Miksei päiväkodissa opeteta tärkeitä asioita kuten käytöstapoja?
Laitoimme lapsen 3-vuotiaana päiväkotiin. Tätä ennen hän ei osannut esimerkiksi kirosanoja tai haukkumasanoja, mitään tönimisiä yms. Nyt on ollut elokuusta asti varhaiskasvatuksessa ja viimeksi eilen haukkui isänsä tyhmäksi kakkapökäleeksi, kertoi, että joku ryhmäläinen oli sylkenyt toista päin, joku toinen taas oli töninyt häntä ja kolmas opettanut v*ttu-sanan käytön. Tällaiset terveiset olen saanut pelkästään tällä viikolla sekä lapselta itseltään että hoitajalta noutohetkellä. Olen itsekin nähnyt tuota tönimistä ja ilmeisesti mihinkään huonoihin tapoihin ei puututa. Olenko ainoa, joka toivoisi että juuri tähän panostettaisiin, eikä mihinkään vanhempainportfolioihin, lapsen omiin vahvuuksiin, monikulttuurikasvatukseen ja sukupuolisensitiivisyyteen. Miksi peruskasvatus loistaa poissaolollaan vakassa ja kaikki se panostus, jota kotona tehdään katoaa kuin tuhka tuuleen päiväkotitaipaleen alussa? Kotona ollaan alusta asti painotettu ystävällisen ja hyvän käytöksen tärkeyttä ja sitä, että muille ei koskaan olla epäystävällisiä. Ja yhtäkkiä huono vertaismalli tuhoaa tuon kaiken.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miettinyt noiden käytöstapojen puuttumista isommillakin lapsilla. Paikallisbussissa nuoret virkeät koululaiset eivät esim. tarjoa paikkaa vanhukselle, liikuntarajoitteiselle tai raskaana olevalle. Ja bussiin mentäessäkin aina tönitään ja tuupitaan, kun on niin kiire päästä varaamaan paikkaa. Näitä käytöstapoja pitäisi todellakin opettaa kotona jo pienestä pitäen.
Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Vanhemmissa on havaittavissa jaksamisvajetta, kaikki vanhemmat eivät itsekään ole päässeet kiinni yhteiskuntaan, ja lisäksi huono-osaisuus periytyy joissain tapauksissa ylisukupolvisesti.
Minua kummastutti viime viikolla, kun kuulin että lapseni päiväkodissa lapsi (4v) saa itse päättää syökö vaikka vain pelkkää jälkiruokaa. Kuulemma nykyään ei saa arvottaa ruokaa, joten pääruoka ja makea jälkiruoka laitetaan tarjolle samaan aikaan. Lapsi sai sitten itse valita (ja valitsikin) vain sen jälkkärin ja haki sitä kuulemma lisääkin...
Kotona olen yrittänyt opettaa ja ylläpitää arvokkaita pöytätapoja, kun lapsetkin käyvät ravintoloissa ja suvun päivällisillä kanssamme. Tuntuu että mattoa vedetään jalkojen alta...
AP voit sille tyhmälle kakkapökälemiehellesi sanoa että lapsen suusta kuulee totuuden
Vierailija kirjoitti:
Minua kummastutti viime viikolla, kun kuulin että lapseni päiväkodissa lapsi (4v) saa itse päättää syökö vaikka vain pelkkää jälkiruokaa. Kuulemma nykyään ei saa arvottaa ruokaa, joten pääruoka ja makea jälkiruoka laitetaan tarjolle samaan aikaan. Lapsi sai sitten itse valita (ja valitsikin) vain sen jälkkärin ja haki sitä kuulemma lisääkin...
Kotona olen yrittänyt opettaa ja ylläpitää arvokkaita pöytätapoja, kun lapsetkin käyvät ravintoloissa ja suvun päivällisillä kanssamme. Tuntuu että mattoa vedetään jalkojen alta...
Meidän päiväkodissa on 3v poika kulttuurista, jossa nainen on miehen alapuolella ja me hoitajat emme saa puhua tälle pojalle. Näytämme kuvia milloin mennään ulos, syödään, jne. Kulttuurin lisäksi, meillä on kielimuuri.
Niin. Ennen kodissa, päiväkodissa ja koulussa opetettiin. Joskin päiväkodissa oli nassemeno ja koulussa. Aikuisten pitää osata nätisti opettaa ettei lapsi pelkää, ahdistu.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattakaa ne pentunne ite älkääkä sysätkö vastuuta muille!
Tässä taas hyvä esimerkki, mistä lapset oppivat kielenkäytönsä?
Pk täynnä ongelmialapsia; vanhemmuus hukassa, vapaa kasvatus. Vanhemmilla kaverisuhde lapseen.
Henkilökuntavaje.
Vierailija kirjoitti:
Pk täynnä ongelmialapsia; vanhemmuus hukassa, vapaa kasvatus. Vanhemmilla kaverisuhde lapseen.
Henkilökuntavaje.
Korj; siis ongelmalapsia.
Nyt on siirretty oikeiston aikakaudelle ja jokainen pitää huolen omista asioistaan. Mielellään olisin jatkanut vasemmiston tietä, mutta sellaisesta kollektiivisesta kasvatusmallista on vain lapsille taakkaa, kun pitäisi ottaa muut huomioon lähes pilkkahintaan.
Sekin tosiseikka on että kasvatusta liioitellaan. Suurinta osaa lapsista ei kasvateta juuri mitenkään kuin kouluruualla. Vanhemmat tulee illala kotiin ja syödään korkeintaan iltapala ja kysytään onko läksyt tehty. Tämä on se realismi missä eletään tällä hetkellä. Silti suurin osa lapsista ja enemmistö käyttäytyy maltillisesti ja heistä kasvaa kunnon kansalaisia ja ihmisiä.
Pieni vähemmistö no aina vetänyt läskiksi ja heistä ei edes kasvattamalla ole saanut yleisesti raamien mukaisesti "kunnon" kansalaisia. Heitä on ollut aina. Pitäisi vähän ymmärtää sekin että kasvatusoppi on tosi uusi keksintö ja ei ennen ole lapsia mitenkään erikseen kasvatettu. On ollut kristillinen paatos taustalla, mutta siihen se jääkin. Ei ole ollut mitään kasvatusoppaita ja kasvatus on aina ollut lähinnä tosi vapaata ja perustunut siihen että lapset ensisijaisesti ruokitaan ja heille tarjotaan katto pään päälle.
Huomaa miten lapsettomilla on harha-aistimuksia siinä mitä tulee kasvatusopin ja kasvattamisen mahdollisuuksiin.
Ikään kuin ihminen olisi joku viljelyskasvi tai vilja ja jokainen yksilö olisi samalainen ja tuottaisi yhtä paljon. Hyvin kommunistinen näkemys on monilla ja siihen tarjotaan kasvatusta. Kasvatus toimii tiettyyn pisteeseen.
Ravinto, lepo, aktiiviteetit, vanhempien esimerkki ( käydään päivittäin töissä tai tehdään tötä etänä 10-12h päivässä, myös viikonloppuisin). Ne jukuripäätkin kasvaa järkiinsä viimeistään aikuisina, vaikka opettajat ajattelivat että heistä tulee rikollisia.
Opetappa r ätti pää kakaralle käytöstapoja, iskä tulee käymään viidakkoveitsen kanssa !
Me päiväkodissa emme opeta puhumaan rumia ja käyttäytymään huonosti. Mistäpä ap luulee sen noitumisen lapsiin tarttuneen? Ja päiväkotiin kulkeutuneen? Mistä lienee tullut ajatus että aikuisia ei tarvi kuunnella jne...Meidän homma on kodin KANSSA ohjata ja kasvattaa.
Joo näitä ulkomaalaisia ei saa komentaa.Ruokailussakin toimitaan "Jos lapsi haluaa"...tyyliin.(lukee siis usean lapsen kohdassa päiväkodinruokalan seinällä allergioiden vieressä...)
Kyllä käytöstavat opitaan kotona. Päiväkodissa sitten näytetään miten kasvatus on onnistunut. Lapsethan toki matkivat muita eivätkä aina erota mikä ei ole sopivaa. Sitten taas kotona korjataan ja taas korjataan jos tulee sanottua tai tehtyä "tuhmuuksia". Pikkuhiljaa lapsi oppii ja hyvät tavat juurtuvat hyvän kotikasvatuksen myötä. Ja päiväkoti auttaa minkä perushoidolta ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän päiväkodissa on 3v poika kulttuurista, jossa nainen on miehen alapuolella ja me hoitajat emme saa puhua tälle pojalle. Näytämme kuvia milloin mennään ulos, syödään, jne. Kulttuurin lisäksi, meillä on kielimuuri.
Tälläistä käytäntöä ei voi kyllä mitenkään oikeuttaa. Varhaiskasvatussuunnitelmaan kuuluu tasavertaisuuden, sukupuolisensitiivisyyden ja inklusiivisuuden opettaminen lapsille. Ei ääriajattelijoiden näkemysten tukeminen ja vahvistaminen oikeaksi lasten mielessä. Kuvien käyttö kielitaidon vahvistamisen apuna on sitten taas aivan oma asiansa.
Kyllä varmasti opetetaan tapoja ja ollaan esimerkkinä, mutta kuten uskonnotkin ja ideologiat, niin ne pitää saada myytyä lapsille.
Jos lapsi ei osta tuotetta, niin aika paha niitä käytöstapoja on kenellekään pakottaa.
Hyvät tavathan on ennen vanhaan olleet eräänlainen henkivakuutus. Huonosta käytöksesta on keskiajalla saattanut jopa menettää päänsä ja ainakin selkäänsä sai jos ei osanut käyttäytyä yleisten tapojen mukaisesti.
Nykyään on tosi vaikeaa selittää miksi pitää käyttää veistä, kun pelkkä lusikka toimii tosi hyvin. Tai miksi pitäisi sanoa huomenta kenellekään. Osaatteko te perustella ja myydä esimerkiksi huomenen merkityksen tai miksi hattu pitää ottaa päästä pois luokassa?
Hattuhan on alunperin peittänyt Jumalalta ajatukset ja hattu on pitänyt ottaa päästä pois ettei henkilö salaile mitään. Siksi koulussa ei saanut olla lippis päässä. Nyt kun kaikki tietää ettei jumalia ole, niin aika tyhmää on pakottaa hattua pois päästä ja rikkoa yksilönvapauksia sen suhteen. Toki voi myydä ajatusta että nyt jumala ei nää sinun ajatuksia ja me muut pidämme sinua kierona poikana!
Kyllä ainakin oman lapsen päiväkodissa opetellaan oman vuoron odottamista, kauniita käytöstapoja (ruuasta kiittäminen) ja toisten huomioimista.
Toki sieltä päiväkodista tarttuu mukaan niitä huonojakin tapoja mutta ne ovat muiden aikuisten ja lasten, ei hoitajien, lapsille opettamia joko tahallisesti tai tahattomasti. Pienet lapset ovat kuin pesusieniä ja pikku papukaijoja, ei tarvitse kuin kerran päästä kirosana, kun lyö varpaan lapsen leluun ja sitten se parivuotias nappaa sen sieltä omaksi hokemaksi. Yhden huonon tavan oma lapsi on kyllä oppinut ihan hoitajilta. Päiväkodissa lapset saavat jostain syystä istua tuolin selkänojalla jalat penkillä. Tämä taas on kotona ollut kiellettyä jo ihan sen takia, että tuoli voi kaatua eivätkä sohvan selkänojat kestä niillä istumista.
Töniminen on ihan tyypillinen käyttäytymismalli 2-3-vuotiaille. Puhekyky ja tunteiden säätely eivät ole vielä sillä tasolla, että itseään osaisi ilmaista kunnolla (eivätkä ne samanikäiset ehkä edes ymmärrä), jolloin tulee tönimistä. Siihen pitää puuttua mutta aina hoitajilla ei ole silmiä selässä tai pitää tehdä jotain muuta samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti opetetaan tapoja ja ollaan esimerkkinä, mutta kuten uskonnotkin ja ideologiat, niin ne pitää saada myytyä lapsille.
Jos lapsi ei osta tuotetta, niin aika paha niitä käytöstapoja on kenellekään pakottaa.
Hyvät tavathan on ennen vanhaan olleet eräänlainen henkivakuutus. Huonosta käytöksesta on keskiajalla saattanut jopa menettää päänsä ja ainakin selkäänsä sai jos ei osanut käyttäytyä yleisten tapojen mukaisesti.
Nykyään on tosi vaikeaa selittää miksi pitää käyttää veistä, kun pelkkä lusikka toimii tosi hyvin. Tai miksi pitäisi sanoa huomenta kenellekään. Osaatteko te perustella ja myydä esimerkiksi huomenen merkityksen tai miksi hattu pitää ottaa päästä pois luokassa?
Hattuhan on alunperin peittänyt Jumalalta ajatukset ja hattu on pitänyt ottaa päästä pois ettei henkilö salaile mitään. Siksi koulussa ei saanut olla lippis päässä. Nyt kun kaikki tietää ettei jumalia ole, n
Tirsk! Kättely tulee siitä, että voi osoittaa, ettei kädessä ole asetta. Kyseessä on rauhantahtoisuuden osoituksesta alunperin. Hatun ottaminen pois päästä sai alkunsa ritareista, jotka ottivat kypärän pois päästä jotta heidät tunnistetaan.
Kaikki lähtee kotoa. En ole varhaiskasvattaja vaan luokanopettaja ja olen joutunut työssäni huomaamaan, että ihan sama mitä me teemme koulussa niin, jos kotona kasvatus on retuperällä ja vanhemmuus hukassa niin lapsen käytös on mitä on. Joitakin asioita voimme saada läpi, mutta työmäärä on valtava ja tulokset ovat usein laihoja. Hyvää käytöstä ja tapakasvatusta toistetaan vuodesta ja vuodesta toiseen ja toivotaan, että edes jotakin tarttuisi. Kotiolot näkyvät kaikessa, ja on tosi harmi, että varhaiskasvatuksesta koko koulupolun läpi ei saada tasattua niitä kodista johtuvia vaikeuksia. Toki välillä siinä onnistutaan.
Odotas kun lapsesi menee kouluun. :(
Mut millä ajalla kerkeää kasvattaa lapsia, kun ei meinaa päästä töistä edes hakemaan lasta päiväkodista?
Päiväkoti menee kiinni klo 17 ja työnantaja pakottaa jäämään ylitöihin. Monesti illalla ei jaksa enää kasvattaa. Hyvä jos marketista jotain pikaruokaa jaksaa hakea.