IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"
https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html
Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Islannissa ei ole down-lapsia syntynyt kymmeniin vuosiin. Kaikki seulotaan ja keskeytetään.
JA antaa esitteitä, miten synnyttäjä sitten down-lapsen synnyttyä, synnyttäjä ei itse sairastua eikä kuolla ainakaan 30vuoteen......???? EN OLE ILKEÄ; MUTTA KUN SEURAA ALLE 30v NUORTEN ELÄMÄÄ nykyään, miten niistä ois down-lasten kasvattajaksi ?????
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnassa on jotain vikaa, kun ihmisten elämä järkkyy kun näkee downlapsestaan onnellisen perheen.
HARVINAISTA TAITAA OLLA ONNELLISUUS; kun katsoo terveitä lapsi perheitäkin.
Jos mä päätän leikata jalkani poikki, onko se kaikkien muiden suomalaisten tehtävä kustantaa mulle kaikki avut mitä mä sen jälkeen kaipaan lopun elämääni?
Vierailija kirjoitti:
Jos mä päätän leikata jalkani poikki, onko se kaikkien muiden suomalaisten tehtävä kustantaa mulle kaikki avut mitä mä sen jälkeen kaipaan lopun elämääni?
Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä että järki ei sano että joku vuoden ikäisen down-vauvan vanhempi on "hieman" kokematon ollakseen mikään down-perheiden äänitorvi. Tutulla on lievästi kehitysvammainen ja kokemuksesta tiedän että lasten elämät lähtevät eri poluille vasta about eskari-iässä. Siihen asti leikit sujuu ja elämä on taviselämää.
Sillä vuoden ikäisenkin down-lapsen vanhemmalla on kuitenkin vuosi kokemusta takana.
"Kaikki downit pitäisi abortoida"-huutelijoilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta downeista, silti he esiintyvät kuin jotain tietäisivät, vaikka eivät tiedä.
Naapurustossani asui teini-ikäinen down-poika. Hän ihastui minuun kovasti. Ongelmallista tässä oli se, että olin itse vasta 8-vuotias. Pojalla oli tapana napata minut syliinsä ja halailla minua todella kovaa, niin että se sattui. Pusujakin yritti antaa. Kun rupesin itkemään, niin hänen vanhempansa toruivat MINUA. Onneksi oma äitini suhtautui asiaan vakavasti ja pyrki suojelemaan minua.
Tällaisiakin ongelmia voi tulla vammaisen lapsen kanssa. Ja entäs jos hänen touhunsa olisikin mennyt pidemmälle? Kohtasin hänet joskus myös yksin pihalla. Hän olisi voinut tehdä minulle jotain pahaa, koska hän ei itse ymmärtänyt ihastuksensa sopimattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä että järki ei sano että joku vuoden ikäisen down-vauvan vanhempi on "hieman" kokematon ollakseen mikään down-perheiden äänitorvi. Tutulla on lievästi kehitysvammainen ja kokemuksesta tiedän että lasten elämät lähtevät eri poluille vasta about eskari-iässä. Siihen asti leikit sujuu ja elämä on taviselämää.
Sillä vuoden ikäisenkin down-lapsen vanhemmalla on kuitenkin vuosi kokemusta takana.
"Kaikki downit pitäisi abortoida"-huutelijoilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta downeista, silti he esiintyvät kuin jotain tietäisivät, vaikka eivät tiedä.
Naapurustossani asui teini-ikäinen down-poika. Hän ihastui minuun kovasti. Ongelmallista tässä oli se, että olin itse vasta 8-vuotias. Pojalla oli tapana napata minut syliinsä ja halailla minua todella kovaa, niin
No tässä isoin ongelma on hänen vanhempiensa suhtautuminen, säännöt ne on kehitysvammaisillakin. Heidän olisi pitänyt pitää huoli siitä, ettei poika aiheuta sinulle uhkaavia tilanteita ja tässä tapauksessa ne olisi ollut vielä helppo tunnistaa ja uhka ennakoida. Sitten taas jonkun sosiopaatin tms kanssa menee paljon vaikeammaksi suojella kanssaihmisiä.
Mielenkiinnosta muuten, millaiset vammat tai sairaudet on enemmistölle abortoitavia tai "ei pitäisi yhteiskunnan rahoilla elättää"? Down nyt näyttäisi tämän keskustelun perusteella olevan, mutta muut? Autismi, mt häiriöt, sosiopatia, mitkä muut kehitysvammat?
Ja oletuksena siis tilanne jossa näitä voisi Downin tapaan seuloa raskausaikana, eikä kuitenkaan vaikeusastetta ja lapsen tulevaisuuden elämänpolkua pystyttäisi ennustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurustossani asui teini-ikäinen down-poika. Hän ihastui minuun kovasti. Ongelmallista tässä oli se, että olin itse vasta 8-vuotias. Pojalla oli tapana napata mi
Vähän outoa kysellä asioista, jotka ei ole mahdollisia. Autismi, sosiopatia ja mt-ongelmat ei ole seulottavissa millään menetelmällä eikä niitä voi diagnosoida edes syntyneiltä lapsilta ennenkuin paljon myöhemmin, kuukausien, vuosien tai jopa vuosikymmenten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurustossani asui teini-ikäinen down-poika. Hän ihastui minuun kovasti. Ongelmallista tässä oli se, että oli
Miksei saisi kysyä hypoteettisesta tilanteesta? Monen muunkin sairauden seulominen voi olla ainakin tulevaisuudessa mahdollista ja minua nyt vaan kiinnostaa ymmärtää ihmisten ajatusmaailmaa ja arvopohjaa laajemmin tässä asiassa kuin yhden ainoan kehityspoikkeaman kohdalla. Jos tuntuu vaikealta kysymykseltä niin jätä vastaamatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurustossani asui teini-ikäinen down-poika. Hän ihastui minuun kovasti. Ongelmallista tässä oli se, että oli
Eikä suurin osa kehitysvammoistakaan ole seulottavissa. Kehitysvamma voi myös tulla minkä ikäiselle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei liity aiheeseen.
Miksi hankkia lapsi, joka joutuu loppuelämäkseen johonkin laitokseen, kun sinusta aika jättää?
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa ei voida pitää mitenkään varmana, että yhteiskunta tarjoaisi tuetun asumisen vammaisille. Vastuuta asioiden hoitamisesta siirretään koko ajan vanhemmille.
Minusta on ihan oikein, että näin seulontojen ja esitutkimusten luvattuna aikana pitämispäätöksen tehnyt aikuinen ihminen myös kantaa koko vastuun päätöksestään.
Mikä ihme siinä on edelleenkin, että vain ja ainoastaan tätä Downin syndroomaa pidetään niin hirveänä ja kamalana, ja aina vaan unohdetaan, että on paljon paljon vakavampiakin kehitysvammoja???
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä on edelleenkin, että vain ja ainoastaan tätä Downin syndroomaa pidetään niin hirveänä ja kamalana, ja aina vaan unohdetaan, että on paljon paljon vakavampiakin kehitysvammoja???
Tässä puhutaan downista.
Tämä on sinulle oikea päätös. Miten on jos kuitenkin sattuu sellainen ei täydellinen vauva seuloista huolimatta syntymään? Tätä on hyvä miettiä ennen lasten hankkimista, takuuta ei anneta palautus ei onnistu.
Voisiko nepsy lasten vanhemmat velvottaa itse maksaman avustajat ja muut nepsyn tarvitsemat tuet? Ne nyt nepsyihin käytetyt rahat ovat tavallisten lasten koulu resursseista pois?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko nepsy lasten vanhemmat velvottaa itse maksaman avustajat ja muut nepsyn tarvitsemat tuet? Ne nyt nepsyihin käytetyt rahat ovat tavallisten lasten koulu resursseista pois?
Nepsyjutut eivät näy ultrassa. Osa selviää vasta lapsen ollessa kouluikäinen. Kaikki eivät oireile voimakkaasti ulospäin, esim. Adhd-tyttö voikin riehua mutta Add-tyttö (huomaa kirjain-ero!) sen sijaan uppoaa haaveilemaan kesken tuntia, tekee aina samat huolimattomuusvirheet kokeessa vaikka osaisi hyvin itse sisällön jne.
Itselläni on down tyttö ja sain tietää asiasta raskausaikana. Tuo ensitieto on todella surkeella tolalla ja sitten päädyin googlaamaan tarinoita joissa joja toisessa pelotellaan hulluilla downeilla ja joka toisessa tarinassa down on niin aurinkoinen. Lopulta pääsin näkemään lääkärin joka luetteli lähinnä vikoja mitä downeilla on. Harkittiin aborttia ja pyysin lisäultran yms..suurin syy miksi hänet pidettiin on ettei hänestä näyttänyt löytyvän muuta vikaa kuin down. Kaikkihan ultrassa ei näy ja se päätös piti tehdä pussi päässä pimeässä, mutta onneksi se piti paikkansa ja lapsella ei ole ollut isompia terveysongelmia. Päätös ei ole kaduttanut, mutta ymmärrän hyvin ettei kaikista ole erityisten vanhemmaksi..tärkeintä, että siinä alussa saisi realistista tietoa ja myös vertaistukea siihen päätökseen, niin ettei kukaan painosta mihinkään suuntaan.
Joku väitti että downeja olisi älykkäitäkin. Näinhän ei ole, vaan syndroomaan kuuluu yhtenä tunnuspiirteenä alhainen älykkyysosamäärä. Mitään lääkäreitä ei heistä siis ole mahdollista tulla, ei edes sairaalan siivoojia.
Yhteiskunnassa on jotain vikaa, kun ihmisten elämä järkkyy kun näkee downlapsestaan onnellisen perheen.