Palkansaajien parhaiten palkattu kymmenys tienaa bruttona 5752 €/kk. Tunnetko ketään näin paljon tienaavaa?
Tilastokeskus julkaisi tänään uuden palkkatilaston.
Kommentit (285)
Eiköhän tuo riipu paljon ihmisiä tuntee ylipäätänsä ja tietääkö mitä tienaavat. Ja muita kun työkavereita, joilla usein samaa tasoa.
Tunnen: itseni, sekä muutaman kaverin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja lähes kaikki kollegani. Vastavalmistuneet jäävät alle tuon, mutta muuten menee kaikilla yli tuon, osalla reilusti. Itse tienaan lähes tuplasti tuon.
On tuttavapiirissä muutenkin paljon sellaisia, jotka tienaa yli tuon. Kymmenittäin. Johtajia, lääkäreita, IT-asiantuntijoita, menestyviä yrittäjiä. Aika perussettiä tuollainen tienesti.
Luulisi noilla spekseillä tajuavan, että kun puhutaan ylimmästä tulokymmenyksestä, ei siihen kuuluvat tulot ole perussettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on pääkaupunkiseudulla asiantuntijatyyppisissä toimissa oikeasti ihan normaali palkka. Ymmärrän, että kun katsoo koko Suomen mittakaavassa niin voi tuntua isolta rahalta. Omassa kuplassani tuo on kuitenkin aika peruspalkka eikä sillä rikastumaan pääse.
Asun pk-seudulla myös ja ei todellakaan ole tavanomainen asiantuntijapalkka. Omalla työpaikalla vain päällikkötasolla tienataan tuon yli.
Toki riippuu alasta. Lääkärit tienaavat heittämällä paljon yli tuon.
Tuo on yksi syy, miksi en palaa Suomeen. Ei oikein näytä siltä, että DI:nä pääsisi juurikaan yli 5000e kuukausipalkan. Täällä Saksassa tienaan nettona yli 5000e.
"Nettona sen mitä Suomessa bruttona js päälle 1.5x ostovoima" sanoi kollega rontti 10 vuotta sitten lähtiessään Saksaan.
Edelleen sillä tiellä ja hyvin tyytyväinen omaisuuden karttumiseen, lähes viiskybäisenä poikamiehenä jolla vielä pitäisi Saksassa olla kovempi "veroluokitus" kuin perheellisellä miehellä.
Saksassa siviilisääty/perhe-olosuhteet joko kiristävät tai löysäävät Steueradlerin (verokotka sikäläisittäin) kynsien otetta ruokakunnnan verotuksen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
En, Suomessa usea tienaa alle 2500 brutto. On täysin onnellinen ja kun budjetoi hyvin rahat riittää todella hyvin. Säästääkin voi lähes tonnin kuussa.
Suomessa palkkatulojen mediaani oli viime vuonna 3.822€ eli puolet tienasi yli ja puolet alle tuon summan. Miesten keskipalkka oli jo vuonna 2021 yli 4100€/kk.Nyt se on suurempi.
Noinko vähän meitä on?
Tunnen paljon, itseni, vaimo, kollegat....
Ei vähän päälle 5 k€ ole kummoinenkaan palkka. Mikä tilasto toi on??
Tunnen. Lähes puolet tuloista menee veroihin, toinen puoli asuntolainen maksuun. Tarkkana on kaupassa ruokaa ostaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Nää rahaketjut täällä ovat kyllä aina yhtä huvittavia ja surkuhupaisia 🤣 Suurin osa foorumin viesteistä kun on osastoa: tuet tulevat vasta X ja rahaa on enää 15e, mitä teen. Tai valittamista jostain ruoan tai sähkön hinnasta tms. Tai moni kertoo palkkansa, jotain 1500-2000e/kk -osastoa.
Mutta näiden ketjujen mukaanhan tätä trollipalstaa lukevat ja tänne kirjoittelevat (!) siis lähinnä mm. 11 000 e/kk tienaavat yritysjohtajat tms. Ja vähintäänkin jokaisen puoliso tienaa ainakin tuon ellei vähän enemmänkin. Give me fucking break. 🙄
Vai olisikohan että tänne Suomen suosituimmalle keskustelufoorumille mahtuu erilaisia ihmisiä monenlaisista yhteiskuntaluokista ja elämäntilanteista? Me vain kirjoitellaan eri ketjuihin.
Tiedän itseni ja mieheni. Samoin miehen puolella melkein kaikki läheiset sukulaismiehet tienaa hyvin. Mun puolellakin on joitakin erittäin hyvätuloisia. Parhaiten tienaavat on ihan reilusti kaikilla listoilla joka vuosi. Mun ja mieheni yhteenlasketut vuositulot on jotain 180 tuhatta ja me ollaan joihinkin lähellä oleviin pariskuntiin verrattuna ihan persaukisia. Suomessa tuohon ylimpään desiiliin pääsee ihan säälittävillä tuloilla. Ne oikeasti hyvin tienaavat tienaa paljon enemmän.
Joo, onhan noita. En tarkkoja tuloja tiedä, kun monet ovat piilottaneet tulonsa, mutta ennen kuin tekivät sen tienasivat enimmillään noin 300 000 vuodessa. Jotkut sit jotain 150 - 200 000, toki ovat tuttava/sukulaispiirissä vähemmistössä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, onhan noita. En tarkkoja tuloja tiedä, kun monet ovat piilottaneet tulonsa, mutta ennen kuin tekivät sen tienasivat enimmillään noin 300 000 vuodessa. Jotkut sit jotain 150 - 200 000, toki ovat tuttava/sukulaispiirissä vähemmistössä.
Ai niin unohdin sen yhde, joka tienaa yli miljoonan, mut jää pian eläkkeelle.
Sekä minä että mieheni molemmat. Kaveripiirissäkin varmaan yli puolet... Ollaan opiskeluajoilta kavereita, pitkälle kouluttaututta, samanhenkistä porukkaa.
Onhan tämä aikamoinen kupla kyllä. 😊
Tunnen useampia. Siksi monesti ihmettelen, että miten näitä on muka näin vähän ja liikunko väärissä piireissä? Itse siis normikeskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan itse aika tarkkaan 2000 € enemmän. Vaimo n. 2500 € enemmän. Näistä summista maksamme täysin kohtuuttomia veroja mille saamme hyvin vähän mitään vastinetta emmekä mitään sellaista mitä pienituloiset ei saisi myös vaikka eivät maksa veroja paljon mitään. Puhumattakaan niistä jotka ovat verotuksessa saamapuolella. Alan olemaan siinä määrin kyllästynyt tähän poskettomaan verottamiseen, että lähivuosina muutamme muualle tästä maasta veroja maksamasta koska on varaa siihen. Tasavero olisi ainut kohtuullinen ratkaisu, silloinkin enemmän tienaavat maksavat enemmän mutta on ainakin tasa-arvoista.
Ei saisi toivoa kenellekään pahaa, mutta teille toivon, että muutettuanne jonnekin halvan verotuksen maahan, sairastutte koko perhe useampaan kuukausien sairaalahoitoa vaativiin sairauksiin. Mikä on parempi, että on rikas, tyhmä tai kiittämätön/tyytymätön. Tietysti se, että on rikas, tyhmä ja kiittämätön/tyytymätön.
Kaikki ihmiset, jotka ovat jonkun yrityksen, laitoksen, kunnan, kaupungin ja valtio palveluksessa, ovat palkansaajia. Professorit, tohtorit, toimitusjohtajat, kunnanjohtajat, kirkkoherrat, poliisipäälliköt jne ovat nekin palkansaajia.
Enpä taida tuntea..=(-
Olen itse ystäväpiirini parhaiten ansaitseva ja tienaan 4875€/kk.
Minulla oli tänä vuonna 11 tuttua/kaveria häpeälistalla. Itse jäin piirun verran alle... (palkka 7500€/kk, siitä miinus verovähennykset, plus osinkotulot)
Samankaltaiset usein pyörivät samoissa piireissä. Varmasti olisi jotain yliopistoaikojen kavereita myös listoilla. It-alalla olen.
En, Suomessa usea tienaa alle 2500 brutto. On täysin onnellinen ja kun budjetoi hyvin rahat riittää todella hyvin. Säästääkin voi lähes tonnin kuussa.