Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka tarjoavat leipomista tai kävelylenkkiä lääkkeeksi masennukseen.. ihmiselle joka ei pysty edes suihkuun raahautumaan

Vierailija
19.11.2023 |

Jos itsensä peseminen on jo liikaa niin millä voimavaroilla tämä ihminen vaivaisi pullataikinaa

Kommentit (1272)

Vierailija
1021/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä eilen illalla sanoi, ettei jaksa mitään muuta kuin aamulla kääntää kylkeään, napsauttaa läppärin päälle ja aivottomasti surffailla netissä välillä nukahdellen (toista kuukautta peseytymättömänä).

No ei ihmekään, ettei jaksa! Ruutuaika tutkitustikin passivoittaa ihmistä. Se on ihan taivaan tosi vaikka tämä nettisurffailija siltä päättääkin sulkea silmänsä ja korvansa. 

Toisekseen, jos pari kuukautta vaan makaa sängyssä, niin johan siinä on kunto romahtanut ihan nolliin ja kaikki lihaksetkin surkastuneet. Joten ei ihmekään, jos ei ole fyysisestikään voimia tehdä mitään... Mutta siihenhän ei aita muu kuin tekeminen. Se fyysinen kunto ei tule sormia napsauttamalla itsestään takaisin.

Moni masentunut tekee asioita, jotka vain pitävät sitä masennusta yllä ja pahentavat itse omaa olotilaansa, niin fyysistä kuin henkistäkin. Ja sitten sanotaan, että en vaan pysty tekemään sitä tai tätä,

Sinne "sängyn pohjalle" päätyy, kun mikään ei ole auttanut, voimat ovat loppuneet, elämänhalua ja toivo tulevaisuuden suhteen sammunut. Ei siellä enää mietitä, mitä voisi tehdä tilanteen parantamiseksi, kun ei jaksa enää yrittää.

Vierailija
1022/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos kuvittelet että sanot itsellesi että "nyt otan itseäni niskasta kiinni ja...", niin tuntuuko se kommentti silloin negatiiviselta, loukkaavalta, alentavalta? Vai miltä se tuntuu jos kuvitteellisesti sanoisit niin itsellesi?"

Siltä, etten kunnioita vointiani ja sitä, etten juuri nyt kykene siihen, mihin yritän itseäni ruoskia.

Itse koitan ajatella niin, että koitan tehdä ainakin jotain pientä terveyteni hyväksi, eli jos en tänään jaksa mennä kilometrin lenkille niin kuljen sitten ainakin korttelin ympäri. Toki on sitten niitäkin hetkiä, että tulee vain itkettyä sängyssä ja annan itselleni luvan levätä siinä hetkessä, mutta sitten kun taas on olo pikkuisen parempi niin sitten jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin. 

Niin. Jos ja kun kykenee, tekee asio

Mutta se se juttu nimenomaan onkin. "En pysty" ei oikeastaan tarkoita mitään muuta kuin sitä että sinun ajatukset sanovat sinulle että et pysty. "En pysty" on pelkkä ajatus.

Eri asia jos jalkasi ovat halvaantuneet ja sanot että et pysty kävelemään. Sitä ei oikeasti pysty tekemään. Mutta se että sanoo itselleen että "en pysty käymään suihkussa, koska olen masentunut", on pelkkä ajatus mikä ei pidä paikkaansa. Se on hyvä muistaa. "En pysty" ei ole niin ylitsepääsemätön este kuin mitä masentunut mieli yrittää masentuneelle huijata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä eilen illalla sanoi, ettei jaksa mitään muuta kuin aamulla kääntää kylkeään, napsauttaa läppärin päälle ja aivottomasti surffailla netissä välillä nukahdellen (toista kuukautta peseytymättömänä).

No ei ihmekään, ettei jaksa! Ruutuaika tutkitustikin passivoittaa ihmistä. Se on ihan taivaan tosi vaikka tämä nettisurffailija siltä päättääkin sulkea silmänsä ja korvansa. 

Toisekseen, jos pari kuukautta vaan makaa sängyssä, niin johan siinä on kunto romahtanut ihan nolliin ja kaikki lihaksetkin surkastuneet. Joten ei ihmekään, jos ei ole fyysisestikään voimia tehdä mitään... Mutta siihenhän ei aita muu kuin tekeminen. Se fyysinen kunto ei tule sormia napsauttamalla itsestään takaisin.

Moni masentunut tekee asioita, jotka vain pitävät sitä masennusta yllä ja pahentavat itse omaa olotilaansa, niin fyysistä kuin henkistäkin. Ja sitten sanotaan, että en vaan pysty tekemään sitä tai tätä,

Mutta jos voimat vain ovat niin lopussa, ettei pysty mihinkään? Miten sinä pääsit siitä yli silloin, kun oli masennus?

Vierailija
1024/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko sinulla elämässä mitään sellaisia asioita mitkä tuottaisi vielä iloa tai hyvää oloa? Edes pienesti, pieneksi hetkeksi?"

Tämä, että saan olla rauhassa kotona omissa oloissani, ilman ketään nalkuttamassa asioista, joihin en kykene.

Se on hyvä että osaat edes siitä iloita. Minulla on itseasiassa joskus ollut sama ilon aihe. Jossain vaiheessa se kotona olo ei tuntunutkaan enää niin houkuttelevalta ja aloin kaipaamaan jotain muuta siihen lisäksi ja poistuinkin sitten kotoa, vaikka se vaikealta tuntuikin pitkän kotona olon jälkeen.

Ehkä jonain päivänä sinäkin alat kaipaamaan jotain sen lisäksi. Mutta sitä odotellessa, nauti siitä että saat olla rauhassa.

Vierailija
1025/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta se se juttu nimenomaan onkin. "En pysty" ei oikeastaan tarkoita mitään muuta kuin sitä että sinun ajatukset sanovat sinulle että et pysty. "En pysty" on pelkkä ajatus.

Eri asia jos jalkasi ovat halvaantuneet ja sanot että et pysty kävelemään. Sitä ei oikeasti pysty tekemään. Mutta se että sanoo itselleen että "en pysty käymään suihkussa, koska olen masentunut", on pelkkä ajatus mikä ei pidä paikkaansa. Se on hyvä muistaa. "En pysty" ei ole niin ylitsepääsemätön este kuin mitä masentunut mieli yrittää masentuneelle huijata"

Mihinhän perustat tämä uskomuksen, ettei henkinen este ole este siinä missä fyysinenkin? Yhtälailla se voimien ehtyminen, elämänhaluttomuus, toivottomuus halvaannuttaa masentuneen pahimmillaan sinne sängyn pohjalle. Jos hän pystyisi tekemään muuta, tekisi.

Vierailija
1026/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En pysty mihinkään."

Onko se koko totuus? Onko mahdollista että kuitenkin pystyt johonkin? Oletko pystynyt aikaisemmin? Mitkä asiat on esteenä sille että pystyisit? Et halua, et jaksa, et uskalla, et osaa, et yritä?

Haasta se ajatus siitä että et muka pystyisi.

Vierailija
1027/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää neuvojen antajat ei vaan voi tajuta jos eivät ole kokeneet itse samaa. Toivottavasti eivät joudukaan. Mutta älkää mollatko toisia kun ette tiedä tilannetta. Esmes viimisillä voimilla pidättelet pisua sängyssä kun vessaan meno tuntuu liian rasittavalta.

Vierailija
1028/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta jos voimat vain ovat niin lopussa, ettei pysty mihinkään? Miten sinä pääsit siitä yli silloin, kun oli masennus?"

Täällä juuri aiempi vastasi hyvin tuohon "en pysty" väitteeseen. 

Ja kuten täällä on jo moni sanonut, niin ottaa itseään niskasta kiinni ja vain pakottaa itsensä ylös siitä sängystä. Siitä se lähtee, yksikin pieni asia kerrallaan. Joka päivä ei ehkä onnistu, mutta sitten taas skarpataan ja aloitetaan uudestaan. Iloitaan ja ollaan "ylpeitä" siitä, mitä sai tehtyä. Jotain muuta kuin nettiä koko päivän. Se on vaikeaa, kun netti koukuttaa aivot, mutta siitäkään ei auta kuin vieroittautua.

En nyt aio sanoa samoja asioita uudestaan ja uudestaan, mitä täällä on jo nostettu esille, mm ravinnosta, liikkumisesta jne. Mutta nämä ovat oikeasti tärkeitä asioita myös masennuksesta ylös pääsemisessä. Vaikka ei olisikaan kiinnostusta. Ja kuten sanottua, on eri asia, jos ei oikeastikaan fyysisesti pysty kuin että on "vain" masentunut ja siksi ei mieli sanoo, että ei pysty.

Vierailija
1029/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta se se juttu nimenomaan onkin. "En pysty" ei oikeastaan tarkoita mitään muuta kuin sitä että sinun ajatukset sanovat sinulle että et pysty. "En pysty" on pelkkä ajatus.

Eri asia jos jalkasi ovat halvaantuneet ja sanot että et pysty kävelemään. Sitä ei oikeasti pysty tekemään. Mutta se että sanoo itselleen että "en pysty käymään suihkussa, koska olen masentunut", on pelkkä ajatus mikä ei pidä paikkaansa. Se on hyvä muistaa. "En pysty" ei ole niin ylitsepääsemätön este kuin mitä masentunut mieli yrittää masentuneelle huijata"

Mihinhän perustat tämä uskomuksen, ettei henkinen este ole este siinä missä fyysinenkin? Yhtälailla se voimien ehtyminen, elämänhaluttomuus, toivottomuus halvaannuttaa masentuneen pahimmillaan sinne sängyn pohjalle. Jos hän pystyisi tekemään muuta, tekisi.

Tottakai henkinen este on este. Mutta onko se läpipääsemätön este? Ei sen ainakaan tarvitse olla.

Henkinen este on ajatus. Ajatuksia pystyy muuttamaan. 

Vierailija
1030/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tottakai henkinen este on este. Mutta onko se läpipääsemätön este? Ei sen ainakaan tarvitse olla.

Henkinen este on ajatus. Ajatuksia pystyy muuttamaan."

Joillekin on läpipääsemätön, kuten itsemurhat osoittavat. Eikä se ole pelkkä ajatus, vaan väsymystä siinä missä fyysinenkin väsymys. Väsymystä elämään, yrittämiseen, kykenemättömyyttä liikkua. Edelleen, jos ihminen kykenisi nousemaan ylös, peseytymään, liikkumaan, tekisi sen.

Vierailija
1031/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä en käskisi ottaa itseäni niskasta kiinni, niin aika paljon asioita jäisi tekemättä ja todellakin homehtuisin vaan siellä sängynpohjalla. Asioita on vaan tehtävä ja juuri se on sitä niskasta kiinni ottamista, että pakottaa itsensä nousemaan ja aloittamaan.

Niskasta kiinni ottaminen on sinänsä ihan neutraali ilmaisu, mutta jotkut yksilöt vaan kokevat sen itse kovin negatiivisena, loukkaavana ja ties minä. He yhdistävät siihen vain kielteisiä asioita. Samoin he saattavat kokea minkä tahansa muun sanomisen yhtä negatiivisena, loukkaavana jne, vaikka siinä sanomisessa tai sen tarkoitusperässä ei edes olisi mitään näitä elementtejä.

Samaa mieltä, että on varsin neutraali ja melkeinpä positiivinen ilmaisu: "Ottaa itseään niskasta kiinni" on suomalainen sanonta, joka tarkoittaa oman elämänsä ohjaksien ottamista ja vastuun ott

Minusta tuo on väkivaltainen ja ahdistava ilmaisu. Koen sen konkreettisena, että joku tarttuu niskaani ja tekee minulle jotain mitä en halua tapahtuvan. 

En ole ikinä sanonut itselleni enkä kenellekään muulle tuota.

Ja kyllä. Koko elämäni on ollut täynnä asioita, joita teen omia tarpeitani vastaan. Kun siihen pakotettiin jo taaperoiästä en ole edes kokenut sellaista vaihtoehtona että teoreettisesti voisi jättää jotain  tarpeellista tai vaadittavaa tekemättä ihan vaan siksi, ettei huvita. En ole kokenut edes vaihtoehtona miettiä huvittaako jokin vai ei.

Siksi olen nyt tässä pisteessä, jossa olen.

T. Se, joka jonkun mukaan "ylensi" itsensä kertomalla kokevansa tuon sanonnan loukkaavaksi

Vierailija
1032/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se se juttu nimenomaan onkin. "En pysty" ei oikeastaan tarkoita mitään muuta kuin sitä että sinun ajatukset sanovat sinulle että et pysty. "En pysty" on pelkkä ajatus.

Eri asia jos jalkasi ovat halvaantuneet ja sanot että et pysty kävelemään. Sitä ei oikeasti pysty tekemään. Mutta se että sanoo itselleen että "en pysty käymään suihkussa, koska olen masentunut", on pelkkä ajatus mikä ei pidä paikkaansa. Se on hyvä muistaa. "En pysty" ei ole niin ylitsepääsemätön este kuin mitä masentunut mieli yrittää masentuneelle huijata. 

Lääkärini mukaan "en pysty" tulee PALJON ennen kuin tuupertuu fyysisesti tai psyykkisesti maahan. Olin kuvitellut se niin, että ei pysty vasta sitten, kun kirjaimellisesti ei pysty. 

Ihan sairaan huono ja tappava tapa nähdä asiat.

En ole vaatinut samaa muilta. Mutta itseltäni olen. Ja nyt en sitten ihan oikeasti pysty. En pysty. En haluamalla. En tsemppaamalla. En skarppaamalla. En pysty. Mieli on rikki. Toivottavasti ei lopullisesti.

Vierailija
1033/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä en käskisi ottaa itseäni niskasta kiinni, niin aika paljon asioita jäisi tekemättä ja todellakin homehtuisin vaan siellä sängynpohjalla. Asioita on vaan tehtävä ja juuri se on sitä niskasta kiinni ottamista, että pakottaa itsensä nousemaan ja aloittamaan.

Niskasta kiinni ottaminen on sinänsä ihan neutraali ilmaisu, mutta jotkut yksilöt vaan kokevat sen itse kovin negatiivisena, loukkaavana ja ties minä. He yhdistävät siihen vain kielteisiä asioita. Samoin he saattavat kokea minkä tahansa muun sanomisen yhtä negatiivisena, loukkaavana jne, vaikka siinä sanomisessa tai sen tarkoitusperässä ei edes olisi mitään näitä elementtejä.

Samaa mieltä, että on varsin neutraali ja melkeinpä positiivinen ilmaisu: "Ottaa itseään niskasta kiinni" on suomalainen sanonta, joka tarkoittaa

Koen sen konkreettisena, että joku tarttuu niskaani ja tekee minulle jotain mitä en halua tapahtuvan. 

Joku? Siinähän sanotaan, että otetaan ITSEÄÄN niskasta kiinni. Siis itse ei joku eikä kukaan muu. Koska kukaan muu tai se Joku ei voi sitä tehdä, vaan ihmisen pitää itse tehdä se päätös ja aloite asian eteen. Ei se kuuluisa Joku, jonka odotetaan tekevän kaikki se mitä kukaan muu ei halua tehdä.

Vierailija
1034/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää neuvojen antajat ei vaan voi tajuta jos eivät ole kokeneet itse samaa. Toivottavasti eivät joudukaan. Mutta älkää mollatko toisia kun ette tiedä tilannetta. Esmes viimisillä voimilla pidättelet pisua sängyssä kun vessaan meno tuntuu liian rasittavalta.

Mistä sinä kuvittelet tietäväsi mitä toiset täällä ovat kokeneet tai läpi käyneet? Olipa ylimielinen kommentti.

Vierailija
1035/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, että on varsin neutraali ja melkeinpä positiivinen ilmaisu: "Ottaa itseään niskasta kiinni" on suomalainen sanonta, joka tarkoittaa

Tsemppaatko itseäsi muilla tavoilla kuitenkin tekemään asioita? 

Vierailija
1036/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihkussa käynti on kyllä rasittavaa.

Itse taas ihmettelen suuresti miksi jotkut pitävät suihkussa käyntiä rasittavana? Itse olen masentunut ja omasta mielestäni on päivän paras hetki kun pääsee lämpöiseen suihkuun ja tulee puhdas ja raikas olo. Vaatteiden riisuminen kestää kymmenen sekunttia ja hana vaan päälle, ei omasta mielestäni kyllä vaadi mitän erityistä ponnistelua. Hiusten pesu itseäkin välillä ärsyttää kun on pitkät ja paksut hiukset, mutta ei niitä nyt joka kerta tarvitse pestä, suihkumyssy päähän vaan.

Kastuminen on epämiellyttävää ja suihkusta poistuminen hirveää

On sulla huolet. 

Vierailija
1037/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, että on varsin neutraali ja melkeinpä positiivinen ilmaisu: "Ottaa itseään niskasta kiinni" on suomalainen sanonta, joka tarkoittaa oman elämänsä ohjaksien ottamista ja vastuun ottamista omista teoistaan ja päätöksistään. Se viittaa aktiiviseen asenteeseen ja sitoutumiseen omiin tavoitteisiin tai ongelmanratkaisuun. Kun henkilö ottaa itseään niskasta kiinni, hän yleensä tekee tarvittavia toimia, jotta asiat etenevät haluamaansa suuntaan. Tämä ilmaisu korostaa oma-aloitteisuutta, päättäväisyyttä ja vastuunkantoa omasta elämästä.

NIIN JOS SANOT SEN TERVEELLE IHMISELLE, KETÄ VAIN VÄHÄ KEHTUUTTAA!!!

Vierailija
1038/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvittelet että sanot itsellesi että "nyt otan itseäni niskasta kiinni ja...", niin tuntuuko se kommentti silloin negatiiviselta, loukkaavalta, alentavalta? Vai miltä se tuntuu jos kuvitteellisesti sanoisit niin itsellesi? 

No voi kuule kun kyllä tuntuu inhottavalta. Etkö voisi vaan kunnioittaa sitä kun toiset jo sanoo, että heitä inhottaa ja loukkaa joku sana tai lause, niin se sitten loukkaa. Vai väitätkö tummaihoisillekin, että ei se n-sana ole paha, tai naisille selitä, ettei siinä ole mitään pahaa vaikka sanoo heitä h-raksi, koska sehän on vaan ammatti, eikä itseäni loukkaa vaikka minua joku kutsuu likaiseksi h-raksi.

Vierailija
1039/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut elää sänkynsä pohjalta. Aamulla sen verran nousee että  tekaisee kupillisen pikakahvia ja ottaa lääkkeet. Loppupäivä meneekin läppäriä tai kännykkää katsellen,välillä raottaen lähintä ikkunaa että saa poltettua tupakan.

Vierailija
1040/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, että on varsin neutraali ja melkeinpä positiivinen ilmaisu: "Ottaa itseään niskasta kiinni" on suomalainen sanonta, joka tarkoittaa oman elämänsä ohjaksien ottamista ja vastuun ottamista omista teoistaan ja päätöksistään. Se viittaa aktiiviseen asenteeseen ja sitoutumiseen omiin tavoitteisiin tai ongelmanratkaisuun. Kun henkilö ottaa itseään niskasta kiinni, hän yleensä tekee tarvittavia toimia, jotta asiat etenevät haluamaansa suuntaan. Tämä ilmaisu korostaa oma-aloitteisuutta, päättäväisyyttä ja vastuunkantoa omasta elämästä.

NIIN JOS SANOT SEN TERVEELLE IHMISELLE, KETÄ VAIN VÄHÄ KEHTUUTTAA!!!

Nonnii, raivoojahullu palasi linjoille...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi