Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa jo henkisesti ahdistamaan, kun ei haista ja maista juuri mitään

Vierailija
22.11.2023 |

Sairastanut koronaa puolitoista viikkoa ja alkaa olla oireet ohi vielä pientä nuhaisuutta ja väsynyttä oloa, mutta pahinta on nyt lähes kokonaan poissa haju ja makuaisti. Voimakkaampia hajuja, kuten deodorantti, hajuvedet, kynsilakka, hammastahna haistan, mutta ei mitään miedompaa. Makuaisti pelkästään perusmaut eli suolainen, makea, hapan, mutta ei mitään vivahteita. Muutaman päivän nyt ollut näin ja alkaa jo henkisesti ahdistamaan, kun ei tiedä milloin ja palautuuko nuo aistit? Olen toki lukenut asiasta ja on monenlaisia tarinoita. Onko täällä muita samassa tilanteessa? Olisi kiva saada vertaistukea.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle, joka kirjoitit tuosta, että yhtäkkiä vessassa haistoit. Oli ihan pakko hymyillä, kun itse juuri jokaisella vessakäynnillä yritän oikein syvään haistella myös kakan ja pissan hajua, että haistaisin edes jotain niin onhan se kyllä koomista. Ja sitten, kun voi kuvitella, kuinka ilahtuu, kun taas haistaisi nekin. Voi ei, odotan sitäkin! 

- Ap

Joo, se on todella koomista kyllä heh. Eipä olisi eläissään uskonut aiemmin että ilahtuu jostain sellaisesta kuin eritteiden hajut ja ilmavaivat

-se vessan haistanut 

Vierailija
22/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajat ei selkeestikään ole kokenut sitä ahdistusta kun yksi tai muutama aisteista häviää eikä tiedä palaako ne. Ei ihmisellä nyt aivan turhaan ole näitä kaikkia aisteja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli et saa herkutteluista ja ahmimisesta mitään mielihyvää.

Jokapäiväinen fazerin sininenki menee ihan hukkaan.

Vierailija
24/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan sivuvaikutuksia, toisaalta itse otin tuon ajan maltillisesti, hillitsihän se syömistä ja painokin putosi. Tovin kesti, ohi menee, koronaan kuului.

Vierailija
25/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ei niinkään pelota sairastua uudelleen itse Koronan vuoksi vaan juuri noiden aistien mahdollisen menetyksen takia. Ensimmäinen päivä ja yö olivat aivan hirveitä kun olin niin kipeä , joten itse Korona ei ollut niin paha mutta aistien menetyksen jälkeen se epätietoisuus ja puolittaisilla aisteilla eläminen kun mikään ei haise tai tuoksu, eikä maistu, etkä tiedä palaako aistit enää ikinä. .Kyllä sitä sairasta oloa kesti mutta tuo epätietoisuus ja henkisesti vaikutukset oli vielä enemmän voimia vievää.

Vierailija
26/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekis suklaati varmaan ihan hyvää sullekin niin olisit vähemmän  kitkerä 

Vierailija
27/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh! Ei haista miedompaa!  Yleensä vain eläimet haistavat miedommat.

Ihan noihan vivahteet riittävät sinulle eikä tarvitse sen enempää haistaakkaan.

Onko sinulla palovaroittimet asunnossasi niin silloin et tarvitse mitään hajuaistia.

Kumppaninhan suhteen se helpottaa kun et haista ihmisen paskanhajuja ollenkaan.

Vierailija
28/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin hajuaistini 2007 pään vamman seurauksena. Jos aloittajalla ja teillä muillakin hajuaisti jää pysyvästi pois, niin kaikkeen tottuu. En osaa enää kaivata eri makuja ja hajuja kun tottunut jo tähän. Ja tämä on "kivuton" ja näkymätön vaiva, asiat voisi olla paljon pahemminkin.

Vierailija
29/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni noin viisi kuukautta ennenkuin koronasta kadonnut haju-ja makuaisti palasivat. Senkin jälkeen olen haistanut asioita, joita muut ei haista. Hiki, viemäri, oksennus, uloste ym.jotain muuta ällöttävää.

Nyt olen sairastanut toisen koronan, alan olla muuten toipunut, mutta maku- ja hajuaisti ovat taas täysin poissa. Pelottaa vähän, että kestää taas kuukausikaupalla että palautuu. Pahinta on jo ei palaudu.

Vierailija
30/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätkö yksin eikä ole vielä löytynyt ketään. Varmasti on vaikeeta löytää ketään jos ei ole hajuaistia kun ulkönäön perusteella tehdään valintoja.

Kamalaa kun korona vei hajuaistin ihmisen ihan parhaimmassa iässä kun piti löytää joku puoliso ja nyt ei enää voi edes haistaa. 😮💨

Vierailija
31/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis mistään ruoasta et saa sitä tavallistakaan syömisen mielihyvää kun mikään ei maistu miltään.

Vierailija
32/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetin hajuaistini 2007 pään vamman seurauksena. Jos aloittajalla ja teillä muillakin hajuaisti jää pysyvästi pois, niin kaikkeen tottuu. En osaa enää kaivata eri makuja ja hajuja kun tottunut jo tähän. Ja tämä on "kivuton" ja näkymätön vaiva, asiat voisi olla paljon pahemminkin.

Minkälainen suhde sulla on ruokaan, jos et maista mitään? 

Vierailija
33/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa, suklaa on rakenteensa ansiosta ainoa makeinen jota ilman makuaista huvittaa syödä.

Vierailija
34/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ajattele! Nyt voit syödä paskaa ja juoda kusta! Kovin moni ei voi sanoa samaa!

Vierailija
35/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ajattele! Nyt voit syödä paskaa ja juoda kusta! Kovin moni ei voi sanoa samaa!

Sitä itsekin silloin mietin, että nyt jos aikoo valita kaupassa jonkun muun kuin halvimman elintarvikkeen, siihen täytyy keksiä joku muu perustelu kuin maku.

Vierailija
36/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan höpöhöpö-puhetta, että jos menettää hajuaistin/makuaistin niin ei osaisi kaivata enää esim makeaa ja saada sen syömisestä mielihyvää. Ja että ruokavalio muuttuisi sen takia kertaheitolla superterveelliseksi.

Maistan perusmaut suolaisen/makean/karvaan/kitkerän/happaman mitä näitä nyt on. En taas maista ruokien ominaismakuja. Jos joutuisin sokkona syömään ruokaa ja vielä soseutettuna, en varmaan osaisi kertoa mitä sillä hetkellä suussa olisi. Muistan miltä kahvi tuoksuu vaikka en sitä ole 15vuoteen haistanut. Silti joka aamu juon kahvia ja se on aina nautinto.

Vierailija
37/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle näyttää jo maistuneen

Vierailija
38/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö kun puolisollani on heikko hajuaisti ja on siinä talossa savuvahinkoja tullut kun hän lämmittää takalla taloa.

Vierailija
39/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aina heikko haju- ja makuaisti. En tajunnut tätä "vaivaa" kuin vasta melkein aikuisena, ihmettelin vaan miksi vaikkapa hien hajua vihataan kun eihän se haise melkein millekään. Kyllä tämän kanssa pystyy elämään, itseäni haittaa eniten se kun en haista vaikkapa töissä jos joku viemäri on tukossa yms. Ja pitää vaan nyökytellä muiden mukana että juu, haisee pahalle, joo tosi.

Vierailija
40/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin ollut maanantaista asti aistit pois. Ajattelin jos kävisi kaupasta ja apteekista hakemassa niitä harjoitus tuoksuja. Eipä siitä haittaakaan ole. Tämä on kyllä oudoimpia juttuja mitä tullut vastaan. Vaikka olin tästä toki kuullut ennenkin, niin vasta kun se osuu kohdalle, sen ymmärtää kuinka totaalinen se voi olla, itse en tällä hetkellä haista enkä maista yhtään mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän