Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juridista neuvoa! Kuolleen äitini viimeinen sisarus kuoli

Vierailija
24.11.2023 |

Mulle soitettiin poliisista. Äitini veli on kuollut. Kukaan kolmesta sisaruksesta ei ollut myöhemmin tekemisissä keskenään. Lapsuudenperheeseen sisältyi sairaita kuvioita. Lapset jäivät myös alaikäisinä orvoiksi. Elivät sukulaisten nurkissa huonosti kohdeltuina. 

Äitini kuoli syöpään 2021. Äidin pikkuveli haimasyöpään alkoholistina jo reilusti yli 10 v sitten.

Nyt kuoli tämä viimeinen ja tosiaan poliisi soitti minulle. Koska olen juridisesti ainoa lähisukulainen. Kuolleella pikkuveljellä on poika, mistä ei väestötietojärjestelmässä ole mitään tietoa. Olen tuon pojan nähnyt vauvana. Äitinsä oli iäkäs ja on nyt n 83. Ei vastaa viesteihin. 

Nyt kuollut veli eli AVOLIITOSSA. Ei keskinäistä testamenttia. Olen kahdesti ollut tämän naisen kanssa puhelimessa. En ole juuri tolkkua saanut mistään. Kysyin mm, ovatko pankin paperit saapuneet jne. 

Meillä on välimatkaa 500 km. Tätä kuollutta veljeä olen tavannut vain kerran. Ei suostunut tulemaan äidin hautajaisiin. 

Neuvolaa!

Kommentit (203)

Vierailija
61/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan toisella sisaruksella eli jo kauan sitten kuolleella veljellä on poika, jonka tietoja poliisikaan ei saanut selville. Poste Restante. Kahdesti olen puhunut tämän nyt edesmenneen avovaimon kanssa puhelimessa. Tuo poika oli ns Bad news ja täysi rötöstelijä..

Eli siis minä, vainajan kuolleen siskontytär ja vainajan kuolleen veljen poika ollaan ainoat juridiset jälkeläiset. Ja tämä veljenpoika on kadonnut myös viranomaisilta. Vainajalla ei ollut omia lapsia. Ei ollut naimisissa. Ei ollut testamenttia. Tilillä on ollut jonkun verran rahaa. Asuivat Myllypurossa vuokralla 

Kyllä sun on nyt vaan pakko löytää, lakimiesten avulla tuo paha poika elävänä tai kuolleena.   Muuten et voi rahoja kuitata laillisesti.

&

Mistä sait tuollaisen käsityksen vaikka aloittaja on hänet vauvana nähnytkin.   Pojan äitihän 83 v on elossa muttei vastaa tekstiviesteihin. (Ei ehkä osaa)

Tästä kuolleesta enosta on tehtävä sukuselvitys,  hänellähän voi olka muitakin lapsia joista aloittaja ei ole kuullut kun huonot sukuyhteydet.

Vierailija
62/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli kuollut aiemmin ja pikkuveljellä on poika. Mielestäni päivänselvä asia. Ap ja tämä poika ovat serkuksia ja tasavertaisessa asemassa vainajaan nähden. Perintökaaren mukaan perivät vainajan ellei löydy testamenttia.

Just näin! Ymmärsit täysin oikein 

Ap

Eivät ole tasavertaisia, jos tätä poikaa ei pikkuveli ole tunnustanut omakseen.

Totta! Siinä tapauksessa ap on ainoa lähiomainen. Jos keneltäkään sisaruksista ei löydy muita lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohh hohh hoijaa mitä roskaa. PROVOHAN tää on 🙉🙉🤣

Valitettavasti ei ole. Mulla ei riitä äidin kuoleman jälkeen mihinkään provoihin jaksamista. Olen oikeasti todella loppu ja neuvojen tarpeessa. 

Oletko niin daiju, luulet, ettei tällaista voi oikeasti tapahtua?

Ap

Vierailija
64/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan toisella sisaruksella eli jo kauan sitten kuolleella veljellä on poika, jonka tietoja poliisikaan ei saanut selville. Poste Restante. Kahdesti olen puhunut tämän nyt edesmenneen avovaimon kanssa puhelimessa. Tuo poika oli ns Bad news ja täysi rötöstelijä..

Eli siis minä, vainajan kuolleen siskontytär ja vainajan kuolleen veljen poika ollaan ainoat juridiset jälkeläiset. Ja tämä veljenpoika on kadonnut myös viranomaisilta. Vainajalla ei ollut omia lapsia. Ei ollut naimisissa. Ei ollut testamenttia. Tilillä on ollut jonkun verran rahaa. Asuivat Myllypurossa vuokralla 

Kyllä sun on nyt vaan pakko löytää, lakimiesten avulla tuo paha poika elävänä tai kuolleena.   Muuten et voi rahoja kuitata laillisesti.

Mitä rahoja, entäs jos on vaan velkoja ?

Vierailija
65/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli kuollut aiemmin ja pikkuveljellä on poika. Mielestäni päivänselvä asia. Ap ja tämä poika ovat serkuksia ja tasavertaisessa asemassa vainajaan nähden. Perintökaaren mukaan perivät vainajan ellei löydy testamenttia.

Ap

Totta! Siinä tapauksessa ap on ainoa lähiomainen. Jos keneltäkään sisaruksista ei löydy muita lapsia.

Jos äitini toinen, jo kauan sitten kuollut veli ei olisi omaa poikaansa tunnustanut omakseen, eihän tämä lapsi silloin olisi edes virallisesti kaikissa kirjoissa ja kansissa isänsä lapsena. Haloo!

Todella harva näkyy olevan näiden asioiden kanssa tekemisissä. 

Vierailija
66/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaikea elämäntilanne itselläni. Äitini kuoli syöpään 2021 ja jouduin yksin hoitamaan hautajaiset, perukirjat yms. Olen todella loppu ja poikki. Äitini oli tosi rikki lapsuudestaan eikä puhunut kuin humalassa. Näitä veljiä en ole nähnyt, kuin ohimennen lapsena. Tätä aiemmin kuolleen pikkuveljen poikaa vain vauvana kerran. 

Tämä nyt kuollut veli, lapseton, avioton, mutta avoliitossa elänyt kuoli tosiaan toissaviikolla. Ja eihän tämä avovaimo voi hoitaa mitään maksuliikennettä. Mutta hän ei suostu riittävästi kommunikoimaan minun kanssani. Ne pankin paperit saapuvat nopeasti kuitenkin kuolinpesän osoitteeseen 

Ap

Ap, älä missään nimessä ota mitään 200€/h maksavaa lakimiestä, kun sieltä ei todennäköisesti ole perintöä tulossa sen maksamiseen. Miksi maksaisit tuollaisista selvittelyistä? Kieltäydy perinnöstä ja pese kätesi koko jutusta, eihän ne ihmiset liity sun elämään mitenkään, hoitakoot sossut.  Täällä kaikki nyt innokkaasti käskee palkkaamaan lakimiestä, ihan kuin siltä olisi kymmeniä tuhansia perintöä tulossa ja omaisuutta myytävänä, vaikka vainaja on elänyt halvassa vuokra-asunnossa akkansa kanssa. Tilillä voi olla hyvässä lykyssä arkun hinta, nekin on kuitenkin todella kalliita, hautajaista ja muista kuluista tulee vielä tuhansia euroja maksettavaa, ja jos vainjajan rahat ei niihin riitä, niin ei sun kannata siihen maksajaksi mennä.

Vierailija
67/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, tässä on sitten todella iso riski, että sä joudut maksamaan itse kaiken. Jos kuollut veli osoittautuukin varattomaksi, ja sinä olet järjestänyt hautajaiset ja juristin, se olet myös sinä joka lompsaa avaa.

Nimimerkillä "anopin kuolema maksoi meille 2000e"

Tätä just tässä hän. 

Poliisin arvion mukaan tilillä pitäisi olla n 15 000. Se avovaimo ei suostu kommentoimaan mitään. Pankin kirje olisi kyllä varmaan tullut jo siihen osoitteeseen. Niissä papereissa näkyy kyllä kaikki. 

Mistä se poliisi sellaista voi tietää? Ei ole poliisin asia mikään perintö, he vaan ilmoittavat omaisille henkiön kuolemasta.

Vierailija
68/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos äitini toinen, jo kauan sitten kuollut veli ei olisi omaa poikaansa tunnustanut omakseen, eihän tämä lapsi silloin olisi edes virallisesti kaikissa kirjoissa ja kans

Sä kirjoitit Kuolleella pikkuveljellä on poika, mistä ei väestötietojärjestelmässä ole mitään tietoa. Tämä antaa ymmärtää, että väestätietojärjestelmästä ei läytyisi tietoa, että tämä poika olisi virallisesti ensinnä kuolleen enosi poika.

Vierailija
69/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules nyt ap, kyllä se on juridisesti vastuussa tämä kuolleen poika, etkä sinä. Poliisi sattui vaan saamaan sinut kiinni puhelimitse.

Jos olisin sinä ja asuisin 500 km päässä, en sotkeutuisi tuohon keissiin missään tapauksessa. Kukaan ei sinua siihen pakota. Kyllä ne sen hautaan saavat , vaikka viranomaiset.

No ,jos haluat ongelmia ja leikkiä korvaamatonta,,,,niin sitten . Omapahan on tyhmyytesi.

Vierailija
70/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos äitini toinen, jo kauan sitten kuollut veli ei olisi omaa poikaansa tunnustanut omakseen, eihän tämä lapsi silloin olisi edes virallisesti kaikissa kirjoissa ja kans

Aika epäselvästi ilmaistu se ettei väestötietojärjestelmästä löydy mitään. Antoi käsityksen että poikaa ei ole virallisesti tunnustettu.

Vierailija
71/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika perii ja hoitaa kaikki asiat, hän on ainoa perijä. Poliisi ilmeisesti soitti sinulle, koska heillä ei ole pojan olinpaikasta tietoa? 

Sitä en osaa sanoa miten menetellään, jos poikaa ei saada kiinni, mutta et silloinkaan joudu perunkirjoitusta tekemään.

Juurikin noin. Siinä on sinulle ohje ap.

Vierailija
72/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi mennä pitkän aikaa ennen kuin pesän asiat saadaan hoidettua. joten se joka järjestää hautajaiset, niin kannattaa järjestää ihan minimijutut ettei ainakaan tuosta tule mitään rahaan liittyviä ongelmia. toisaalta jos kirkkoon tulee korkeintaan avovaimo ja ap, niin tulee väkisinkin pieni tilaisuus.

Vierailija
73/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
74/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika perii ja hoitaa kaikki asiat, hän on ainoa perijä. Poliisi ilmeisesti soitti sinulle, koska heillä ei ole pojan olinpaikasta tietoa? 

Sitä en osaa sanoa miten menetellään, jos poikaa ei saada kiinni, mutta et silloinkaan joudu perunkirjoitusta tekemään.

Juurikin noin. Siinä on sinulle ohje ap.

poika on perinyt isänsä silloin kun on kuollut, nyt on kyse tädistä.

jos et ymmärrä lukemaasi tai et jaksa lukea edes ketjua missä teille lukutaidottomille asia on erikseen selvitetty niin kannattaa jättää vain kommentoimatta idiootit.

Vierailija
75/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaikea elämäntilanne itselläni. Äitini kuoli syöpään 2021 ja jouduin yksin hoitamaan hautajaiset, perukirjat yms. Olen todella loppu ja poikki. Äitini oli tosi rikki lapsuudestaan eikä puhunut kuin humalassa. Näitä veljiä en ole nähnyt, kuin ohimennen lapsena. Tätä aiemmin kuolleen pikkuveljen poikaa vain vauvana kerran. 

Tämä nyt kuollut veli, lapseton, avioton, mutta avoliitossa elänyt kuoli tosiaan toissaviikolla. Ja eihän tämä avovaimo voi hoitaa mitään maksuliikennettä. Mutta hän ei suostu riittävästi kommunikoimaan minun kanssani. Ne pankin paperit saapuvat nopeasti kuitenkin kuolinpesän osoitteeseen 

Ap

Ap, älä missään nimessä ota mitään 200€/h maksavaa lakimiestä, kun sieltä ei todennäköisesti ole perintöä tulossa sen maksamiseen. Miksi maksaisit tuollaisista selvittelyistä? Kieltäyd

Tämä on paras neuvo, jos sinulla ei ole omia alaikäisiä lapsia.

Vierailija
76/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos äitini toinen, jo kauan sitten kuollut veli ei olisi omaa poikaansa tunnustanut omakseen, eihän tämä lapsi silloi

Huoh. On isänsä tunnustama poika. Mutta väestötietojärjestelmässä ei ole osoitetta eikä puhelinnumeroa. Poliisi ei ole häneen saanut mitään yhteyttä

Ap

Vierailija
77/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaissuhteet ei nykyisin ole niin selviä kaikille.  Poika ei ole vainajan poika vaan kolmannen sisaruksen  eli aloittajan serkku 

(Olenkohan harva selvinpäin olija pe-iltana.)

Tuollaisessa tilanteessa kun perimme sinkkusisaren, kuolleista sisaruksista oli  hankittava sukuselvitys josta selvisi heidän lapsensa ( vaikka kaikki tunsimme heidät)  jotka perivät vanhempansa osuuden.

Eli tässäkin enosta,  sitten jos tämä kadonnut poika on jo kuollut, hänestä vielä sukuselvitys jotta hänen mahdolliset lapsrnsa löytyvät.

Vierailija
78/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voihan tilillä olla joku tuhat , mutta velkoja paljon enempi. Ni sulle ap ei jää mitää.

Vierailija
79/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, tässä on sitten todella iso riski, että sä joudut maksamaan itse kaiken. Jos kuollut veli osoittautuukin varattomaksi, ja sinä olet järjestänyt hautajaiset ja juristin, se olet myös sinä joka lompsaa avaa.

Tätä just tässä hän. 

Poliisin arvion mukaan tilillä pitäisi olla n 15 000. Se avovaimo ei suostu kommentoimaan mitään. Pankin kirje olisi kyllä varmaan tullut jo siihen osoitteeseen. Niissä papereissa näkyy kyllä kaikki. 

Mistä se poliisi sellaista voi tietää? Ei ole poliisin asia mikään perintö, he vaan ilmoittavat omaisille henkiön kuolemasta.

Tämä samassa osoitteessa asuva avopuoliso oli nämä tiedot antanut poliisille. Ja tämä poliisi kertoi mulle sen, mitä hänelle oli kerrottu. Lisäksi sain sähköpostia. 

Oikeuslääketieteellistä kuolinsyyntutkintaa ei suoriteta vaikka kuoli kotonaan. Oli perussaitauksia ja lääkkeitä paljon 

Ap

Vierailija
80/203 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä just tässä hän. 

Siis missäpä näkyy velat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi