Voiko uskovaisesta tulla täysin ateisti tai ateistista täysin uskovainen?
Voiko jollain muuttua ajatusmaailma noin radikaalisti? Ääripäästä ääripäähän.
Itse taidan olla ns. keskitien kulkija uskonasioissa. En sinänsä kiellä Jumalan olemassaoloa, vaikken toisaalta ole mikään kiihkouskovainenkaan, joka kuvittelee esim. sotien loppuvan pelkän rukoilun voimalla.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Äärityypeillä on suurempi todennäköisyys flipata täysin vastakkaiseen asentoon. Aatu-vainaakin sano, että kyllä kommunistista aina kunnon natsin saa, mutta demarista ei millään.
Mitä ääreisajattelua on, jos ei usko jumaliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettemme vielä kykene tieteellisesti selittämään jotakin, ei kuitenkaan sulje pois sen mahdollisuutta olemassaoloon.
Tosin se, että meillä ei ole ainuttakaan havaintoa sen olemassaolosta, tai edes mitään syytä olettaa sellaista olevaksi sulkee sen aika vahvasti pois.
No siksi minä olin ateisti kunnes tuli omakohtaisia yliluonnollisia kokemuksia ja on hän näitä ollut ihmisillä läpi historian kulttuurista riippumatta, kenties niissä onkin jotain perää? Kannattaa muuten tutustustua CIA:n Gateaway projektiin, joka on todistanut että astraalimatkailu on mahdollista. Tuo oli pitkään salattu tutkimus, mutta joitakin vuosia sitten tiedostot declassifoitiin.
T. Tuo, joka aiemmin tähän ketjuun vastasi
Ei ole syytä uskoa kaikkea paskaa mitä joku keksii nettiin kirjoittaa. Ja ei, sinulla ei ole mitään yliluonnollisia kokemuksia, koska pystyt kokemaan vain luonnollisia asioita. Jos kohdallesi osuisi jokin yliluonnollinen asia, et olisi siitä millään tapaa tietoinen.
Jos ihminen kokee vakavan trauman tai tulee esim. aivovaurio, niin voi ryhtyä uskovaiseksi yhdellä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perhetuttu, joka oli ateisti, mutta alkoi yhtäkkiä kuulemaan jumalan sanaa ja tuli uskoon. Tosin, myöhemmin hänellä diagnosoitiin skitsofrenia, joka saattaa selittää tuon jumalan sanan kuulemisen.
Selittää hyvinkin, vahvat uskonnolliset kokemukset rinnastuvat käytännössä täysin skitsofreniaan kun asiaa on tutkittu EEG-mittauksin.
En ole edes uskovainen, mutta tämähän ei sinänsä kerro mitään uskonnollisten kokemusten sairaalloisuudesta tai siitä, että niillä ei ole mitään taustaa. Jos olisi jonkinlainen henkimaailma, ja tämä henkilö saisi sieltä jonkinlaisen kokemuksen, niin tokihan se näkyisi tuollaisissa mittauksina ikään kuin harhana, koska kerran tiede ei sitä aistimuksen ja sen aivovaikutusten aiheuttajaa tunnista. Ei se skitsofrenian aiheuttama näky tai kuuloharha ole aivoissa sen
Ja jos tädillä olisi munat, niin täti olisi setä.
Jos määrittelee uskovaisen niin, että uskossa on kun hänessä on Pyhä Henki, eli sama henki joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin sellainen henkilö on syntynyt Jumalan perheeseen eikä syntymää voi peruuttaa. Voi toki silloinkin irtisanoutua ja kieltää ja pilkata Pyhää Henkeä, jolloin teko on tahallista ja tietoista, mutta silloin on kyllä melkoisen paatunut psykopaatti kyseessä joka on liittoutunut paholaisen kanssa. Näitä ei varmaan montaa ole.
En sanoisi uskovaiseksi niitä tuhansia tavan vuoksi seurakunnissa käyneitä, jotka eivät ole koskaan keskustelleen Jeesuksen kanssa ja alkaneet hänen opetuslapsikseen. Ei ihmiselle nyt väkisin Pyhää Henkeä tyrkytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perhetuttu, joka oli ateisti, mutta alkoi yhtäkkiä kuulemaan jumalan sanaa ja tuli uskoon. Tosin, myöhemmin hänellä diagnosoitiin skitsofrenia, joka saattaa selittää tuon jumalan sanan kuulemisen.
Selittää hyvinkin, vahvat uskonnolliset kokemukset rinnastuvat käytännössä täysin skitsofreniaan kun asiaa on tutkittu EEG-mittauksin.
En ole edes uskovainen, mutta tämähän ei sinänsä kerro mitään uskonnollisten kokemusten sairaalloisuudesta tai siitä, että niillä ei ole mitään taustaa. Jos olisi jonkinlainen henkimaailma, ja tämä henkilö saisi sieltä jonkinlaisen kokemuksen, niin tokihan se näkyisi tuollaisissa mittauksina ikään kuin harhana, koska kerran tiede ei sitä aistimuksen ja sen aivovaikutusten aiheuttajaa tunnista. Ei se skitsofrenian aiheuttama näky tai kuuloharha ole aivoissa sen
Kyllä mä veikkaan, että tulevaisuudessa elävässä uskossa olemiselle on ihan oma F-koodinsa.
Vierailija kirjoitti:
Väitetään, että maailmassa ei ole koskaan todistetusti tapahtunut yhtään ihmettä, jota ei voitaisi jotenkin selittää. Ihme olisi jos esim. Irtipoikki oleva raaja kasvaisi uudestaan. Sellaista ei koskaan ole tapahtunut ihmisellä.
Jotkut väittävät kuitenkin tällaisia ihmeitä nähneensä, mutta ihmettelen, ettei näitä koskaan taltioida, kun kännykkäkamerat ovat olleet jo kolmatta vuosikymmentä käytössä. Juttuja kyllä kuulee ja näitä mm. helluntailaiset ovat kovia kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettemme vielä kykene tieteellisesti selittämään jotakin, ei kuitenkaan sulje pois sen mahdollisuutta olemassaoloon.
Tosin se, että meillä ei ole ainuttakaan havaintoa sen olemassaolosta, tai edes mitään syytä olettaa sellaista olevaksi sulkee sen aika vahvasti pois.
No siksi minä olin ateisti kunnes tuli omakohtaisia yliluonnollisia kokemuksia ja on hän näitä ollut ihmisillä läpi historian kulttuurista riippumatta, kenties niissä onkin jotain perää? Kannattaa muuten tutustustua CIA:n Gateaway projektiin, joka on todistanut että astraalimatkailu on mahdollista. Tuo oli pitkään salattu tutkimus, mutta joitakin vuosia sitten tiedostot declassifoitiin.
T. Tuo, joka aiemmin tähän ketjuun vastasi
Ei ole syytä uskoa kaikkea paskaa mitä joku keksii nettiin kirjoittaa. Ja ei, sinulla ei ole mitään yliluonnollisia kokemuksia, koska pystyt kokemaan vain luonnollisia asioita. Jos kohdallesi osuisi jokin yliluonnollinen asia, et olisi siitä millään tapaa tietoinen.
Siksi uskonkin omiin kokemuksiini astraalimatkailusta. Nuo CIA:n tutkimukset tukevat näitä kokemuksia. On totta, että kaikkea netissä olevaa ei kannata uskoa, ja siksi luotankin enemmän omiin henkilökohtaisiin kokemuksiini ja kattaviin virallisiin tutkimuksiin kuin esimerkiksi sinun mielipiteeseesi. En oleta, että sinä uskoisit minua, en itsekään olisi uskonut jos joku minulle olisi tällaista kertonut silloin kun vielä olin ateisti.
Siksi uskonkin omiin kokemuksiini astraalimatkailusta. Nuo CIA:n tutkimukset tukevat näitä kokemuksia. On totta, että kaikkea netissä olevaa ei kannata uskoa, ja siksi luotankin enemmän omiin henkilökohtaisiin kokemuksiini ja kattaviin virallisiin tutkimuksiin kuin esimerkiksi sinun mielipiteeseesi.
Kai ymmärrät että mitään tuollaisia tutkimuksia ei ole olemassakaan? Ja ymmärtänet myös sen, että omat kokemuksesi ovat täysin yhdentekeviä jos et ymmärrä syitä kokemustesi taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitetään, että maailmassa ei ole koskaan todistetusti tapahtunut yhtään ihmettä, jota ei voitaisi jotenkin selittää. Ihme olisi jos esim. Irtipoikki oleva raaja kasvaisi uudestaan. Sellaista ei koskaan ole tapahtunut ihmisellä.
Jotkut väittävät kuitenkin tällaisia ihmeitä nähneensä, mutta ihmettelen, ettei näitä koskaan taltioida, kun kännykkäkamerat ovat olleet jo kolmatta vuosikymmentä käytössä. Juttuja kyllä kuulee ja näitä mm. helluntailaiset ovat kovia kertomaan.
Tämähän se juuri kummalista onkin. Näitä ihmeitä tapahtuu niin usein, että ihan tilastollisestikin joskus paikalla pitäisi olla edes yhden ateistin, mutta kun ei ole ollut edes agnostikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärityypeillä on suurempi todennäköisyys flipata täysin vastakkaiseen asentoon. Aatu-vainaakin sano, että kyllä kommunistista aina kunnon natsin saa, mutta demarista ei millään.
Mitä ääreisajattelua on, jos ei usko jumaliin?
Jep, normaalisti tuota kutsutaan ihan vaan ajatteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ilmiöitä ei voi kuvata, koska niitä havaitaan ainoastaan korkeammilla tietoisuuden tasoilla. Nämä henkiolennot eivät ole fyysisesti läsnä tässä 3D-maailmassa. Samassa huoneessa voi olla kaksi eri ihmistä, joista toinen näkee jotain yliluonnollista ja toinen ei. Tämä johtuu siitä, että heidän aivonsa ovat virittyneet eri tietoisuuden tasoille. Hindut viittaavat tähän kolmantena silmänä, ja mitä enemmän esimerkiksi meditoi, sitä herkemmin pystyy tiedostamaan näitä asioita.
Näitä ilmiöitä ei voi kuvata, koska niitä havaitaan ainoastaan korkeammilla tietoisuuden tasoilla.
Tarkoitat siis mielisairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ilmiöitä ei voi kuvata, koska niitä havaitaan ainoastaan korkeammilla tietoisuuden tasoilla. Nämä henkiolennot eivät ole fyysisesti läsnä tässä 3D-maailmassa. Samassa huoneessa voi olla kaksi eri ihmistä, joista toinen näkee jotain yliluonnollista ja toinen ei. ämä johtuu siitä, että heidän aivonsa ovat virittyneet eri tietoisuuden tasoille. Hindut viittaavat tähän kolmantena silmänä, ja mitä enemmän esimerkiksi meditoi, sitä herkemmin pystyy tiedostamaan näitä asioita.
Eli tavallaan nuo ovat siis välähdyksiä eri ulottovuuksista.
"Siksi uskonkin omiin kokemuksiini astraalimatkailusta. Nuo CIA:n tutkimukset tukevat näitä kokemuksia. On totta, että kaikkea netissä olevaa ei kannata uskoa, ja siksi luotankin enemmän omiin henkilökohtaisiin kokemuksiini ja kattaviin virallisiin tutkimuksiin kuin esimerkiksi sinun mielipiteeseesi. En oleta, että sinä uskoisit minua, en itsekään olisi uskonut jos joku minulle olisi tällaista kertonut silloin kun vielä olin ateisti."
Tuo onkin ongelma, että skitsofreenikko uskoo kokemustensa olevan tosia. Olen yhdelle sairastuneille koittanut vakuuttaa, ettei asunnossa kuulu mitään kovaa ääntä, eikä lattia ole kuuma. Ei vaan auta, vaan kuvittelee naapurin kuumentavan lattian jollain äänekkäällä koneella kuumaksi.
Ja ei ole mikään keksitty tarina, vaan ihan tosielämästä.
Eli tavallaan nuo ovat siis välähdyksiä eri ulottovuuksista.
Ei kannata käyttää sanoja joiden merkitystä ei ymmärrä.
No ei usko ole suorittamista. Siitä olen samaa mieltä, että kun on kokenut selittämättömän asian joka tuntuu hyvälle ja oikealle, niin sitä haluaa lisää.
Olen itse spiritualisti ja tunnen rukouksella saavani rauhan.
Ei ole parasta mahdollista tapaa olla se hyvä ihminen, ja nää on omia valintoja.
En huutele asiasta vaan kehityn omassa rauhassa ja omaan tahtiin.
Olen löytänyt oman tieni jota kulkea.
Ääripäästä ääripäähän?
Minä olen ollut uskonnoton kohta kuusikymmentä vuotta. En ole ääriajattelija millään tavoin.
Voidaan toki piirrellä kaikenlaisia janoja ja asetella niihin ihmisiä ja nimittää kauimpana toisistaan olevia ääripäiksi, mutta ei se heistä radikaaleja tee.
En ole edes uskovainen, mutta tämähän ei sinänsä kerro mitään uskonnollisten kokemusten sairaalloisuudesta tai siitä, että niillä ei ole mitään taustaa. Jos olisi jonkinlainen henkimaailma, ja tämä henkilö saisi sieltä jonkinlaisen kokemuksen, niin tokihan se näkyisi tuollaisissa mittauksina ikään kuin harhana, koska kerran tiede ei sitä aistimuksen ja sen aivovaikutusten aiheuttajaa tunnista. Ei se skitsofrenian aiheuttama näky tai kuuloharha ole aivoissa sen erikoisempi kuin tavallinen näkeminen tai kuuleminenkaan, erona on vain se, että ekassa tapauksessa muut eivät näe ympäristössä mitään luonnollista syytä sellaisen aistimuksen syntymiseen, eli muut ei kuule tai näe mitään sellaista.