Palkansaajien parhaiten palkattu kymmenys tienaa bruttona 5752 €/kk. Tunnetko ketään näin paljon tienaavaa?
Tilastokeskus julkaisi tänään uuden palkkatilaston.
Kommentit (285)
Ei tuo ole shokeeraavan iso summa. Mies saa enemmän (minä palkka myös mutta vähemmän), eikä meillä ole liikaa rahaa ollenkaan.
Aika montakin. Toki jos on itse wt ja tuttavapiiri koostuu vain amiksista ja muista weeteistä niin tuollainen palkka voi tuntua utopistiselta.
Minä minä, jee!! Köyhät kyykkyyn, hankkikaa elämä! Älä tule pummaamaan minulta.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Itseni, veljeni, lankoni, useamman ystäväni. Lisäksi useamman työkaverini sekä lääkärituttavani.
Veljen vaimon kälyn kummin serkku tienaa ainakin tonnia. Olen kysynyt.
Normaali asiantuntijatehtävän tai keskiportaan pomon palkka. Saan saman itse, valtiolla olen. Mies tienaa yli 8000 €/kk, päällikkötason työ hänellä pörssifirmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä voisi verottaa tuntuvasti enemmän.
Maksoin viime vuonnakin välittömiä veroja yli 30 000 €, siihen päälle välilliset verot. Paljonko enemmän mielestäsi minulta tulisi ottaa. Julkishallinnon KAIKKI menot ovat nuppia kohden vain 25 000 €.
Minä en maksa ollenkaan Suomeen veroa. Tuloni ovat lähemmäs 80 000 eur vuodessa.
Eniten tuo summa kertoo miten persaukinen maa tämä lopulta on. Varsinkin, jos otetaan verotus vielä huomioon. Kirjaimellisesti lähes kaikki suomalaiset saa käteen alle 4000 euroa kuussa, ja se ei paljoa ole.
Tietysti on työttömiä ja matalapalkkaisia, joille 5700e voi tuntua suurelta, mutta tuo on ihan perusasiantuntijan palkka etenkin pk-seudulla, jossa esimerkiksi asunnot maksavat tuplasti sen mitä muualla Suomessa. Eli noin 3000e palkalla elää vaikkapa Pohjanmaalla about samanlaista elämää kuin 5700e palkalla Helsingissä.
Itse tienaan 8500 euroa kuussa. Lähipiirissä vaimo, parhaat kaverit, pari sisarusta tienaavat yli otsikon palkan, jotkut heistä selvästi yli. Kaikki ollaan ihan keskiluokkaisia Skoda Octavia -kansalaisia.
Naurattaa joskus jos meistä puhutaan muka vauraana kansakuntana.. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseni. Verojen jälkeen käteen jää noin 3600 euroa. Maksan asuntolainaa ja muita asumisenkuluja 1500 euroa kuussa. En pidä itseäni erityisen hyvätuloisena. Siis tarkoitan, että ei minulla ole sellaista oloa, että ooh, ostetaanpa uusi bemari ja lähdetään Miamiin kuukaudeksi lomalle. Aika tavallista arkea vietän.
Erikoista, en usko tai jotain jäi kertomatta kuten työsuhde-edut, jotka nostaa veroprosenttia.
Ei nosta. Työsuhde-edut eivät nosta veroprosenttia yhtään. Veroprosentti on täsmälleen sama samalla henkilöllä samasta bruttopalkasta otti palkkansa rahapalkkana tai vaikka pelkkinä luontoisetuina.
Puhut taas paskaa.
Työsuhde-, eli luontoisetujen kohdalla puhutaan verottajan määräämästä verotusarvos
En puhu.
Lontoisedut OVAT PALKKAA. Se verotusarvo kertoo sen EDUN suuruuden EUROMÄÄRÄISENÄ.
Bruttopalkka on se palkka josta vero lasketaan siihen kuuluvat KAIKKI palkamuodot NIIN rahapalkka KUIN luontoisedut.
JOs Bruttopalkkasi on 10 000 €, niin verosi on ihan sama antaako työntantaja tuon pelkkänä rahapalkkana tai Rahapalkka+autoetu+asuntoetu+ateriaetu+puhelinetuna.
Mitä saat verojen jälkeen tilillesi on pienempi jälkimmäisessä koska verot vähennetään RAHApalkasta ja olet saanut osan palkastasi MUUTEN kuin rahana.
Vain palstamammat, heiden miehensä ja sukulaisensa.
Toki, paljonkin. Myös verolistoilla olevia.
Ihan puppua tuo, että on muka normaali palkka asiantuntijatyössä. Tunnen useita taloushallinnon alalla työskenteleviä asiantuntijoita. Jokaisen palkka on alle 3000 €
Jos kyse on ylimmästä desiilistä, niin se ei ole mikään "normipalkka", jota saa vähän yksi jos toinenkin. Ihan naurettavia väitteitä täällä.
Itse tienaan 30 000/kk (saanut tätä yli 25v)ja suuri osa ystävistäni yli 20 000/kk. Mutta kiitos progressiivisen verotuksen, ei se minusta varakasta tee. Ensin raapaistaan yli 70% vero, lasten päivähoitomaksut ym oli aina nk 'supermaksuluokassa", joka vuosi isot mätkyt jne. Eli ei se brutto onnea tuo, kyllä Suomi tasoittaa polun kaikille aika samanlaiseksi.
Itse tienaan lähes tuon saman, mies vajaan tonnin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on pääkaupunkiseudulla asiantuntijatyyppisissä toimissa oikeasti ihan normaali palkka. Ymmärrän, että kun katsoo koko Suomen mittakaavassa niin voi tuntua isolta rahalta. Omassa kuplassani tuo on kuitenkin aika peruspalkka eikä sillä rikastumaan pääse.
Ei todellakaan rikastu toisin kuin suuri enemmistö kuvittelee.
Kyllä tuolla palkalla voi jo hyvinkin rikastua (tulla rikkAAmmaksi). Minulla esimerkiksi on sijoituksiin mennyt tänä vuonna 40 000 € uutta pääoma ja palkka on noin 6200 €/kk brutto. Nettona minun veroprosentillani se on noin 3700 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan 30 000/kk (saanut tätä yli 25v)ja suuri osa ystävistäni yli 20 000/kk. Mutta kiitos progressiivisen verotuksen, ei se minusta varakasta tee. Ensin raapaistaan yli 70% vero, lasten päivähoitomaksut ym oli aina nk 'supermaksuluokassa", joka vuosi isot mätkyt jne. Eli ei se brutto onnea tuo, kyllä Suomi tasoittaa polun kaikille aika samanlaiseksi.
Suomessa ei edes miljoona euroa vuodessa ansaitsevilla mene 70 % veroja. Taidat vähän liioitella.
Vierailija kirjoitti:
Oen 29v, tienaan vähän yli 6000 e/kk + bonukset. Kannatti aikoinaan käydä koulua ja opiskella, nyt elämä on huomattavasti helpompaa kuin niillä, jotka parin tunnin kuluttua jonottavat punalaputettujen tuotteiden kanssa kassalla. Olen yksinhuoltajan tytär, kasvanut pikkukaupungissa eli taustan perusteella minun ei tässä pitäisi olla. Elämä on valintoja, jotain osasin valita oikein.
Minun palkkani on parempi kuin sinä ja ostan noita punalaputettuja tuotteita käytännössä JOKA kauppareissulla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei edes miljoona euroa vuodessa ansaitsevilla mene 70 % veroja. Taidat vähän liioitella.
Ihan mielenkiinnosta katsoin veroprosenttilaskurilla. Kirkkoon kuuluvalle helsinkiläiselle 360 000 euron vuosituloilla veroprosentti on 42,5 %. Vaikka tähän laskisi päälle muut pakolliset maksut, jäädään silti alle 53 %:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan tuon, mutta johtuu älyttömistä määristä ylitöitä, joita teen.
Teen siksi, että korotan eläkekertymää, joka muuten olisi suhteellisen pieni johtuen siitä, että olen tehnyt useamman lapsen ja olin siksi pois töistä muutaman vuoden ja lisäksi tein lyhennettyä työpäivää muutaman vuoden.
Miksi tätä alapeukuttaa. Jos on mahdollista vaikuttaa omaan eläkkeeseen, totta kai painan nyt töitä ympäri vuorokauden, kun vielä jaksan.
Jos alspeukutus siitä, että on useampi lapsi, niin jokaisesta tuli työssäkäyvä veronmaksaja, joita tarvitaan.
Koska on TYHMYYTTÄ tuhlata kallista vapaa-aikaansa onnettoman eläkelisän takia. Mieluummin käyttää aikansa fiksusti ja sijoittaa ylimääräiset rahat, saa paljon paremmin rahaa itselle käyttöönsä eläkeiässä ja kuollessa jää vielä rahat perinnöksi lisänä.
Jep, ystäväni on hammaslääkäri. Itse tienaan yliopisto-opettajana reilut 4700€/kk