Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adhd-diagnoosi on este sille ettei saa luovuttaa spermaa

Vierailija
24.11.2023 |

Onko oikein? 

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä että karsitaan niitä luovuttajia joilla on vakavia perinnöllisiä juttuja.

Vierailija
22/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain järkeä sentään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako adhd nainen hedelmöityshoitoa? 

Pitäisi kieltää, ja raskaana oleville neuvolassa suositella aborttia.

Sitten en olisi tässä. Tosin lapsuuteni olisi pitänyt mennä aivan toisin. On karua olla nepsy-äidin ja dysfaatikkoisän terve, mutta erittäin herkkä lapsi. 

Vierailija
24/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Este sille ettei saa, eli saa?

Ja onko oikein yhteiskunnalle?

Ei. Ei ihmiskaupalle.

Vierailija
25/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ADHD ja eläkkeellä oleva opettaja. Voi miten hauskaa meillä oli koulussa, kukaan ei koskaan haukotellut mun tunneilla. Ja mulla on kolme  täyspäistä lasta. Mulle tuo piirre oli ja on elämäni suurin ilo ja rikkaus. Mulla ei yksinkään ole koskaan kurjaa. Ajatukset lentää. Harmi, ettei yöllä voi tehdä kaikkea kun muut nukkuu.

Miten hyvin jaksoit keskittyä kuuntelemaan oppilaita? Vai olitko itse kaiken keskipiste tunnista toiseen "räiskyvällä" olemuksellasi, jolloin kukaan ei haukotellut? Adhd-ihmiset on usein show-henkisiä.

Kyllä adhd-aikuinen pärjää siis hyvin huomion keskipisteenä, kun saa itse määrätä ohjelman. Sehän se ongelma koulussa on, että yksi adhd-nuori ei voi olla koko ajan keskipisteenä. Tilaa muillekin pitäisi olla, ja tilaa hiljaisuudelle.

Mutta miten sulla meni itselläsi koulu, olitko ryhmäsi ja opettajasi "ilo ja rikkaus"?

Koululaisena oli itse kiltti ja pakenin haavemaailmaan muiden hitautta. Vasta työelämässä tajusin, että mä mun ei tartte pienentää itseäni. Luokassa annoin työrauhan tietysti oppilailleni, mutta usein kesken tunnin oli pakko käydä käytävällä tai monistamassa, että itse olisin jaksanut.

Huumorintaju on tärkeää, tuo täyspäisyys oli juuri sitä. Hyvä yläkoulun ope, hellitä, jaksat paremmin, älä kiristä pipoa!

Vierailija
26/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkiä tähän?

Vierailija
27/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Se johtuu varmaan siitä, että ADHD on vahvasti perutyvä

Niin on "normaaliuskin"

Vierailija
28/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos on totta. ADHD on riski monille mielenterveysongelmille.

Vierailija
29/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumorintaju on tärkeää, tuo täyspäisyys oli juuri sitä. Hyvä yläkoulun ope, hellitä, jaksat paremmin, älä kiristä pipoa!

Olen jo itsekin eläkkeellä äidinkielen open työstä. Kiitos hyvää tarkoittavista neuvoistasi, mutta piponi ei kyllä kiristänyt. Oppilaiden palautteissa useimmin toistuva sana oli "rento ope". :)

Ja kyllä, meillä oli tunnilla paljon huumoria, naurua, oppilaiden haluamaa musiikkia ja myös leikkiä. Toiminnallisissa harjoituksissa myös adhd-oppilaat pärjäsivät hyvin, esim. luovan ilmaisun jutuissa.

Mutta äidinkielen opena periaatteeni oli, että oppilaat puhuvat luokkatilanteessa enemmän kuin minä ja minä kuuntelen ja ohjailen. Sellainen vastaanottavuus on varmaan haastavaa adhd-ihmiselle, ja oletkin älykkäästi ratkaissut keskittymisen ongelmasi poistumalla välillä luokasta.

On hyvä, että opettajina on erilaisia ihmisiä. Millaisia ratkaisuja sinulla oli adhd-nuoren keskittymättömyyden ongelmaan oppitunnilla? Minusta olisi tärkeää, että adhd-opettajat jakaisivat kokemuksiaan koulusta sekä lapsena että aikuisena.

Vierailija
30/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei adhd-ope! Oppiko ne oppilaat mitään vai oliko ne tunnit open oma show? Jaksoitko vastata syvällisesti oppilaiden kysymyksiin?

Vierailija
31/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän, mutta toisaalta en. Ihmiskunta ei selviäis ilman nepsyjä. ADHD tekee kyllä elämän vaikeaksi, mutta toisaalta ADHD:t on niitä propellipäitä, jotka tekee uusia keksintöjä, ja myös kaiken maailman taiteilijoita tai muuten vaan luovia ihmisiä. Autisteja tarvitaan huipputason tutkijoiksi ja tuotekehittäjiksi. 

Ilman ADHD-ihmisiä me värjöteltäis vieläkin luolan suulla tulen lämmössä ja Amerikkaa ei ois koskaan löydetty.

Meidän lapsi sai diagnoosin vasta parikymppisenä, mutta ei hänestä todellakaan ollut koulussa mitään häiriötä muille. Rauhallinen lapsi, joka hoiti koulutyönsä tunnollisesti - paitsi silloin kun ei vaan jaksanu kiinnostaa. Mutta ei tasan metelöinyt siellä luokassa eikä häirinnyt muita. 

Vierailija
32/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

ADHD-ihmisiä on rahaa tehneissä bisnesrikkaissa, tutkijoissa, yliopistossa, työelämässä... 

Juu, nuo aina mediassa, todellisuudessa 99% ei ole tuollaisissa hommissa, työttömyys + yms.  paljon yleisempää kuin ns. normaaleilla

Öö? Sanoiksä just äsken ei-ADHD:ita "normaaleiks"? Oikee termi on neurotyypillinen. Käytäppähän sitä jatkossa niin et syyllisty vihapuheeseen 💁🏼

Vierailija
33/101 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän, mutta toisaalta en. Ihmiskunta ei selviäis ilman nepsyjä. ADHD tekee kyllä elämän vaikeaksi, mutta toisaalta ADHD:t on niitä propellipäitä, jotka tekee uusia keksintöjä, ja myös kaiken maailman taiteilijoita tai muuten vaan luovia ihmisiä. Autisteja tarvitaan huipputason tutkijoiksi ja tuotekehittäjiksi. 

Ilman ADHD-ihmisiä me värjöteltäis vieläkin luolan suulla tulen lämmössä ja Amerikkaa ei ois koskaan löydetty.

Meidän lapsi sai diagnoosin vasta parikymppisenä, mutta ei hänestä todellakaan ollut koulussa mitään häiriötä muille. Rauhallinen lapsi, joka hoiti koulutyönsä tunnollisesti - paitsi silloin kun ei vaan jaksanu kiinnostaa. Mutta ei tasan metelöinyt siellä luokassa eikä häirinnyt muita. 

"Amerikkaa ei ois koskaan löydetty"

Tää ois vaan plussaa.

Vierailija
34/101 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkkiä tähän?

Esim. tässä jutussa mainitaan

https://www.is.fi/terveys/art-2000010007581.html

Vierailija
35/101 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pitää olla 2045-vuotias mies, joka ei käytä tupakkatuotteita, on perusterve, ei saa olla vakavia perinnöllisiä sairauksia, sukupuolitauteja tai kromosomipoikkeamia. Myös esimerkiksi autismi ja ADHD katsotaan esteeksi luovuttamiselle." 

Vierailija
36/101 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt rehellisiä ollaan niin ADHD-diagnoosi on este myös varsin monelle naiselle kun isäehdokasta valikoidaan. 

Vierailija
37/101 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

ADHD-ihmisiä on rahaa tehneissä bisnesrikkaissa, tutkijoissa, yliopistossa, työelämässä... 

Juu, nuo aina mediassa, todellisuudessa 99% ei ole tuollaisissa hommissa, työttömyys + yms.  paljon yleisempää kuin ns. normaaleilla

Öö? Sanoiksä just äsken ei-ADHD:ita "normaaleiks"? Oikee termi on neurotyypillinen. Käytäppähän sitä jatkossa niin et syyllisty vihapuheeseen 💁🏼

Sanahelinää. Tyypillinen ja normaali on melko lailla synonyymejä. Adhd ei ole neuropsykiatrisesti normaali. 

Vierailija
38/101 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita vaikka mitä esteitä ettei spermaa saa luovuttaa. Pelkästään priima-aines pääsee jatkamaan sukuaan.

Rodunjalostuksestakos siinä kyse onkin? Ihan tulee mieleen eräs perhosparta saksanmaalta.

Vierailija
39/101 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"pitää olla 2045-vuotias mies, joka ei käytä tupakkatuotteita, on perusterve, ei saa olla vakavia perinnöllisiä sairauksia, sukupuolitauteja tai kromosomipoikkeamia. Myös esimerkiksi autismi ja ADHD katsotaan esteeksi luovuttamiselle." 

Pitää olla 2045 vuotias mies??

Ei varmasti löydy ehdot täyttäviä luovuttajia.

Vierailija
40/101 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita vaikka mitä esteitä ettei spermaa saa luovuttaa. Pelkästään priima-aines pääsee jatkamaan sukuaan.

Rodunjalostuksestakos siinä kyse onkin? Ihan tulee mieleen eräs perhosparta saksanmaalta.

Mietin itsekin samaa, kun tätä ketjua luin.

Ihan järkyttävää, miten tämä on ok ettei esim ADHD ihminen saa toimia luovuttajana.

Sen lisäksi osa on sitä mieltä, että hedelmöityshoitojakaan ei saa antaa ADHD naisille.

Ja jopa raskaana olevia ADHD naisia pitäisi painostaa aborttiin!

Ei j*malauta, oikeasti on järkyttävää mitä kaikkea tasapäistämisen vuoksi ollaan valmiit tekemään!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän