"Keskeinen syy valtioiden kaatumiseen on, jos yhteiskunta on järjestetty hyödyntämään vain pientä osaa ihmisistä valtaosan kustannuksella"
Orpo ja kumpp. voisivat miettiä tätä
"Vaikuttaa siltä, että yksi keskeinen syy demokratian kyseenalaistamiseen on kasvanut eriarvoisuus. Jos tarkastellaan nykyaikaisen demokratian syviä juuria, kyse on mahdollisuuksien tasa-arvosta ja varallisuuden oikeudenmukaisesta jakautumisesta.
Menneisyydestä tiedämme, että tulo- ja varallisuuserojen kasvu on usein lisännyt yhteiskunnallista levottomuutta. Tyytymättömyys elinolojen huonontumiseen ja varallisuuden epätasaiseen jakautumiseen ruokkii ajan mittaan yhteiskunnallisten instituutioiden kyseenalaistamista."
Kommentit (67)
Ei ne mieti, koska Suomi ei ehdi kaatua heidän elinaikanaan. Mitä tapahtuu sen jälkeen on Orpolle hallituksineen ihan se ja sama.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman 6. pienimmät tuloerot.
Suomalaiselle kansanluonteelle tuokin on liikaa. Täällä on alkuperäiskansojen mentaliteetti siinä mielessä, että joko kaikki ovat tasa-arvoisia, tai sitten oikeasti vahvin voittaa. On tätä näillä geeneillä monta kertaa testattu ja paras vaihtoehto on tuo tasa-arvo, mikä nykyään ei useimpien mielestä toteudu riittävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mieti, koska Suomi ei ehdi kaatua heidän elinaikanaan. Mitä tapahtuu sen jälkeen on Orpolle hallituksineen ihan se ja sama.
Enpä sanoisi, saattaa jäädä se elinaika suht lyhyeksi tällä vauhdilla. No, onneksi elämme vielä toistaiseksi persukokkareiden parhaista yrityksistä huolimatta demokratiassa, joten valta vaihtuu kunhan seuraavat vaalit tulee. Siihen ei mene pitkään, sanokaa mun sanoneen.
Vierailija kirjoitti:
Totta!
Ja jospa kokeilisimme kommunismia?
Ihan sama mitä mallia käyttää, aikanaan se kaatuu ihmisten ahneuteen.
Minä itse olen aivan tavallisella koulutuksella ja melko tavallisella asiantuntijaammatilla ylimmässä tulodesiilissä. Tämähän on aivan täysin järjetöntä. Tällä taustalla pitäisi olla pelkästään keskituloinen. Ja niin, Suomen tuloerot ovat maailman pienimmästä päästä. Ap silti oletetusti tarkoitti sitä, että me työssäkäyvät, saati Suomen surkeassa mittakaavassa yhtään parempituloiset, emme anna tarpeeksi ilmaista, vastikkeetonta rahaa muille. Olemme yhteiskunnan loisia suorastaan, kun kehtaamme kuvitella että meidän oman työnteon hedelmät saisi hyödyttää meitä itseäänkin. Meidän työnteon tarkoituksena tulee olla se ilo, että saamme antaa rahamme muille. Muuten ne muut kapinoi. Ja suurin osa Suomen kansalaisista itse asiassa koostuu wannabe-rikollisista, jotka vain odottavat pientä rahahanojen tiukkenemista voidakseen alkaa ryöstää ja tappaa. Tällaista tarinaa meille kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä itse olen aivan tavallisella koulutuksella ja melko tavallisella asiantuntijaammatilla ylimmässä tulodesiilissä. Tämähän on aivan täysin järjetöntä. Tällä taustalla pitäisi olla pelkästään keskituloinen. Ja niin, Suomen tuloerot ovat maailman pienimmästä päästä. Ap silti oletetusti tarkoitti sitä, että me työssäkäyvät, saati Suomen surkeassa mittakaavassa yhtään parempituloiset, emme anna tarpeeksi ilmaista, vastikkeetonta rahaa muille. Olemme yhteiskunnan loisia suorastaan, kun kehtaamme kuvitella että meidän oman työnteon hedelmät saisi hyödyttää meitä itseäänkin. Meidän työnteon tarkoituksena tulee olla se ilo, että saamme antaa rahamme muille. Muuten ne muut kapinoi. Ja suurin osa Suomen kansalaisista itse asiassa koostuu wannabe-rikollisista, jotka vain odottavat pientä rahahanojen tiukkenemista voidakseen alkaa ryöstää ja tappaa. Tällaista tarinaa meille kerrotaan.
Ei ole sinulle siis tullut mieleen, että tässä maassa myös ne pienituloiset joutuvat esim. armeijaan, terveydenhoitoalalle, palveluammatteihin, pitävät yllä infrastruktuuria, jota sinä käytät. Se, että et pärjää suurilla tuloillasi, on kyllä ihan oman lahjattomuutesi syy. Mieti, että Suomessa miljoonat ihmiset pärjäävät murto-osalla sinun tuloistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tätä voisi miettiä. Maleksijoille kustannetaan eläminen ja työssäkäyvät maksavat.
Mahdollisuuksia Suomessa onneksi on. Opiskella voi niin pitkälle kuin haluaa.
Mahdollisuuksia OLI. Nykyhallituksen politiikka takaa sen että rikkaiden perheiden jälkeläisillä opiskelu on mahdollista, muille paljon vaikeampaa.
Täyttä paskaa - opiskelijoilla on asiat paremmin kuin koskaan ja kehtaavat valittaa.
Et ole lukenut leikkauksista? Tulee voimasn jo ensi vuonna.
Toisaalta esim. YTHS on ihan vitsi nykyään. Oma tyttäreni on yrittänyttä koko syksyn päästä lääkäriin, aikoja ei ole. Maksu on silti pakko maksaa vaikka palveluja ei saa.
<
Ei mahdollista kaikille. Monella iltaluentoja. Lisäksi pitäisi ehtiä tekemään tehtäviä ja lukemaan tentteihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta!
Kapitalistien plutokratia on kommunismia. Eli elämme kommunismissa, missä sun rahat on pöllitty ja eliitti jakaa ne toisilleen.
Paska systeemi
Kyllähän se on paska systeemi että sulle KELA:n luukulta jotain maksetaan.
Väärin meni, kyllä se on hevonpaskaa, että kaikki on niin kallista, että ihan töissä käymälläkään ei tule kunnolla toimeen.
25% maksan veroja ja sä vittuilet mulle. Kyllä se on paskaa, varsinkin tuo sinun "asenne"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tätä voisi miettiä. Maleksijoille kustannetaan eläminen ja työssäkäyvät maksavat.
Mahdollisuuksia Suomessa onneksi on. Opiskella voi niin pitkälle kuin haluaa.
Mahdollisuuksia OLI. Nykyhallituksen politiikka takaa sen että rikkaiden perheiden jälkeläisillä opiskelu on mahdollista, muille paljon vaikeampaa.
Täyttä paskaa - opiskelijoilla on asiat paremmin kuin koskaan ja kehtaavat valittaa.
Et ole lukenut leikkauksista? Tulee voimasn jo ensi vuonna.
Toisaalta esim. YTHS on ihan vitsi nykyään. Oma tyttäreni on yrittänyttä koko syksyn päästä lääkäriin, aikoja ei ole. Maksu on silti pakko maksaa vaikka palveluja ei saa.
<
Töihin tai lainaa jos ei opintoraha riitä - tuet ovat edelleen erittäin hyvät.
Tuet olisi ihan hyvät, jos hinnat olisivat samat kuin 80- luvulla.
Tuet on ihan paskat nykyhinnoilla
Jokainen maankolkka ihmisineen hoitakoot itse omat ongelmansa! Älkää menkö sekaantumaan - maapallo on täynnä kaiken maailman besserwissereitä ja aivopesijöitä! On palattava siihen, että itse hoidetaan omat asiat. Tämä maapallo on niin kummallisessa kaaoksessa että jotenkin on päästävä takaisin niin kuin johonkin alkutilaan... Koska olemme olleet sellaisessa tilassa jossa emme ole antaneet elämiämme 'yhteiskunnan' huolehdittavaksi kaikkine instituutioinen ja sääntöineen... Eihän tämmöinen tietenkään helppoa ole, mutta entä jos kannattaisi tehdä yritys... IKÄÄN KUIN PÄÄSTÄÄ IRTI AIVAN KAIKESTA!!! Se mistä meidän pitäisi pitää kiinni on meidän 'lähiympäristö' jota voimme ymmärtää, hallita ja hallinnoida ja joka ennen on ehkä ollut suurperhe, suku ja heimo...
Varje landshörna bör ta hand om sina egna problem! Blanda er inte i andras saker - hela jordklotet är fullt av alla möjliga besserwisser och hjärntvättare! Människorna skall återvända till något läge där man tar hand om sina egna saker. Hela detta jordklot befinner sig i något konstigt kaos att det är nödvändligt vi kan återvända till något noll-läge... När har vi befunnit i sånt och inte gett våra liv till 'samhället' att tas hand om och skötas med alla dess institutioner och regler för oss... Inte är sånt här lätt men tänk om det skulle vara värt att göra ett försök... LIKSOM OM VI PÅ NÅGOT SÄTT SKULLE BEFRIA OSS FRÅN ALLDELES ALLTING!!! Det som vi borde hålla oss till är vårt närsamhälle som vi kan begripa, behärska och styra och som 'tidigare' har kanske varit någon storfamilj, släkt och stamm...
19.11.2023
Irtisanomissuojan heikentäminen on hyvä, se koskee kaikkia myös valtiolla ja julkisella.
1990 ansiosidonnainen on jatkossa 1300.
Mun mielestä on hyvä, että ei ole takaisinottovelvoitetta alle 50 hengen yrityksillä ja yhteisöllä. Ja saa ottaa heti uudet tilalle, kun taloustilanne paranee.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on hyvä, että ei ole takaisinottovelvoitetta alle 50 hengen yrityksillä ja yhteisöllä. Ja saa ottaa heti uudet tilalle, kun taloustilanne paranee.
Hallitus tekee hyviä päätöksiä. Pitkäaikaistyötön pääsee vakituisen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenet tahansa voi irtisanoa milloin vain niin uskaltaa palkata paremmin työttömiä töihin. Pääsee myös saikuttajista helposti eroon.
Työlliset ei päästä töihin. Tämän huomasin työtä hakiessa. Opinnoilla ja kokemuksella voi pyyhkiä persettä. Hyväosaiset ahnehtii hyvinvoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa taas tukien naukuminen on karannut saamapuolella olevilta käsistä. Kaatuu se yhteiskunta kun maksajatkin loppuu...
Tukiin menevä raha on aika mitätön verrattuna valtavaan eläkeläisten määrään. Meidän ongelmamme on väestörakenne, ei työttömät tms.
Vanhus ei nuorru eikä heitä oikein uuniinkaan voi laittaa. Sen sijaan työttömät voisivat ihan hyvin elättää itse itsensä ja edes siltä osalta keskiluokan maksutaakka keventyisi.
No antaisitko sitten osan työtunneistasi ja palkastasi työttömälle?
Töitä kun ei vaan kaikille ole vaikka kuinka olisi työhaluja.
Hoitoalan ongelma on se että toimistotöitä ja muuta ei välttämätöntä hoitaa sairaanhoitajat.
Suomessa on maailman eniten sairaanhoitajia per kapita yli 14 000.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen näkee yritysten tuloksista ja konkista ja julkkarin massiivisista ongelmista että henkilöstö valitaa teini-ikäisen HR virkailijan pillulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän ne työlliset työpaikkojen mätämunat pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta!
Kapitalistien plutokratia on kommunismia. Eli elämme kommunismissa, missä sun rahat on pöllitty ja eliitti jakaa ne toisilleen.
Paska systeemi
Kyllähän se on paska systeemi että sulle KELA:n luukulta jotain maksetaan.
Väärin meni, kyllä se on hevonpaskaa, että kaikki on niin kallista, että ihan töissä käymälläkään ei tule kunnolla toimeen.
25% maksan veroja ja sä vittuilet mulle. Kyllä se on paskaa, varsinkin tuo sinun "asenne"
Työllisten mediaani eli yleisin palkka on 3500 euroa. Jos sillä ei pärjää on syy omassa uusavuttomuudessa. Työttömän tulee pärjätä 590 euron kk tuloilla.
Mikä on alasi? Mikä on syynä työvoimapulaan? Hoitoalalle olisi tulijoita, jos työ olisi järkevästi järjestetty. Silti, vaikka vuorotyö on raskasta ja tietyissä elämäntilanteissa mahdotonta. Koulutuskin vaaditaan.
Hoitoalalalla on ongelmana huono ilmapiiri, ettei työtä voi tehdä kunnolla ja että teetetään loputtomia ylitöitä. Kaikki eivät myöskään sovellu alalle henkisesti tai fyysisesti. Ne jotka soveltuvat saavat ilmeisesti muualta parempia hommia.