Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävarainen keliaakikko, mitä syöt?

Vierailija
18.11.2023 |

Meidän perheessä keliakia on uusi juttu ja huh että gluteenilttomat tuotteet on kalliita. Perunaa menee ja riisiä mutta kaipaisin vinkkejä edullisempiin leipiin yms.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö leipää enkä pastaa vaan lihaa, kananmunia, kalaa, vihanneksia, pähkinöitä, siemeniä ja hedelmiä.

Vierailija
2/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa syödä gluteenittomasti edullisesti, ei kannata juuri syödä leipiä, ainakaan valmiina ostettuja. Ne eivät ole mitenkään välttämättömiä. Gluteenittomista kaurahiutaleista ja -jauhoista voi halutessaan leipoa itse sämpylöitä. Vaikka ne ovatkin kalliimpia kuin tavalliset, ei niistä itse leipoen tule sämpylöille enempää hintaa kuin kaupasta ostetulle tavalliselle leivälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusin jämistä saa tehtyä tosi hyvää perunarieskaa, samoin jos gluteenitonta kaurapuuroa jää (tai keittää tarkoituksella liikaa) niin siitä saa maukkaita sämpylöitä. Itse tekemällä siis saa halvempaa. 

Kallista on ja meillä siis tehdään käytännössä kaikki ruoka gluteenittomana, vain leivät, puurot ja murot tms.  on erikseen tavallista ruokavaliota noudattaville. 

Vierailija
4/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomat tuotteet eivät ole nykyään kalliita, kunhan tiedät mistä ne ostat 😀 Lidlissä yleisemmin halvimpia gluteenituotteita, sieltä siis osta tuotteet. Jätä kaikki ylikalliit gluteenituotteet (valmiit leivät) hyllylle. Ei ihmisten tarvitse leipää edes syödä.

Viljojen tilalla voi käyttää esim riisiä tai ihan vaan kasviksia.

Vierailija
5/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista ruokaa syön. Gluteenittomana totta kai. Kelialikiliiton sivuilla on paljon hyviä ja edulisia reseptejä. 

Vierailija
6/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan pakastepaahtoleipää ja otan paketista pakkasesta aina yhden viipaleen aamulla. Toki jos puputtaa leipää hirveät määrät niin tää mun tapa ei auta.

Vierailija
7/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä itseleivottuna. Pastana Xtra gluteenittomia makaroneja (maksaa noin 1,5€ paketti). Riisi on edullinen lisuke. Myös linssejä voi käyttää lisukkeena. 

Vierailija
8/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta korvikkeita, vaan ihan tavallista, luontaisesti gluteenitonta ruokaa. Eli just noita vihanneksia/juureksia/hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä, lihatuotteita, jne jne. Ei leipä tai makaroni ole mitenkään pakollisia ruokavalion osia, päinvastoin, aika höttöä ja ravintoköyhää turhaketta.

Vierailija
9/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta korvikkeita, vaan ihan tavallista, luontaisesti gluteenitonta ruokaa. Eli just noita vihanneksia/juureksia/hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä, lihatuotteita, jne jne. Ei leipä tai makaroni ole mitenkään pakollisia ruokavalion osia, päinvastoin, aika höttöä ja ravintoköyhää turhaketta.

Gluteenittoman leivänkin saa luontaisesti gluteenittomaksi ilman mitään korvikkeita. Tattarijauho, kaurajauho, riisijauho, maissijauho, perunasosejauhe jne. jne. jne. ovat ihan tavallista luontaisesti gluteenitonta ainesta. Samoin psyllium, jolla saa leipiin kuitua ja parempaa koostumusta. 

Vierailija
10/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittoman leivänkin saa luontaisesti gluteenittomaksi ilman mitään korvikkeita. Tattarijauho, kaurajauho, riisijauho, maissijauho, perunasosejauhe jne. jne. jne. ovat ihan tavallista luontaisesti gluteenitonta ainesta. Samoin psyllium, jolla saa leipiin kuitua ja parempaa koostumusta. 

Kaurajauho ei ole gluteenitonta.

Vierailija
11/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kaurajauhot eivät ole gluteenittomia, mutta on olemassa useampikin gluteeniton kaurajauho.

https://www.s-kaupat.fi/tuote/kotimaista-gluteeniton-kaurajauho-500-g/6…

Vierailija
12/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kaurajauhot eivät ole gluteenittomia, mutta on olemassa useampikin gluteeniton kaurajauho.

https://ww

Joo, mutta väitit kaurajauhon olevan "luontaisesti gluteenitonta" mikä ei ole totta.

Vierailija
13/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö gluteenittomia gluteeninkorvikkeita. Ne ovat pääsääntöisesti pahanmakuisia. Eli en oikein osaa auttaa asiassa. Syön vhh ruokavalion mukaan. Se on edullinen ruokavalio.

Vierailija
14/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo, mutta väitit kaurajauhon olevan "luontaisesti gluteenitonta" mikä ei ole totta."

Minä en ole tähän ketjuun kommentoinut mitään muuta, mutta kaura on luontaisesti gluteeniton.

"Gluteenittomassa ruokavaliossa voi käyttää kauraa, sillä kaura on gluteeniton vilja. Mitä tahansa kauratuotteita ei kuitenkaan ole suositeltavaa käyttää, koska esimerkiksi tavanomaisiin kaurahiutaleisiin on voinut sekoittua viljely- tai valmistusprosessin aikana muita viljoja."

Lähde: Keliakialiitto

https://www.keliakialiitto.fi/kuluttajat/keliakia/keliakian-hoito/

Vierailija
15/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riisikakut ovat halpoja, itse käytän niitä "leipänä", kun en tykkää mitä kaikkea näihin valmisleipiin lykätään, psylliymi ei mm. sovi mulle. Toki en syö näitä kymmennittäin päivässä. Ihan hyvin aikuiselle käy välipalaksi 3 riisikakkua juustolla( tai mitä nyt sinne päälle itse haluatkaan) ja tee/kahvi.

Vierailija
16/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö leipää enkä pastaa vaan lihaa, kananmunia, kalaa, vihanneksia, pähkinöitä, siemeniä ja hedelmiä.

Kala, pähkinät, siemenet jne kun onkin tunnetusti tosi edullisia 🙄

Vierailija
17/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luontaisesti gluteeniton tarkoittaa, ettei ruoassa ole esim keinotekoisesti gluteenittomaksi tehtyä vehnätärkkelystä.

Joten se kaupan gton leipä, joka valmistettu esim. kaurasta tai tattarista on luontaisesti gluteenitonta, eikä jotain mystistä korviketta.

Ja pähkinät vasta onkin ihan hemmetin kalliita.

Vierailija
18/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehtyä popcornia syön paljon. Se on halvempaa kuin leipä. Minulla on Leguen popparikulho, jolla teen noita mikrossa.

Vierailija
19/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää kannattaa opetella leipomaan itse. Kallistahan sekin on, mutta tulee edullisemmaksi kuin ostoleipä. Ja esim. perunarieskaan ei edes tarvita paljonkaan jauhoja. Pastan tilalla riisi ja peruna ovat edullisempia, kannattaa siis suosia niitä ja jättää pasta vähemmälle.

Ja tsemppiä, nyt tuntuu vaikealta, mutta kyllä se siitä helpottaa ajan kanssa.

Vierailija
20/56 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kala, pähkinät, siemenet jne kun onkin tunnetusti tosi edullisia 🙄

Maapähkinät 4,85 €/kg, sopiva päiväannos on n. 30 g, joten päivittäiseksi hinnaksi tulee 14,5 senttiä. Kallista on..

Ja joo, tiedän että maapähkinä ei ole oikeasti pähkinä, mutta se ei nyt liikuta, kun on ainakin mulle sopivaa ravintoa joka tapauksessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä