Alkaa jo henkisesti ahdistamaan, kun ei haista ja maista juuri mitään
Sairastanut koronaa puolitoista viikkoa ja alkaa olla oireet ohi vielä pientä nuhaisuutta ja väsynyttä oloa, mutta pahinta on nyt lähes kokonaan poissa haju ja makuaisti. Voimakkaampia hajuja, kuten deodorantti, hajuvedet, kynsilakka, hammastahna haistan, mutta ei mitään miedompaa. Makuaisti pelkästään perusmaut eli suolainen, makea, hapan, mutta ei mitään vivahteita. Muutaman päivän nyt ollut näin ja alkaa jo henkisesti ahdistamaan, kun ei tiedä milloin ja palautuuko nuo aistit? Olen toki lukenut asiasta ja on monenlaisia tarinoita. Onko täällä muita samassa tilanteessa? Olisi kiva saada vertaistukea.
Kommentit (72)
Tyttärellä hajuaisti kateissa v. 2021 kesällä sairastetun koronan jälkeen edelleen.
Uskon, että oli kanssa toista kertaa korona, yks kaks yhtenä iltana ääniyliherkkyyttä ja seuraavana iltana hajuaisti katosi. Ei muuta oiretta. Vähän eri asia nuhassa nenä tukossa eikä haista. Tässä nenässä ilma kiertää, ei räkää, ei tukkoisuutta, mutta ei mitään haista. Ja kun yrittää oikeen pinnistää ja haistella syvään niin alkaa vaan nenään sattumaan ja kirvelemään. Todella ahdistavaa.
Onko koronan tarkoitus vaan se että menetetään haju- ja makuaisti että halpa teollinen ruoka ja vegeruoka uppoaa paremmin kun ei kohta ole varaa syödä. Ekasta kerrasta koronaa ei palautunut ennalleen, tuskin tästäkään enää parempaa saa. Ei ole kiva. Olisko kiva kun näköaisti katoais yhtäkkiä. Eihän se ole kun aisti.
Mulla kesti kuukauden haju- ja makuaistin normalisoituminen. Oli TODELLA ahdistavaa varsinkin se alkuvaihe! Vaikea selittää, mutta tuli ihan sellainen vierauden tuntu koko omaan kehoon ja elämään.
Nykyään osaan arvostaa jokaista kertaa, kun vaikka kuullotan valkosipulia oliiviöljyssä ja haistan kaikki ne vivahteet.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että oli kanssa toista kertaa korona, yks kaks yhtenä iltana ääniyliherkkyyttä ja seuraavana iltana hajuaisti katosi. Ei muuta oiretta. Vähän eri asia nuhassa nenä tukossa eikä haista. Tässä nenässä ilma kiertää, ei räkää, ei tukkoisuutta, mutta ei mitään haista. Ja kun yrittää oikeen pinnistää ja haistella syvään niin alkaa vaan nenään sattumaan ja kirvelemään. Todella ahdistavaa.
Onko koronan tarkoitus vaan se että menetetään haju- ja makuaisti että halpa teollinen ruoka ja vegeruoka uppoaa paremmin kun ei kohta ole varaa syödä. Ekasta kerrasta koronaa ei palautunut ennalleen, tuskin tästäkään enää parempaa saa. Ei ole kiva. Olisko kiva kun näköaisti katoais yhtäkkiä. Eihän se ole kun aisti.
Heh eihän kiinalaiset siitä hyödy että ihmiset rupeavat vegaaneiksi. Jos salaliittoteorioita miettii niin pitää miettiä mikä kiinalaisia motivoi, sehän tän viruksen tehtaili. Eiköhän se ole kilpailuetu sinänsä Kiinalle että länsimaiset nuoret ihmiset rupeavat pariutumaan miten sattuu kun ferominien haistaminen pois pelistä. Kiinallahan on näitä tiktokin kautta leviäviä vaikutus yrityksiä ja nekin kohdistuu länsimaisiin nuoriin. Kiinassa kyseinen tiktok sisältö on kielletty.
Ap täällä! Ajattelin päivittää tänne näitä haju makuaisti - kuulumisia, kun sain tästä ketjusta niin hyvää vertaistukea ja helpotusta ahdistuneeseen oloon eilen. Ja voihan olla, että taas jollekin on huojentava tieto, että minulla on tänään mennyt parempaan suuntaan, joten toivoa todellakin on saada noita aisteja takaisin tässä nykyisessä koronassa. Minulla tänään ensimmäistä kertaa moneen päivään on alkanut varsinkin hajuaisti toimimaan edes vähän paremmin. Voimakkaampien hajujen rinnalla olen alkanut haistaa myös vähän miedompia ja myös vivahteita, jotka oli ihan kadoksissa monta päivää. Mutta ei todellakaan ole vielä täysin palautunut. Ehkä parhaat hajuasiat tänään oli aamulla haistaa aamupissa vessassa ja sitten ruoan tuoksut keittiössä ilmassa leijumassa, kun puoliso teki ruokaa. Nuo olleet kateissa monta päivää. Ja sitten makuaisti. Se ei ole palautunut ihan samaa tahtia hajujen kanssa, mutta on kuitenkin jo parempi. Tietyt ruoka-aineet alkaa jo maistua edes hieman oikealle. Ruisleipä, banaani, palvikinkku, mustikkarahka, suklaa, oliivi, herkkusieni esim on tänään alkaneet taas maistumaan suussa. Vaikka tilanne ei ole vielä normaali niin olen sanomattoman huojentunut, että alan taas haistaa ja maistaa edes jotain. Antaa toivoa, että ehkä tämä tästä alkaa paranemaan. Olen erittäin ahkerasti haistellut ja maistellut koko ajan eri hajuja ja makuja, että aistit elpyisivät. Apua olen saanut myös Otrivin nenäsuihkeesta. Minullahan oli nenä ja poskiontelot ihan tukossa alkuun, kun aistit alkoi katoamaan. Tuo Otrivin selvästi auttanut. Nenän kosteutus ihan perusvoidetta nenään sisälle sormella. Mitä kosteampi nenä niin sitä paremmin haistaa. Toivon todella, että tämä hyvä suunta jatkuisi ja saisin aistini takaisin. Nyt osaan todella arvostaa kaikkia hajuja, tuoksuja ja makuja, sekä varsinkin niiden hienompia vivahteita. Ja parasta, ettei ole enää niin ahdistunut ja pelokas olo, kuin eilen oli suorastaan masentunut jo. Haluan myös kiittää kaikkia minua tsempanneita ja jotka jakoivat tänne kokemuksiaan. Siitä oli iso apu henkisesti. Lauantaina tulee tasan kaksi viikkoa siitä, kun sairastuin koronaan ja noin viikko siitä, kun aistit alkoivat temppuilla. Olo alkaa olla jo täysin normaali muuten. Pientä väsymystä ja satunnaisempaa pientä tukkoisuuden tunnetta nenässä vielä. Eiköhän tämä tästä tosiaan! Toivon tsemppiä kaikille, jotka kamppailee näiden asioiden kanssa.
- Ap
Onpa hienoa kuulla ap!! Tuo on todella lohdullista. Ajattelin nyt viikonloppuna hakea noita tuoksuja harjoitteluun, jota suositeltu. Yksikin haju tai maku olisi jo voitto.
-Se, jolla molemmat aistit täysin poissa
Vierailija kirjoitti:
Ainahan flunssassa hajuaisti häviää tukkoisuuden takia.
Viime talvena hajuaistini oli poissa yli kuukauden koronan jälkeen. Nyt taas koronassa, hajuaisti poissa. Nenä vuotaa, välillä tukkoinen. Ym oireet.
Ihan kuin hajuaistin häviäminen nuhassa olisi jokin uusi, mullistava asia.
Ei ole sama asia flunssassa hajuaistin heikkeneminen kuin koronassa sen katoaminen kokonaan. Itsellä meni suuri osa makuaististakin. Kokeilin mm. suoraan purkista chiliä, enkä maistanut yhtään mitään. Kielessä tuntui vain jännää pistelyä, mutta ei mitään makua, ei tuntunut tulisuutta, ei mitään.
Ei flunssassa tuolla tavalla aistit katoa täydellisesti.
Palasi onneksi muutamassa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan flunssassa hajuaisti häviää tukkoisuuden takia.
Viime talvena hajuaistini oli poissa yli kuukauden koronan jälkeen. Nyt taas koronassa, hajuaisti poissa. Nenä vuotaa, välillä tukkoinen. Ym oireet.
Ihan kuin hajuaistin häviäminen nuhassa olisi jokin uusi, mullistava asia.
Ei ole sama asia flunssassa hajuaistin heikkeneminen kuin koronassa sen katoaminen kokonaan. Itsellä meni suuri osa makuaististakin. Kokeilin mm. suoraan purkista chiliä, enkä maistanut yhtään mitään. Kielessä tuntui vain jännää pistelyä, mutta ei mitään makua, ei tuntunut tulisuutta, ei mitään.
Ei flunssassa tuolla tavalla aistit katoa täydellisesti.
Palasi onneksi muutamassa viikossa.
Ja vielä lisäyksenä: Flunssassa hajuaisti usein heikkenee, mutta voimakkaat hajut ja maut aistii sentään lievinä. Itse tosiaan chiliä en maistanut ollenkaan, mutta kahvi maistui lähes normaalilta. Sitäkään en tosin haistanut. Eli kyse ei ollut aistin heikkenemisestä vaan jotkut maku- tai hajureseptorit menivät "täysin pois päältä", mutta osa taas toimi normaalisti. En ole kuullut, että noin kävisi flunssassa.
Mulla menee hajuaisti aina nuhassa. Joskus se voi olla viikkojakin poissa, onhan se turhauttavaa, ruoka ei maistu ja tosiaan ei voi tietää haiseeko itse. Koronassa hajuaisti meni kahdeksi kuukaudeksi. Paha vain, että mä olen ammatiltani kokki. Jouduin sitten maistattamaan kaikki tuotokseni muilla. Ärsyttävää.
Mites , ap, toivottavasti on aistit jo palautunut täysin sinulla?
Minulla joka kerran kovemmassa nuhassa, aivan lapsesta asti. Ja tämä 60v aikana.