Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka tarjoavat leipomista tai kävelylenkkiä lääkkeeksi masennukseen.. ihmiselle joka ei pysty edes suihkuun raahautumaan

Vierailija
19.11.2023 |

Jos itsensä peseminen on jo liikaa niin millä voimavaroilla tämä ihminen vaivaisi pullataikinaa

Kommentit (1272)

Vierailija
1001/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos kuvittelet että sanot itsellesi että "nyt otan itseäni niskasta kiinni ja...", niin tuntuuko se kommentti silloin negatiiviselta, loukkaavalta, alentavalta? Vai miltä se tuntuu jos kuvitteellisesti sanoisit niin itsellesi?"

Siltä, etten kunnioita vointiani ja sitä, etten juuri nyt kykene siihen, mihin yritän itseäni ruoskia.

Okei. Eli tavallaan annat itsellesi luvan olla tekemättä sellaisia asioita mitkä tuntuu vaikealta? 

Asioita, joihin en vointini puolesta kykene. Helvetin vaikeita asioita, kuten toistuvaa traumatisoitumista, sen käsittelyä ja persoonallisuushäiriön kanssa selviytymistä on tullut tehtyä vuosikymmenet.

Vierailija
1002/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä en käskisi ottaa itseäni niskasta kiinni, niin aika paljon asioita jäisi tekemättä ja todellakin homehtuisin vaan siellä sängynpohjalla. Asioita on vaan tehtävä ja juuri se on sitä niskasta kiinni ottamista, että pakottaa itsensä nousemaan ja aloittamaan.

Niskasta kiinni ottaminen on sinänsä ihan neutraali ilmaisu, mutta jotkut yksilöt vaan kokevat sen itse kovin negatiivisena, loukkaavana ja ties minä. He yhdistävät siihen vain kielteisiä asioita. Samoin he saattavat kokea minkä tahansa muun sanomisen yhtä negatiivisena, loukkaavana jne, vaikka siinä sanomisessa tai sen tarkoitusperässä ei edes olisi mitään näitä elementtejä.

Sama täällä. Ja ennen kuin joku tulee sanomaan niin se ei tietenkään tarkoita sitä että ei koskaan voisi laiskotella tai jättää asioita tekemättä tai että pakottaisi itsensä tekemään asioita jotka huonontavat oloa (esim. liikkuu jo sairaalloisen paljon ja pakottaa itsensä tekemään sitä lisää) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä en käskisi ottaa itseäni niskasta kiinni, niin aika paljon asioita jäisi tekemättä ja todellakin homehtuisin vaan siellä sängynpohjalla. Asioita on vaan tehtävä ja juuri se on sitä niskasta kiinni ottamista, että pakottaa itsensä nousemaan ja aloittamaan.

Niskasta kiinni ottaminen on sinänsä ihan neutraali ilmaisu, mutta jotkut yksilöt vaan kokevat sen itse kovin negatiivisena, loukkaavana ja ties minä. He yhdistävät siihen vain kielteisiä asioita. Samoin he saattavat kokea minkä tahansa muun sanomisen yhtä negatiivisena, loukkaavana jne, vaikka siinä sanomisessa tai sen tarkoitusperässä ei edes olisi mitään näitä elementtejä.

Minäkin käskin ja tein, kunnes en enää pystynyt. Ei se siinä vaiheessa ole tilanteenmukainen ilmaisu, kun voimat on loppu.

Vierailija
1004/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos kuvittelet että sanot itsellesi että "nyt otan itseäni niskasta kiinni ja...", niin tuntuuko se kommentti silloin negatiiviselta, loukkaavalta, alentavalta? Vai miltä se tuntuu jos kuvitteellisesti sanoisit niin itsellesi?"

Siltä, etten kunnioita vointiani ja sitä, etten juuri nyt kykene siihen, mihin yritän itseäni ruoskia.

Okei. Eli tavallaan annat itsellesi luvan olla tekemättä sellaisia asioita mitkä tuntuu vaikealta? 

Asioita, joihin en vointini puolesta kykene. Helvetin vaikeita asioita, kuten toistuvaa traumatisoitumista, sen käsittelyä ja persoonallisuushäiriön kanssa selviytymistä on tullut tehtyä vuosikymmenet.

Annat itsellesi luvan olla käsittelemättä traumaasi? Ja olla selviytymättä, koska sinulla on persoonallisuushäiriö? Vai ymmärsinkö väärin?

Sen ymmärrän hyvin jos on liian kipeää käsitellä jotain traumaa ja jättää sen tekemättä. Mutta entä jos puhutaan vaikka peseytymisestä tai liikunnasta tai vastaavista, niin annatko itsellesi luvan jättää ne tekemättä jos ne tuntuvat vaikeilta? 

Vierailija
1005/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli koskaan elämässäsi et ole tehnyt joutunut pakottamaan itseäsi tekemään mitään epämiellyttävää vaikka huvittaisi tehdä jotain muuta? Et ole esimerkiksi lukenut kokeisiin, hoitanut lasta kun olet ollut itse sairaana, pitänyt työssä esitelmää vaikka et haluaisi? Sitähän tuo niskasta kiinni ottaminen tarkoittaa, että tehdään asioita, joita ei välttämättä huvittaisi tehdä sen vuoksi, että täytyy tehdä niitä asioita tai niiden asioiden tekemisestä hyötyy pidemmällä aika välillä."

En mä noita itseäni niskasta kiinni ottamalla tee, vaan pehmeillä tavoilla. Ja kun en kykene, en kykene, vaikka toiset potkisivat miten.

Mitä tarkoitat pehmeillä tavoilla? Eihän se tarkoitus olekaan, että se asia tehdään ikävämmällä mahdollisemmalla tavalla vaan se että se saadaan tehdyksi tai että ainakin päästään lähemmäksi sitä omaa tavoitetta. Esim. ei liikunnan ole pakko olla mitään pakkopullaa vaan se voi olla vaikka metsäkävelyä tai kesällä järvessä uimista. 

Vierailija
1006/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, että on varsin neutraali ja melkeinpä positiivinen ilmaisu: "Ottaa itseään niskasta kiinni" on suomalainen sanonta, joka tarkoittaa oman elämänsä ohjaksien ottamista ja vastuun ottamista omista teoistaan ja päätöksistään. Se viittaa aktiiviseen asenteeseen ja sitoutumiseen omiin tavoitteisiin tai ongelmanratkaisuun. Kun henkilö ottaa itseään niskasta kiinni, hän yleensä tekee tarvittavia toimia, jotta asiat etenevät haluamaansa suuntaan. Tämä ilmaisu korostaa oma-aloitteisuutta, päättäväisyyttä ja vastuunkantoa omasta elämästä.

Vierailija
1007/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Annat itsellesi luvan olla käsittelemättä traumaasi? Ja olla selviytymättä, koska sinulla on persoonallisuushäiriö? Vai ymmärsinkö väärin?

Sen ymmärrän hyvin jos on liian kipeää käsitellä jotain traumaa ja jättää sen tekemättä. Mutta entä jos puhutaan vaikka peseytymisestä tai liikunnasta tai vastaavista, niin annatko itsellesi luvan jättää ne tekemättä jos ne tuntuvat vaikeilta?"

Kirjoitin, että noita ON tullut tehtyä. Käsittelin traumojani kahdella eri terapiajaksolla, jotka molemmat kestivät vuosia. Vuosikymmenet olen yrittänyt pärjätä elämässä persoonallisuushäiriöisenä. Lopulta sairastuttuani myös fyysisesti kaikki mitä olin onnistunut rääpimään kasaan päätyi raunioiksi kuitenkin. En koe peseytymistä, liikuntaa ym. "vaikeina". Ne eivät kiinnosta, mulla ei ole elämänhalua, en jaksa enää yrittää. Kyllä, annan itselleni luvan olla nyt näin. Ehkä vielä jonain päivänä jaksan muuta, ehkä en.

Vierailija
1008/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koskaan elämässäsi et ole tehnyt joutunut pakottamaan itseäsi tekemään mitään epämiellyttävää vaikka huvittaisi tehdä jotain muuta? Et ole esimerkiksi lukenut kokeisiin, hoitanut lasta kun olet ollut itse sairaana, pitänyt työssä esitelmää vaikka et haluaisi? Sitähän tuo niskasta kiinni ottaminen tarkoittaa, että tehdään asioita, joita ei välttämättä huvittaisi tehdä sen vuoksi, että täytyy tehdä niitä asioita tai niiden asioiden tekemisestä hyötyy pidemmällä aika välillä.

Miksi käsität tahallaan väärin. Olipahan taas typerä kysymys.

Moni kokee tuon termin loukkaavana, ja sitä ei ole mikään pakko käyttää. Siinä on negatiiv

Jos kuvittelet että sanot itsellesi että "nyt otan itseäni niskasta kiinni ja...", niin tuntuuko se kommentti silloin negatiiviselta, loukkaavalta, alentavalta? Vai miltä se tuntuu jos kuvitteellisesti sanoisit niin itsellesi? 

Pyysin Chat GPT:ltä synonyymeja tarttua niskasta kiinni -ilmaisulle ja antoi se alla olevia vaihtoehtoja, eli ihan neutraali ilmaisu on

Ryhdyn toimeen.

Alan toimia.

Teen päätöksen ja toteutan sen.

Käyn asiaan käsiksi.

Päätän tehdä muutoksen.

Aloitan omien tavoitteideni tavoittelun.

Ryhdyn tositoimiin.

Laitan itseni liikkeelle.

Haastan itseni ja teen tarvittavat muutokset.

Olen aktiivinen omien päämäärien saavuttamiseksi.

Teen konkreettisia muutoksia omassa elämässäni.

Aloitan itseni parantamisen.

Olen päättänyt tehdä parannuksia elämäntavoissani.

Laitan itseni vaihteelle ja teen muutoksia.

Tartun tilaisuuteen parantaa omaa tilannettani.

Ryhdyn muuttamaan omia tapojani.

Teen päätöksen muutoksesta ja toteutan sen.

Asetan itselleni tavoitteita ja ryhdyn niitä kohti.

Olen päättänyt tehdä muutoksen omassa elämässä

Vierailija
1009/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli koskaan elämässäsi et ole tehnyt joutunut pakottamaan itseäsi tekemään mitään epämiellyttävää vaikka huvittaisi tehdä jotain muuta? Et ole esimerkiksi lukenut kokeisiin, hoitanut lasta kun olet ollut itse sairaana, pitänyt työssä esitelmää vaikka et haluaisi? Sitähän tuo niskasta kiinni ottaminen tarkoittaa, että tehdään asioita, joita ei välttämättä huvittaisi tehdä sen vuoksi, että täytyy tehdä niitä asioita tai niiden asioiden tekemisestä hyötyy pidemmällä aika välillä."

En mä noita itseäni niskasta kiinni ottamalla tee, vaan pehmeillä tavoilla. Ja kun en kykene, en kykene, vaikka toiset potkisivat miten.

Mitä tarkoitat pehmeillä tavoilla? Eihän se tarkoitus olekaan, että se asia tehdään ikävämmällä mahdollisemmalla tavalla vaan se että se saadaan tehdyksi tai että ainakin päästään lähemmäksi sitä omaa ta

Vanhempani lempilausahduksia oli tämä "ottaa itseään niskasta kiinni", joka tarkoitti, että oli kuinka paha olo hyvänsä, lopetat vinkumisen ja teet vain, mitä käsketään (laiska paska vätys). Samaan tyyliin ruoskin itseäni eteenpäin, kunnes voimat loppuivat. Opettelin lempeämmät tavat elää sekä myös hyväksymään oman rajallisuuteni. Kun en pysty jotain tekemään, en pysty. Vaikka kuka miten yrittäisi potkia eteenpäin.

Vierailija
1010/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koskaan elämässäsi et ole tehnyt joutunut pakottamaan itseäsi tekemään mitään epämiellyttävää vaikka huvittaisi tehdä jotain muuta? Et ole esimerkiksi lukenut kokeisiin, hoitanut lasta kun olet ollut itse sairaana, pitänyt työssä esitelmää vaikka et haluaisi? Sitähän tuo niskasta kiinni ottaminen tarkoittaa, että tehdään asioita, joita ei välttämättä huvittaisi tehdä sen vuoksi, että täytyy tehdä niitä asioita tai niiden asioiden tekemisestä hyötyy pidemmällä aika välillä.

Miksi käsität tahallaan väärin. Olipahan taas typerä kysymys.

Moni kokee tuon termin loukkaavana, ja sitä

Ulkoistatko useinkin ajattelemisen koneen tehtäväksi?

Vierailija
1011/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkuminen on 1,5 kertaa tehokkampi kuin masennuslääke. Pystyykö masentunut menemään lääkäriin ja noutamaan apteekista masennuslääkkeet? Pystyy. Hän pystyy yhtälailla lähtemään myös lenkille. 

No en minä ainakaan pystynyt.

Joka aamu viiden maissa juoksemaan tunnin hikilenkki niin voi pillerit nakata roskiin. Kunnon liikunta on paras lääke joka vapauttaa hyvän olon hormoneja.

Menee vähän off-topikin puolelle, mutta kummasti 5 minuutin lihaskuntoharjoitus aamulla on kuin sähköshokin saisi. Kaamosväsymys unohtuu saman tien.

Vierailija
1012/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koitan ajatella niin, että koitan tehdä ainakin jotain pientä terveyteni hyväksi, eli jos en tänään jaksa mennä kilometrin lenkille niin kuljen sitten ainakin korttelin ympäri. Toki on sitten niitäkin hetkiä, että tulee vain itkettyä sängyssä ja annan itselleni luvan levätä siinä hetkessä, mutta sitten kun taas on olo pikkuisen parempi niin sitten jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin. 

Vierailija
1013/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Annat itsellesi luvan olla käsittelemättä traumaasi? Ja olla selviytymättä, koska sinulla on persoonallisuushäiriö? Vai ymmärsinkö väärin?

Sen ymmärrän hyvin jos on liian kipeää käsitellä jotain traumaa ja jättää sen tekemättä. Mutta entä jos puhutaan vaikka peseytymisestä tai liikunnasta tai vastaavista, niin annatko itsellesi luvan jättää ne tekemättä jos ne tuntuvat vaikeilta?"

Kirjoitin, että noita ON tullut tehtyä. Käsittelin traumojani kahdella eri terapiajaksolla, jotka molemmat kestivät vuosia. Vuosikymmenet olen yrittänyt pärjätä elämässä persoonallisuushäiriöisenä. Lopulta sairastuttuani myös fyysisesti kaikki mitä olin onnistunut rääpimään kasaan päätyi raunioiksi kuitenkin. En koe peseytymistä, liikuntaa ym. "vaikeina". Ne eivät kiinnosta, mulla ei ole elämänhalua, en jaksa enää yrittää. Kyllä, annan itselleni luvan olla nyt näin. Ehkä vielä jonain päiv

Onko sinulla elämässä mitään sellaisia asioita mitkä tuottaisi vielä iloa tai hyvää oloa? Edes pienesti, pieneksi hetkeksi?

Vierailija
1014/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tekoälyn vastineet niskasta kiinni ottamiselle ei kuulosta pelkästään neutraaleilta, vaan suorastaan positiivisilta.

Voisiko siinä olla syy, miksi sanonta "ottaa itseään niskasta kiinni" kuulostaa masentuneen korvaan helposti ikävältä? Se olisi niin positiivinen sanonta, että se ei mahdu masentuneen synkkään mielenmaisemaan? Siihen ei pystytä samaistumaan? Sitä ei koeta mahdollisena? 

Vierailija
1015/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollainen kävelylenkin yms ehdottaminen onkin typerää ja esim. minulle ahdistuneelle ja masentuneelle aivan liikaa voimavaroja syövää... Mutta jos on niin saamaton ettei pysty edes suihkuun itseään pakottamaan on kyllä perusluonteeltaankin saamaton ja patalaiska tai tyhmä kun antaa itsensä taantua aivan pohjamutiin. En minäkään nauti suihkussa käynnistä, mutta edes joihinkin pakollisiin asioihin on yksinkertaisesti itsensä vain pakotettava. Entistä kamalampi olo maata likaisena sotkun keskellä. Ei mielenterveysongelmat ole syy taantua täysin imbesilliksi.

Vierailija
1016/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihkussa käynti on kyllä rasittavaa.

Itse taas ihmettelen suuresti miksi jotkut pitävät suihkussa käyntiä rasittavana? Itse olen masentunut ja omasta mielestäni on päivän paras hetki kun pääsee lämpöiseen suihkuun ja tulee puhdas ja raikas olo. Vaatteiden riisuminen kestää kymmenen sekunttia ja hana vaan päälle, ei omasta mielestäni kyllä vaadi mitän erityistä ponnistelua. Hiusten pesu itseäkin välillä ärsyttää kun on pitkät ja paksut hiukset, mutta ei niitä nyt joka kerta tarvitse pestä, suihkumyssy päähän vaan.

Mikset leikkaa hiuksiasi??

Vierailija
1017/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koitan ajatella niin, että koitan tehdä ainakin jotain pientä terveyteni hyväksi, eli jos en tänään jaksa mennä kilometrin lenkille niin kuljen sitten ainakin korttelin ympäri. Toki on sitten niitäkin hetkiä, että tulee vain itkettyä sängyssä ja annan itselleni luvan levätä siinä hetkessä, mutta sitten kun taas on olo pikkuisen parempi niin sitten jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin. 

Niin. Jos ja kun kykenee, tekee asioita. Tietenkin...

Vierailija
1018/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä eilen illalla sanoi, ettei jaksa mitään muuta kuin aamulla kääntää kylkeään, napsauttaa läppärin päälle ja aivottomasti surffailla netissä välillä nukahdellen (toista kuukautta peseytymättömänä).

No ei ihmekään, ettei jaksa! Ruutuaika tutkitustikin passivoittaa ihmistä. Se on ihan taivaan tosi vaikka tämä nettisurffailija siltä päättääkin sulkea silmänsä ja korvansa. 

Toisekseen, jos pari kuukautta vaan makaa sängyssä, niin johan siinä on kunto romahtanut ihan nolliin ja kaikki lihaksetkin surkastuneet. Joten ei ihmekään, jos ei ole fyysisestikään voimia tehdä mitään... Mutta siihenhän ei aita muu kuin tekeminen. Se fyysinen kunto ei tule sormia napsauttamalla itsestään takaisin.

Moni masentunut tekee asioita, jotka vain pitävät sitä masennusta yllä ja pahentavat itse omaa olotilaansa, niin fyysistä kuin henkistäkin. Ja sitten sanotaan, että en vaan pysty tekemään sitä tai tätä, en kertakaikkiaan jaksa, ei oikeastikaan ole voimia... kun itse koko ajan torpedoivat mahdollisuuttaan päästä siitä suosta yli. Pestään kädet kokonaan omasta vastuusta, omien valintojen ja päätösten seurauksista, eikä haluta ajatellakaan mitään muutosta. Syytetään vaan masennusta kaikesta, halutaan se ulkoinen syypää, koska itsessähän ei ole koskaan tietenkään mitään vikaa. Kaikki vika on aina ulkopuolella...

Vierailija
1019/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sinulla elämässä mitään sellaisia asioita mitkä tuottaisi vielä iloa tai hyvää oloa? Edes pienesti, pieneksi hetkeksi?"

Tämä, että saan olla rauhassa kotona omissa oloissani, ilman ketään nalkuttamassa asioista, joihin en kykene.

Vierailija
1020/1272 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihkussa käynti on kyllä rasittavaa.

Itse taas ihmettelen suuresti miksi jotkut pitävät suihkussa käyntiä rasittavana? Itse olen masentunut ja omasta mielestäni on päivän paras hetki kun pääsee lämpöiseen suihkuun ja tulee puhdas ja raikas olo. Vaatteiden riisuminen kestää kymmenen sekunttia ja hana vaan päälle, ei omasta mielestäni kyllä vaadi mitän erityistä ponnistelua. Hiusten pesu itseäkin välillä ärsyttää kun on pitkät ja paksut hiukset, mutta ei niitä nyt joka kerta tarvitse pestä, suihkumyssy päähän vaan.

Mikset leikkaa hiuksiasi??

Koska rakastan niitä pitkiä hiuksiani ja kyllä ne hiukset tulee pestyä vaikka se ärsyttääkin. Onneksi on sentään sellainen hiusten laatu, että eivät rasvoitu helposti.