Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen muuttamassa (ehkä) naisen kanssa yhteen, onko ok vaatia

Vierailija
21.11.2023 |

häntä maksamaan vastikkeesta puolet? 

Hän asuu tällä hetkellä vuokralla ja opiskelee. Itse asun omassa asunnossa ja tahtoisin naisen muuttavan kanssani yhteen. Tietenkin itse maksan asunnon lainan, mutta onko ok jos nainen maksaisi vastikkeesta puolet (230€/kk ja toisen vesimaksun 18€/kk). 

Kehtaako tällaista ehdottaa toiselle? Hän tosiaan opiskelee ja käy silloin tällöin töissä. Minä käyn päivätöissä.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ok vaatia vastikkeesta puolet ja se oma osuus vedestä ja sähköstä kans, ilman muuta.

Vierailija
22/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään kohtuuton pyyntö, mutta kannattaa varautua myös siihen ettei naisella välttämättä ole siihen varaa. Jos asumistuki on tähän mennessä kattanut asumiskulut on tuo opiskelijalle aika iso lisä summa kuussa maksettavaa. Toisaalta voihan olla, että hän maksaa tuon verran jo nykyiselläänkin eikä muuttaminen vaikuttaisi hänen talouteensa. Kaikkein tärkeintä on nyt keskustella asiasta ennen muuttoa ja varmistua, että mihin sopimukseen tulettekaan, molemmat kokee sen reiluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele asiasta, mutta älä lähde suoraan vaatimaan.

Vierailija
24/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö puolet vastikkeesta ole aika vähän? Eikö asunnon kuluminen ja sen aiheuttamat kulut pitäisi ottaa huomioon myös? 

Vierailija
25/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaatiminen" on aika paha sana tilanteessa,jossa mielestäni pitäisi pystyä sopimaan.

Vierailija
26/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palstan miehet on aina _vaatimassa_ naisilta milloin mitäkin? Neuvotelkaa, sopikaa, keskustelkaa, käykää kauppaa. 

Vierailija
27/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö puolet vastikkeesta ole aika vähän? Eikö asunnon kuluminen ja sen aiheuttamat kulut pitäisi ottaa huomioon myös? 

Totta. Minä vaatisin ainakin tonnin kuussa. Hyvä tapa tienata vähän ekstraa!

Vierailija
28/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voipi olla ettei sillä ole tuohon varaa jos on kokopäiväinen opiskelija. Asumistuki lakkaa kun muuttaa sun kämppään. Ehkä voisitte sopia, että saa asua velaksi kunnes pääsee töihin?

Jos tällä hetkellä ei tarvi asua velaksi niin miksi kukaan suostuisi vaihtamaan asumismuotoa sellaiseksi että siitä syntyisi velkaa? Jotain todella erityistä pitäisi olla asunnossa ja/tai siinä kumppanissa jos tuohon lähtisi.

Tämäpä juurikin oli minun pointtini... Jos jo suhteen alussa hänen ja toisen osapuolen tulojen ja varallisuuden eron aiheuttama päänvaiva ap:lle on tällä tasolla, niin kannattaa varmasti molempien osapuolien jättää homma tapailun asteelle.

Vierailija
29/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se opintotuki ole ihan vain muutaman satasen kuussa? Sinun tulosi määrittelevät, että saako hän asumistukea nykysysteemillä, jos siis tekisitte vuokrasopimuksen. Eli eihän hänellä jäisi rahaa yhtään mihinkään, jos ei käy vakituiseen töissä. Ehkä tilanteessanne kannattaisi muuttaa yhteen vasta kun nainen on käynyt koulunsa. Silloin ehdotuksesi olisi hyvinkin kohtuullinen naisen kannalta.

Vierailija
30/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on hyvinkin kohtuullinen pyyntö, mutta kysy siltä naiselta. Ja tosiaan onko hänellä varaa siihen. Ja miten sitten jakaisitte ruokakulut ja muut semmoiset? Kannattaa käydä läpi sekin. Käytännössä noin isolla tuloerolla joutuisit varmaan maksamaan kaikesta jonkin verran enemmän, onko se sinulle ok? 

Vierailija
31/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ikinä muuta naisen kanssa yhteen. Se ei ole niin hyvä idea, kuin rakastumisvaiheessa saattaisi luulla.

Miksi se ei ole hyvä idea sinun mielestä? Mies muutti mun luo.

Vierailija
32/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki ei kata koskaan koko vuokraa. Tuo ap:n kulujen puolitus tuskin on enempää kuin mitä opiskelija nyt maksaa itse asumisestaan esim. Opintolainalla. Ap:n vaatimus on mielestäni hyvin kohtuullinen.

Vierailija
33/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi palstan miehet on aina _vaatimassa_ naisilta milloin mitäkin? Neuvotelkaa, sopikaa, keskustelkaa, käykää kauppaa. 

Samaa ihmettelin ja karvani nousivat heti pystyyn aloituksen takia.

Vesimaksu on helppo, sähkö niin ja näin ellei sitä ala menemään rouvan takia jotenkin huomattavasti enemmän. Vastikkeesta puolet on aika paljon vaikkakin varmasti aika ok, mutta entäs muut kulut? Ruokakulut esimerkiksi? Miten jyvitätte ne? 50/50 ei välttämättä ainakaan ole oikein. 

Vierailija
34/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voipi olla ettei sillä ole tuohon varaa jos on kokopäiväinen opiskelija. Asumistuki lakkaa kun muuttaa sun kämppään. Ehkä voisitte sopia, että saa asua velaksi kunnes pääsee töihin?

Jos tällä hetkellä ei tarvi asua velaksi niin miksi kukaan suostuisi vaihtamaan asumismuotoa sellaiseksi että siitä syntyisi velkaa? Jotain todella erityistä pitäisi olla asunnossa ja/tai siinä kumppanissa jos tuohon lähtisi.

Tämäpä juurikin oli minun pointtini... Jos jo suhteen alussa hänen ja toisen osapuolen tulojen ja varallisuuden eron aiheuttama päänvaiva ap:lle on tällä tasolla, niin kannattaa varmasti molempien osapuolien jättää homma tapailun asteelle.

Jos toinen tällä hetkellä opiskellee niin eihän ne tulot automaattisesti ikuisesti ole eritasolla. Siitä huolimatta itse en suostuisi muuttamaan kovin heppoisin perustein toisen omistamaan asuntoon ja vieläpä maksamaan siitä.

Vierailija
35/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se ole aika normaalia, että tuollaiset menot maksetaan puoliksi? Toki opiskelijana hän on ainakin toistaiseksi se köyhempi osapuoli, mutta onhan yhtiövastike kuitenkin edullisempi kuin vuokra, jota hän lienee nykyisestä asunnostaan maksaa, joten ihan kohtuullista tuo minusta on. Luultavasti tahtookin maksaa, aika harva tahtoo täysin toisen rahoilla elää ja olla sillä tavalla riippuvainen toisesta. 

Vierailija
36/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän luulen, että kitsaus, ahneus ja nuukuus on ongelmia suhteissa suomessa. Eli kun aletaan rahasta riitelemään ja ahnehtimaan niin suhteen menee pieleen.

Vierailija
37/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen tällä hetkellä opiskellee niin eihän ne tulot automaatt

Eli toisen asunnossa pitäisi asua ilmaiseksi? Puolet yhtiövastikkeesta on tosi edullista asumista. Jos itse omistaisit asunnon ja maksaisit siitä vaikkapa yli 1000 euroa kuussa lainanlyhennyksiä, korkoja sekä vastiketta, ottaisitko tosiaan kumppanin majailemaan niin, ettei hän osallistu asumiskustannuksiin lainkaan?

Vierailija
38/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän luulen, että kitsaus, ahneus ja nuukuus on ongelmia suhteissa suomessa. Eli kun aletaan rahasta riitelemään ja ahnehtimaan niin suhteen menee pieleen.

Ei ole kitsasta, että molemmat osallistuvat asumiskustannuksiin. Suurituloisempi kuitenkin maksaa tässä suurimman osan.

Vierailija
39/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä toisen omistamassa asunnossa olisi pakko asua niin en siitä maksaisi. Mutta en kyllä tiedä miksi siellä pitäisi asua. Jos puoliso ei suostu vaikka muuttamaan yhteiseen vuokra-asuntoon niin en muuttaisi minäkään hänen asuntoonsa vaan mieluiten asuisin sitten vaikka yksi vuokralla ja ei muutettaisi yhteen ollenkaan.

Vierailija
40/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on oikeus vaatia, mutta useimmiten naiset vetoavat siihen, että miehen kuuluu kustantaa naisen elämää koska tämä on itsenäinen ja voimaantunut eikä tarvitse miestä varsinaisesti mihinkään muuhun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän