Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen muuttamassa (ehkä) naisen kanssa yhteen, onko ok vaatia

Vierailija
21.11.2023 |

häntä maksamaan vastikkeesta puolet? 

Hän asuu tällä hetkellä vuokralla ja opiskelee. Itse asun omassa asunnossa ja tahtoisin naisen muuttavan kanssani yhteen. Tietenkin itse maksan asunnon lainan, mutta onko ok jos nainen maksaisi vastikkeesta puolet (230€/kk ja toisen vesimaksun 18€/kk). 

Kehtaako tällaista ehdottaa toiselle? Hän tosiaan opiskelee ja käy silloin tällöin töissä. Minä käyn päivätöissä.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tapauksessa olisi varmaan paras laittaa oma asunto vuokralle ja vuokrata opiskelijan kanssa yhteinen asunto.

Järkevä ehdotus. Niinpä.

Saisi oman asuntolainan korotkin vähennettyä kokonaan kun se menisi sijoitusasunnoksi.

Vierailija
62/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele muuttamaan yhteen niin kauan kun toinen saa Kelan tukia. Ei kannata, tulee vaan todella epäreilu asetelma jossain kohtaa kuitenkin. Odottakaa sen aikaa että toinen valmistuu ja saa töitä.

Niin se on. Kela pilaa monta hyvää parisuhdetta koska raha voittaa rakkauden. " Kyllä minä niin sinua rakastaisin ja mielelläni perustaisin perheen kanssasi, mutta silloin menettäisin...KELAn tuet."

Nän se vaan menee..

No tuossa halutaan vain välttää se tilanne, että parempituloista alkaisi tilanne ärsyttää, ja ihmiset ovat niin sisäistäneet sen, että puoliksi pitää maksaa. Silloin ne, joille se ei ole mahdollista, ovat sisäistäneet myös sen, että yhteen ei voi muuttaa. Eihän tässä oikein voi tehdä oikein, kun sitten siitäkin syyteltäisiin, jos muuttaisi yhteen eikä voisikaan maksaa yhtä paljon kuin hyvätuloinen kumppani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele muuttamaan yhteen niin kauan kun toinen saa Kelan tukia. Ei kannata, tulee vaan todella epäreilu asetelma jossain kohtaa kuitenkin. Odottakaa sen aikaa että toinen valmistuu ja saa töitä.

Niin se on. Kela pilaa monta hyvää parisuhdetta koska raha voittaa rakkauden. " Kyllä minä niin sinua rakastaisin ja mielelläni perustaisin perheen kanssasi, mutta silloin menettäisin...KELAn tuet."

Nän se vaan menee..

Naiset menee aina raha edellä.

No kun se menee niin, että teki niin tai näin, aina se on väärin. Ja koska asumiseen aina liittyy tavalla tai toisella raha, niin aina voi siitä keksiä ongelman. Asui sitten yhdessä tai erillään. Jännä juttu, että jos miehiä ei sitten se raha kiinnosta, juuri mieskirjoittajat kokevat sen ongelmaksi.

Vierailija
64/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Mies tämä aloittaja on? Joku perseaukinen pilipaliukko?

Aika heikolta näyttää perheen perustaminen kun ei edes tuon vertaa kykene vastuuta ottamaan harteilleen.

Ihan vain ihmettelen, että mitä lisäkuluja se naisen muuttaminen siihen asuntoon tuo?

Tuskin yhtään mitään? Mikä tarve siis on maksattaa toisella omia kulujaan? Nyt oikeasti se korkki kiinni ja mieti uusiksi sitten kun olet selvinpäin.

Ei ne sinun kulut lisäänny millin piiruakaan asuu se "rakas" ihminen siellä vaiko ei.

Jösses mikä hupiukko.

En miehenä edes kehtaisi tuolla tavalla toimia. 

Sun äitisikin häpee sua..naapurin koirakin häpee.

Vierailija
65/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä ap sitä . Tämä naisystäväsi saa opintotukea 279e , elikkä hänellä jää vain 31e kuukaudessa ruokaan. Mitäs siihen tuumaat. 

Jos sinulla on velaton omistusasunto ja käyt kokopäivätyössä, niin???

Tietysti riippuu montako opiskeluvuotta on tytöllä vielä jäljellä ja valmistuuko hyvinpalkattuun työvarmaan ammattiin. Jos ei, niin kun jatkatte kimpassa, ni millä maksaa mahdollisen opintolainan ( kun joutuu ottamaan) ja elämisen.

Sinä mahdollisesti voit joutua elättämään. No sit taas ,jos suhde loppuu, ni sua varmasti harmittaa,kun on asunut sinun siivellä. Mieti sitä. 

Vierailija
66/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outoa, että näinkin moni ajattelee, että tilanteessa jossa tuloero on mahdollisesti 10 -kertainen (opintoraha 300 e/kk ja keskipalkka 3000 e/kk) olisi Oikeudenmukaista ja Reilua puolittaa vastike tasan. Mä sanoisin että oikeuden mukaista olisi tässä tilanteessa, että pyytää opiskelevalta kumppanilta 10% vastikkeesta, eli noin 23 euroa. Viivästyskorosta ja laskutuslisästä voitte sitten sopia erikseen. 

Mä en ikinä muuttaisi yhteen työssäkäyvän kumppanin kanssa, joka pyytäisi puolittamaan noilla tuloeroilla. Enkä mä ikinä, ikinä, ikinä kehtaisi pyytää opiskelevaa kumppania jakamaan kuluja tasan, jos mun omat tulot olisivat moninkertaiset. 

Mutta ilmeisesti aika moni kehtaisi :D

Vierailija
67/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nän se vaan menee..

No tuossa halutaan vain välttää se tilanne, että parempituloista alkaisi tilanne ärsyttää, ja ihmiset ovat niin sisäistäneet sen, että puoliksi pitää maksaa. Silloin ne, joille se ei ole mahdollista, ovat sisäistäneet myös sen, että yhteen ei voi muuttaa. Eihän tässä oikein voi tehdä oikein, kun sitten siitäkin syyteltäisiin, jos muuttaisi yhteen eikä voisikaan maksaa yhtä p

Ja tämä rakkaudesta. Melko tyhjentävää.

Vierailija
68/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kehtaa. Halvemmallahan nainen tod. näk. pääsee kuin vuokraa maksamalla nykyiseen asuntoon. En pahastuisi, vaan pitäisin tollaista pyyntöä järkevän ihmisen toimintana. :)

N31

Vierailija
69/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi outoa, että näinkin moni ajattelee, että tilanteessa jossa tuloero on mahdollisesti 10 -kertainen (opintoraha 300 e/kk ja keskipalkka 3000 e/kk) olisi Oikeudenmukaista ja Reilua puolittaa vastike tasan. Mä sanoisin että oikeuden mukaista olisi tässä tilanteessa, että pyytää opiskelevalta kumppanilta 10% vastikkeesta, eli noin 23 euroa. Viivästyskorosta ja laskutuslisästä voitte sitten sopia erikseen. 

Mä en ikinä muuttaisi yhteen työssäkäyvän kumppanin kanssa, joka pyytäisi puolittamaan noilla tuloeroilla. Enkä mä ikinä, ikinä, ikinä kehtaisi pyytää opiskelevaa kumppania jakamaan kuluja tasan, jos mun omat tulot olisivat moninkertaiset. 

Mutta ilmeisesti aika moni kehtaisi :D

Miksi pyytää yhtään mitään? Korkeintaan kohonneen vesimaksun verran ja senkin voi kuitata ihan jo sillä,että hymyilee nätisti ja tekee osan kotitöistä mitkä on aiemmin joutunut tekemään aina yksin. Ei se nyt niin vaikeaa ole,yhdessä eläminen.

Vierailija
70/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nän se vaan menee..

No kun se menee niin, että teki niin tai näin, aina se on väärin. Ja koska asumiseen aina liittyy tavalla tai toisella raha, niin aina voi siitä keksiä ongelman. Asui sitten yhdessä tai erillään. Jännä juttu, että jos miehiä ei sitten se raha kiinnosta, juuri mieskirjoittajat ko

Ei mitään ongelmaa jos on hyvä Bärsse 🍑 😍 jos ei ole, niin sietääkin maksaa.

* wirn*

Vierailija
71/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Teillä lienee huomattavan suuret tuloerot ainakin toistaiseksi, niin ehdotankin, että kumpikin maksaa asumiskuluista nettotulojensa mukaisen suhteellisen prosenttiosuuden. Esimerkiksi Sinä 65 prosenttia ja opiskelijanuorikko 35 %, sikäli kun tämä vastaa ansiotulojanne.

Vierailija
72/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo tulot ja menot jonkun balanssin saavuta kun on yhdessä eletty se 10-20 vuotta. Tietysti jos vain hetken riemuksi toista ajattelee ottavansa niin kai se pitää tarkkana olla,ettei toisesta vaan tulisi mitään kuluja .

Vierailija
73/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nän se vaan menee..

No kun se menee niin, että teki niin tai näin, aina se on väärin. Ja koska asumiseen aina liittyy tavalla tai toisella raha, niin aina voi siitä keksiä ongelman. Asui sitten yhdessä tai erillään. Jännä juttu, että jos miehiä ei sitten se raha kiinnosta, juuri mieskirjoittajat ko

Valitettavasti en miehenä osaa laittaa rahaa rakkauden edelle ,se on enemmän tyttöjen juttu.

Vierailija
74/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä Mies tämä aloittaja on? Joku perseaukinen pilipaliukko?

Aika heikolta näyttää perheen perustaminen kun ei edes tuon vertaa kykene vastuuta ottamaan harteilleen.

Ihan vain ihmettelen, että mitä lisäkuluja se naisen muuttaminen siihen asuntoon tuo?

Tuskin yhtään mitään? Mikä tarve siis on maksattaa toisella omia kulujaan? Nyt oikeasti se korkki kiinni ja mieti uusiksi sitten kun olet selvinpäin.

Ei ne sinun kulut lisäänny millin piiruakaan asuu se "rakas" ihminen siellä vaiko ei.

Jösses mikä hupiukko.

En miehenä edes kehtaisi tuolla tavalla toimia. 

Sun äitisikin häpee sua..naapurin koirakin häpee.

Ihanko selvinpäin ajattelet, ettei toinen aikuinen taloudessa kuluta mitään? Ei sähköä, ei vettä, pyykkiä ei tarvitse pestä enempää eikä astioita, ei ruokaa tehdä? Mahtavaa. Miksi meillä asuminen ylipäätään maksaa mitään, kun se onkin todellisuudessa ilmaista? 

Vierailija
75/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nän se vaan menee..

Jaa, minä asun vuokralla kaksiossa ja miesystäväni isossa omistusasunnossaan, tosin velkaa on vielä, ja emme ole muuttamassa yhteen. Näin on mennyt jo viisi vuotta ja olemme oikein onnellisia. Ei meidän rakkautta pilaa se, että emme kyhnää koko aikaa kylki kyljessä, vaan meidän molempien mielestä erillään asuminen on hyvä. Kummallakaan ei ole liiemmälti rahaa käytössään, mutta rakkautta riittää. Olemme keski-ikäisiä. 

Vierailija
76/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi opintojen aikana maksaa sen verran, että jää rahaa myös elämiseen. Ja sovitte, että myöhemmin maksaa sitten tuon 230+18€.

Vierailija
77/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai neuvottelet asumiskulujen jakamisesta. Hän kuitenkin hyötyy sinun luoksesi muuttamisesta joka tapauksessa ja miksi tuskin ehdotat hänelle mitään  mahdottomuuksia. Naisen on hyvä tietää ajoissa suunnitelmistasi, jos hänellä olisi ollut muita odotuksia mielessään. 

Ei hyödy, kun menettää asumistuen. Ei siis ole varaa muuttaa, rahaa ei ole.

Vierailija
78/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai neuvottelet asumiskulujen jakamisesta. Hän kuitenkin hyötyy sinun luoksesi muuttamisesta joka tapauksessa ja miksi tuskin ehdotat hänelle mitään  mahdottomuuksia. Naisen on hyvä tietää ajoissa suunnitelmistasi, jos hänellä olisi ollut muita odotuksia mielessään. 

Ei hyödy, kun menettää asumistuen. Ei siis ole varaa muuttaa, rahaa ei ole.

Asumistuki kattaa vain osan vuokrasta. Kyllähän siinä säästää rahaa, kun muuttaa toisen luokse. Sähkönkulutus per nuppi pienenee, kun on vain yksi jääkaappi ja muut sähkölaitteet, toisen kämpän kotivakuutuksen voi irtisanoa, kahdelle on taloudellisempaa tehdä ruokaa kuin yhdelle jne. 

Vierailija
79/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ok koska silloin nainen omistaa osan asunnostasi. Se lasketaan eron tullessa sitten prosentteina paljonko nainen on maksanut omistamaasi asuntoa ja sinä maksat sille sitten takas jos ero tulee.

Vierailija
80/90 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAATIA. Voi juma, vai että onko ok vaatia... Toivottavasti tuo tyttörukka tajuaa minkälaiseen ansaan on ehkä menossa. Hyi helvata.

Jos ap olisi kirjoittanut, että onkohan ok ehdottaa asiaa, niin asia olisi ollut ihan eri, mutta nyt ei. 

Ap: anna tytön asua vuokralla ja sinä voit asua missä ikinä asutkin, mutta mieti hyvä ihminen miten esität asiasi. Paras kuitenkin olisi mielestäni, että etsit työssä käyvän daamin itsellesi,  sellaisen joka voisi helposti maksaa enemmänkin kuin tuon vaatimasi hinnan kuppaisen asuntosi kuluista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän