Palkansaajien parhaiten palkattu kymmenys tienaa bruttona 5752 €/kk. Tunnetko ketään näin paljon tienaavaa?
Tilastokeskus julkaisi tänään uuden palkkatilaston.
Kommentit (285)
Vaimo tienaa yli, mä karvan verran alle.
Olisin aika yllättynyt jos kavereiatani joku tuota Ei tienaisi... Asiantuntijaporukkaa kuitenkin.
Onkos massiiivinen ja tuottoisa sijoitussalkku saanut montakin mainintaa?
Aika matalat on palkat Suomessa jos parhaiten palkattuun 10 % "pääsee" alle 6000 € bruttotuloilla. Nettopalkka tuosta on reippaasti alle 4000 €, tällä siis jo on parhaiten palkattujen ryhmässä. Aika köyhää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi toivoa kenellekään pahaa, mutta teille toivon, että muutettuanne jonnekin halvan verotuksen maahan, sairastutte koko perhe useampaan kuukausien sairaalahoitoa vaativiin sairauksiin. Mikä on parempi, että on rikas, tyhmä tai kiittämätön/tyytymätön. Tietysti se, että on rikas, tyhmä ja kiittämätön/tyytymätön.
Oletpa kamala ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Palkoista kai tässä ketjussa oli puhe?
Vierailija kirjoitti:
Vaimo tienaa yli, mä karvan verran alle.
Minkä värisen karvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan itse aika tarkkaan 2000 € enemmän. Vaimo n. 2500 € enemmän. Näistä summista maksamme täysin kohtuuttomia veroja mille saamme hyvin vähän mitään vastinetta emmekä mitään sellaista mitä pienituloiset ei saisi myös vaikka eivät maksa veroja paljon mitään. Puhumattakaan niistä jotka ovat verotuksessa saamapuolella. Alan olemaan siinä määrin kyllästynyt tähän poskettomaan verottamiseen, että lähivuosina muutamme muualle tästä maasta veroja maksamasta koska on varaa siihen. Tasavero olisi ainut kohtuullinen ratkaisu, silloinkin enemmän tienaavat maksavat enemmän mutta on ainakin tasa-arvoista.
Ei saisi toivoa kenellekään pahaa, mutta teille toivon, että muutettuanne jonnekin halvan verotuksen maahan, sairastutte koko perhe useampaan kuukausien sairaalahoitoa vaativiin sairauksiin. Mikä on parempi, että on rikas, tyhmä tai kiittämätön/tyytymätön. Tietysti se, et
Sivusta. Suomessa sitä julkista terveydenhuoltoa ei tunnu saavan korkeasta verotuksesta huolimatta.
Puoliso, naapurustossa useampikin. Useampi ex-kollega bonuksineen tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkoista kai tässä ketjussa oli puhe?
Yleensä tuo muistetaan mainita palkan jatkeena joka ketjussa.
Bruttotuloja on turha vertailla. Netto antaa oikeamman kuvan...
Kahta työtä tekemällä tienaan välillä 6200€ ja kyseessä ns. halveksitut ammatit....
Vierailija kirjoitti:
Aika matalat on palkat Suomessa jos parhaiten palkattuun 10 % "pääsee" alle 6000 € bruttotuloilla. Nettopalkka tuosta on reippaasti alle 4000 €, tällä siis jo on parhaiten palkattujen ryhmässä. Aika köyhää kyllä.
Samaa mieltä. Saan reilun 5000, kova vastuu ja käteen jäävä summa verojen jälkeen ei tosiaan päätä huimaa. En nyt kovin varakkaaksi itseäni tunne. Monesti pienituloiset eivät tajua sitä, että progressiivisen verotus syö näppärästi palkkatulot + me maksamme oman elämämme ja perheemme elämän ihan itse, he itse taas elävät niillä meidän veroillamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yleensä nuuski kenenkään tutun palkkoja, mutta verokalenterista löytyy säännöllisesti yksi tuttu, joka on valtion virassa ja tienaa siis n. 10000e/kk. Lieneekö palkkansa arvoinen? Verorahoista tuo palkka kuitenkin kokonaan maksetaan.
Tiedätkö hänen sivutulonsa? Päätyö saattaa tuoda vaikkapa vain puolet tuloista eikä sivutyön palkka välttämättä tule verovaroista. Verotilastot eivät kerro sitä, kuinka monelta työnantajalta palkkasumma on kerätty.
Kyllä tuon virkanimikkeen palkkataso oli jo useampi vuosi sitten 10000e/kk, kun sen uteliaisuuttani tarkistin. En usko, että hänellä on sivutuloja. Pääomatuloja oli jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Saan reilun 5000, kova vastuu ja käteen jäävä summa verojen jälkeen ei tosiaan päätä huimaa. En nyt kovin varakkaaksi itseäni tunne. Monesti pienituloiset eivät tajua sitä, että progressiivisen verotus syö näppärästi palkkatulot + me maksamme oman elämämme ja perheemme elämän ihan itse, he itse taas elävät niillä meidän veroillamme.
Uuno. Mihin perustuu kuvitelma, että pienituloinen elää tuilla? Et ole ikinä matalapalkkaisista kuullut? Suurin osa työssäkäyvistä maksaa elämisensä ihan itse paljon pienemmällä rahalla.
Voit koska tahansa vaihtaa pienempään palkkaan, jos se kiinnostaa.
Joo. Esim yhden 10k€/kk ja yhden 12k€/kk tienaavan. Johtoasemassa molemmat.
Näitä lukuja pohtiessa ja ihmetellessä on syytä huomioida sekin, että Tilastokeskuksen aineistossa kokoaikaisten palkansaajien lukumäärä, josta tämä desiili on laskettu, on vain 1 501 934. Siis näin vähän meillä on Suomessa kokoaikaisia palkansaajia (aika yllättävää minusta). Näistä siis noin 150 000 pääsee tuohon vähintään 5752 euron kuukausiansioon.
Sitten on tietysti olemassa tuon verran tai enemmän tienaavia osa-aikaisia palkansaajia, eläkeläisiä ja pääomatulojen nauttijoita, jotka eivät ole tuossa tilastossa (pääomatulon nauttijoista ne ovat, joiden palkkatulot ylittävät tuon rajan).
Naiset tuntuvat nimenomaan haluavan elää "kuplassa" jossa on vain samassa sosioekonomisessa asemassa olevia kavereita.
Tämän kyllä huomaa naisporukoista. Kaveriporukoista tiputetaan pois pienempituloiset.
Miehillä kaveriporukat ovat vähemmän homogeenisiä.
Mun mieheni tienaa yli tuon. Itse vasta reilussa 4000€/kk. Mutta verotushan tuon lähes tasaa.
Juu, etkö sinä tiedä?