Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"

Vierailija
23.11.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html

Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.

Kommentit (355)

Vierailija
281/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei ole down-lapsia syntynyt kymmeniin vuosiin. Kaikki seulotaan ja keskeytetään. 

Vahvan painostuksen vuoksi. Siellä on muutamia vanhempia, jotka eivät ole suostuneet painostuksen alla. Iso hatunnosto heille, jotka käyttävät omaa järkeä ja omaatuntoa.

Vammautua voi vaikka synnytyksessä, ja aina syntyy lapsia jotka osoittautuvat kehitysvammaiseksi synnytyksen jälkeen.

Ja kromosomihäiriöitä on muitakin, jotka tulevat esille vasta myöhemmin.

Muutama Dawn menee siinä sivussa.

https://www.tukiliitto.fi/harvinaiskeskusnorio/tietoa/diagnoosit/

Vierailija
282/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan vanhempi ei ole terve eikä heistä ole lapsia kasvattamaan. Kun isovanhemmat kuolevat, niin varmaan terveetkin lapset joutuvat huostaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useilla downeilla on ylipainoa ja  pirun vahva tahto. Tahtoisin kuulla äidin mielipiteen asiasta sitten, kun kotona on  kainalossa kannettavan taaperon  asemasta 17vuotias ja 70kiloinen tyttö kiukuttelemassa.

Kun siskot ovat muuttaneet pois kotoa, mutta esikoinen kasvaa aikuiseksi vain keholtaan.

Vierailija
284/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan ymmärrettävää haluta terve lapsi. Toki, jos itse odottaisin downia, todennäköisesti pitäisin lapsen. Mutta heitäkin on kai erilaisia.

Todella naivi ajatus. Downeja on lievästä todella vaikea vammaiseen. Täysin arpapeliä minkä tason saa. 

Täysin arpapeliähän se on AINA KAIKKIEN LASTEN KANSSA.

Jos tietoisesti päättää pitää Down-lapsen, niin se on vähän niinkuin valitsisi aloittaa noppapelin nopalla jossa on pelkkiä ykkösiä ja ehkä yksi kakkonen.

Vierailija
285/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa suurimmalla osalla on kova tarve vakuuttaa, että kyllä on kauhea asia se down. Jos vauvana on helppo hoitaa niin kouluiässä ainakin on vaikeaa. Ja jos vielä pikkukoululaisena pärjää niin murrosiässä ainakin on ihan kamalaa. Jos lapsuus menee vielä hyvin niin aikuisuus tuo romahduksen. Ainakin jokainen down lihoo ja on aggressiivinen. Ei ainakaan siistiksi opi eikä mitään muutakaan. Vanhat vanhemmat hoitavat, kun kukaan muu ei huolehdi. Kauhea kohtalo, jos koti downille löytyy ryhmäkodista. Laitokseen joutuu ja siellä mätkii hoitajia. Kaikki mahdolliset sairaudet tulee varmasti. Kyllä näin on, kun minä sanon. Ja olen nähnyt kerran down lapsen, joka juhlissa oli kiltisti. Ei varmana ole kiltti muualla. 

Vierailija
286/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkö on sitä ihmisarvoista elämää:

Ainoa haaste on ollut se, että Meealla lähtee toinen lonkka koko ajan paikoiltaan ja toinen osittain. Se liittyy downiin ja siihen, että lihasjäntevyyttä ei oikein ole. Se ei satu, mutta Meea saattaa lonksuttaa lonkkaa, mikä kuulostaa ikävältä. Kirurgin kanssa pitäisi katsoa, mitä lonkille täytyisi tehdä.

Miten tämän kanssa voi elää isompana vai onko edessä valtava leikkauskierre?

Vierailija
287/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein keikkaa pääkaupunkiseudulla olevaan kehitysvammaisten yksikköön, mutta lopetin kun alkoi olla duunit jo vähän vaarallisia, pienellä palkalla ei välttämättä viitsi ottaa turpaan yli 100kg  kehitysvammaiselta, jonka mielestä vaipasta p* skan kaivelu ja sen seinään läästiminen on kivaa ja yrität keskeyttää sen, niin kakkaisesta nyrkistä tuli olkapäähän. Puhumattakaan muista vastaavista tilanteista.

Näin olen kuullut monelta kollegaltani ja se onkin syy, miksi en lähde edes kokeilemaan hoitotyötä vammaisten yksikköön. 

Mun koulukaverilla oli pikkuveli, joka oli syvästi autistinen. Tämä kaverini sitten hoisi häntä ja valvoi öisin, että vanhemmat jaksavat käydä töissä. Mietin useasti, mihin nämä vanhemmat sitten laittavat pojan kun itse ovat vanhoja eivätkä jaksa hoitaa. Vai määräävätkö testamentissa kaverini hoidettavaksi? 

Jos haluaa synnyttää tieten tahtoen vammaisen lapsen, miettiikö siinä ollenkaan sen lapsen etua? Maailma on kova ja julma, täällä selviävät vain vahvat ihmiset. Työelämä on hektistä, siinä eivät jaksa välttämättä edes ne terveet ja vahvat. Haluaisiko se lapsi itse tälläiseen maailmaan? Rakkauskromosomin Minjalla on hyvin idealistinen käsitys maailmasta ja hänen mielestä rakkaus voittaa esteet jne. No entäpä jos ja kun se rakkaus ei riitä? Joskus suurinta rakkautta on tehdä se vaikea päätös. 

Meillä tosiaan nepsy-lapsi on, mutta hän on tavallisessa koulussa ilman avustajaa ja keskivertoa älykkäämmäksi todettu. Haasteet tulevat mm toiminnan ohjauksessa ja tunteiden säätelyssä. Voin silti todeta, että jos olisin kaiken nähnyt filminauhalta, mitä elämä tulee olemaan, en olisi lasta tehnyt. Monesti keski-ikäisen elämässä on muitakin hoidettavia kuin ne omat lapset. Onneksi monesti murrosiässä nepsy-piirteet vähenevät mutta sinnekin on vielä aikaa. Jatkuva riittämättömyyden tunne on ikävä seuralainen. 

Vierailija
288/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammainen on aina pelkkä kuluerä yhteiskunnalle ja vanhemmilleen loppuelämän rasite, vaikka olisi kuinka rakas.

Vierailija
289/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammainen on aina pelkkä kuluerä yhteiskunnalle ja vanhemmilleen loppuelämän rasite, vaikka olisi kuinka rakas.

Ei ole.

Vierailija
290/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islannissa terminoidaan kaikki raskaudet jos todetaan Downs. Tavallaan ymmärrän, hyvin pieni kansa joten on hyvä estää haitallisten geenien leviäminen eristäytyneessä populaatiossa.

Onhan se abortti varmasti joillekin naisille kova paikka, mutta eiköhän jokainen aikuinen haluaisi mielummin terveen, normaalin lapsen? Ei se Downs pohjimmiltaan ainakaan elämää paranna .

Miten ds edistää haitallisten geenien lisääntymistä?

Vierailija
291/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä että järki ei sano että joku vuoden ikäisen down-vauvan vanhempi on "hieman" kokematon ollakseen mikään down-perheiden äänitorvi. Tutulla on lievästi kehitysvammainen ja kokemuksesta tiedän että lasten elämät lähtevät eri poluille vasta about eskari-iässä. Siihen asti leikit sujuu ja elämä on taviselämää. 

Jep.

Vuoden ikäinen paskoo joka tapauksessa vielä housuihinsa ja on täysin hoidettava eikä sen kanssa voi jutella henkeviä alkuperäisestä Star Wars -elokuvasta ja sen eroista lukuisiin Special Editioneihin. Mutta parinkymmenen vuoden päästä asioiden pitäisi mennä jo eri tavalla.

Puhua henkeviä Star Warsista? Joku älyllisen kehityksen virstanpylväs jäänyt kyllä siinäkin välistä. 

Vierailija
292/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikaan vanhempi ei ole terve eikä heistä ole lapsia kasvattamaan. Kun isovanhemmat kuolevat, niin varmaan terveetkin lapset joutuvat huostaan.

Mistä ihmeestä te tälläistä tietoa saatte? Käsittääkseni toisen vanhemman asioista ei ole juuri julkisuudessa puhuttu, paitsi ammatista ja siitä että on hoitanut lapsia äidin voidessa huonosti 

Vierailija
293/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä te tälläistä tietoa saatte? Käsittääkseni toisen vanhemman asioista ei ole juuri julkisuudessa puhuttu, paitsi ammatista ja siitä että on hoitanut lapsia äidin voidessa huonosti 

Olen eri. Mutta olen katsellut tämän äidin videoita TikTokista. Mietin jo alussa, että käy jotenkin hitaalla. Hän tuuttaa jatkuvasti niitä videoita tästä lapsesta. Kommenttiosiossa on hirveätä tekstiä "hengaria olis tarvittu" on lievimmästä päästä. Mutta lisää vain videoita videoita videoita. 

Sit kun kertoi olevansa mt-ongelmainen, mietin, montako lasta vielä ajattelivat tehdä? Kun ei ne isovanhemmatkaan ikuisia ole. 

Vierailija
294/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankohtaisessa kakkosessa oli muuten joskus vammaisilta. Sanna Sepponen oli mukana keskustelemassa. Kysyttiin mielipidettä mm aborttiin. 

Vierailija
295/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Mutta olen katsellut tämän äidin videoita TikTokista. Mietin jo alussa, että käy jotenkin hitaalla. Hän tuuttaa jatkuvasti niitä videoita tästä lapsesta. Kommenttiosiossa on hirveätä tekstiä "hengaria olis tarvittu" on lievimmästä päästä. Mutta lisää vain videoita videoita videoita. 

Sit kun kertoi olevansa mt-ongelmainen, mietin, montako lasta vielä ajattelivat tehdä? Kun ei ne isovanhemmatkaan ikuisia ole. 

Eli tiktokissa kertoi miehensä olevan mt ongelmainen? Muussa tapauksessa kommenttisi ei liity aiheeseen, jossa keskusteltiin molempien vanhempien kyvykkyydestä hoitaa lapsia. 

Vierailija
296/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulispa joku vammaisten kanssa työskentelemä kertomaan kokemuksiaan. 

Minä olisin tehnyt abortin. Työskentelen Keva puolella ja nähnyt, kuinka väsyneitä vanhemmat ovat.

Tiedän perheitä, missä 70 v vanhemmat hoitaa 50 v downia kotona

Vierailija
297/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keva puolella on monenlaista työtä. Ihan perushoitoa niissä paikoissa, missä on monivammaisia.

Autismipuolella ja Keva psykiatrialla saa useammin turpaan.

Mutta olen hoitanut myös väkivaltaisia downeja. Kun ei saa tahtoa periksi heti, nyrkki lentää. Myös dementia aiheessa on raavittu kädet ja hakattu ja potkittu ihan down.n toimesta.

Vierailija
298/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei ole down-lapsia syntynyt kymmeniin vuosiin. Kaikki seulotaan ja keskeytetään. 

Vahvan painostuksen vuoksi. Siellä on muutamia vanhempia, jotka eivät ole suostuneet painostuksen alla. Iso hatunnosto heille, jotka käyttävät omaa järkeä ja omaatuntoa.

Vammautua voi vaikka synnytyksessä, ja aina syntyy lapsia jotka osoittautuvat kehitysvammaiseksi synnytyksen jälkeen.

Ja kromosomihäiriöitä on muitakin, jotka tulevat esille vasta myöhemmin.

Muutama Dawn menee siinä sivussa.

https://www.tukiliitto.fi/harvinaiskeskusnorio/tietoa/diagnoosit/

Mitä omaa järkeä se on, että tietoisesti koettelee onneaan? 

Mitä muita samanlaisia "pelejä" suosittelet, ehkä juomista/tupakointia raskauden aikana? Sehän on Herran tahto vaikuttaako se lapseen vai ei, niin mitä sitä kuolevaiset murehtimaan. 

Vierailija
299/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulispa joku vammaisten kanssa työskentelemä kertomaan kokemuksiaan. 

Minä olisin tehnyt abortin. Työskentelen Keva puolella ja nähnyt, kuinka väsyneitä vanhemmat ovat.

Tiedän perheitä, missä 70 v vanhemmat hoitaa 50 v downia kotona

Minä en olisi tehnyt aborttia vaikka työskentelen myös keva työssä. Olen nähnyt iäkkäitä vanhempia, jotka eivät päästä irti. Eivät anna aikuisen lapsensa muuttaa pois kotoa. 

Vierailija
300/355 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä kuitenkin on töissä. Mistä päättelet, että eivät pysty lapsia kasvattamaan? Mistä päättelet, että isovanhemmat kuolevat näiden lasten ollessa alaikäisiä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän