Onko oikeasti niin masentuneita, jotka ei jaksa suihkussa edes käydä
Otsikossa kysymykseni tiivistettynä. Sitä mietin kun jotkut sanovat suihkussa käymisen jo olevan suuri saavutus tai ylivoimainen este, että mitä tällaiset ihmiset tekevät? Onko kysymys väsymysoireyhtymästä tms jos sängystä ei pääse ylös päiviin tai viikkoihin? Vai kuluuko päivät jalkeilla mutta suihku ei vaan muuten kiinnosta? Kauanko tällainen masennuskausi voi kestää?
Kommentit (99)
Mahtaa haista perse ja pillu sielä jos kolmeen viikkoon käynyt suihkussa. Rekkamiesten hommia hoitaa hygieeniaasiat näin tien päällä kun viikon on mutta miten sitten koti ihmiset?? Huhhuh.
Tietysti voi. Itsekään en saanut raahauduttua suihkuun ja siitä hyvästä sain hiivainfektion rintojen alle. Nyt sitten kosteuspyyhkeillä putsailen. Yhäkään en jaksa mennä suihkuun. Mut arvatkaa mitä, kelan mielestä olen työkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Sitä vain makaa ja toivoo, että nukkuisi vielä, kun parhaassa tapauksessa edes unessa elää elämää, hyvää tai pahaa. Jopa painajaisetkin tuntuu paremmalta kuin hereillä olo. Iltaisin vain odottaa, että tulisi jo uni. Ei jaksa katsoa televisiota, eikä mikään kiinnosta ja ei osaa enää odottaa, että jokin muuttuisi
Kauanko tällaista kestää? Pääseekö siitä omin voimin pois vai mikä auttanut?
Täysin yksilöllistä. Osa löytää voimia päästä ylös, osa pääsee autettuna, osalla ei edes apu auta. Masennus on pahimmillaan raju sairaus, vaikka osa kuvittelee, että se paranee kun vaan menee ulos lenkille ja syö C-vitamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Se voi kestää vuosia. Pahimmillaan kävin noin kolmen viikon välein suihkussa, nykyään yritän käydä kerran tai kaksi viikossa. Jokin siinä tekee, siitä ylivoimaista.
Mitä teet päivisin? Siis onko se vaan tuo suihku mikä on kova ponnistus vai onko kaikki muukin? Teetkö ruokaa, käytkö kaupassa, siivoatko jne? Mitä jos mitään noista ei jaksa niin saako ulkopuolista apua arkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä just siinä suihkussa on niin ylivoimainen ponnistus? Sinne voi viedä vaikka jonkun jakkaran missä istua ja sit vaan kuumaa vettä hanasta. Kaupoissa myydään 3 In 1 saippuoita, joilla voi pestä hiukset ja koko kropan.
Sitten suihku kiinni ja kylpytakki päälle.
Valmista.
Vakavasti masentuneelle se jakkaran vieminenkin on liian työlästä. Puhumattakaan, että saisi mentyä kauppaan ostamaan jotain 3 in 1 saippuoita.
Mitä te sit syötte? Tai pakkohan sinne kauppaan on mennä ostamaan ruokaa. Tai tilata kotiovelle ostokset + se pesuaine. Ei kai kukaan voi asua yksin kotona tuossa kunnossa?
Ei syö, ei juo viikkokausiin. Makaa vaan. Tuo on kyllä paha kierre jos ei saa kunnon ravintoa ja jää sinne sängynpohjalle. Jo se ravinto tekisi tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi. Itsekään en saanut raahauduttua suihkuun ja siitä hyvästä sain hiivainfektion rintojen alle. Nyt sitten kosteuspyyhkeillä putsailen. Yhäkään en jaksa mennä suihkuun. Mut arvatkaa mitä, kelan mielestä olen työkuntoinen.
Joo yhdelläkin oli henk koht avustaja mutta muka työkuntoinen. Saatko mitään apua arkesi hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietääkseni ole masentunut, mutta mä en ole suihkussa nyt käynyt kolmeen viikkoon.. Kyllä mä duunit ja arjen jutut hoidan, mutta suihkuun ei huvita mennä. Se on ylivoimainen ponnistus.
Mä sitten pyyhin kostealla liinalla päivittäin ihoni. Alapään pesän joka kerta kun tarpeilla käyn. Hiukset alkaa nyt vasta tuntumaan rasvaisilta, mutta ne on kiinni ja huivin alla päivät, niin ei kukaan kiinnitä huomiota.Ensi viikolla on kampaaja, niin hän pesee. Ihan normaalia rytmiä mulle.
Toivottavasti olet etätöissä.....
Ei näitä ruokajuttuja voi etänä tehdä.
Jaksaisivat kyllä käydä,mutta eivät jaksa pitää sitä tarpeellisena. Oikea vastaus on siis Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä just siinä suihkussa on niin ylivoimainen ponnistus? Sinne voi viedä vaikka jonkun jakkaran missä istua ja sit vaan kuumaa vettä hanasta. Kaupoissa myydään 3 In 1 saippuoita, joilla voi pestä hiukset ja koko kropan.
Valmista.
Vakavasti masentuneelle se jakkaran vieminenkin on liian työlästä. Puhumattakaan, että saisi mentyä kauppaan ostamaan jotain 3 in 1 saippuoita.
Mitä te sit syötte? Tai pakkohan sinne kauppaan on mennä ostamaan ruokaa. Tai tilata kotiovelle ostokset + se pesuaine. Ei kai kukaan voi asua yksin kotona tuossa kunnossa?
Ei syö, ei juo viikkokausiin. Makaa vaan. Tuo on kyllä paha kierre jos ei saa kunnon ravintoa ja jää sinne sängynpohjalle. Jo se ravinto tekis
Just tätä samaa mietin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi kestää vuosia. Pahimmillaan kävin noin kolmen viikon välein suihkussa, nykyään yritän käydä kerran tai kaksi viikossa. Jokin siinä tekee, siitä ylivoimaista.
Mitä teet päivisin? Siis onko se vaan tuo suihku mikä on kova ponnistus vai onko kaikki muukin? Teetkö ruokaa, käytkö kaupassa, siivoatko jne? Mitä jos mitään noista ei jaksa niin saako ulkopuolista apua arkeen?
No jos ei suihkuunkaan saa mentyä niin eipä siinä mitään muutakaan saa tehtyä. Nippa nappa sen verran jotain syö, että hengissä pysyy. Eikä todellakaan saa apua arkeen. Ensinnäkään sitä ei kovinkaan todennäköisesti jaksa pyytää ja toisekseen sitä ei monesti saa vaikka polvillaan rukoilisi. Onhan näitä nähty julkisuudessakin, millä mallilla meillä on ihmisten auttaminen.
t. eri
Te, joilla pahaa masennusta on tai on ollut, niin mistä luulette sen johtuneen?
Vierailija kirjoitti:
Ei se tissihiki työntekoa haittaa. Parempi hikoilla töissä kuin istua kotona perse homeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietääkseni ole masentunut, mutta mä en ole suihkussa nyt käynyt kolmeen viikkoon.. Kyllä mä duunit ja arjen jutut hoidan, mutta suihkuun ei huvita mennä. Se on ylivoimainen ponnistus.
Mä sitten pyyhin kostealla liinalla päivittäin ihoni. Alapään pesän joka kerta kun tarpeilla käyn. Hiukset alkaa nyt vasta tuntumaan rasvaisilta, mutta ne on kiinni ja huivin alla päivät, niin ei kukaan kiinnitä huomiota.Ensi viikolla on kampaaja, niin hän pesee. Ihan normaalia rytmiä mulle.
Hyi h elvetti!
Mahtaa kuhina käydä huivin alla?
Terveenä on helppo tulla moittimaan ja arvostelemaan sairastunutta. Vaikka kyllähän senkin puolen ymmärrän, olen itsekin joskus pitänyt masentuneina laiskoina kunnes sairastuin sitten itse ja "silmät avautui" millaista kärsimystä ja päättymätöntä mustas masentuneen elämä voi pahimmillaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmista.
Ei syö, ei juo viikkokausiin. Makaa vaan. Tuo on kyllä paha kierre jos ei saa kunnon ravintoa ja jää sinne sängynpohjalle. Jo se ravinto tekis
Anteeksi, mutta sinä olet aika pumpulissa saanut kasvaaa, jos et tiennyt, että ihmiset elävät hyvinkin huonokuntoisina yksinään. Emme elä satukirjassa ja mt-palveluissa ja vanhushuollossa on valtavia puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisivat kyllä käydä,mutta eivät jaksa pitää sitä tarpeellisena. Oikea vastaus on siis Ei ole.
Niin, masennus voi olla myös sitä ettei jaksa välittää mistään. Ei omasta hygieniasta, syömisestä.. mistään. Mut on kyllä järkyttävää. Toivottavasti kaikki saisivat asianmukaista hoitoa ja apua jos asiat menee tuohon pisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap, ei ole kyse väsymysoireyhtymästä vaan masennuksesta. Masennus lamauttaa pahimmillaan ihan täysin. Itsellä meni ennen sairaalaan joutumista 3 vkoa sängyssä, nukuin vaan. Sairaalaankin jouduin (pääsin) lähinnä sen vuoksi etten ollut syönyt enkä saanut nesteitä. Tätä ennen olin yrittänyt hakea apua pitkään enkä sitä mistään saanut. Vasta osastohoidon (tiputus) jälkeen alettiin ottamaan tosissaan ja huolestumaan.
Mikä sinua auttoi palaamaan arkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, masennus voi olla myös sitä ettei jaksa välittää mistään. Ei omasta hygieniasta, syömisestä.. mistään. Mut on kyllä järkyttävää. Toivottavasti kaikki saisivat asianmukaista hoitoa ja apua jos asiat menee tuohon pisteeseen.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että ihmisen on itse autettava itseään. Keskusteluapu ja per seelle potkiminen voivat auttaa eteenpäin, mutta itse se työ on silti tehtävä.
Entinen naapurini oli sellainen. Hällä oli myös alkoholiongelma, joka toki pahensi masennusta. Haju oli aikamoinen joskus, kun suihkussa ei oltu käyty viikkoihin. Joskus mietin, että miten ihmeessä terveydenhuolto ei osaa ottaa tiukempaa koppia näistä ihmisistä. Että jos edes joku kotihoitaja kävisi kerran viikossa sitten vaikka suihkuttamassa.
Ei välttämättä. Masennus on hyvinkin yleistä yksinäisillä. Ikään katsomatta.