Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa jo henkisesti ahdistamaan, kun ei haista ja maista juuri mitään

Vierailija
22.11.2023 |

Sairastanut koronaa puolitoista viikkoa ja alkaa olla oireet ohi vielä pientä nuhaisuutta ja väsynyttä oloa, mutta pahinta on nyt lähes kokonaan poissa haju ja makuaisti. Voimakkaampia hajuja, kuten deodorantti, hajuvedet, kynsilakka, hammastahna haistan, mutta ei mitään miedompaa. Makuaisti pelkästään perusmaut eli suolainen, makea, hapan, mutta ei mitään vivahteita. Muutaman päivän nyt ollut näin ja alkaa jo henkisesti ahdistamaan, kun ei tiedä milloin ja palautuuko nuo aistit? Olen toki lukenut asiasta ja on monenlaisia tarinoita. Onko täällä muita samassa tilanteessa? Olisi kiva saada vertaistukea.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti viime viikolla pari päivää. Itsestään palautui. Ehdin silti jo etsiä hajuharjoitteluohjeet. Jotain pystyy siis sillekin tekemään.

Vierailija
2/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronasta on nyt 7-8 viikkoa ja edelleen makuaisti liian heikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli kamalaa, ymmärrän! 

Vierailija
4/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähtenyt ilm. pysyvästi lähes koko hajuaisti. Haistan vain kakan ja vahvat pesuaineet, en juuri mitään miedompia hajuja.

Wuhanin koronan ekassa aallossa lähti puolet hajuaistista, ja loput 1,5v sitten Omikronista.

Vierailija
5/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että saisin edes osan aisteista takaisin vaikka ajan kanssa. Ahdistaa jos tilanne jääkin tällaiseksi, kuin nyt. Olen tietoinen noista hajuharjoitteluista. Nyt jo vähän väliä lähes neuroottisesti haistelen kaikkea, että hajuaisti elpyisi, koska se vaikuttaa myös makuaistiin.

-Ap

Vierailija
6/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän huolesi, ap. Minulla lähti myös pois haju- ja makuaisti hiljattain, kun sairastuin koronaan (tiettävästi ensimmäistä kertaa). Kys. aistit ovat toipuneet täysin, siihen meni muutama viikko sairastumisen alusta. Tsemppiä, kyllä se siitä!

Vierailija
7/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle tsempistä, jolla kesti viikkoja. Hienoa, että olet toipunut ja toivon, että minulle kävisi samalla lailla. 

-Ap

Vierailija
8/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä korona nyt. Aiemmin tällä viikolla katosi haju- ja makuaisti täysin. En siis haista tai maista yhtään mitään. Todella pelottavaa.

Yritän ajatella positiivisesti, mutta tämä ei voi olla vaikuttamatta mielenterveyteen jos jatkuu pitkään. 

Vierailija
9/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistoin jotain silloin. Alkoi 8.10 paikkeilla oireet. Nyt tänään haistan ensimmäisen kerran auryvedisen saippuan kunnolla, jossa on jotain kasvinosia. Sumutelääkkeen haistoin koko ajan. Kosteutin nyt nokkaa vähän enemmän.

Vierailija
10/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime tammikuussa tuota, muistan niin hyvin sen ahdistuksen ja avuttoman olon. Ymmärrän sinua niin hyvin. 

Mulla ensin vaihteli että miten vahvasti haistan , yhdellä kertaa tuoksuttelin esim kanelipurkkia, haistoin sen mutta hetken pääsyä uudelleen haisteltuani se ei enää tuoksunut. Tuoksuttelin paniikissa tyyliin käsidesiä , kanelia, aivan kaikkea :D. Mulla kesti tuota pari päivää kunnes hävisi kokonaan. Oli yllätys miten paljon hajuaistinkin menetys vaikutti. Tuon kokemuksen jälkeen todella ymmärsin ettei hajuaisti ole vain hajuaisti vaan vaikuttaa aivan kaikkeen. Tulin myös epävarmaksi että haisenko itse :D kaikki nuo pienet jutut , en tiennyt haisenko salin jälkeen , en tiennyt haisenko valkosipulille..:D nämä siis oli sellaisia pieniä juttuja joihin kiinnitti huomiota ja tunsi itsensä vähän avuttomaksi. 

