Olen muuttamassa (ehkä) naisen kanssa yhteen, onko ok vaatia
häntä maksamaan vastikkeesta puolet?
Hän asuu tällä hetkellä vuokralla ja opiskelee. Itse asun omassa asunnossa ja tahtoisin naisen muuttavan kanssani yhteen. Tietenkin itse maksan asunnon lainan, mutta onko ok jos nainen maksaisi vastikkeesta puolet (230€/kk ja toisen vesimaksun 18€/kk).
Kehtaako tällaista ehdottaa toiselle? Hän tosiaan opiskelee ja käy silloin tällöin töissä. Minä käyn päivätöissä.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on hyvinkin kohtuullinen pyyntö, mutta kysy siltä naiselta. Ja tosiaan onko hänellä varaa siihen. Ja miten sitten jakaisitte ruokakulut ja muut semmoiset? Kannattaa käydä läpi sekin. Käytännössä noin isolla tuloerolla joutuisit varmaan maksamaan kaikesta jonkin verran enemmän, onko se sinulle ok?
Varaa asumiseen?? Ilmaiseksiko tuo muuten asuu? Hmm..tietysti jos asuu vielä vanhempiensa elätettävänä niin silloinhan hänellä ei kuluja ole ja luonnollisesti jatkumona hän siirtyy Miehen elätettäväksi. Sehän on naisten elämässä ihan luonnollinen jatkumo. Äidin helmoista miesystävän elätiksi.
Olisi se vaan niin helppoa jos olisi nainen.
Kaikki elämässä tulisi kuin tarjottimella.
Vierailija kirjoitti:
eikö se ole aika normaalia, että tuollaiset menot maksetaan puoliksi? Toki opiskelijana hän on ainakin toistaiseksi se köyhempi osapuoli, mutta onhan yhtiövastike kuitenkin edullisempi kuin vuokra, jota hän lienee nykyisestä asunnostaan maksaa, joten ihan kohtuullista tuo minusta on. Luultavasti tahtookin maksaa, aika harva tahtoo täysin toisen rahoilla elää ja olla sillä tavalla riippuvainen toisesta.
Maksanee nykyisestä asunnosta.
Teettekö vuokrasopimuksen, jotta nainen saisi asumistukea?
Oon opiskelija ja asumistuen jälkeen maksan vuokraa itse noin 100e. Vituttais muuttaa yhteen ja maksaa 230e+18e, jos en sais asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Älä ikinä muuta naisen kanssa yhteen. Se ei ole niin hyvä idea, kuin rakastumisvaiheessa saattaisi luulla.
Taas joku incel vänökki, joka ei ole koskaan edes seurustellut, eikä koskaan tulekaan seurustelemaan tulee vänisemään tänne.
Ap:n tapauksessa olisi varmaan paras laittaa oma asunto vuokralle ja vuokrata opiskelijan kanssa yhteinen asunto.
Ei pysty maksamaan.Asumistuki lienee yli 300e ja nainen maksaa itse alle satasen.Miksi maksaisi 300e enemmän asumisesta? Jos opintoraha (ilman opintolainaa) olisi jotain 300e, elämiseen jäisi pari sataa, niin tienaisi töillä rahaa peruselämiseen.
Vierailija kirjoitti:
eikö se ole aika normaalia, että tuollaiset menot maksetaan puoliksi? Toki opiskelijana hän on ainakin toistaiseksi se köyhempi osapuoli, mutta onhan yhtiövastike kuitenkin edullisempi kuin vuokra, jota hän lienee nykyisestä asunnostaan maksaa, joten ihan kohtuullista tuo minusta on. Luultavasti tahtookin maksaa, aika harva tahtoo täysin toisen rahoilla elää ja olla sillä tavalla riippuvainen toisesta.
Tavallista on, että ne maksetaan suhteessa tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
On ookoo, itsekin olisin valmis puolittamaan vastikkeen koska asun siellä ja käytän vettä, sähköä yms. Toisen lainaa en kuitenkaan ala lyhentämään.
Tämä se on aina yhtä hauska kommentti. Random-vuokranantajan lainaa kyllä hövelisti lyhennetään mutta oman rakkaan(?) puolison ollessa kyseessä ei moinen tule kuuloonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta jos mies kuitenkin maksaa asuntolainaa yksin, ja vain vastike maksetaan puoliksi, niin onhan se kohtuullista. Pelkällä vastikkeella toinen ei kuitenkaan muualla voisi asua, eli on edullisempi asunto kuin nykyinen vuokra-asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli naisille kaikki on lähes ilmaista koska on Nainen.. tämä on jälleen yksi todiste siitä,että naiset eivät pärjää omillaan vaan ovat riippuvaisia miehistä joita he "eivät tarvitse". Olette te kyllä niin naurettavia oikeasti. 😂 Jos ei mies elätä, niin valtio kustantaa asumisen,elämisen ja kaiken muun , naisen " maksaessa" sen 100 euroñ omavastuun vuokrasta joka jää asumistuen jälkeen ja sekin raha tulee miehen maksamista elatusmaksuista. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Eli toisen asunnossa pitäisi asua ilmaiseksi? Puolet yhtiövastikkeesta on tosi edullista asumista. Jos itse omistaisit asunnon ja maksaisit siitä vaikkapa yli 1000 euroa kuussa lainanlyhennyksiä, korkoja sekä vastiketta, ottaisitko tosiaan kumppanin majailemaan niin, ettei hän osallistu asumiskustannuksiin lainkaan?
Olen eri, mutta ei yhdessä asumisessa ole kyse siitä, että "ottaa" toisen "majailemaan". Kyse on siitä, että asutaan yhdessä ja jaetaan yhdessä yhteinen elämä ja arki. Ja kyllä olen itse maksanut aiemmin koko asumisen, kun elämäntilanne oli sellainen (kumppani oli pitkään sairaslomalla - olisin voinut maksaa myös hänen opiskellessaan). Ei hän "majaillut luonani" vaan asuimme yhdessä. Ei myöskään ollut kyse siitä, että toinen olisi "asunut ilmaiseksi", vaan hän asui kanssani, ja koska tulonsa olivat romahtaneet, ei hänen rahansa riittäneet asumiskuluihin.
N45
En suosittele muuttamaan yhteen niin kauan kun toinen saa Kelan tukia. Ei kannata, tulee vaan todella epäreilu asetelma jossain kohtaa kuitenkin. Odottakaa sen aikaa että toinen valmistuu ja saa töitä.
Paras sopia noin, myöhemmin vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta jos mies kuitenkin maksaa asuntolainaa yksin, ja vain vastike maksetaan puoliksi, niin onhan se kohtuullista. Pelkällä vastikkeella toinen ei kuitenkaan muualla voisi asua, eli on edullisempi asunto kuin nykyinen vuokra-asunto.
Ei ole, koska pienituloinen opiskelija saa nykyiseen asumistukea, joka taas poistuu, jos muuttaa miehen kanssa yhteen. Eli yhdessä voisi tulla eteen tilanne, että köyhän osapuolen käytettävissä oleva raha pienenisi jopa tuplamäärän, kun taas hyvätuloinen hyötyisi, koska toinen maksaisi osan hänen nykyisistä asumismenoistaan.
Reilu käytäntö olisi sellainen, että kumpikin osapuoli hyötyisi siitä. Eli jos opiskelija on nyt maksanut 100 eur asumisestaan, hän jatkossa maksaisi vain 50 eur. Näin kumpikin osapuoli hyötyisi 50 eur. Toisaalta sitten se 50 eur on isompi raha köyhän opiskelijan budjetissa kuin palkansaajan, joten itse en ainakaan hyvätuloisena kehtaisi alkaa moista pikkusummaa pyytämään pienituloiselta kumppanilta. Minun elämäni paranisi jo niin paljon siitä, kun saisin rakkaan ihmisen kanssa asua, eikä se hyöty olisi rahassa mitattavissa. Mutta haenkin suhteissa kumppanuutta, intohimoa ja romantiikkaa, en talousjärjestelyitä, joten lienen eri linjoilla kuin tällä palstalla moni. Minä en siis pienituloiselta kumppanilta mitään rahaa kinuaisi ap:n kuvaamassa tilanteessa - enkä ole kinunnutkaan. Olen ollut tilanteessa, jossa pienituloinen kumppani asui omistamassani asunnossa eikä maksanut siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toisen asunnossa pitäisi asua ilmaiseksi? Puolet yhtiövastikkeesta on tosi edullista asumista. Jos itse omistaisit asunnon ja maksaisit siitä vaikkapa yli 1000 euroa kuussa lainanlyhennyksiä, korkoja sekä vastiketta, ottaisitko tosiaan kumppanin majailemaan niin, ettei hän osallistu asumiskustannuksiin lainkaan?
Olen eri, mutta ei yhdessä asumisessa ole kyse siitä, että "ottaa" toisen "majailemaan". Kyse on siitä, että asutaan yhdessä ja jaetaan yhdessä yhteinen elämä ja arki. Ja kyllä olen itse maksanut aiemmin koko asumisen, kun elämäntilanne oli sellainen (kumppani oli pitkään sairaslomalla - olisin voinut maksaa myös hänen opiskellessaan). Ei hän "majaillut luonani" vaan asuimme yhdessä. Ei myöskään ollut kyse siitä, että toinen olisi "asunut ilmaiseksi", vaan hän asui kanssani, ja koska tulonsa olivat romahtaneet, ei hänen rahansa riittäneet asumisk
Nämä ihmiset eivät ole koskaan oppineet jakamaan elämää toisen ihmisen kanssa.
Heille yhteinen elämä kahden yksikön symbioosissa,eivätkä kykene olemaan yhtä toisen ihmisen kanssa. Tämä on yksi syy miksi nämä eroavat tasaisin väliajoin ja etsivät itselleen uuden "yhtiökumppanin."
Mitään läpi elämän kestävää rakkaus suhdetta he eivät kykene koskaan muodostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän menettäisi kaikki tuet. Omassa pysyy tuet. Yhteen muuttamisessa ei olisi hänen kannaltaan järkeä, jos hän joutuu maksaa vuokraa.
Eihän hän nyt kaikkia tukia menettäisi. Asumistuen ehkä, mutta opintorahaa ei.
Opintoraha on alle 300 eur. Eihän tuollaisesta summasta ole varaa maksaa puolikasta vastiketta - vähemmän jäisi käteen kuin nykyisin, kun asumistuen kanssa maksaa vuokraa muualle.
Miksi ap ajattelit ehdottaa yhteen muuttamista? Tekstistäsi huomaa, että idea on sinun ettekä ole edes puhuneet kunnolla asiasta.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele muuttamaan yhteen niin kauan kun toinen saa Kelan tukia. Ei kannata, tulee vaan todella epäreilu asetelma jossain kohtaa kuitenkin. Odottakaa sen aikaa että toinen valmistuu ja saa töitä.
Niin se on. Kela pilaa monta hyvää parisuhdetta koska raha voittaa rakkauden. " Kyllä minä niin sinua rakastaisin ja mielelläni perustaisin perheen kanssasi, mutta silloin menettäisin...KELAn tuet."
Nän se vaan menee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on. Kela pilaa monta hyvää parisuhdetta koska raha voittaa rakkauden. " Kyllä minä niin sinua rakastaisin ja mielelläni perustaisin perheen kanssasi, mutta silloin menettäisin...KELAn tuet."
Nän se vaan menee..
Naiset menee aina raha edellä.
Tottakai aikuisen ihmisen kuuluu maksaa puolet vastikkeesta + vesimaksu.
Lapset asukoot kotona ilmaiseksi, mutta aikuiset maksavat sen, mitä kuluttavat; vastikkeella hoidetaan asuntoon ja sen ympäristöön liittyvät kulumiset ym. menot.
Erikseen kannattaa vielä neuvotella ruoka- ym. menot ja niiden jakaminen.