohh hoijaa mitä roskaa. PROVOHAN tää on 🙉🙉🤣

Vierailija
59/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä just tässä hän. 

miksi poliisi levittelisi edesmenneiden raha asioita. joten vaikuttaa keksityltä tarinalta.

Juu. Kyllä ihan poliisi kertoi nämä asiat. Ja lähetti sähköpostina myös jotain tietoja. Miten tämä voi olla näin outoa ja ihmeellistä? 

Ihmiset eivät vain ehkä ymmärrä. Kun tällä vainajalla ei esim rintaperillisiä ole eikä vihittyjä puolisoa

Ap

Vierailija
60/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa yhtään mitään enosi asioita. Jos siis et halua.

Ei se ole kuin ilmoitusasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi