Miksei päiväkodissa opeteta tärkeitä asioita kuten käytöstapoja?
Laitoimme lapsen 3-vuotiaana päiväkotiin. Tätä ennen hän ei osannut esimerkiksi kirosanoja tai haukkumasanoja, mitään tönimisiä yms. Nyt on ollut elokuusta asti varhaiskasvatuksessa ja viimeksi eilen haukkui isänsä tyhmäksi kakkapökäleeksi, kertoi, että joku ryhmäläinen oli sylkenyt toista päin, joku toinen taas oli töninyt häntä ja kolmas opettanut v*ttu-sanan käytön. Tällaiset terveiset olen saanut pelkästään tällä viikolla sekä lapselta itseltään että hoitajalta noutohetkellä. Olen itsekin nähnyt tuota tönimistä ja ilmeisesti mihinkään huonoihin tapoihin ei puututa. Olenko ainoa, joka toivoisi että juuri tähän panostettaisiin, eikä mihinkään vanhempainportfolioihin, lapsen omiin vahvuuksiin, monikulttuurikasvatukseen ja sukupuolisensitiivisyyteen. Miksi peruskasvatus loistaa poissaolollaan vakassa ja kaikki se panostus, jota kotona tehdään katoaa kuin tuhka tuuleen päiväkotitaipaleen alussa? Kotona ollaan alusta asti painotettu ystävällisen ja hyvän käytöksen tärkeyttä ja sitä, että muille ei koskaan olla epäystävällisiä. Ja yhtäkkiä huono vertaismalli tuhoaa tuon kaiken.
Kommentit (93)
Eivät osaa käytöstapoja moni muukaan eli aikuiset, kun tätä palstaa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ENSISIJAISESTI vanhempien tehtävä. Varhaiskasvatus tukee kasvatuksessa.
Vanhemmilla ei yleensä ole kasvatusalan koulutusta eikä siksi myöskään kovin paljoa osaamista kasvatukseen. Esimerkiksi tunnetaidot ja positiivinen pedagogiikka ovat hepreaa suurelle osalle vanhemmista.
Suurin osa meistä suomalaisista on ihan normaaleja hyvin käyttäytyviä ihmisiä ja ei me olla lapsuudessa saatu mitään erityistä pedakokiikkaa tai kasvatuksia.
Ruoka on ollut pöydässä ja sänky missä nukkua. Vanhemmat on käyneet ahkerasti töissä ja eivät he ole mitään kasvatusta kerenneet meille opettaa tai kouluissakaan erityisesti mitään käyttäytymistä opetettu. Kaikki on opittu itsestään normaalilla maalaisjärjellä. En tunne yhtäkään ystävää kuka olisi saanut kotona erikseen "kasvatusta". En edes kommunistisista perheistä tiedä tuollaista. Lestadiolaisilla perheillä oli tietynlainen kaava minkä mukaan mentiin, mutta aika normaalilla kaavalla hekin elämään kasvoivat. Tuntuu ihan hullulta tämä kasvatuksen palvonta.
Ei ihminen tarvitse mitään kasvatusta. Ihminen on laumaeläin ja matkii muita.
Vierailija kirjoitti:
käytöstavat ja kultuuri muuttuu ajan myötä.
Ennen oli varmasti ritarillista ottaa hattu pois päästä kirkossa tai muissa tiloissa, että ei peitetä Jumalalta kykyä katsoa mieleesi. Nykyään tiedetään että jumalia ei ole ja hatun voi pitää päässä ilman että muut ajattelevat että henkilö salailee jumalalta ajatuksiaan. Se on voi voi jos nykyihminen ei osta ajatusta hatun päästä pois ottamisesta. Se on hänen hattunsa ja toki voidaan neuvotella hinnasta mistä hinnasta hän suostuu strippaamaan hatun pois päästä. Oma ei lähtisi alle parinkympin.
On tiettyinä ikäkausina jopa normaalia, että testaillaan erilaisilla käytös malleilla ja kielletyillä sanoilla aikuisia. Tietysti sellainen ryhmässä tarttuu. Hyvin kasvatettu lapsi ei kyllä mene rikki ja kasva kieroon, vaikka näkeekin kodin ulkopuolella epätoivottua käytöstä.
Se on toki harmi ettei kodeilla ja perheillä enää ole niin suurta roolia oman lapsen arjessa. Meillä lapset hoidettiin vähintään se 3v kotona ja senkin jälkeen niin, että vähintään puolet päivästä kotielämää, koska haluttiin kasvattaa lapset itse. Näin on lapset nähnyt mikä on normaalia eikä lävähdä todellisuus vasten kasvoja, kun ovat nähneet ne nurjatkin puolet
Eikö käytöstapojen opettaminen kuulu lapsen vanhemmille? Vai elääkö nykyperheet jossain henkisesti sosialistisessa yhteiskunnassa, jossa yhteiskunnan tehtävä on huolehtia kaikesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ENSISIJAISESTI vanhempien tehtävä. Varhaiskasvatus tukee kasvatuksessa.
Vanhemmilla ei yleensä ole kasvatusalan koulutusta eikä siksi myöskään kovin paljoa osaamista kasvatukseen. Esimerkiksi tunnetaidot ja positiivinen pedagogiikka ovat hepreaa suurelle osalle vanhemmista.
Kasvatusalan koulutusta? Vanhemmilla? Varmaan näin onkin asia. Vanhemmilla sen sijaan on ihan vaan tervettä järkeä, jolla selviää useimmista tilanteista. Vai pitääkö ottaa käyttöön jonkinlainen "Huoltajuusajokortti", että lapsia ei saa tehdä, eikä varsinkaan kasvattaa, ilman korkeakoulututkintoa? AMK-vanhempi saa hankkia yhden lapsen, ylempi korkeakoulututkinto kasvatustieteissä vaaditaan, jos lapsia on enemmän. Meneekö tavoitteet näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käytöstavat ja kultuuri muuttuu ajan myötä.
Ennen oli varmasti ritarillista ottaa hattu pois päästä kirkossa tai muissa tiloissa, että ei peitetä Jumalalta kykyä katsoa mieleesi. Nykyään tiedetään että jumalia ei ole ja hatun voi pitää päässä ilman että muut ajattelevat että henkilö salailee jumalalta ajatuksiaan. Se on voi voi jos nykyihminen ei osta ajatusta hatun päästä pois ottamisesta. Se on hänen hattunsa ja toki voidaan neuvotella hinnasta mistä hinnasta hän suostuu strippaamaan hatun pois päästä. Oma ei lähtisi alle parinkympin.
Ei mene ihan noin, sivari. Olisit sinäkin käynyt intin, niin osaisit yksinkertaiset perusasiat. Intissä ne kerrotaan, ja jos on vaikeuksia ymmärtää, niin harjoitellaan, kunnes sujuu. Eikä maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
On tiettyinä ikäkausina jopa normaalia, että testaillaan erilaisilla käytös malleilla ja kielletyillä sanoilla aikuisia. Tietysti sellainen ryhmässä tarttuu. Hyvin kasvatettu lapsi ei kyllä mene rikki ja kasva kieroon, vaikka näkeekin kodin ulkopuolella epätoivottua käytöstä.
Se on toki harmi ettei kodeilla ja perheillä enää ole niin suurta roolia oman lapsen arjessa. Meillä lapset hoidettiin vähintään se 3v kotona ja senkin jälkeen niin, että vähintään puolet päivästä kotielämää, koska haluttiin kasvattaa lapset itse. Näin on lapset nähnyt mikä on normaalia eikä lävähdä todellisuus vasten kasvoja, kun ovat nähneet ne nurjatkin puolet
Harmi että se maksaa liikaa pitää lasta kotona 3 vuotiaaksi asti. Siskon perhe onnistui kasvattamaan ensimmäisen lapsen kotona 3v ( hän on muuten tosi arka ja passiivinen teininä) ja toinen lapsi piti pistää jo vauvana hoitoon, kun vuokra oli niin korkea ettei vanhemmilla ollut varaa jäädä kotiin. Tästä lapsesta on kasvanut todella reipas ja ulospäin suuntautunut. Viihtyy ihmisseurassa ja hänellä on paljon ystäviä. Molemmat käyttäytyvät hyvin, vaikka toinen on saanut mitättömän annoksen kotikasvatusta esikoiseen nähden. Vauvasta asti päivähoidossa ollut on erittäin sosiaalinen ja reipas. Hän esimerkiksi tervehtii minua ja saattaa tehdä puhelinsoiton minulle vain kysyäkseen kuulumisia. Tämä kotona kasvanut ei edes tervehdi ja luimistelee omassa huoneessaan. Hänellä ei ole ystäviäkään.
Alle 2-vuotias pikkumies oli juuri kylässä luonamme ja oli kyllä niin hyväkäytöksinen, mitä tuon ikäinen nyt osaa. Osasi sanoa käsipäivää. Joka kerta sanoi tiitos, kun oli syönyt ja otti lautasensa ja kantoi keittiöön. Ja kun kaikki söimme yhdessä illallista, hän sanoi oma-aloitteisesti skål ja nosti mukinsa, kyllä meitä nauratti!
Hän myös auttoi tiski-ja pyykkikoneen tyhjentämisessä ja kuivausrumpuun laittamisessa. Kun kirja oli luettu, hän vei sen pyytämättä kirjahyllyyn ja toi uuden tilalle. Että kyllä ne päiväkodissa oppivat hyville tavoille, ainakin meilläpäin. Ja tietysti kotona noudatetaan hyviä tapoja myös.
Mita tarkoita kaaautoostapa..!??? ..what do you mean? Ma tee kyla mun paras laste kansa. Yhesä opime suomikieli. Sinu lapsi ja minu kansa. No, problem, we have lots of fun with our children!
-Your local paivakti-sijanen, someone
Minusta on kyllä lutuista jos lapsi haukkuu isäänsä tyhmäksi kakkapökäleeksi. Niin viatonta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä päiväkodissa varmasti opetetaan käytöstapoja. Aikuiset opettavat niitä kauniita tapoja ja toiset lapset puolestaan niitä kauheita.
Päiväkotiin tuleva lapsi on kotinsa käyntikortti. Pienestä lapsesta näkyy hyvin, miten kotona toisille puhutaan ja millaista kieltä käytetään. Lapsi toistaa sitä, mitä on kotona kuullut.
Päiväkoti ei voi tehdä ihmeitä, jos lapsi on kasvatettu huonosti tai on jäänyt kokonaan kasvattamatta.
Suomesta on kadonnut sivistys. Aikuisilla ei ole kykyä syvälliseen ajatteluun tai empatiaan. Hyväkäytöksistä pidetään tyhmänä. Röyhkeydellä ja itsekkyydellä pärjää parhaiten.
Ei päiväkodin pitäisi olla paikka missä lapsia kasvatetaan, lasten kasvatus vastuu pitäisi olla lasten vanhemmalla/vanhemilla. Jos päiväkodit alkaa lapsia kasvattamaan niin sehän menee jo varsin häröksi, sehän tarkoittaa sitä että yksilöiden eroavaisuuden pienenee ja tulee mieleen joku kiina missä lapset aivopestään jo lapsina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene ihan noin, sivari. Olisit sinäkin käynyt intin, niin osaisit yksinkertaiset perusasiat. Intissä ne kerrotaan, ja jos on vaikeuksia ymmärtää, niin harjoitellaan, ku
Kyllä se menee juuri niin kuin mä sanon. Nelikymppisenä äijänä teen asiat just niin kuin minä päätän ja muut pitää päänsä kiinni. Sä voit yrittää tulla inttitaidoillas ottaan multa hatun pois mutta sitten sulla on nenä poskella.
Mulla on vaparitaustaa yli kahdeltakymmeneltä vuodelta ja käytän niitä taitoja ilomielin opettaakseni muille yksilönvapauksia.
Se lakki on mun lakki päässä sisällä ja ulkona ja se ei lähde pois päästä kuin mun käsien kautta. Onks tää tältä erää selvä?
Sivariksi ryhdyin muuten heti, kun liityttiin NATOOn. Tämäkin taitaa olla tältä erää selvä vai tarviitko vielä kengän kuvan perseelle että
Onneksi tuttavapiiriini ei kuulu kaltaisiasi juntteja ja luusereita.
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkodin pitäisi olla paikka missä lapsia kasvatetaan, lasten kasvatus vastuu pitäisi olla lasten vanhemmalla/vanhemilla. Jos päiväkodit alkaa lapsia kasvattamaan niin sehän menee jo varsin häröksi, sehän tarkoittaa sitä että yksilöiden eroavaisuuden pienenee ja tulee mieleen joku kiina missä lapset aivopestään jo lapsina.
Eli jos lapsi vaikka kiusaa toista, sille ei päiväkodissa pidä sanoa, että lopeta?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuttavapiiriini ei kuulu kaltaisiasi juntteja ja luusereita.
Tää maa on mennyt niin oikealle että tuollainen amerikkalainen käytös on yleistä. Ei oteta muita huomioon ja aina minä ja minun rahani ja en halua maksaa veroja. Yhteisöllisyys on kadonnut kapitalismin myötä.
Minunkaan lähipiiriin ei kuulu persuja tai kokoomuslaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opetetaan ja pidetään erittäin tärkeänä. Yhteistyössä vanhempien kanssa joille on kunniakysymys että lapsi osaa käyttäytyä. Lapsen käytös on kuin käyntikortti perheestä ja sillä on vaikutusta lapsen ja koko perheen sosiaalisiin verkostoihin.
Ai niin, tämä on eurooppalaisessa maassa, ei Suomessa.
Etelämpänä Euroopassa ei ole samanlaista lasukulttuuria kuin pohjoismaissa joten siellä uskaltaakin pitää lapsille kuria.
Tämä kasvatus fyysisellä kurilla -kortti vedetään aina esiin, mutta ei lasten huomaava ja kaunis käytös, tietyn tapakulttuurin omaksuminen tapahdu minkään väkivallan kautta. Vaan siten että lapset viettävät paljon enemmän aikaa perheidensä seurassa, vapaa-aika on sukukeskeistä, isonvanhemmat asuu usein lähellä tai samassa taloudessa. Lapset ei vietä yksin iltapäiviä tai keskenään kavereiden kanssa ilman aikuisten lähellä oloa. Ja nimenomaan aikuisten joilla on intressi korjata lapsen käytöstä heti kun huomaa että on jotain korjattavaa.
Pahimmillaan suomalaiset lapset kasvaa pelonsekaisessa Kärpästen herra -kulttuurissa jossa alaikäiset vaeltaa keskenään ilman mitään käytöskoodeja ja vahvimmat laumasta näyttää ja opettaa sitä tapakulttuuria.
Juurihan ap kertoo ja painottaa, että kotona on opetettu, mutta tavat vesittyvät päiväkodissa. Täällä vain jankutetaan, että kodilla on vastuu.
Kyllä on, mutta muun yhteisön, varhaiskasvatuksen ja koulun tulisi tukea sitä, eikä vetää mattoa jalkojen alta. Turha väittää vastaan, että suomalaisten lasten ja nuorten käytös on todella huonoa verrattuna moniin muihin maihin Euroopassa. Ja ap aivan oikeutetusti toivoo, että hoitajien aikaa vievän diipadaapan sijaan voitaisiin keskittyä perusasioihin. Lukekaa aloitus, ennen kuin vaahtoatte.
Vierailija kirjoitti:
Eikö käytöstapojen opettaminen kuulu lapsen vanhemmille? Vai elääkö nykyperheet jossain henkisesti sosialistisessa yhteiskunnassa, jossa yhteiskunnan tehtävä on huolehtia kaikesta?
Ei vaan eletään kuin amerikassa, jossa jokainen elää miten parhaaksi näkee vapauden maailmassa. Maailma on vapaa robottimaisista säännöistä ja käytöstavoista. Jokainen on vapaa itse valitsemaan sanooko aamulla huomenta vai hei vai ei mitään. Yhteiskunta saattaa olla kommunistinen ja muut, jotka vaativat muilta käytöstapoja ilmaiseksi ja eivät edes suostu maksamaan aamutervehdyksestä, joka tulisi ihan aidosti sydämestä, jos siitä suostuttaisi maksamaan vaikkapa 5e.
Minä en tervehdi muilta tai hae hyväksyntää muilta olemassaolollani. Olen ansainnut paikkani maapallolla ja taistelen siitä vaikka, jos niikseen tulee. Olen nelikymppinen täysikasvuinen uros ja eläinkunnan kuningas. Minä en muiden edessä pokkuroi tai ota hattua pois sisätiloissa. Teen niin kuin omaksi parhaakseni näen.
sähkölasku, vesilasku, netti jane, niin silloinhan se on 1500e kk.