Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"

Vierailija
23.11.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html

Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.

Kommentit (355)

Vierailija
241/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 235: sinutkin todennäköisesti voidaan jonakin päivänä korvata robotilla. Robotille ei tarvitse maksaa palkkaa, joten se on selvästi hyödyllisempi yhteiskunnan jäsen ja nettomaksaja kuin sinä.

Koska itsekin myönnät ettei yksilö menetä mitään vaikka jäisi syntymättä, voinemme korvata ihmiskunnan roboteilla.

No siitä vaan alat sitten kehittelemään sellaista kaiken korvaavaa robottia. 

Sitä kehitetään koko ajan. Riittää että sinä huolehdit, ettei sinulta jää jälkeläisiä robottien riesaksi.

Vierailija
242/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kaikilla ihmisillä on sama ihmisarvo. Kaikki ei jää seuloissa kiinni. Kaverillani kävi niin ja nyt on  down- lapsi ja kaksi tervettä. On se raskasta. Tavallaan se huoli ei koskaan lopu ja ikinä ei tule omillaan pärjäävää vaikka tukiasuntoja yms on. Tottakai lasta rakastaa kun se on olemassa eikä voi muuta miettiä siinä vaiheessa kun kyse omasta lapsesta,.mutta siltikin se on vaikeaa.

Kun muut lapset aikuistumassa, niin yhden kanssa kaikki vasta alkaa kun pitää alkaa miettimään  siirtymistä johonkin ryhmäkotiin tms. Terveen lapsen kanssa kuitenkin jossain vaiheessa saat elää " omaakin elämää" ja lapset pärjäävät omillaan. Vammaisen lapsen kanssa sitä ei ikinä tapahdu ja se uuvuttaa. Se hoitaminen ei ikinä lopu ja omaa lastaan ei tietenkään hylkääkään. 

Moni ei ymmärrä, että esim. Downit ovat aikuisia joilla on tarpeita. Eivät osaa sitten välttämättä niitä asioita kontrolloida j

Mun lapset on nyt nuoria aikuisia. Ja suoraan sanottuna vähiten huolta tunnen vaikeasti kehitysvammaisesta ryhmäkodissa asuvasta pojastani. Ihan saan elää omaa elämääni eikä tarvitse murehtia hänen toimeentulostaan, asumisestaan yms. Ns terveiden lasten osalta on jatkuva huoli, saavatko opiskelupaikan, saavatko töitä, löytävätkö elämänkumppanin jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpoimmillaan down on vain hassunnäköinen jälkeenjäänyt mutta onko sekään kivaa kun aikuinen ihminen 7 vuotiaan tasolla? 

Oletko kuullut ihmisarvosta? hassunnäköinen jälkeenjäänyt?! Kaikki ihmiset eivät ole kivoja. Esimerkiksi sinä. Silti sinullakin on ihmisarvo, vaikka olet aikuisena edelleen 12-vuotiaan tasolla.

Tuo on aika tyhjää sanahelinää. -ohis

Vierailija
244/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että myös iso osa keskustelijoista täällä on älyllisesti kykenemättömiä ymmärtämään, että kaltevan pinnan argumentit vammaisten ihmisarvosta tai sen puutteesta ovat käännettävissä heitä itseään vastaan. 

Miten? Epäilisin, että suurin osa aborteista jo nyt käsittää ihan terveitä yksilöitä. Tuskin tässä jo syntyneitä ehdotetaan "jälkiabortoitaviksi". 

Tässä on sellainen pieni ero kuin että miten toimii omalla kohdallaan, ja miten suosittelee muiden tekevän.

Varmasti sekä sinä että minä hyväksymme abortin sosiaalisista syistä. En kuitenkaan ala väittää, että sinut olisi pitänyt abortoida sosiaalisista syistä - sen enempää kuin kerron down-lasten vanhemmille, miten heidän olisi pitänyt päättää.

Olet ihan oikeassa, mulle on ihan sama mistä syystä kukin abortin tekee. 

Mutta eihän kyse ole ajasta synnytyksen jälkeen, vaan paljon ennen sitä. Siinä on vissi ero suositella aborttia silloin kuin sen voi vielä tehdä kuin sillä, että siinä vaiheessa alkaa sitä "vaatimaan", kun se ei ole enää mahdollista. 

Kuten sanoin, en mä jo syntyneitä tarkoita hengiltä päästää. 

Vierailija
245/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että myös iso osa keskustelijoista täällä on älyllisesti kykenemättömiä ymmärtämään, että kaltevan pinnan argumentit vammaisten ihmisarvosta tai sen puutteesta ovat käännettävissä heitä itseään vastaan. 

Eri tavalla ajatteleva = älyllisesti kykenemätön ymmärtämään  🤣😂🤣

Vierailija
246/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 235: sinutkin todennäköisesti voidaan jonakin päivänä korvata robotilla. Robotille ei tarvitse maksaa palkkaa, joten se on selvästi hyödyllisempi yhteiskunnan jäsen ja nettomaksaja kuin sinä.

Koska itsekin myönnät ettei yksilö menetä mitään vaikka jäisi syntymättä, voinemme korvata ihmiskunnan roboteilla.

Sitä kehitetään koko ajan. Riittää että sinä huolehdit, ettei sinulta jää jälkeläisiä robottien riesaksi.

Ja miten se on sen enempää mun kuin sunkaan huolenaihe, vaikka maailma joskus muuttuisikin tuollaiseksi scifi-fantasiaksi? 

Vierailija
247/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kaikilla ihmisillä on sama ihmisarvo. Kaikki ei jää seuloissa kiinni. Kaverillani kävi niin ja nyt on  down- lapsi ja kaksi tervettä. On se raskasta. Tavallaan se huoli ei koskaan lopu ja ikinä ei tule omillaan pärjäävää vaikka tukiasuntoja yms on. Tottakai lasta rakastaa kun se on olemassa eikä voi muuta miettiä siinä vaiheessa kun kyse omasta lapsesta,.mutta siltikin se on vaikeaa.

Kun muut lapset aikuistumassa, niin yhden kanssa kaikki vasta alkaa kun pitää alkaa miettimään  siirtymistä johonkin ryhmäkotiin tms. Terveen lapsen kanssa kuitenkin jossain vaiheessa saat elää " omaakin elämää" ja lapset pärjäävät omillaan. Vammaisen lapsen kanssa sitä ei ikinä tapahdu ja se uuvuttaa. Se hoitaminen ei ikinä lopu ja omaa lastaan ei tietenkään hylkääkään. 

Moni ei ymmärrä, että esim. Downit ovat aikuisia joilla on tarpeita. Eivät osaa

Mun lapset on nyt nuoria aikuisia. Ja suoraan sanottuna vähiten huolta tunnen vaikeasti kehitysvammaisesta ryhmäkodissa asuvasta pojastani. Ihan saan elää omaa elämääni eikä tarvitse murehtia hänen toimeentulostaan, asumisestaan yms. Ns terveiden lasten osalta on jatkuva huoli, saavatko opiskelupaikan, saavatko töitä, löytävätkö elämänkumppanin jne.

Alat vaan elättämään niitä ja huolehtimaan kaikin puolin, niin sillähän tuosta ongelmasta pääset. 

Vierailija
248/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka heistä huolehtii kun itse ei ole enää mukana tai ei jaksa, tällä hetkellä hoitolaitoksia ajetaan alas ja määrärahoja leikataan. Vanhemmat kantavat huolta lapsistaan ja haluaa heille turvaa, en haluaisi tietoisesti hankkia vammaista lasta tähän maailmaan. 

Juuri näin. En itse herkkänä ihmisenä haluaisi tuollaista tilannetta. Oman lapsen huolet ja haasteet satuttavat aina eniten. Ei se syntymättä jäänyt solukasa tiedä mistä jäi paitsi eikä tämä elämä muutenkaan aina mitään kovin kummoista ole, vaikkei olisi vammainenkaan. Muut kuin läheiset eivät välitä eivätkä aina edes he. Samoin yhteiskunnan apuun on aika turha toivoaan pistää. Siispä ei ikinä.

Vierailija
249/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri tavalla ajatteleva = älyllisesti kykenemätön ymmärtämään  🤣😂🤣

Tämähän sai alkunsa siitä, että joku väitti down-ihmisiä älyllisesti kykenemättömiksi ottamaan kantaa omaan olemassaoloonsa. Ehkä hän tarkoitti sanoa, että he ovat vain eri tavalla ajattelevia!

Vierailija
250/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämäkin lapsi saadaan valtavilla tukitoimilla jonain päivänä ehkä kuntouttavaan työpajaan. Koko elinikänsä hän tarvitsee fysioterapiaa, toimintaterapiaa, puheterapiaa jne. Onhan se kivaa. Tai sitten ei. Täysi-ikäisenä on aika lähteä tuettuun asuntoon, täytyyhän yhteiskunnan tämä järjestää jotta pääsee omanlaista elämää elämään. Toimittaja voisi hieman tarkemman taustatyön tehdä haastateltavistaan, lapsia tehdään päiväkodin kasvatettavaksi.

Vierailija
251/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten se on sen enempää mun kuin sunkaan huolenaihe, vaikka maailma joskus muuttuisikin tuollaiseksi scifi-fantasiaksi? 

Ei se minun huoleni olekaan, koska minä näen ihmisellä arvon, joka ei ole riippuvainen hänen tuottavuudestaan. 

Vierailija
252/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulispa joku vammaisten kanssa työskentelemä kertomaan kokemuksiaan. 

Työllistävä vaikutus todentotta. Vanhemmat haluavat (ehkä) viikonlopuiksi kotiin. Niitänäitä vaaditaan, mutta ei itse olla paikalla. Reilua olisi jos kerran vammasta tiedetty jo raskausaikana, sitoudutaan myös itse hoitamaan, niin hyvässä kuin pahassa. Omat urahaaveet voi unohtaa.

