Alkaa jo henkisesti ahdistamaan, kun ei haista ja maista juuri mitään
Sairastanut koronaa puolitoista viikkoa ja alkaa olla oireet ohi vielä pientä nuhaisuutta ja väsynyttä oloa, mutta pahinta on nyt lähes kokonaan poissa haju ja makuaisti. Voimakkaampia hajuja, kuten deodorantti, hajuvedet, kynsilakka, hammastahna haistan, mutta ei mitään miedompaa. Makuaisti pelkästään perusmaut eli suolainen, makea, hapan, mutta ei mitään vivahteita. Muutaman päivän nyt ollut näin ja alkaa jo henkisesti ahdistamaan, kun ei tiedä milloin ja palautuuko nuo aistit? Olen toki lukenut asiasta ja on monenlaisia tarinoita. Onko täällä muita samassa tilanteessa? Olisi kiva saada vertaistukea.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajattele! Nyt voit syödä paskaa ja juoda kusta! Kovin moni ei voi sanoa samaa!
Tässäpä temppu illanistujaisiin! Kulho paskaa ja lasi kusta pöytään ja siitä menemään. Takuuvarma puheenaihe vielä pitkään!
Vierailija kirjoitti:
Ainahan flunssassa hajuaisti häviää tukkoisuuden takia.
Viime talvena hajuaistini oli poissa yli kuukauden koronan jälkeen. Nyt taas koronassa, hajuaisti poissa. Nenä vuotaa, välillä tukkoinen. Ym oireet.
Ihan kuin hajuaistin häviäminen nuhassa olisi jokin uusi, mullistava asia.
aina? Vähän liioiteltua nyt. Itsellä ei ole ikinä lähtenyt flunssassa vaan korkeintaan hieman heikentynyt. Ja kyllä , hajuaistin häviäminen koronassa on uuusi mullistava asia jota ei voi oikein verrata nuhaan edes tässä hajuaistin menetyksessä
Minulla vuosi koronasta, eikä hajuaisti ole palannut missään välissä sen jälkeen kokonaan normaaliksi. Mielestäni itselläni on ollut tarkka hajuaisti, nyt haistan lähinnä vain voimakkaat tuoksut. Makuaisti ei koronassa mennyt ja se on ollut entisenlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan flunssassa hajuaisti häviää tukkoisuuden takia.
Viime talvena hajuaistini oli poissa yli kuukauden koronan jälkeen. Nyt taas koronassa, hajuaisti poissa. Nenä vuotaa, välillä tukkoinen. Ym oireet.
Ihan kuin hajuaistin häviäminen nuhassa olisi jokin uusi, mullistava asia.
Mun mielestä tässä on se psykologinen ero että flunssassa kun hajuaistin menettää niin se kyllä yleensä varmuudella tulee takaisin ja siihen sitten luottaa. Koronassa se ero että toisilla se ei ole palannutkaan edes parin vuoden jälkeen. Joten se tekeekin siitä pelottavan ja ahdistavan kun alkaa miettiä että palaako itselle koskaan
Myös se että nuhaisena jotenkin tuntuukin luonnolliselta että nenä kun tukossa niin se hajuaisti on heikentynyt kun se nenä on fyysisestikin ihan täys räkää ja noh, kirjaimellisesti tukossa. Koronan aiheuttama hajuaistin menetys tuntuu omituiselta ja ahdistavalta siksikin että nenä ei edes välttämättä ole tukossa eikä nuhaa ole vaan kaikki toimii muuten, ilma kulkee mutta mitään hajua eikä tuoksua yksinkertaisesti rekisteröi eikä haista.
Minulla meni osittain hajuaisti joskus kymmenisen vuotta sitten. Haistan valkosipuli ja savun (tuo savun haju voi olla nenässä ilman savuakin) ja joskus äärimmäisen harvoin jonkun kevyen häivähdyksen jostain. Nyt parina viime vuonna on makuaisti alkanut mennä; maistan suolan, sokerin, kirpeän ja chilin. Chilin todennäköisesti sen tulisuuden takia, eli en maista vaan tunnen.
Mietin äsken, kun tätä ketjua luin, että on ihan sama mitä suuhuni laitan, jos silmät ovat kiinni ja tekstuuri on sama. En erota mitään: hernekeitto ja makaronilaatikko maistuu ihan samalta.
Ei ole vaikuttanut psyykeeseen tämä.
Mulla lähti ekassa koronassa haju- ja makuaisti hetkeksi kokonaan, mutta palautui muutamassa päivässä! Tee hajuharjoittelua joka päivä. Ja sitä odotellessa yritä syödä ruokia joissa on selkeä koostumus että saat tarpeeksi ruokaa alas. Syöminen on kieltämättä tosi vaikeaa jos ei maista tai haista oikein mitään, monien ruokien koostumus menee ilman makua vastenmieliseksi.
Itsellänikin hävisi makuaisti ja oli aika jännä tunne kun suussa tunsi koostumuksen mutta ei makua. Sanotaanko näin että banaanin syöminen oli vähän jännä :D
siitä se sitten palasi yhtäkkiä yksi päivä, olisiko alle viikko mennyt. Hajuaisti taas palasi noin kuukauden päästä.
Ei korona noita aisteja vie, vaan se ns. koronatesti, joka on myrkyllinen ja rikkoi hajusoluja, kun se survaistiin melkein aivoihin asti, niin heti kun limakalvot nenässä turpoo, menee aistit samantien.
Jos haluatte aistit takaisin tuoksutelkaa monta kertaa päivässä voimakkaita tuoksuja, kuten eukalyptus, sitruuna, laventeli tai apteekista ostettavia aromastickejä.
T: lääkäri
Itselleni oli järkyttävä kokemus kun makuaisti lähti koronassa myös. En meinannut pystyä syömään yhtään mitään, kaikki vaan ällötti. Söin lähinnä ruisleipää. Ilman hajuaistia ehkä vielä jotenkuten voisi yrittää pärjätä, mutta ilman makuaistia syöminenkin on hyvin vaikeaa jos ei maista edes niitä perusmakuja.
Minulla oli järkyttävä yskä joka kesti kaksi kuukautta mutta haju ja makuaisti ei ole mennyt koskaan, eikä ruokahalut. Yskän takia en pystynynyt nukkumaan kahteen viikkoon ja se oli aivan järkyttävä. Pakko oli mennä julkisissa hoitamaan asioita ja meinasin tukehtua siihen köhään. Kurkussa kutisi ja ja oli pakko yskiä tai tukehtuisi. Lääkäristä en saanut mitään muuta apua kuin kortisonia joka alkoi vapisuttamaan ja yskään se ei auttanut yhtään mitään.
Viina oli ainoa jolla sain nukuttua jotenkuten kun pullollisen viinaa join ja sammuin. Kuusi viikkoa se kesti järkyttävä kutina kurkussa johonka ei auttanut muu kuin yskiä.
Ei helvetti kun tämmöinen vaiva tulee niin kyllä se on maailman pahinta ja kamalinta kun sellaisessa vaivassa pitäisi mennä johonkin niin ettei saa jotona sitä sairastaa kun minäkin sain vain viikon sairauslomaa ja sitten olisi pitänyt rampata koko ajan hakemassa lisää sairauslomaa. Lääkäri oli sitä mieltä että se yskä lähtee viikossa ja yskimällä.
Serbit olivat normaalit ja oli vain sen se järkyttävä keuhkojen kutina ja yskä. Työssäkäyvä ystävä sai siihen antibioottikuurin mutta minulle ei annettu mitään sellaista lääkettä joka olisi auttanut. Tosi usein en ole antibiootteja syönyt kun edellisestä kuurista on yli 20v.
Se yskä oli niin järkyttävää että jos sellainen vielä tulee niin hankin laittomia aineita siihen.
Minä sairastuin syksyllä 2020. Olin 52 vuotias. Lähti ihan kokonaan hajuaisti. Mitään en haistanut. En pissaa, kakkaa, hikeäkään. Ja maku näin ollen myöskin katosi . vain perusmaut maistoin. Todella hitaasti on tapahtunut palautumista. Ensimmäisenä vuonna ei lainkaan palautunut, mutta siitä eteenpäin pikkuhiljaa. Haistan vain pienen häivähdyksen esim. vaniljasta, vaikka sehän on voimas tuoksu. Suklaa ei haise millekään. Nyt viikonloppuna haistoin ensimmäistä kertaa savun hajun. Ai että olin tyytyväinen.
Mulla oli poissa neljä päivää ja sitten palasi suht nopeasti. Toivottavasti pysyykin nyt.Mä hetkittäin inhosin kiinalaisia, kun ne olivat sellaisen viruksen kehitelleet ja päästäneet maailmalle. Nythän on jo käytännössä todistettu että se oli tahallaan rakennettu viirus.Miettikää niitä ihmisiä jotka on pysyvästi vammautuneet noiden leväperäisten idioottien takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei korona noita aisteja vie, vaan se ns. koronatesti, joka on myrkyllinen ja rikkoi hajusoluja, kun se survaistiin melkein aivoihin asti, niin heti kun limakalvot nenässä turpoo, menee aistit samantien.
Jos haluatte aistit takaisin tuoksutelkaa monta kertaa päivässä voimakkaita tuoksuja, kuten eukalyptus, sitruuna, laventeli tai apteekista ostettavia aromastickejä.
T: lääkäri
Vai että lääkäri oikein... no miten selität sen, että minulta oli otettu testi moneen kertaan ja hajuaisti oli tallella. Ja sitten sairastuin ja hajuaisti lähti.
Joo, sama on, koronat taas hoidettu, mutta ihan oikeasti, lopettakaa toi turhanpäiväinen vinkuminen.
Olette elossa, on kädet ja jalat tallella, ei ole sotatila kotikylässä jne. Jos nyt ei kaviaarin vivahteet maistu, niin ihan sama. Todennäköisesti ravintoa kuitenkin saatte. Hävetkää valittajat. Ihmisillä on oikeitakin ongelmia.
Samassa jamassa kuin moni muu tässä ketjussa. Maku- ja hajuaistit hävinneet koronan myötä ja asia huolettaa. Ekassa koronassa ei hävinneet, mutta tässä tokassa hävisivät ja vasta nyt tajuan, miten isosta ja tärkeästä asiasta on kyse. Toivon sydämeni pohjasta, että molemmat aistit palautuvat ennalleen. Onkohan tässä nyt pyörivässä koronassa erityisen paljon tätä haju- ja makuaisteihin vaikuttavaa juttua? Tsemppiä kaikille!!
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama on, koronat taas hoidettu, mutta ihan oikeasti, lopettakaa toi turhanpäiväinen vinkuminen.
Olette elossa, on kädet ja jalat tallella, ei ole sotatila kotikylässä jne. Jos nyt ei kaviaarin vivahteet maistu, niin ihan sama. Todennäköisesti ravintoa kuitenkin saatte. Hävetkää valittajat. Ihmisillä on oikeitakin ongelmia.
Mikä sä oot arvioimaan toisten ongelmia valittaa? Sanotaanko nyt näin että itselläni oli ennen tätä koronaakin niitä sun kutsumia oikeita ongelmia, ja hajuaistin menetys oli viimeinen niitti, Koronan lisäksi siis. ei sillä että kovin halukkaasti tässä listaan mutta vähän sitä perspektiiviä sinullekin: juuri ennen koronaa olin menettänyt siskoni, olin käsittelin väkivaltaisen vanhempani aiheuttamia traumoja sekä alla kymmenen vuoden masennus jota vastaan taistelin. Masentuneellehan aina käsketään keskittyä pieniin iloihin elämässä ja vaikka menemään kävelylle , tekemään pieniä juttuja mitkä edes vähän auttaisi ja olisi itselle mieluisia. Masentunut ihminen on muutenkin usein turta , eipä mieltä ylentänyt kun en haistanut niitä pieniä ilojakaan elämässä: ulkoilmaa , ruusutarhan tuoksua, mitään muutakaan.
kukaan ei ole täällä valittanut että hajuaistin menetys olisikin ainut ongelma ja vaikka olisikin: en tiennytkään että ei ääneen saa sanoa jos jokin tuntuu pahalta jos se on sinun mittakaavassa liian pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sä oot arvioimaan toisten ongelmia valittaa? Sanotaanko nyt näin että itselläni oli ennen tätä koronaakin niitä sun kutsumia oikeita ongelmia, ja hajuaistin menetys oli viimeinen niitti, Koronan lisäksi siis. ei sillä että kovin halukkaasti tässä listaan mutta vähän sitä perspektiiviä sinullekin: juuri ennen koronaa olin menettänyt siskoni, olin käsittelin väkivaltaisen vanhempani aiheuttamia traumoja sekä alla kymmenen vuoden masennus jota vastaan taistelin. Masentuneellehan aina käsketään keskittyä pieniin iloihin elämässä
Muutama typo, pahoittelut.
Vierailija kirjoitti:
Ootpas tympeän tuntuinen. Toivon että sattuu omalle kohdallesi. Ei ihmisen tarvitse olla missään toinen jalka haudassa- kunnossa että saa sanoa miltä tuntuu. Ei kaikki tunteiden purkaminen ole valittamista.
hurskastelusi on aika veemäistä.
Vierailija kirjoitti:
Samassa jamassa kuin moni muu tässä ketjussa. Maku- ja hajuaistit hävinneet koronan myötä ja asia huolettaa. Ekassa koronassa ei hävinneet, mutta tässä tokassa hävisivät ja vasta nyt tajuan, miten isosta ja tärkeästä asiasta on kyse. Toivon sydämeni pohjasta, että molemmat aistit palautuvat ennalleen. Onkohan tässä nyt pyörivässä koronassa erityisen paljon tätä haju- ja makuaisteihin vaikuttavaa juttua? Tsemppiä kaikille!!
Veikkaisin että nyt liikkeellä oleva omikronvariantti aiheuttaa erityisen paljon haju ja makuaistin oiretta. Veikkaan myös että kohtapuolin tulee uutisia tästä. Monilla on nimittäin nyt se virhekäsitys että nykyiset variantit eivät juuri enää sitä aiheuta. Voi tulla rajuna yllätyksenä.
Kannattanee käyttää ffp2 tai ffp3 maskia, ja käyttää sitä oikein. Kannattaa välttää ihmispaljoutta. Kannattaa olla kotona. Kannattaa käydä kaupassa hiljaisina aikoina.
Valitettavasti en voi suositella wolttaamista koska itse sain itämisajan aikaikkunan huomioiden luultavasti juuri wolt-kuskilta tartunnan. Hän soitti että tulisin pihalle hakemaan tilauksen joten tuli kontakti vaikka olin valinnut kontaktittoman toimituksen (en koronan takia vaan muuten).
Ei maistu, sehän tässä on just ongelmana. Kun mulla on maku ja hajuaisti tallella.