Juridista neuvoa! Kuolleen äitini viimeinen sisarus kuoli
Mulle soitettiin poliisista. Äitini veli on kuollut. Kukaan kolmesta sisaruksesta ei ollut myöhemmin tekemisissä keskenään. Lapsuudenperheeseen sisältyi sairaita kuvioita. Lapset jäivät myös alaikäisinä orvoiksi. Elivät sukulaisten nurkissa huonosti kohdeltuina.
Äitini kuoli syöpään 2021. Äidin pikkuveli haimasyöpään alkoholistina jo reilusti yli 10 v sitten.
Nyt kuoli tämä viimeinen ja tosiaan poliisi soitti minulle. Koska olen juridisesti ainoa lähisukulainen. Kuolleella pikkuveljellä on poika, mistä ei väestötietojärjestelmässä ole mitään tietoa. Olen tuon pojan nähnyt vauvana. Äitinsä oli iäkäs ja on nyt n 83. Ei vastaa viesteihin.
Nyt kuollut veli eli AVOLIITOSSA. Ei keskinäistä testamenttia. Olen kahdesti ollut tämän naisen kanssa puhelimessa. En ole juuri tolkkua saanut mistään. Kysyin mm, ovatko pankin paperit saapuneet jne.
Meillä on välimatkaa 500 km. Tätä kuollutta veljeä olen tavannut vain kerran. Ei suostunut tulemaan äidin hautajaisiin.
Neuvolaa!
Kommentit (203)
Ei mene aina kotona kuollut oikeuslääketieteelliseeen ruumiin avukseen. Jos on tiedossa pitkälle edennyt keuhkoahtaumatauti, syöpä, ala ym niin kuolintodistus voidaan kirjoittaa ilman ruumiinavausta. Löytyy ihan laista tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
unohdit kertoa että miksi poliisi soitti sinulle.
Siksi, koska näin tehdään, kun ihminen kuolee. Jolla ei ole perhettä jne. Avopuoliso ei ole juridinen perhe! Ellei ole edunvalvontavaltakirjaa ja testamenttia.
Eikä tehdä. Tuossa tilanteessa poliisi ottaisi yhteyttä sosiaalitoimeen tekee ilmoituksen väestövirastoon joka sitten voisi ottaa yhteyttä juridsiin omaisiin.
Meillä meni niin kun sinkkusisareni kuoli perjantaina julkiselle paikalle ( tie miten kauan olisi asunnossaan saanut maata kuolleena) maanantaina Helsingin poliisista soitettiin minulle. Poliisihan pääsee väestörekisteriin ja sieltä olivat selvittäneet. Meitä on neljä elossa, soitti minulle, nuorimmalle, muut yhdeksänkympin kahta puolta. Minulle nakitti tiedon eteenpäin viemisen.
Poliisilta kyllä tuli kirje tarkoin ohjein mistä saa vainajan noutaa ym.ym ohjeistusta. Kun avaus oli tehty, sama poliisi soitti että nyt saa hakea haudattavaksi. Sitten vielä kunavaustulokset olivat valmistuneet , poliisin kautta tuli avauspöytäkirja. Sama poliisi soitti sitten vielä myöhemmin tyyliin miten menee ja miten olemme jaksaneet asiat hoitaa. Sanoi sitten sulkevansa jutun käsiteltynä.
Vierailija kirjoitti:
kun serkku on hävinnyt, niin ap ei voi hankkia häneltä allekirjoituksia asiakirjoihin. serkku on vähän päälle nelikymppinen. olisiko mahdollista että ap ottaisi yhteyttä viranomaisiin ja tietustelisi että voitaisiin julistaa kuolleeksi. olikohan niin että tuolloin tehdään virallisiin lehtiin kuulutuksia ja kun on kulunut riittävän pitkä aika, niin asia virallistetaan. varmaan tuon jälkeen pääsee hoitamaan kuolinpesän asioita.
Eli aloittajan serkulla on poste restanse osoite on se syy julistaa kuolleeksi ? Vaikka aloittaja ei ole tavannut serkkuaan voi olla hyvinkin tallessa, en minäkään tiedä monestakaan serkustani yhtään mitään muuta kuin viimeksi asuivat Ruotsissa, kun eno kuoli noin 15 vuotta sitten, eikä varmaan Suomen poliisilla ole heidän puhelin numeroita niin en lähtisi kuolleeksi julistamaan. Ei poliisilla ole jokaisen puhelinnumeroa
Vierailija kirjoitti:
Ei mene aina kotona kuollut oikeuslääketieteelliseeen ruumiin avukseen. Jos on tiedossa pitkälle edennyt keuhkoahtaumatauti, syöpä, ala ym niin kuolintodistus voidaan kirjoittaa ilman ruumiinavausta. Löytyy ihan laista tuo.
Kyllä menee. Koska kuolinsyytä ei voi poliisit päätellä siinä paikanpäällä.
Vierailija kirjoitti:
unohdit kertoa että miksi poliisi soitti sinulle.
Ymmärsin aloituksesta, että poliisi soitti, koska eno oli kuollut. Aloittajahan on hänen ainoa lähiomainen.
Aloittaja voi ottaa nyt yhteyttä lähimpään oikeusaputoimistoon ja kysyä sieltä apua perunkirjoitukseen. Ei ole ihan helppo homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä menee. Koska kuolinsyytä ei voi poliisit päätellä siinä paikanpäällä."
Ei mene. On kolme vaihtoehtoa: toinen linja on lääketieteellinen kuolemansyyn selvittäminen ja siinä lääkäri voi joko kirjoittaa kuolintodistuksen suoraan tai tehdään lääketieteellinen ruumiinavaus ja toinen linja on se missä tehdään oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus. Tietenkään poliisi ei paikanpäällä päättele kuolinsyytä, mutta niissäkään tapauksissa, missä poliisi käy paikalla ei aina tehdä oikeuslääketieteellistä avausta. Googleta nuo termit, niin selviää näiden erot.
Vierailija kirjoitti:
kun olet hankkinut sukuselvityksen ja jos siinä ei ole mainintaa enon pojasta, niin silloin kuolinpesän ei tarvitse ottaa serkkuasi huomioon.
Jätä se homma juristille. Jos serkun isä ja äiti olivat naimisissa, jostakin se tieto löytyy, jos ei ole ottolapsi. Silloin hänelle ei tule perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menee. Koska kuolinsyytä ei voi poliisit päätellä siinä paikanpäällä.
Eihän poliisit kirjoita kuolintodistusta vaan lääkäri. Avausta ei tarvita, jos vainaa on ollut lääkärinhoidossa ja kuolinsyy selvä ilmankin.
Mä en nyt kaikkia lue, mutta alussa taisi olla vähän virheellistä neuvontaa. Ennen oli netissä ilmaista lakineuvontaa. Jos, et ole köyhä, varaisin ajan lakimiehelle. jos oot köyhä, voit saada ehkä myös asiaasi ilmaista neuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
kun serkku on hävinnyt, niin ap ei voi hankkia häneltä allekirjoituksia asiakirjoihin. serkku on vähän päälle nelikymppinen. olisiko mahdollista että ap ottaisi yhteyttä viranomaisiin ja tietustelisi että voitaisiin julistaa kuolleeksi. olikohan niin että tuolloin tehdään virallisiin lehtiin kuulutuksia ja kun on kulunut riittävän pitkä aika, niin asia virallistetaan. varmaan tuon jälkeen pääsee hoitamaan kuolinpesän asioita.
Jospa ihan vaan selvittäisi lähimmän juristin, joka kohtuullista korvausta vastaan ottaisi tuon selvitettäväkseen. Aivan varmasti serkun tieto löytyy hänen äitinsä tiedoista, vaikka olisi ollut avioton eli ei olisi juridisesti sukulainen. Äidin tieto löytyy taas enon tiedoista.
Perintöasiat ovat sen verran monimutkaisia, että tässäkin ketjussa on tähän mennessä jo sivutolkulla vastauksia asiasta asian vierestä. Tässä tapauksessa sukuselvityskin tulee olemaan metrin mittainen, kun on kuolleita sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tässä on sitten todella iso riski, että sä joudut maksamaan itse kaiken. Jos kuollut veli osoittautuukin varattomaksi, ja sinä olet järjestänyt hautajaiset ja juristin, se olet myös sinä joka lompsaa avaa.
Nimimerkillä "anopin kuolema maksoi meille 2000e"
Eikö teille kukaan kertonut, että varattomana kuolleen vainajan hautaukseen saa toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tässä on sitten todella iso riski, että sä joudut maksamaan itse kaiken. Jos kuollut veli osoittautuukin varattomaksi, ja sinä olet järjestänyt hautajaiset ja juristin, se olet myös sinä joka lompsaa avaa.
Tätä just tässä hän.
Poliisin arvion mukaan tilillä pitäisi olla n 15 000. Se avovaimo ei suostu kommentoimaan mitään. Pankin kirje olisi kyllä varmaan tullut jo siihen osoitteeseen. Niissä papereissa näkyy kyllä kaikki.
miksi poliisi levittelisi edesmenneiden raha asioita. joten vaikuttaa keksityltä tarinalta.
Juu. Kyllä ihan poliisi kertoi nämä asiat. Ja lähetti sähköpostina myös jotain tietoja. Miten tämä voi olla nä
Jos poliisi on ottanut jollakin tavalla selvää hänen rahoistaan, kyse on ilmeisesti jostakin rikollisesta. Siinä tapauksessa hyvä neuvo: älä sekaannut asiaan vaan jätä viranomaisten huoleksi.
Tämä voi olla joillekin yllättävä tieto, mutta tavallisten ihmisten raha-asioihin ei poliisilla ole mitään pääsyä. On nimittäin pankkisalaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap aluksi, mistä ihmeestä poliisi olisi saanut tietoonsa äitisi kuolleen sisaruksen tilin saldon tai omaisuuden arvon?
Kerro toki myös, millä logiikalla oikeuslääketieteellistä kuolemansyyn selvitystä ei muka olisi tehty jos on kuollut sairaalan ulkopuolella.
Vainajalla oli runsaasti perussairauksia. Mm keuhkoahtaumatauti. Oli kuollut kotiinsa pe 10.11. Oli saanut samalla viikolla koronan.
Poliisi siis kertoi minulle puhelimessa, että oikeuslääketieteellistä kuolinsyyntutkintaa ei tarvita, koska vainajalla oli näitä perussairauksia ja lääkkeitä paljon.
Ja poliisi kertoi ne tiedot vainajan taloudellisesta tilanteesta, mitä tämä avopuoliso oli poliisille kertonut.
Vainaja on Malmin sairaalassa jne Lopettakaa jo se jankkaaminen oikeuslääketieteellisestä ruumiinavauksesta. Miten se edes liittyy alkuperäiseen kysymykseen.
<
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohh hohh hoijaa mitä roskaa. PROVOHAN tää on 🙉🙉🤣
Valitettavasti ei ole. Mulla ei riitä äidin kuoleman jälkeen mihinkään provoihin jaksamista. Olen oikeasti todella loppu ja neuvojen tarpeessa.
Oletko niin daiju, luulet, ettei tällaista voi oikeasti tapahtua?
Ap
Oikeasti monet ovat perintöasioista niin perusteellisen tietämättömiä, että ei uskoisi. Tämäkin ketju sen todistaa. Se mitä ei oikeasti voi tapahtua on se, että poliisi ilmoittaisi jollekin omaiselle vainajan rahavarat. Eihän niitä ilmoiteta edes pankista lähiomaiselle!
Ap:lle ainoa asiallinen neuvo on ottaa heti yhteyttä oikeusaputoimistoon tai muuhun pätevään juristiin, joka ottaa asian hoitaakseen. Silloin hänen maksettavaksi ei tule kuin parhaassa tapauksessa juristin kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuoli tämä viimeinen ja tosiaan poliisi soitti minulle. Koska olen juridisesti ainoa lähisukulainen. Kuolleella pikkuveljellä on poika, mistä ei väestötietojärjestelmässä ole mitään tietoa. Olen tuon pojan nähnyt vauvana. Äitinsä oli iäkäs ja on nyt n 83. Ei vastaa viesteihin.
SELITÄPPÄ TÄMÄ MEILLE AP. Miten voit olla juridisesti ainoa lähisukulainen, kun kuolleella pikkuveljellä on poika. ET TODELLAKAAN OLE- äly hoi.
Älyhoihoi.
Kolme lasta. Nuorimmalla on avoliitossa syntynyt tunnustettu lapsi. Keskimmäisellä on lapsi eli minä. Viimeksi kuollut oli lapseton. Eli tämä, josta nyt puhun. Eli minä ja jo tuon jo vuosia sitten kuolleen pikkuveljen poika ollaan juridiset lähisukulaiset.
Juu. Ja kyllä poliisi soittaa tällaisissa tilanteissa.
Tulin kysymään tänn
Pankin lakimies ei ole aina tällaisissa tapauksissa halvin. Kannattaa kysyä ensimmäiseksi oikeusaputoimistosta, ja myös yksityisiltä.
Hautaaminen on varmaan ensimmäinen vaihe, ja siitä pitäisi sopiva vainajan avovaimon kanssa. Asiassa voi ottaa yhteyttä myös sosiaalitoimeen, joka on se, joka viimeisenä vastaa hautauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä just tässä hän.
Poliisin arvion mukaan tilillä pitäisi olla n 15 000. Se avovaimo ei suostu kommentoimaan mitään. Pankin kirje olisi kyllä varmaan tullut jo siihen osoitteeseen. Niissä papereissa näkyy kyllä kaikki.
miksi poliisi levittelisi edesmenneiden raha asioita. joten vaikuttaa keksityltä tarinalta.
Juu. Kyllä ihan poliisi kertoi nämä asiat. Ja lähetti sähköpos
On poliisilla pääsy tietyissä tapauksissa, mutta tässä voisi tosiaan perustellusti epäillä huijausta joko apn itsensä kohdalla tai sitten joku vain haluaa levittää nettiin väärää mielikuvaa petaamalla rikosta että pääsisi jonkun hyväuskoisen tileihin käsiksi esiintymällä poliisina.
Poika on tuossa tapauksessa perijä. Sekä pojan mahd. jo ollessa kuollut, pojan lapset.
Aloittaja ei peri mitään. Myöskään serkut eivät lain mukaan peri mitään Suomessa
. Kannattaa myös selvittää, onko vainajalla ollut testamentti, esim vaimolleen. Mikäli ovat olleet avoliitossa, usein näin on.
Ei muuta kuin yhteys vainajan puolisoon ja lakimiestä etsimään.
Aloittaja voi rauhassa jäädä sivuun.
Siis onko se poika nyt virallisesti tunnistettu vainajan pojaksi? Jos on, niin mitä tekemistä ap:llä on tekemistä tämän asian kanssa enää, jos vainajalla on poika?
Kuka tämä 83-vuotias mummeli nyt on?
Perunkirjat pitää toimittaa, ei sinne muuten ole pakko mennä istumaan