Minäkin epäilen, että noin 15 vuoden puurtamisen jälkeen moni vanhempi toivoo, että ei olisi ikinä tähän hoito-operaatioon ryhtynyt, jos olisi etukäteen arvannut miten raskasta se on. Sille ei mitään mahda, jos lapsi vastoin odotuksia syntyy sairaana, mutta jos sairaus on tiedossa jo odotusaikana, niin olisi hyvä pysähtyä miettimään onko synnyttämisessä mitään järkeä.

Vierailija
254/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

246: mikä saa sinut ajattelemaan, että sinä olet jotenkin relevantti ihminen suosittelemaan toisille aborttia? Harvaa varmaan kiinnostaa anonyymin mielipide noin isossa asiassa.

Voin minäkin todeta, että pidän ihmistä, joka valitsee down-lapsen pitämisen, moraalisesti ylempiarvoisena kuin ihmistä, joka päätyy aborttiin. En kuitenkaan missään nimessä kuvittele, että joku tekisi oman päätöksensä tämän mielipiteen perusteella.

Vierailija
255/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi yllätys-Down väärin tehtyjen seulontojen jälkeen. Yritin aikani tottua lapseen ja tilanteeseen mutta päädyimme luopumaan lapsesta. En ole katunut ratkaisua sekuntiakaan.

Meidän Down oli yksi noista 51:stä vuonna 2019 syntyneistä.

Vierailija
256/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin jo niin kova pula kaikenlaisesta hoitohenkilökunnasta vanhusten- ja sairaanhoidossa, että ei kauheasti kannata luottaa siihen, että yhteiskunta pitää varmasti hyvää huolta omista vammaisista lapsista. Mahdollinen epäpätevä hoitaja voi olla vaikka vähemmän kiva setä, joka haluaa puolustuskyvyttömän vammaisen omaksi leikkikaverikseen. Välillä tällaisia tapauksia on ilmennyt jo nyt.

Vierailija
257/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se minun huoleni olekaan, koska minä näen ihmisellä arvon, joka ei ole riippuvainen hänen tuottavuudestaan. 

Mikä "arvo" on ihmisellä tänä päivänä, joka kuoli vaikka 200 vuotta sitten? Sillä mitä  meidän maailmassa ole edes olemassa ei ole mitään konkreettista "arvoa" saati arvoakaan sen enempää. 

Puhe ei ollut syntyneiden ihmisten lopettamisesta, vaan sikiöiden kehityksen lopettamisesta. 

Vierailija
258/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Olisi väärin pitää down; hänen elämänsä ei ikinä tulisi olemaan hyvää.'

No jaa, yhden down-ihmisen tiedän. On elänyt hyvää elämää ensimmäiset 52 vuotta. Jäljellä olevista en tiedä. Mutta ollut töissä suojatyökeskuksessa (Jos työ nyt jokin ihmisarvon merkki on.)

On aina hyväntuulinen ja iloinen. Toki nk korkeatasoinen down, mutta näinkin voi olla.

Vierailija
259/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on ihmisestä itsestään, hänen arvoistaan, elämäntyylistään ja toiveistaan kiinni. Ymmärrän hyvin sekä niitä jotka abortoivat että niitä jotka eivät. Olen työskennellyt 20 vuotta erityislasten ja -nuorten kanssa ja tuntenut monta Down-henkilöä iältään noin 10-16 vuotta. On ollut sellaisia hyvin topakoita tyyppejä, jotka ilmaisevat itseään selkeästi ja omaavat varsin hyvät arjen perustaidot. On ollut myös liki puhumattomia, vahvasti autistisia ja vaippoja käyttäviä henkilöitä, jotka tarvitsevat jatkuvaa hoitoa ja valvontaa. Aggressiivisesti käyttäytyvää Down-ihmistä ei ole tullut vastaani, mutta kaiketi heitäkin on. 

Vierailija
260/355 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

246: mikä saa sinut ajattelemaan, että sinä olet jotenkin relevantti ihminen suosittelemaan toisille aborttia? Harvaa varmaan kiinnostaa anonyymin mielipide noin isossa asiassa.

Voin minäkin todeta, että pidän ihmistä, joka valitsee down-lapsen pitämisen, moraalisesti ylempiarvoisena kuin ihmistä, joka päätyy aborttiin. En kuitenkaan missään nimessä kuvittele, että joku tekisi oman päätöksensä tämän mielipiteen perusteella.

246 kohdassa kukaan ei näytä suosittelevan aborttia, mutta minä kuulun niihin, joiden mielestä on moraalitonta synnyttaa down- tai muu vammainen silloin, kun etukäteen on vammaisuuden laadusta tietoinen. Ja jokainen tietysti päättää omalta kohdaltaan asian ihan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi