Vähävarainen keliaakikko, mitä syöt?
Meidän perheessä keliakia on uusi juttu ja huh että gluteenilttomat tuotteet on kalliita. Perunaa menee ja riisiä mutta kaipaisin vinkkejä edullisempiin leipiin yms.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Tänään söin kaalilaatikkoa. Kananmunan aamiaiseksi, lounaaksi fetasalaattia. Kohta tuhotaan juustoinen nachopelti.
Yksi kananmuna aamupalaksi? Okei.
Kun puhutaan oikeasti vähävaraisesta, niin esimerkiksi fetat ja muut vastaavat ovat itselläni ekana jääneet kaupan hyllylle, juuston hinta on ainakin itselläni ylittänyt hintakynnyksen jo ajat sitten.
Peruna ja riisi varmaan useimmin käytettyjä meillä. Yritän tehdä ruoasta sen verran ison satsin, että voi syödä pitkin päivää. Leipä on jo niin hemmetin kallista, että homehtukoot kaupan hyllylle minun puolestani. En tiedä kuka enää ostaa leipää 6-7e hintaan.
Mutta nämä ketjussa ehdotetut jutut on vaan outoja. Siis että vähävaraiselle ehdotetaan mm. kalaa, pähkinöitä ja juustoja. Gluttaus voi olla kiva kokeilu, mutta eri asia kun se on loppuelämän kestävä asia, jotta pysyt hengissä. Ja loppuelämään voi mahtua monia hetkiä, jolloin rahaa on vähän, mutta ruokaa on pakko silti keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö ollenkaan leipää. Syön gluteenitonta kaurapuuroa ja poimin itse marjat, jotka pakastan. Syön niitä koko talven. Allergioista johtuen en voi myöskään syödä mm. kananmunaa, pähkinöitä, soijaa, ja vatsaongelmien takia pannassa ovat useat kasvikset. Lihaa en muuten söisi, mutta ravitsemusterapeutti kehotti syömään sitä edes ihan vähän. Syön siis ehkä ruokalusikallisen lihaa viikossa.
Kalaa syön ja maitotuotteita. Usein syön kalakeittoa tai itse tekemääni salaattia, jossa on juustoja ja kalaa.
Vitamiineja otan tippoina, koska monet pillerit on kyllästetty kaiken maailman massa-aineilla.
Jotenkin jännä, että vähävaraisen ruokalistalle ehdotetaan kalaa, jonka moni jättänyt pois ruokalistalta juurikin sen hinnan takia.
Alle 10 € kilo.
3,50 e tumma gluteeniton leipä, riittää viikon, ei ole liian kallista. Tattaripuuroa, kananmuna. Tavis kotiruokaa perusraaka-aineista.
Näkkileipä, korput sitävastoin hintavia.
Perunaa, kidneypapuja ja linssejä :D
Aaltopahvista saa aivan näkkärin näköisiä kun leikkaa suorakaiteen muotoiseksi.
Kallista se on. Ja hankalaa kun olen lisäksi allerginenkin vaikka mille. Laihdun ja kuihdun varmaan olemattomiin lähivuosina. Vihaan ruoanlaittoa muutenkin. Ei ole mikään helppo sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö ollenkaan leipää. Syön gluteenitonta kaurapuuroa ja poimin itse marjat, jotka pakastan. Syön niitä koko talven. Allergioista johtuen en voi myöskään syödä mm. kananmunaa, pähkinöitä, soijaa, ja vatsaongelmien takia pannassa ovat useat kasvikset. Lihaa en muuten söisi, mutta ravitsemusterapeutti kehotti syömään sitä edes ihan vähän. Syön siis ehkä ruokalusikallisen lihaa viikossa.
Kalaa syön ja maitotuotteita. Usein syön kalakeittoa tai itse tekemääni salaattia, jossa on juustoja ja kalaa.
Vitamiineja otan tippoina, koska monet pillerit on kyllästetty kaiken maailman massa-aineilla.
Jotenkin jännä, että vähävaraisen ruokalistalle ehdotetaan kalaa, jonka moni jättänyt pois ruokalistalta juurikin sen hinnan takia.
Aika jännä että monet syö kalaa päivittäin, kun itse kalastavat. Niin on tuossa joen rannassa joka ilta kalastajia. Oletko kuullut sellaisesta ?
Tattari on ketjusta melkein unohtunut, helppo, maistuva ja edullinen lisuke, voi käyttää riisin tapaan.
Minäkin syön paljon riisiä. Mutta myös riisinuudelia, joka maistuu myös nuorisolle.
Täsmävinkkini sinulle on itse tehty maissileipä, johon et tarvitse paljoa aikaa. Koita myös korvata leipää puurolla, vaikka riisipuurolla.
Peruna, riisi, linssit, kikherneet ynnä muut maksaa saman verran oli keliakiaa tai ei
leivän sijasta aamupalaksi vaikka kananmuna, jogurtti, hedelmä, puuroa tms
Vierailija kirjoitti:
Peruna, riisi, linssit, kikherneet ynnä muut maksaa saman verran oli keliakiaa tai ei
leivän sijasta aamupalaksi vaikka kananmuna, jogurtti, hedelmä, puuroa tms
Ei aamulla voi syödä puuroa, hedelmiä, jugurttia eikä munia. Alkaa turvottaa ihan älyttömästi. Ja perunalle olen allerginen ja herneille ja pavuille yms. Riisistä tulee aina huono olo. En ymmärrä miksi. Huokaus
Vierailija kirjoitti:
Ei aamulla voi syödä puuroa, hedelmiä, jugurttia eikä munia. Alkaa turvottaa ihan älyttömästi. Ja perunalle olen allerginen ja herneille ja pavuille yms. Riisistä tulee aina huono olo. En ymmärrä miksi. Huokaus
Mitä siis sitten syöt jos ruoka ei käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis sitten syöt jos ruoka ei käy?
Siinäpä se. En paljon syökään mitään. Aamulla gluteenitonta leipää ja juustoa. Vasta illalla syön enemmän muutakin. Vatsa turpoaa muuten ja on huono olo koko päivän. Lääkäristä ei ollut apua. En tiedä mitä teen.
Vierailija kirjoitti:
3,50 e tumma gluteeniton leipä, riittää viikon, ei ole liian kallista. Tattaripuuroa, kananmuna. Tavis kotiruokaa perusraaka-aineista.
Näkkileipä, korput sitävastoin hintavia.
Kerrohan mikä leipä tämä 3,50 e maksava on ja minkä verran syöt sitä päivässä?
Tai eivät koskaan lue tuoteselosteita.