Vähävarainen keliaakikko, mitä syöt?
Meidän perheessä keliakia on uusi juttu ja huh että gluteenilttomat tuotteet on kalliita. Perunaa menee ja riisiä mutta kaipaisin vinkkejä edullisempiin leipiin yms.
Kommentit (56)
Tällä hetkellä aika pitkälti paastoan. Painan 58 kg, ja 50 kg annan luvan painoni pudota. Ei vaan ole varaa ruokaan.
Minäkin oon ajatellut, että nyt on paastoilu, ruuan minimointi tullut pakolliseksi, koska kaikki on niin kallista.
Ei se kuitenkaan voi mennä niin, että keliakiaa sairastavana jättää järkyttävän kalliit leivät, pizzat, makaroonit, keksit, pullat kauppaan, ostamatta, koska 'ei niitä välttämättä tarvitse'. On lupa herkutella joskus ja aina ei voi leipoa kotona. En ole tätä sairauttani itse aiheuttanut!!!
Joulutorttujen kilohinta oli noin 85€! Kaksi torttua noin 6 euroa! Jösses!🎄 Jäävät kauppaan hyllylle.
Jätän ostamatta siemenet, pähkinät nykyään, koska niin paljon homeenestoaineita tms.
Kaupat ovat törkeitä kun rahastavat muiden sairauksilla. Eihän sille voi mitään jos sairastuu keliakiaan.
Virtasalmen viljatuotteelta kannattaa tilata jauhoja leipiin ym. leivonnaisiin.
Itse teen leivät vaaleasta gluteenittomasta jauhoseoksesta ja kaurajauhoista.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä keliaakikko sairastuu kaurasta. Gluteeniton kaurahiutale on ok.
Mutta eihän niistä ole poistettu mitään gluteenia, vaan ne on tuotettu erillisellä linjalla muista viljoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän niistä ole poistettu mitään gluteenia, vaan ne on tuotettu erillisellä linjalla muista viljoista.
Juuri näin. Muiden viljojen kanssa samalla linjalla tuotettu kaura sisältää gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Muiden viljojen kanssa samalla linjalla tuotettu kaura sisältää gluteenia.
SAATTAA sisältää.
Prismassa on usein -60% gluteenittomia leipiä. Ostan enemmän kerralla pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kontaminaatioriski alkaa jo pellosta ja on alkutuotannossa oikeastaan suurempi kuin missään tehtaan tuotantolinjoilla.
Teen joskus kaurapuurosta leipää tai sämpylöitä, on edullisempaa kuin kaurajauhot tai gluteiinittomat jauhot. Perunoista teen joskus rieskoja, samoin riisistä (ohrarieskan ohjeella).
Vierailija kirjoitti:
Joulutorttujen kilohinta oli noin 85€! Kaksi torttua noin 6 euroa! Jösses!🎄 Jäävät kauppaan hyllylle.
No just ostin Pirkan gluteenitonta voitaikinaa, 4.85/pkt ja siinä 2 levyä eli tulisiko siitä 4 torttua.
Leipäpaketti mulla kestää viikon, syön yleensä Porokylän siivutettua tattarileipää ja makaronipaketista syö.monta kertaa. On toki kalliimpi kun normi ruoka, mutta kun jättää valmiit pullat ja muut leivokset/herkut kauppaan, niin ei nyt minusta ole mitenkään hirvittävän kallis ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just ostin Pirkan gluteenitonta voitaikinaa, 4.85/pkt ja siinä 2 levyä eli tulisiko siitä 4 torttua.
Leipäpaketti mulla kestää viikon, syön yleensä Porokylän siivutettua tattarileipää ja makaronipaketista syö.monta kertaa. On toki kalliimpi kun normi ruoka, mutta kun jättää valmiit pullat ja muut leivokset/herkut kauppaan, niin ei nyt minusta ole mitenkään hirvittävän kallis ruokavalio.
Siitä Pirkan paketista tulee neljä isoa torttua. Levyt ovat isompia kuin gluteenilliset, ja jos niistä ottaa muotilla tortut, niin jämistä saa vielä kaulittua ainakin yhden.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat ovat törkeitä kun rahastavat muiden sairauksilla. Eihän sille voi mitään jos sairastuu keliakiaan.
Ja tuntuu, että eniten näitä "ihan helppoa ja halpaa on, älä syö jotain korvikkeita!" -juttuja viljelevät ovat niitä, joilla ei ole keliakiaa, eli ei lasketa sitä tavallista pitsaa silloin tällöin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta korvikkeita, vaan ihan tavallista, luontaisesti gluteenitonta ruokaa. Eli just noita vihanneksia/juureksia/hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä, lihatuotteita, jne jne. Ei leipä tai makaroni ole mitenkään pakollisia ruokavalion osia, päinvastoin, aika höttöä ja ravintoköyhää turhaketta.
Gluteenittoman leivänkin saa luontaisesti gluteenittomaksi ilman mitään korvikkeita. Tattarijauho, kaurajauho, riisijauho, maissijauho, perunasosejauhe jne. jne. jne. ovat ihan tavallista luontaisesti gluteenitonta ainesta. Samoin psyllium, jolla saa leipiin kuitua ja parempaa koostumusta.
Kaurajauho ei ole gluteenitonta.
Kaikki kaurajauhot eivät ole gluteenittomia, mutta on olemassa usea
Kaurahan on luontaisesti gluteeniton vilja. Sinne voi vaan olla eksynyt sekaan jotain helposti. Gluteeniton kaura tarvitsee siksi oman linjaston.
Mä en syö ollenkaan leipää. Syön gluteenitonta kaurapuuroa ja poimin itse marjat, jotka pakastan. Syön niitä koko talven. Allergioista johtuen en voi myöskään syödä mm. kananmunaa, pähkinöitä, soijaa, ja vatsaongelmien takia pannassa ovat useat kasvikset. Lihaa en muuten söisi, mutta ravitsemusterapeutti kehotti syömään sitä edes ihan vähän. Syön siis ehkä ruokalusikallisen lihaa viikossa.
Kalaa syön ja maitotuotteita. Usein syön kalakeittoa tai itse tekemääni salaattia, jossa on juustoja ja kalaa.
Vitamiineja otan tippoina, koska monet pillerit on kyllästetty kaiken maailman massa-aineilla.
Kikherne/hernejauhot on käteviä leivonnassa, "lettujen" ja munakkaiden yms.raaka-aineena.
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö ollenkaan leipää. Syön gluteenitonta kaurapuuroa ja poimin itse marjat, jotka pakastan. Syön niitä koko talven. Allergioista johtuen en voi myöskään syödä mm. kananmunaa, pähkinöitä, soijaa, ja vatsaongelmien takia pannassa ovat useat kasvikset. Lihaa en muuten söisi, mutta ravitsemusterapeutti kehotti syömään sitä edes ihan vähän. Syön siis ehkä ruokalusikallisen lihaa viikossa.
Kalaa syön ja maitotuotteita. Usein syön kalakeittoa tai itse tekemääni salaattia, jossa on juustoja ja kalaa.
Vitamiineja otan tippoina, koska monet pillerit on kyllästetty kaiken maailman massa-aineilla.
Jotenkin jännä, että vähävaraisen ruokalistalle ehdotetaan kalaa, jonka moni jättänyt pois ruokalistalta juurikin sen hinnan takia.
Tänään söin kaalilaatikkoa. Kananmunan aamiaiseksi, lounaaksi fetasalaattia. Kohta tuhotaan juustoinen nachopelti.