Onko n. 50v-sukupolvelle lasten ruumiillinen kuritus ollut vielä jotenkin normaali asia? Onko näin iso ero meidän n. 40v-sukupolveen, joille
se ei missään nimessä ole normaali asia?
Mulla reilu 10v tyttö ja miesystävä on ihmetellyt sitä, että lasta ei ole koskaan vyöllä kuritettu. Ja tämä tuli vielä puheeksi oudosti niin, että jossain tilanteessa hän tokaisi lapselle, että nyt jotain tai äitisi antaa kohta remmiä, ja kun sitten annoin tästä palautetta, niin tuli tuo aidon oloinen ihmetys, että enkö tosiaan koskaan kurita. Ja täysin väkivallaton ihminen kyseessä, eli siitä ei ole kyse, että hakkaisi naista ja lapsia, jos nyt joku heti tällaista ajatteli.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa alle 40 vuotiaista on tänäkin päivänä vailla kunnon kuria, tukkapöllyä ja reipasta selkäsaunaa. Tulisi edes hetkeksi vähän vastuuta ja ryhtiä siihen henkisesti ja fyysisesti velttoon olemukseen ja samalla siinä piestäisiin se pahanilkisyys pois sieltä tunkkaisesta mielestä. Luvan saatuani ryhdyn välittömiin toimenpiteisiin.
Sopii, jos sinut saa ruoskia ensin.
Nyt tuli tupenrapinat! Odottelen pikaista lupaa valtioneuvoksettarelta antaa rottinkipiiskani ja helapäänahkavyöni viuhua.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisetkin kaipaisivat fyysistä kuritusta. Voisimme ottaa käyttöön julkiset raipparangaistukset. Maassahan on jo paljon väkeä, jotka kannattavat ja tarvitsevat tämän tyyppisiä rangaistuksia.
No hätä - sitähän tulee kun alat poliisin tai vartijan kanssa painimaan :)
Vierailija kirjoitti:
Uusimman kouluterveyskyselyn tulosten mukaan yli 12% kahdeksas- yhdeksäsluokkalaisista on kokenut perheväkivaltaa. Joten kyllä lapsia edelleen kuritetaan.
Perinteiset lasten kasvatuksessa käytetyt fyysiset keinot eivät ole väkivaltaa vaan kasvatuksellista voimankäyttöä.
Kyllähän Suomessa kaivattaisiin takaisin sellaista 'koko kylä kasvattaa' yhteishenkeä. Eli kaikille aikuisille lupa antaa keppostelijoille ja pään aukojille vähän pikku kolimoukulia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin jäi epäselväksi, mitä hyötyä sillä edes kuviteltiin olevan. Itse en koskaan tahallaan tai tarkoituksella tehnyt pahaa, vaan kyse oli huolimattomuusta, unohtamisesta tai vastaavasta. Ja jos asiasta sanottin ja nuhdeltiin, tajusin itsekin olla pahoillani ja harmissani. Mitä lisähyötyä siitä muka oli, että puhuttelun jälkeen kuritettiin vielä vyöllä? Tätä käytäntöä oli vielä noin 12-vuotiaana, kun olin kuitenkin jo fiksu ja puhetta ymmärtävä iso lapsi.
N40
Sitä minäkin ihmettelin. Olin herkkä add-lapsi, joten tyhmiä vahinkoja sattui välillä ja välillä olin omissa maailmoissa, mutta ei se huutaminen ja hakkaaminen näitä puolia minusta poistanut. Kyllä minuakin nolotti, kun tajusin, että olin vahingossa kaatanut maitolasin. Tukkapölly ei opettanut pois siitä. Välillä tuntui, että selkäsaunalla vanhemmat purkivat omaa turhautumistaan siihen hakkaamiseen. He olivat todella huonoja kasvattajia. En koskaan kokenut itseäni rakastetuksi lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin jäi epäselväksi, mitä hyötyä sillä edes kuviteltiin olevan. Itse en koskaan tahallaan tai tarkoituksella tehnyt pahaa, vaan kyse oli huolimattomuusta, unohtamisesta tai vastaavasta. Ja jos asiasta sanottin ja nuhdeltiin, tajusin itsekin olla pahoillani ja harmissani. Mitä lisähyötyä siitä muka oli, että puhuttelun jälkeen kuritettiin vielä vyöllä? Tätä käytäntöä oli vielä noin 12-vuotiaana, kun olin kuitenkin jo fiksu ja puhetta ymmärtävä iso lapsi.
N40
No, eihän se nuhde tai puhuttelu mikään rangaistus ollut. Meidän ikäluokka (oon 50-v) satiin maksaa niistä virheistä ja tekemisistä tai tekemättömyyksistä persnahallamme. Kyllähän nykylapsiakin rangaistaan kaverikielloilla ja puhelinaresteilla, nuhteiden lisäksi. Meidän sukupolvella se vaan oli vyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N40
No, eihän se nuhde tai puhuttelu mikään rangaistus ollut. Meidän ikäluokka (oon 50-v) satiin maksaa niistä virheistä ja tekemisistä tai tekemättömyyksistä persnahallamme. Kyllähän nykylapsiakin rangaistaan kaverikielloilla ja puhelinaresteilla, nuhteiden lisäksi. Meidän sukupolvella se vaan oli vyö.
Eli rangaistus oli jonkinlainen itseisarvo tuolloin? Eikä se, että ymmärsikö lapsi tehneensä jotain väärin ja katuvansa sitä?
Olen 50-v enkä ole koskaan kokenut ruumiillista kuritusta. Enkä ole sitä myöskään koskaan omalle lapselleni antanut. Meillä joutui omaan sänkyyn miettimään tekojaan.
Olen kyllä nähnyt, kuinka opettaja kantoi luokkakaverin korvasta ulos luokasta, vaikka ei se silloinkaan sallittua ollut.
Aivan samalla tavalla kuin nykyään kun lapsi on tottelematon tai tekee jotain kiellettyä, häntä nuhdellaan ja otetaan esim. puhelin pois. 80-luvulla ei ollut lapsilla puhelimia, mutta vyö sentään löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samalla tavalla kuin nykyään kun lapsi on tottelematon tai tekee jotain kiellettyä, häntä nuhdellaan ja otetaan esim. puhelin pois. 80-luvulla ei ollut lapsilla puhelimia, mutta vyö sentään löytyi.
Hämmentävää on se, miten kevyesti jotkut suhtautuu. Että se on vähän niinku sama jos puhelin otetaan pois tai jos hakataan lasta vyöllä. Oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
N40
Ajateltu varmaan niin, että ei tarvitse samasta asiasta toista kertaa sanoa, kun annetaan heti rangaistus, joka tuntuu.
Uhattu on mutta toteutettu ei.
Ei se nyt niin tavallista ollut ennenkään.
Olen -67 syntynyt ja oli normaalia saada selkäänsä meillä
Tiedän yhden joka syntynyt 1990-luvun alussa ja asui lapsuutensa maalla aika vanhanaikaisten vanhempien kanssa. Sai piiskaa ja tukkapöllyä lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden joka syntynyt 1990-luvun alussa ja asui lapsuutensa maalla aika vanhanaikaisten vanhempien kanssa. Sai piiskaa ja tukkapöllyä lapsena.
Osaatteko sanoa tuliko tämä jotenkin hetkeksi uudelleen "muotiin", koska kuten ap:kin niin olen ymmärtänyt että nelikymppisiä ei olisi enää kuritettu, eikä nykyään kuriteta, mutta itse olen kolmekymppinen ja vaikka meillä oli muuten ihan normaali perhe, ja kaupungissa asuttiin ei maalla, niin olen saanut usemman kerran vyöstä ala-asteikäisenä. Enkä ollut kauhukakara vaan peruskiltti tavallinen tyttö.
Piiskan käyttö saattaa olla jooa ihmissuojelullinen toimenpide, jolla pitkässä juoksussa ennaltaehkäistään riehuvien kakaraporukouden synty ja siitä seuranneet Lopen kaltaiset koululakot. Säästetään siinä poliisienkin resursseja, kun ei tarvi alvariinsa rampata koululla tekemässä turhia puhuttamisia, jotka eivät johda mihinkään. Pitää ottaa pieksämällä se paha pois, kun se ei muulla tavalla lähde.
Mä olen 27-vuotias ja sain pienempänä remmiä sekä luunappeja eli joskus 2000-luvun alkupuolella. Muistan muutamat kerrat kun on lyöty vyöllä ja sitten uhkailtu sillä, mutta todellista määrää en tiedä koska tuskin niistä jokainen kerta on jäänyt mieleen kun on annettu remmistä.
Koen silti eläneeni onnellisen lapsuuden enkä ajattele, että olisin kokenut perheväkivaltaa vaikka sellaiseksi toi varmaan lasketaankin. Enkä koe olevani mitenkään traumatisoitunut asiasta ja vanhempien kanssa on aina ollut hyvät välit, mutta kyllähän se voi olla että jonkinlaisiin asioihin se on vaikuttanut omassa luonteessa. Olen ihmissuhteissa esimerkiksi usein liian kiltti ja rajojen vetäminen on vaikeaa.
Mä olen syntynyt 1975 eli 48 v nyt. Meillä ei ollut ruumiillista kuritusta kotona, mutta kyllä tiedän kavereiden perheissä olleen, vähintään luunappeja ja tukistamista, mutta myös selkäsaunoja.
Vierailija kirjoitti:
Kiellettiin laissa - 84
Mitä?! Mulla on todella lainkuuliaiset vanhemmat ja mä olen saanut nahkaremmistä selkääni vielä vuonna -91.
Tuo oli kyllä vika kerta ja sattuneesta syystä muistan hyvin tuon vuosiluvun.
Aikuisetkin kaipaisivat fyysistä kuritusta. Voisimme ottaa käyttöön julkiset raipparangaistukset. Maassahan on jo paljon väkeä, jotka kannattavat ja tarvitsevat tämän tyyppisiä rangaistuksia.