Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkansaajien parhaiten palkattu kymmenys tienaa bruttona 5752 €/kk. Tunnetko ketään näin paljon tienaavaa?

Vierailija
22.11.2023 |

Tilastokeskus julkaisi tänään uuden palkkatilaston.

Kommentit (285)

Vierailija
201/285 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja paljon paremmin. Oma mieheni tienaa 12500€/kk.

Vierailija
202/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika matalat on palkat Suomessa jos parhaiten palkattuun 10 % "pääsee" alle 6000 € bruttotuloilla. Nettopalkka tuosta on reippaasti alle 4000 €, tällä siis jo on parhaiten palkattujen ryhmässä. Aika köyhää kyllä.

Samaa mieltä. Saan reilun 5000, kova vastuu ja käteen jäävä summa verojen jälkeen ei tosiaan päätä huimaa. En nyt kovin varakkaaksi itseäni tunne. Monesti pienituloiset eivät tajua sitä, että progressiivisen verotus syö näppärästi palkkatulot + me maksamme oman elämämme ja perheemme elämän ihan itse, he itse taas elävät niillä meidän veroillamme. 

Uuno. Mihin perustuu kuvitelma, että pienituloinen elää tuilla? Et ole ikinä matalapalkkaisista kuullut? Suurin osa työssäkäyvistä maksaa elämisensä ihan itse paljon pienemmällä rahalla.

Voit koska ta

Matalapalkkaisilla on esimerkiksi pienemmät päivähoitomaksut. Ei se erotus mistään taivaasta tule, vaan maksetaan veroista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen montakin. Vaikea uskoa että muka vain kymmenys tienaa tuon verran, kun itsekin tiedän vaikka kuinka monta. Ja niin tuntuu tietävän kaikki muutkin.

Vierailija
204/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika matalat on palkat Suomessa jos parhaiten palkattuun 10 % "pääsee" alle 6000 € bruttotuloilla. Nettopalkka tuosta on reippaasti alle 4000 €, tällä siis jo on parhaiten palkattujen ryhmässä. Aika köyhää kyllä.

Samaa mieltä. Saan reilun 5000, kova vastuu ja käteen jäävä summa verojen jälkeen ei tosiaan päätä huimaa. En nyt kovin varakkaaksi itseäni tunne. Monesti pienituloiset eivät tajua sitä, että progressiivisen verotus syö näppärästi palkkatulot + me maksamme oman elämämme ja perheemme elämän ihan itse, he itse taas elävät niillä meidän veroillamme. 

Uuno. Mihin perustuu kuvitelma, että pienituloinen elää tuilla? Et ole ikinä matalapalkkaisista kuullut? Suurin osa työssäkäyvistä maksaa elämisensä ihan itse p

Täydet päivähoitomaksut menee paljon pienituloisemmiltakin kuin hyvätuloisimpaan kymmenykseen kuuluvilta.

Vierailija
205/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei mielestäni ole vielä mikään kummoinen palkka, ihan tavallinen?

Minimipalkka mistä vaan kokopäivätyöstä pitäisi olla noin 3500 euroa.

Vierailija
206/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin. Vaikea uskoa että muka vain kymmenys tienaa tuon verran, kun itsekin tiedän vaikka kuinka monta. Ja niin tuntuu tietävän kaikki muutkin.

Vaan oletko laskenut, kuinka moni tuntemasi ihminen tienaa tuon alle?

Vierailija
207/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni suunnilleen tuon verran, miehelläni pari tonnia enemmän. 

Vierailija
208/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli ja hänen poikansa.

Vierailija
209/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisikin hyvä. Yli puolet suomalaisista palkansaajista saisi välittömän palkankorotuksen, moni huomattavan suuren korotuksen.

Vierailija
210/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä voisi verottaa tuntuvasti enemmän.

Maksoin viime vuonnakin välittömiä veroja yli 30 000 €, siihen päälle välilliset verot. Paljonko enemmän mielestäsi minulta tulisi ottaa. Julkishallinnon KAIKKI menot ovat nuppia kohden vain 25 000 €.

Vierailija
211/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on pääkaupunkiseudulla asiantuntijatyyppisissä toimissa oikeasti ihan normaali palkka. Ymmärrän, että kun katsoo koko Suomen mittakaavassa niin voi tuntua isolta rahalta. Omassa kuplassani tuo on kuitenkin aika peruspalkka eikä sillä rikastumaan pääse. 

Asun pk-seudulla myös ja ei todellakaan ole tavanomainen asiantuntijapalkka. Omalla työpaikalla vain päällikkötasolla tienataan tuon yli.

Toki riippuu alasta. Lääkärit tienaavat heittämällä paljon yli tuon.

Meillä taas asiantuntijoilla on monesti parempi palkka kuin esimiehillään.

Vierailija
212/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Itseni, veljeni, lankoni, useamman ystäväni. Lisäksi useamman työkaverini sekä lääkärituttavani.

Vierailija
213/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse omasta tuttavapiiristä, niin tunnen. On kansliapäällikkö eräässä ministeriössä. Tienaa huomattavasti enemmän kuin tuon. 

Vierailija
214/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseni. Verojen jälkeen käteen jää noin 3600 euroa. Maksan asuntolainaa ja muita asumisenkuluja 1500 euroa kuussa. En pidä itseäni erityisen hyvätuloisena. Siis tarkoitan, että ei minulla ole sellaista oloa, että ooh, ostetaanpa uusi bemari ja lähdetään Miamiin kuukaudeksi lomalle. Aika tavallista arkea vietän.

Erikoista, en usko tai jotain jäi kertomatta kuten työsuhde-edut, jotka nostaa veroprosenttia.

Ei nosta. Työsuhde-edut eivät nosta veroprosenttia yhtään. Veroprosentti on täsmälleen sama samalla henkilöllä samasta bruttopalkasta otti palkkansa rahapalkkana tai vaikka pelkkinä luontoisetuina.

Vierailija
215/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne, mutta ne tulevat maksamaan tämänkin rallin. Nyt sitten mietitään, mistä saadaan rahat sote-sotkuihin ja kasvaneisiin puolustusmenoihin. Sota alkaa 5-9 vuoden kuluttua.

Just. Tiedät varmaksi? Missä?

Vierailija
216/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on keksimäärin 6061 eur kk joten tunnen jonkun 5752 eur kk ansaitsevat. Itseasiassa luulen että monilla kollegoilla ja kareillani on vähintään tuo palkka.

Vierailija
217/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseni. Verojen jälkeen käteen jää noin 3600 euroa. Maksan asuntolainaa ja muita asumisenkuluja 1500 euroa kuussa. En pidä itseäni erityisen hyvätuloisena. Siis tarkoitan, että ei minulla ole sellaista oloa, että ooh, ostetaanpa uusi bemari ja lähdetään Miamiin kuukaudeksi lomalle. Aika tavallista arkea vietän.

Erikoista, en usko tai jotain jäi kertomatta kuten työsuhde-edut, jotka nostaa veroprosenttia.

Ei nosta. Työsuhde-edut eivät nosta veroprosenttia yhtään. Veroprosentti on täsmälleen sama samalla henkilöllä samasta bruttopalkasta otti palkkansa rahapalkkana tai vaikka pelkkinä luontoisetuina.

Puhut taas paskaa.

Työsuhde-, eli luontoisetujen kohdalla puhutaan verottajan määräämästä verotusarvosta, joka on se euromäärä, joka lasketaan tuloksi ja vaikuttaa kokonaisveroprosenttiin.

Vierailija
218/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuon verran tienaa tosi moni, niin kuin jo otsikossa lukeekin. Tunnen yhden, joka jo 23-vuotiaana tienasi melkein kymppitonnin kuussa, oli nyt ensimmäistä kertaa verolistoilla. 

No sitten ei ole tienannut 10 000/kk koska olisi aikaisemminkin ollut noilla kateuslistoilla. 10 000 /kk tienaavan tulot OVAT yli 100 000 €/vuosi (vuodessa on 12 kuukautta ja osannet kertolaskua).

Vierailija
219/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki miespuoliset serkut tienaa paljon yli tuon. (Heitä on 5)

Itse olen työmarkkinatuella

Vierailija
220/285 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisikin hyvä. Yli puolet suomalaisista palkansaajista saisi välittömän palkankorotuksen, moni huomattavan suuren korotuksen.

YLI puolet ei saisi palkankorotusta, koska kokoaikaisten työntekijöiden mediaani ON SUUREMPI kuin 3500 €.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän