Vertaistukiketju - kuka muu on Koronassa?
Viheliäinen tauti. Luulin, että olo olisi jo parempi, mutta tänään on ollut ihmeellisiä hermotuntemuksia, elohiiri kasvoilla ja keho ihan voimaton. Alkais jo riittää.
Onko muita? Miten menee? Meneekö hermo?
Kommentit (483)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään hammasjuuret kipeät?? Mulla välillä vihloo ja tuikkii niihinkin epämääräisesti, siis jonnekin tonne leukaluihin tai puremalihaksiin.
Ei koronassa mut joskus poskiontelotulehduksessa ollut tällaista
Ja mulla on leuka- ja purentalihakset kipeinä ihan silkasta yskimisestä, joten kaikki tuommoiset + niskajumit voi myös säteillä hampaisiin.
Ap
Mullahan on myös poskiontelot aivan järkyttävän tukkoisen tuntuiset ja poskipäät välillä pikkasen pakottelevat. Ja suatananmoiset niskajumit päällä.. Ehkä nämä eri puolilla leukoja tuntuvat epämääräiset tuikkimiset ja jomotukset liittyykin tosiaan niihin. Ja yskittykin on, nyt tosin enää vähemmän, onneksi. T. se joka kyseli hammasjuurten kivuista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha ja sit lähti makuaisti...
Mullakin lähti tänään. Heräsin aamulla siihen että suu oli aivan kummallisen tuntoinen. Hajuaisti alkoi oikkuilla jo illasta, koska yhtäkkiä alkoi haista oksennus nenässä ja ei se haju kyllä kaukana ole nytkään :(
Miksi ei voi haista edes joku kiva tai hyvä? Miksi just joku paha? Monillahan haisee savu tai rööki.
Mulla haisee toi savu! Totta kyllä ettei haittaisi jos tuoksuisi vaikka korvapuusti tai laventeli. Tai tuore, hyvä kahvi. Tai haisisi edes sellainen koivuklapin "puhdas" savu eikä tällainen enemmänkin venäjän metsäpalojen katkua tai pakokaasua muistuttava yöks-savu.
Ekaa kertaa koronaa sairastaessani mulla haisi savun lisäksi välillä nenässä partavesi. Eikä mikä vaan partavesi vaan se sama jazz jota eka poikaystävä käytti reilu 30 vuotta aiemmin. Mistä ihmeestä tuo haju oikein edes tuli?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Sairastin kerran ja oli sen verran paha "lenssu" etten toista kertaa halua. Maski käytössä nyt ja aina.Outoa koska maskia käyttämällä et suojele itseäsi vaan suojelet muita.
Se maski estää sitä ettet sitä virusta levitä muihin ihmisiin.
https://thl.fi/fi/-/thl-suosittaa-kasvomaskin-kayttoa-toisten-suojaamis… oo
Kirurginen maski leikkaa ilman virusmäärästä noin 20-75 prosenttia, tiiviisti kasvoille laitettu FFP2-hengityssuojain noin 94 prosenttia ja FFP3-hengityssuojain noin 99 prosenttia.
https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/09a24a11-4264-40b9-90b8-7bff3446750a
Vierailija kirjoitti:
Mullahan on myös poskiontelot aivan järkyttävän tukkoisen tuntuiset ja poskipäät välillä pikkasen pakottelevat. Ja suatananmoiset niskajumit päällä.. Ehkä nämä eri puolilla leukoja tuntuvat epämääräiset tuikkimiset ja jomotukset liittyykin tosiaan niihin. Ja yskittykin on, nyt tosin enää vähemmän, onneksi. T. se joka kyseli hammasjuurten kivuista
Tässä on tämmöinen video, jonka liikkeillä saattaa niska kivasti aueta. Kannattaa tehdä pienesti liikkeitä ja vaikka vähän käsillä ensin lämmitellä lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha ja sit lähti makuaisti...
Mullakin lähti tänään. Heräsin aamulla siihen että suu oli aivan kummallisen tuntoinen. Hajuaisti alkoi oikkuilla jo illasta, koska yhtäkkiä alkoi haista oksennus nenässä ja ei se haju kyllä kaukana ole nytkään :(
Miksi ei voi haista edes joku kiva tai hyvä? Miksi just joku paha? Monillahan haisee savu tai rööki.
Mulla haisee toi savu! Totta kyllä ettei haittaisi jos tuoksuisi vaikka korvapuusti tai laventeli. Tai tuore, hyvä kahvi. Tai haisisi edes sellainen koivuklapin "puhdas" savu eikä tällainen enemmänkin venäjän metsäpalojen katkua tai pakokaasua muistuttava yöks-savu.
<
Oho! Siellä se on jossain solujen syövereissä poikkiksen partavesi kulkenut mukana kaikki nämä vuodet! :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla kumpikin korona on alkanutkin ihan julmetulla niskan ja kaulan jumituksella. Se on ollut ihan eka oire ja sitten alkaa silmät mennä oudoiksi eikä kestä valoa ja näkökin menee sumeaksi. Seuraavana alkaa se jatkuva päänsärky ja tulee voimaton olo ja jalat on samaan aikaan sekä kuin lyijyä että spagettia. Tässä vaiheessa menee mahakin sekaisin ja hikoiluttaa sekä palelee vuoron perään ja meinaa nukahtaa istualteenkin.
Sitten vasta tulee nämä kurkkukivut, yskät, kuumeet ja nuhat eli se flunssamaisuus. Tähän osaan kuuluu myös nuo nivelsäryt ja oudot vihlaisut pitkin kroppaa ja vikana menee sitten haju- ja makuaisti osin tai kokonaan. Ne myös on pitkään taudin jälkeen ihan oudot samaten kuin tuo yskä jatkuu pitkään ja tulee hirmuisia yskäkohtauksia jos puhuu pidempään, hengästyy tai nauraa. Samaten hikoilu on hurjan voimakasta pitkän aikaa.
En mä sanoisi lieväksi mitenkään. Eikä ollut lievempi tokallakaan kertaa vaan ihan identtinen ekaan vaikka variantti mukamas on lievempi ja aiemmasta pitäisi olla immuniteettiakin. Niin joo ja rokotettunahan pitäisi sairastaa lievempänä, mutta mä sairastin ihan samanlaisen taudin jo ennen rokotuksiakin.
Nuo hajuaistivääristymät vaikuttaa mielenkiintoisilta ja vähän pelottaviltakin. Onkohan noita tutkittu että mikä ne aiheuttaa? Tässä olisi joutoaikaa tutustua jos vaan joku osaa vinkata mistä tuollaista tietoa voisi löytyä.
Voi kiitos te ihanat!! Niin ihanaa kuulla että muillakin on samoja oireita ja samoja kummallisia kipuja kärsittävänä!
Millä nimellä tuo video löytyy ja mistä?
Mullahan on muuten vesi maistunut jo monta päivää sellaiselta kuin sen sekaan olisi lorautettu tilkka pitkään seisonutta oikein kitkerää kahvia.
Aika tiukka tauti kyllä täälläkin vaikkei onneksi niitä hengitysvaikeuksia olekaan.
Enkä tietenkään tarkoittanut että ihana että teilläkin on kipuja vaan että lohdullista ja huojentavaa että tämä kaikki kummallinen liittyy tähän tautiin. t. se hammasjuurikivuista kysellyt edelleen :)
Olen todella hämmentynyt itsekin tästä makuaistin ja hajuaistin vääristymisestä. Eilen join mehua ja ihmettelin, kun se ei maistu miltään. Karkeissa ei ollut makua. Nyt sitten vesi maistui suoraan sanoen siltä miltä kissan k*si haisee nenään.... Ja nenässä haisee varasto
Vierailija kirjoitti:
Voi kiitos te ihanat!! Niin ihanaa kuulla että muillakin on samoja oireita ja samoja kummallisia kipuja kärsittävänä!
Millä nimellä tuo video löytyy ja mistä?
Mullahan on muuten vesi maistunut jo monta päivää sellaiselta kuin sen sekaan olisi lorautettu tilkka pitkään seisonutta oikein kitkerää kahvia.
Aika tiukka tauti kyllä täälläkin vaikkei onneksi niitä hengitysvaikeuksia olekaan.
How to Fix Pain at the Base of the Neck in SECONDS. Kanavan nimi on SpineCare Decompression and Chiropractic Center. Siellä on vaikka mitä.
Olen kyllä kiitollisena ajatellut, että onneksi ei ole ollut hengitysvaikeuksia. Ne voisivat helposti ruokkia itseään pienen paniikin muodossa.
Ja kyllä, vertaistuki kyllä lohduttaa.
Ap
Paljon kiitoksia!
Ja muuten hajuaistihan saattaa korjautua tosi pitkänkin ajan jälkeen. Ystäväni menetti hajuaistin ensimmäisenä koronakeväänä ja reiluun vuoteen hän ei haistanut mitään. Sitten hajut vaan alkoivat pikku hiljaa palautua niin että ensin alkoi tuoksua kahvi, sitten joku siivousaine, jonkun ajan kuluttua joku mauste ja niin edelleen. Siinä vaiheessa kun hän koki hajuaistinsa olevan täysin ennallaan, oli kulunut aikaa hajuaistin menetyksestä reilut 2 vuotta. Eli toivoa on pitkittyneissäkin tapauksissa!
Mulla olisi keskiviikkona seuraava työvuoro ja pohdin pitäisikö asioida nyt jo nettilääkärillä. On lämpöä edelleen 37,5. Muitakin oireita... Työni on aika nopeatempoista ja päivää ei voi suunnitella etukäteen tai muokata rauhallisemmaksi
Miten voi väsyttää näin paljon?
Miten pitkiä saikkuja teillä ollut? Itse nyt ollut 4 päivää ja ei riitä vieläkään
Torstaina alkoi ja eilen oli jo parempi nyt taas ihan kipeänä. Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkiä saikkuja teillä ollut? Itse nyt ollut 4 päivää ja ei riitä vieläkään
Mä olen ollut viime maanantaista lähtien kotona. Ma-ti lapsia hoitamassa, joskin jo itsekin lievillä oireilla, ti-ke yönä iski kovemmat oireet ja ke plussasin.
Omassa kunnon sairastumisessa nyt siis menossa päivä 6 ja edelleen tiskikoneen tyhjentäminen ja täyttäminen saa aikaan kylmän hienmuuten alkaa kuitenkin palata usko tulevaan. Huomenna tarkoitus palata töihin.
Ap
Olen vasta ekaa päivää saikulla. Toivon, että torstaina pääsisi töihin, mutta saa nähdä. Lauantaina siis plussa.
Ei koronassa mut joskus poskiontelotulehduksessa ollut tällaista