Mitä olette tehneet sähkön hintapiikin aikana?
Tänään sähkö on ollut huippukallista, varsinkin klo 16 lähes euron per kWh. Mitä teitte tänään sähkön hintapiikin aikana?
Jotkut tietysti tulee tähän keulimaan että kävimpä sähkösaunassa ja laitoin kinkun uuniin paistumaan tuntikausiksi sekä juuri nyt oli hyvä päivä laittaa Tesla ja kaikki vehkeet laturiin...
Itse kun olen työtön, niin heräsin aikaisin että sain juotua kahvit vielä ennenkuin sähkönhinta räjähti, sitten sammutin kaikki sähkölaitteet, vedin johdot seinästä ja lähdin aamupäivällä kauppareissulle. Sieltä palattua ostokset kaappiin, nukkumaan, kunnes n. 13-14 maissa sähkönhinta notkahti sen verran että päiväkahvit sai juotua, sitten takaisin nukkumaan kaikki sähkölaitteet ja valot sammuksissa tuon pahimman hintapiikin ajaksi ja nyt sen mentyä ohi heräsin loppuillaksi valveille.
Joulukuussa vaihtavat uuden sähkömittarin joka vissiin raportoi vieläkin tarkemmin sähkönkulutuksen, mitähän siitäkin seuraa, ei varmaan mitään hyvää tällaisen tavallisen köyhän kannalta :/
Kommentit (108)
Minä eilen klo 16-17 olin padilla. Niin kuin aina tuohon aikaan, kun työt lopetan.
asumme kaukolämmöllä, mutta meillä on pörssisähkö. Lähinnä katsoin, että eilen syödään tähteitä eikä pestä pyykkiä.
Meillä on ollut puusauna lämpimänä ja kaikki ovet sisällä auki jo toissapäivänä, että ei talo ehdi kylmetä yön aikana. Eilen sauna lämpiämään heti kun herättiin ja vasta illalla annettiin sammua. Patterit ja ilmalämpöpumppu pois päältä ja valoja vain just sen verran että näkee ja ruokana oli eilen voileipiä.
Jos vaan kaikki miettisivät turhaa sähkönkäyttöään niin kuin pörssisähköläiset.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköhän on ollut puoli-ilmaista kuulemani mukaan pitkän aikaa. Luulisi, että niillä säästöillä nyt yhden piikin pärjää eikä tarvitse pimeässä istua.
Ja esimerkiksi meillä suurin osa lampuista on Led-valoja. Jos olisi ollut kaikki valot päällä eilen 16-17 välillä, niin siitä olisi tullut kustannuksia 25c.
Tuo valojen sammuttelu on ihan hölmöläisten hommaa nykyään.
Ainoa asia mitä itse huomioin, on sähkökiuas. En laita sitä päälle jos sattuu olemaan joku huippukallis päivä.
Valoja ei kannata sammuttaa, koska ledit vie sähköä ihan minimaalisen verran. Lisäksi voit ihan huviksesi laskea jonkun mikroaaltouunin kulutuksen, kun se on korkeintaan minuutin päällä ja hinta kilowattia tunnilta, eli hinta on tuo jos pidät mikroa tunnin päällä. Kuka veivaa mikrossa maksalaatikkoa tunnin?Sittenkin sen hinnaksi olisi tullut kokonainen yksi euro sillä kaikkein kalleimmalla tunnilla.
Oikeasti teidän "säästötoimenne" ovat hyödyttömiä ja naurettavia, Voisko joku oikeasti ojentaa auttavan kätensä
Vierailija kirjoitti:
Sähköllä meillä lämmitetään talo aina kun hinta on alle 5 centtiä/kwh muulloin pukattilalla ja takalla. Sauna on puulla lämpiävä, eli saunoa voidaan muillo huvittaa, vaikka sähkökatkon aikana.
Tänään ei ollut muuta kulutusta koko päivänä kun yksi ledilamppu ja patteriverkoston kiertovesipumppu ja varaajan latauspumppu jotka hitaimmalla nopeudella kuluttaa yhteensä parin perinteisen hehkulampun verran sähköä, eli vähän.
Viimekuussa sähkölasku 175m2 OK-talossa oli pörssisähköllä 32e, sähkön siirto oli yli kolminkertainen.
Sähkön siirtohinta on nykyään täyttä ryöstöä, siksi meillä on suunnitelma jossa irtaudutaan verkosta ja lopetetaan maksamasta ruotsalaiselle vattenfall ryöstäjälle.
Totta, harva vaan muistaa enää valittaa siirtohinnoista, kun sähkön hinta on pilvissä.
Vierailija kirjoitti:
Naithin.
Pimeässä ja peiton alla tokikin?
Juonut tuoretta ananasmehua palmunalla.4n kuukauden loma tropiikissa on lähes ilmainen kun ei tarvitse kuluttaa sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kamalaa elää koko ajan kytäten jotain sähkön hintaa. Olen nauttinut elämästäni tänään ja jokaisena muunakin päivänä, koska tein halvan määräaikaisen sopimuksen juuri kesällä.
Paljonko on tämä halpa hinta?
Aina naurattaa nämä "koko ajan hintaa kytäten" kommentit. Yleensä töissä iltapäivän kahvitunnilla vilkaisen tilanteen. Yleensä en edes joka päivä muista sitä tehdä. Se vilkaisu on kuitenkin nopeampi toimitua kuin tänne kommentin kirjoittaminen.
Sähkön hintapiikin aikana nousee suonikas piikki. Silloin saa vaimo kyytiä niin tulee lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pörssisähkö on pitkässä juoksussa halvin vaihtoehto, niin pesin tänäänkin pyykkiä, koska määräaikainen sähkösopimus.
Minulla on varaa maksaa sähköstä 8,2snt/kWh+3,99€/kk ja maksan ihan mielellään siitä rauhasta, jonka kiinteä sähkönhinta tuo.
Vajaa pari vuotta olin pörssisähkön käyttäjä, mutta seuraavat 10 kuukautta en ole.
Tämä on niin omituinen logiikka kuin vain voi olla. Tänään sähkön hinta on siinä 2snt nurkilla. Itselleni tuo rauhaa se, että ei tarvitse maksaa mahdottomia katteita sähköyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kamalaa elää koko ajan kytäten jotain sähkön hintaa. Olen nauttinut elämästäni tänään ja jokaisena muunakin päivänä, koska tein halvan määräaikaisen sopimuksen juuri kesällä.
me vaihdoimme pörssisähköön viime kesänä. Yleensä pörssisähkö on koko päivän saman suuntainen, eli päivän aikana ei tule suuria vaihteluita. En koe lainkaan ongelmalliseksi katsoa illalla puhelimesta, pesenkö pyykit huomenna, vai odotanko vielä. Katsoin eilen, että tänään ei sitten tehdä mitään ylimääräistä, ja allokoin uuniruoan tekemisen edelliselle päivälle.
Tämä ei ole sen kummoisempaa kuin seuraavan päivän säätiedotuksen katsominen joka ilta.
minusta olisi mielenkiintoista selvittää, miksi toiset stressaantuvat tällaisesta, ja me toiset emme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköhän on ollut puoli-ilmaista kuulemani mukaan pitkän aikaa. Luulisi, että niillä säästöillä nyt yhden piikin pärjää eikä tarvitse pimeässä istua.
Ja esimerkiksi meillä suurin osa lampuista on Led-valoja. Jos olisi ollut kaikki valot päällä eilen 16-17 välillä, niin siitä olisi tullut kustannuksia 25c.
Tuo valojen sammuttelu on ihan hölmöläisten hommaa nykyään.
Ainoa asia mitä itse huomioin, on sähkökiuas. En laita sitä päälle jos sattuu olemaan joku huippukallis päivä.
minä huomioin myös uunin. Mutta tietty, jos ei muuta ole kuin uuniruoka, niin sitten käytän uunia. Ei ne sentit laskussa tunnu.
Mulla on kiinteähintainen tuulisähkösopimus.
Eli nautiskellut halvasta sähköstä ja siitä, etten rahoita Putinin sotimista enkä planeetan ilmakehän tuhoamista.
Korreloikohan ap työttömyystilanne tuon sähkön säästön järjettömyyden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
me vaihdoimme pörssisähköön viime kesänä. Yleensä pörssisähkö on koko päivän saman suuntainen, eli päivän aikana ei tule suuria vaihteluita. En koe lainkaan ongelmalliseksi katsoa illalla puhelimesta, pesenkö pyykit huomenna, vai odotanko vielä. Katsoin eilen, että tänään ei sitten tehdä mitään ylimääräistä, ja allokoin uuniruoan tekemisen edelliselle päivälle.
Tämä ei ole sen kummoisempaa kuin seuraavan päivän säätiedotuksen katsominen joka ilta.
minusta olisi mielenkiintoista selvittää, miksi toiset stressaantuvat tällaisesta, ja me toiset emme.
Niinpä. Tämä on samaa kuin supersään katsominen. Jos lähden aamusta, niin mitä laitan päälle? Otanko sateenvarjon?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kiinteähintainen tuulisähkösopimus.
Eli nautiskellut halvasta sähköstä ja siitä, etten rahoita Putinin sotimista enkä planeetan ilmakehän tuhoamista.
Mitä se sinun halpa sähkö maksaa?
Poikkesin paskalla