Tai kun suihkussa ei tunne oman lempisaippuansa tuoksua , et haista ruusujen tuoksua jos sait kukkia .. et haista kokatessakaan mitään.. mulla oli myös kaasuliesi silloin kun ulkomailla asuin ja kävipä mielessä sellainenkin skenaario että entä jos tulisi kaasuvuoto enkä haistaisi. 

olo oli siis todella avuton ja tunsin itseni myös aika ajoin surulliseksi kun tuntui että elåmä oli vähän kuin puolittaisilla aisteilla eloa. 

itse luin tietoa ns hajuharjoituksista, joissa haistellaan vuorotellen neljää eteeristä öljyä , taisivat olla neilikka, ruusu , sitruuna ja eukalyptus. Hommasin ne ja tein noita harjoituksia, en tiedä kuinka paljon loppupelissä vaikuttivat mutta halusin varmuuden vuoksi niitä tehdä. 

Sain nuo aistit takaisin joskus 4 viikon jälkeen ja on palautunut täysin ennalleen. 

Vierailija
11/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille, kun jaatte kokemuksia. Antaa toivoa, että tästä voisi vielä selvitä. Koskaan ei ole itselläni aiemmin nämä aistit kadonneet. Sinulle, jolla täysin haju ja maku pois niin ymmärrän todella tunteesi. Itsekin niillä vähäisillä rippeillä, mitä nyt on jäljellä niin lähes koko ajan haistelen tai maistelen jotain, että saan ahdistusta paremmin pidettyä kurissa. Ahdistavaa ja pelottavaa on. Täytyy vain odottaa ja toivoa, että tilanne paranee.

-Ap

Vierailija
12/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille, kun jaatte kokemuksia. Antaa toivoa, että tästä voisi vielä selvitä. Koskaan ei ole itselläni aiemmin nämä aistit kadonneet. Sinulle, jolla täysin haju ja maku pois niin ymmärrän todella tunteesi. Itsekin niillä vähäisillä rippeillä, mitä nyt on jäljellä niin lähes koko ajan haistelen tai maistelen jotain, että saan ahdistusta paremmin pidettyä kurissa. Ahdistavaa ja pelottavaa on. Täytyy vain odottaa ja toivoa, että tilanne paranee.

-Ap

Odottele vaan rauhassa vaikka se onkin vaikeaa,samaan aikaan  mielessä risteilee ajatus että entä jos tilanne jää tällaiseksi, muistan nuo fiilikset.. mutta  niin monella ja suurimmalla osalla se palautuu täysin! Tarvitaan kärsivällisyyttä  vaikka se onkin vaikeaa :/

Sitten yksi päivä vain huomaa että haistaa taas ja se on mahtava tunne. Itsellä oli vähän koominen tilanne kun yksi päivä kävin kahvilan vessassa ja yhtäkkiä huomasin haistavani kaiken :D olin niin iloinen :D 

Vierailija
13/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle, jolla oli tammikuussa tämä. Todella hyvin kuvailit asioita ja tuntoja, juuri miltä tämä tuntuu. Itsekin juuri tuota mietin, että jos haisen jollekin ja en haista sitä. Pakko vain varmuuden vuoksi olla niin tarkka hygieniasta, ettei varmasti haise. En haista ollenkaan esim. hien, kakan tai pissan hajua, enkä muitakaan ns. pahoja hajuja. Ja kyllä, se tekee elämästä latteaa ja ankeaa, kun ei haista ja maista. Kyllä se saa mielen apeaksi ja onhan se vaarallistakin, ettei haista. Hajuaisti kertoo kaikki savun ja käryn tuoksut. Itselläni vielä erityisen tarkka hajuaisti, jolla olen tottunut haistamaan kaiken. Alan tekemään noita hajuharjoitteita jos ei tämä nyt pikaisesti korjaannu. Kiitos vielä vertaistuesta ja ihanaa, että olet toipunut! 

- Ap

Vierailija
14/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa että migreenitaipumuksen omaavana oli välillä helpompaakin kun ei haistanut. Ei haissut naapurin hajut, paitsi kerran, ei savut. Kauppareissu oli helpompi. Mutta hyviä tuoksuja ei saanut, paitsi yksi voimakas suihkugeeli.

Vierailija
15/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko jäätävää on. Itse olisin varmaan syönyt pilaantunuttakin ruokaa huomaamatta mitään.

Vierailija
16/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan flunssassa hajuaisti häviää tukkoisuuden takia.

Viime talvena hajuaistini oli poissa yli kuukauden koronan jälkeen. Nyt taas koronassa, hajuaisti poissa. Nenä vuotaa, välillä tukkoinen. Ym oireet.

Ihan kuin hajuaistin häviäminen nuhassa olisi jokin uusi, mullistava asia. 

Vierailija
17/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime talvena hajuaistini oli poissa yli kuukauden koronan jälkeen. Nyt taas koronassa, hajuaisti poissa. Nenä vuotaa, välillä tukkoinen. Ym oireet.

Aina? Minulla on hävinnyt kaksi kertaa 50 vuodessa.

Vierailija
18/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle, joka kirjoitit tuosta, että yhtäkkiä vessassa haistoit. Oli ihan pakko hymyillä, kun itse juuri jokaisella vessakäynnillä yritän oikein syvään haistella myös kakan ja pissan hajua, että haistaisin edes jotain niin onhan se kyllä koomista. Ja sitten, kun voi kuvitella, kuinka ilahtuu, kun taas haistaisi nekin. Voi ei, odotan sitäkin! 

- Ap

Vierailija
19/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinulle, jolla oli tammikuussa tämä. Todella hyvin kuvailit asioita ja tuntoja, juuri miltä tämä tuntuu. Itsekin juuri tuota mietin, että jos haisen jollekin ja en haista sitä. Pakko vain varmuuden vuoksi olla niin tarkka hygieniasta, ettei varmasti haise. En haista ollenkaan esim. hien, kakan tai pissan hajua, enkä muitakaan ns. pahoja hajuja. Ja kyllä, se tekee elämästä latteaa ja ankeaa, kun ei haista ja maista. Kyllä se saa mielen apeaksi ja onhan se vaarallistakin, ettei haista. Hajuaisti kertoo kaikki savun ja käryn tuoksut. Itselläni vielä erityisen tarkka hajuaisti, jolla olen tottunut haistamaan kaiken. Alan tekemään noita hajuharjoitteita jos ei tämä nyt pikaisesti korjaannu. Kiitos vielä vertaistuesta ja ihanaa, että olet toipunut! 

- Ap

Juu, itsellä oli nuo samat asiat joita haistanut , tyyliin kehon hajut ja just nuo pahat hajut. 

itselläni oli myös aivan sama: mulla oli aina ollut todella tarkka nenä ja jo senkin vuoksi oli vaikea yhtäkkiä menettää hajuaisti. 

ystäväni on ammatiltaan kokki ja hän myös kuvaili että olo on aivan kuin amputoitu, kun molemmat aistit lähtivät ja ammattinsa vuoksikin pelkäsi että palaako ne enää. Olo tosiaan oli itsellänikin kuin olisi raaja puuttunut.

Vierailija
20/72 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tässä on se psykologinen ero että flunssassa kun hajuaistin menettää niin se kyllä yleensä varmuudella tulee takaisin ja siihen sitten luottaa. Koronassa se ero että toisilla se ei ole palannutkaan edes parin vuoden jälkeen. Joten se tekeekin siitä pelottavan ja ahdistavan kun alkaa miettiä että palaako itselle koskaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme