Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!
Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.
Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa?
Kommentit (1820)
Vierailija kirjoitti:
Likaiset käsipyyhkeet vessassa ja siivoton pönttö. Hyvin tahrainen kangassohva. Samoin likainen kahvinkeitin - miksi se niin monella jää puhdistamatta vaikka muuten on suht siistiä.
Ei minua paljon muu hetkauta ellei nyt aivan sikolätti koti ole. Meillä varmaan ällöttää monen mainitsemat kissat ja niiden vessa-astia keittiössä. Voin kyllä vannoa ettei se haise (puupelletti ja päivittäinen siivous), olen itse hajuherkkä. Se on niin kätevä tuossa. Mutta keittiörempan jälkeen etsii toisen paikan koska hävettäähän se paikka vähän.
Jonkin aikaa sitten lehdessä oli juttu että likaisesta kahvinkeittimestä voi tulla legioona bakteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiön käsipyyhe roskiskaapissa. Haiseva, tiskirätti. Rasvaiselle päänahalle haiseva sohvatyyny. Salaatin silppuaminen käsin.
Nämä tuli nyt ekana mieleen.
Millä se salaatti pitäisi silputa? Ihan ravintoloissakin käytetään siihen käsiä.
Ikinä et ole veitsestä kuullut?
Miten leikkaat salaatin veitsellä ilman, että kosket salaattiin käsin? :D
Vierailija kirjoitti: Kädet voi pestä ja desinfioida ennen salaatin repimistä. Nimenomaan repimistä koska niin salaatti kuuluu käsitellä eikä millään veitsellä tuhertaa.
Myös kertakäyttöiset hanskat on järkevät ja yleisesti käytössä ruoanlaittopuuhissa ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Keittiön käsipyyhe roskiskaapissa. Haiseva, tiskirätti. Rasvaiselle päänahalle haiseva sohvatyyny. Salaatin silppuaminen käsin.
Nämä tuli nyt ekana mieleen.
Millä se salaatti pitäisi silputa? Ihan ravintoloissakin käytetään siihen käsiä.
Ikinä et ole veitsestä kuullut?
Miten leikkaat salaatin veitsellä ilman, että kosket salaattiin käsin? :D
En käy tätini luona juuri koskaan. Hänellä on liikkumisen rajoitteita, rollaattoria käyttää ja joskus sisällä kävelykeppiä tai kyynärsauvaa. Hänellä on kaikki paikat olohuoneessa täynnä tavaraa. Tavaraa on liikaa, koska muutti joitakin vuosia sitten pienempään asuntoon eikä ole luopunut mistään. Asunnon siisteys on kyseenalainen.
Hän itse istuu mukavassa nojatuolissa, joka on siis istumista varten tyhjänä. Esimerkiksi sohvalla taas oli viimeksi pino kirjoja, yksi kattovalaisin, laatikossa kaikki kodin työkalut, siis vasara ja ruuvimeisseli, teippirullat ja muut. Sohvalle saa raivattua tilan yhdelle ihmiselle istua, mutta se on epämiellyttävää. Niitä työkaluja ehdotin siirrettäväksi yläkaappiin, jossa olisi ollut tilaa, mutta ei käynyt hänelle, koska hän ei liikuntarajoitteisena saa otettua mitään yläkaapeista, jos sattuu tarvitsemaan vaikkapa ruuvimeisselin. Siellä käy siivooja kerran kuussa. Ei siirrä tavaroita, siivoaa kyllä lattiat ja pyyhkii pölyt.
Keittiössä on sama ongelma, että vaikea vieraalle juoda kahveja. Tädilläni on vapaa tila ruokapöydällä, että pystyy syömään. Muutoin ruokapöydällä on tietokone, lehtiä, laskuja, pöytälamppu, jopa koriste-esineitä. Jos vieras aikoo juoda kahvit, se alkaa sillä, että siirtelee tavaroita saadakseen pöytätilaa. Se koko pöytä on pölyinen ja likainen, koska kukaan ei ikinä pyyhi. Vessa on samanlainen sekasotku. Siellä oli viimeksi käydessäni lakanat lattialla kasassa. Hän ei itse pysty hoitamaan lakanapyykkejä ja ilmeisesti harvoin pesettää. Kysyin viimeksi, laitanko lakanat pyykkikoneeseen pyörimään ja voin lähtiessäni ripustaa kuivumaan. Vastaus oli, että ei. Hän mieluummin pesettää ne pesulassa ja tulee takaisin viikattuna, kun ei hän pysty isoja lakanoita viikkaamaan kaappiin. Hänelle on tyypillistä ajatella, että ei pysty sitä tai tätä. Ei hän oikeasti pystykään isoja lakanoita viikkaamaan, sen ymmärrän, mutta kun siellä käy siivoojat tai joku vieras, niin kyllä kai voisi auttaa. Erilaisia voiteita, kynsilakkoja, kynsisakset ja kaikkea muutakin oli vessan lavuaarin reunalla ja pienellä tasolla. Ymmärrän sen, että ne pitää olla helposti saatavilla, mutta se on ällöttävää. Niissäkin pölyä ja sotkua.
Yhdellä kaverilla on ärtyvä suoli mutta se ei kyllä ole mielestäni mikään tekosyy paskaraidoille pytyssä. Lisäksi vessan matto on aina märkä koska lapsensa pesevät käsiään niin että koko vessa kastuu.
Tuttavapariskunta tuunasi ylpeänä kotiaan ja kutsuivat silloin tällöin kylään näyttääkseen mitä ovat saaneet aikaan. Kun avasivat ulko-oven niin nenään tuli sellainen homeen haju, että meinasi lähteä taju.
Minuun tuttavien kodit on aina ylisiistejä Joten en kutsu ketään kylään koska en jaksa pitää paikkoja tiptop.
Kävin kerran ostamassa kanin paikasta, joka oli vissiin kahden päihdeongelmaisen kämppä. Kanin- ja kissan pskaa sekä virtsaa, puruja ja kusisia lehtiä ympäriinsä pitkin lattioita, siis aivan joka paikassa. Joka huoneeseen oli pinottu hiirien ja hamstereiden häkkejä, joita ei ollut aikaan siivottu ja se haju oli aivan karsea. En edes tiedä paljonko siellä oli elukoita. Ostin sen pupun pois ja tein jälkikäteen eläinsuojeluilmoituksen.
Tuosta hanskojen käytöstä. Perushanskat eivät suojaa epäpuhtauksilta. Käsien pesu ja desi on parempi. Hanskat vain silloin, jos koet itse tarvitsevasi "suojaa". Eli ettet saa eritteitä suoraan itseesi. Hanskat läpäisevät kaiken!!!
Perussääntö siis, Hanskat suojaa sinua, ei ikinä muita.
Huono sisäilma, ummehtunut/paha haju josta tulee päänsärkyä, tuulettaa ei saa jostakin typerästä syystä. Olin 2 kertaa talossa joka pursuili tavaraa, oli sekasotkua, likaa, rasvaa, pölyä yms että sukat tarttui lattiaan kiinni, tiskipöytä täynnä likaisia astioita ja muuta suoranaista saastaa sain hengenahdistus kohtauksen siellä, oli todella vaikea nukkua ja kaiken lisäksi siellä oli 3 kissaa, undulaatit jotka rääkyi taukoamatta, lemmikkihiiriä yms. Olen aikaisemminkin törmännyt ihmisiin jotka himohamstraajia ja kodit on kuin kaatopaikkoja mut tämä oli pahin.
Likainen keittiön allas. Pohjaan pinttynyt likakerros kun ei todennäköisesti ole tietoa että allas pestään sienellä/karhunkielellä.
Tunkkainen haju eli ovia tai ikkunoita ei koskaan avata. Eli ei tuuleteta kotia.
Likainen vessa.
Likaiset petivaatteet, jos sattuu näkemään ne.
Yleisestikin likainen koti jonka kosketuspintoja ei ikinä pyyhitä.
"Talo elää tavallaan, viera tulee ajallaan" sanoi Urkkikin.
Ihme touhua, jotkut kiertelee toisten kodeissa kyyläämässä ja arvioimassa. Hävetköön.
Syljeksiminen tiskialtaaseen on pahinta.
Rakki. Rakki sohvalla ja tuolilla. Rakki sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likaiset käsipyyhkeet vessassa ja siivoton pönttö. Hyvin tahrainen kangassohva. Samoin likainen kahvinkeitin - miksi se niin monella jää puhdistamatta vaikka muuten on suht siistiä.
Ei minua paljon muu hetkauta ellei nyt aivan sikolätti koti ole. Meillä varmaan ällöttää monen mainitsemat kissat ja niiden vessa-astia keittiössä. Voin kyllä vannoa ettei se haise (puupelletti ja päivittäinen siivous), olen itse hajuherkkä. Se on niin kätevä tuossa. Mutta keittiörempan jälkeen etsii toisen paikan koska hävettäähän se paikka vähän.
Jonkin aikaa sitten lehdessä oli juttu että likaisesta kahvinkeittimestä voi tulla legioona bakteeri.
Legioonabakteeri😂😂
Vierailija kirjoitti:
"Talo elää tavallaan, viera tulee ajallaan" sanoi Urkkikin.
Ihme touhua, jotkut kiertelee toisten kodeissa kyyläämässä ja arvioimassa. Hävetköön.
Tänäänkin lähden kierrokselle soittamaan ovikelloja. Toiveissa on että joku tarjoaisin kahvia lämmikkeeksi ennen kuin siirryn seuraavaan paikkaan.
minimaalinen vitivalkoinen sisustus, ja siellä "jääkaappisisustuksen" keskellä pari pikkumukulaa yrittää leikkiä ja kehittää luovuuttaa.
Likaisuus: se näkyy ja haisee. Vielä pahempaa kun sitä yritetään peitellä hajusteilla. Sekä ihmisillä että kodin pinnoilla.
Meillä kyläillessä tulee kuulemma ahdistava olo kun kaikki pitää olla niin
-sotilaallisessa järjestyksessä
- steriiliä
=> noiden arvostelijoiden kodeissa ei siivota säännöllisesti - ja sen kyllä haistaa!