Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä olette tehneet sähkön hintapiikin aikana?

Vierailija
21.11.2023 |

Tänään sähkö on ollut huippukallista, varsinkin klo 16 lähes euron per kWh. Mitä teitte tänään sähkön hintapiikin aikana?

Jotkut tietysti tulee tähän keulimaan että kävimpä sähkösaunassa ja laitoin kinkun uuniin paistumaan tuntikausiksi sekä juuri nyt oli hyvä päivä laittaa Tesla ja kaikki vehkeet laturiin...

Itse kun olen työtön, niin heräsin aikaisin että sain juotua kahvit vielä ennenkuin sähkönhinta räjähti, sitten sammutin kaikki sähkölaitteet, vedin johdot seinästä ja lähdin aamupäivällä kauppareissulle. Sieltä palattua ostokset kaappiin, nukkumaan, kunnes n. 13-14 maissa sähkönhinta notkahti sen verran että päiväkahvit sai juotua, sitten takaisin nukkumaan kaikki sähkölaitteet ja valot sammuksissa tuon pahimman hintapiikin ajaksi ja nyt sen mentyä ohi heräsin loppuillaksi valveille.

Joulukuussa vaihtavat uuden sähkömittarin joka vissiin raportoi vieläkin tarkemmin sähkönkulutuksen, mitähän siitäkin seuraa, ei varmaan mitään hyvää tällaisen tavallisen köyhän kannalta :/

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piereskeltiin vaimon kanssa kynttilään ja leimahdukset lämmitti mukavasti.

Vierailija
22/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pörssisähkö on pitkässä juoksussa halvin vaihtoehto, niin pesin tänäänkin pyykkiä, koska määräaikainen sähkösopimus.

Minulla on varaa maksaa sähköstä 8,2snt/kWh+3,99€/kk ja maksan ihan mielellään siitä rauhasta, jonka kiinteä sähkönhinta tuo.

Vajaa pari vuotta olin pörssisähkön käyttäjä, mutta seuraavat 10 kuukautta en ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin lämmityksen kiinni tunniksi

Vierailija
24/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksalaista "over-engineered" eli tarpeettoman monimutkaista tekniikkaa joka on herkkä vikaantumaan :/

Seuraava ydinvoimala olkoot Japanilaista tekniikkaa, yksinkertaisempaa ja toimintavarmaa Toyota laatua!!!

Lada laatu (🤣) olisi vielä yksinkertaisempaa (vrt. Loviisa) mutta ei me ehkä sitä enää haluta tänne Suomeen.

Vierailija
25/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea tavallista, mitä muutenkin. Onneksi minulla ei ole pörssisähköä! Sähköni maksaa n. 6c/kWh. 

Sama mulla😘

Vierailija
26/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nimenomaan tulin juuri saunasta ja sähköauto on latauksessa, lisäksi käynnistin neljältä pesukoneen, kuivausrummun ja astianpesukoneen. Jouduin ottamaan vuosi sitten sikakalliin määräaikaisen sähkösopimuksen ja teen nyt omalta osaltani hieman kiusaa sähköyhtiölle. Vaikka ei yhden talon kulutus heitä hetkauta.

Oikeassa olet, ei yhden talon kulutus heitä hetkauta mihinkään suuntaan mutta miksi otit kalliin ja määräaikaisen sähkösopimuksen, eikö muka ollut muita vaihtoehtoja tarjolla?

Maalämpötalossa pörssisähkö ei ole vaihtoehto koska sähköä tarvitaan juuri silloin kun se on kalleimmillaan.

Vierailija
27/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan lämminhenkinen kuvaus ap:lta pörssisähkön hintapiikissä. :)

Ai jaa, itse olen pikemminkin ajatellut olevani sellainen vakava ja asiallinen tyyppi kuten Myytinmurtajien Jamie Hyneman.

Vierailija
28/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istunut sohvalla ja lärännyt kännykkää. Mies nukkui päikkärit. Tosin 14.30 oli uuni päällä 40 minuuttia. Valot laitetaan päälle 18.00.

Teinien sähkönkäyttöön en puutu. Kesällä saadaan ilmalämpöpumppu  ja siksi pörssisähkö on tärkeä meille.

Vierailija
29/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauranut kun tunarit ei saa OL3 laitosta korjattua, kattellaan ens viikolla josko jotain on tehty.

Kumma juttu kuinka Loviisan voimalaitosta ei saanut ikinä seisottaa tuolla tavalla kuin OL3. 

Se on CCCP - laatua 😅

Siitä huolimatta siihen ei mennyt 15 vuotta rakentaa ja se toimii paremmin kuin OL3. Kas kummaa.

Vierailija
30/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin jouluvalot pihalle loistaan

Vierailija
31/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivonnut, imuroinut, pessyt pyykkiä, laittanut ruokaa, katsonut telkkaria, notkunut netissä yms. Ihan samaa kuin muulloinkin vapaapäivinä.

Vierailija
32/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maannut koko päivän sohvalla potemassa lievää koronaa tablettia selaillen. Illemmalla olisi vielä tarkoitus laittaa tiskikone ja pyykkikone päälle. Kiinteä sähkösoppari mutta miksi en huomioisi verkon kuormitusta kun on mahdollisuus.

Vierailija
33/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kiinteähintainen sopimus, joten kulutan sähköä silloin kun huvittaa. Voisi oikein piruuttaan käyttää enemmän sähköä silloin kun on hintapiikki, niin nousisi pörssisähkön hinta vielä lisää

Vierailija
34/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan eurooppalainen ydinvoima ei ole näemmä luotettavaa? syystä tai toisesta. Liikaa "kokkeja" tekemässä samaa soppaa. Byrokratiaa vielä mausteena liikaa.

Vierailija
35/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun kahvinkeitin vie sähköä 1500w ja on päällä 3min niin se tekee euron kwh hinnalla 5snt. Ja suuren osan päivästä se on ollut halvempaa.. Melkein enemmän säästät niiden kahvinporojen ja suodatinpussien myötä.

P.S. nyt kun tulin laskeneeksi normaalihinnoilla se tekee <1snt/keittokerta ja "kalliin" sähkön (20snt/kwh) aikana 2snt.

Vierailija
36/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna sitten pörssiläiset hymyilevät, voi taas hengittää, laittaa uuniruokia, pestä pyykkiä ja lämmittää sauna.

Vierailija
37/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaleja vapaapäiväasioita. Ei minulla ole muita sähkölaitteita kuin jääkaappipakastin ja pyykkikone sekä puhelin ja tabletti. Ei ollut pyykkipäivä tänään.

Vierailija
38/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestin itselleni ensin ajan yksityislääkärille, sitten kaupan kautta kotiin. Kaupasta ostin vain pussiruokaa, tänään sipsiä ja greippiä sekä juustoa, koska ei tee mieli syödä mitään, mutta noita saatoin nyt ajatella syötäväksi tänään. En viitsinyt tehdä mitään sähköllä lämmitettävää ruokaa. Pahemmin ei ole rahasta pula, mutta en nyt viitsi ihan tuhlailunkaan vuoksi heittää rahaa hukkaan - tiedän sille parempia sijoituspaikkoja kuin kotitaloussähkö.

Vierailija
39/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nimenomaan tulin juuri saunasta ja sähköauto on latauksessa, lisäksi käynnistin neljältä pesukoneen, kuivausrummun ja astianpesukoneen. Jouduin ottamaan vuosi sitten sikakalliin määräaikaisen sähkösopimuksen ja teen nyt omalta osaltani hieman kiusaa sähköyhtiölle. Vaikka ei yhden talon kulutus heitä hetkauta.

Oikeassa olet, ei yhden talon kulutus heitä hetkauta mihinkään suuntaan mutta miksi otit kalliin ja määräaikaisen sähkösopimuksen, eikö muka ollut muita vaihtoehtoja tarjolla?

Maalämpötalossa pörssisähkö ei ole vaihtoehto koska sähköä tarvitaan juuri silloin kun se on kalleimmillaan.

Täällä meillä maalämpötalossa on pörssisähkö. Isoimmat lämmitykset on ajastettu yöaikaan. Hybridiauto ladataan niin ikään öisin.  Lämmityksessä lisänä takka ja saunassa puukiuas, ei mitään ongelmaa.

Vierailija
40/108 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta pörssisähköä.Siis  normaali käyttö kuin myös bensa autolla.