Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko n. 50v-sukupolvelle lasten ruumiillinen kuritus ollut vielä jotenkin normaali asia? Onko näin iso ero meidän n. 40v-sukupolveen, joille

Vierailija
18.11.2023 |

se ei missään nimessä ole normaali asia?

Mulla reilu 10v tyttö ja miesystävä on ihmetellyt sitä, että lasta ei ole koskaan vyöllä kuritettu. Ja tämä tuli vielä puheeksi oudosti niin, että jossain tilanteessa hän tokaisi lapselle, että nyt jotain tai äitisi antaa kohta remmiä, ja kun sitten annoin tästä palautetta, niin tuli tuo aidon oloinen ihmetys, että enkö tosiaan koskaan kurita. Ja täysin väkivallaton ihminen kyseessä, eli siitä ei ole kyse, että hakkaisi naista ja lapsia, jos nyt joku heti tällaista ajatteli.

Kommentit (205)

Vierailija
61/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 55v nainen, ja olen itse saanut vitsaa ja tukkapöllyä lapsena. Olen ihan ok sen kanssa. Eli minusta siinä ei ollut mitään pahaa.

Omalle esikoiselleni annoin jonkun verran ruumiillista kuritusta, hän syntyi 90-luvun puolivälissä. Siihen aikaan oli tiedossa, että muutkin vielä harrastavat sitä. Joten odotettavissa ei olisi ollut mitään kovin pahoja seurauksia, vaikka olisin "jäänyt kiinni".

En noin ylipäänsä pidä lakia minään "jumalansanana", eli noudatan jos viitsin ja jos seuraukset eivät liikaa pelota. Seuraavat kuusi lastani olivatkin sitten niin kilttejä, että mitään kuritusta ei koskaan tarvinnut käyttää, joten jäi automaattisesti pois.

Täh? Siis olet kurittanut vielä 2000-luvulla ja kuvittelet, että muutkin tekivät niin? Ja ihan remmiäkö annoit? Huh.

Vierailija
62/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 55v nainen, ja olen itse saanut vitsaa ja tukkapöllyä lapsena. Olen ihan ok sen kanssa. Eli minusta siinä ei ollut mitään pahaa.

Omalle esikoiselleni annoin jonkun verran ruumiillista kuritusta, hän syntyi 90-luvun puolivälissä. Siihen aikaan oli tiedossa, että muutkin vielä harrastavat sitä. Joten odotettavissa ei olisi ollut mitään kovin pahoja seurauksia, vaikka olisin "jäänyt kiinni".

En noin ylipäänsä pidä lakia minään "jumalansanana", eli noudatan jos viitsin ja jos seuraukset eivät liikaa pelota. Seuraavat kuusi lastani olivatkin sitten niin kilttejä, että mitään kuritusta ei koskaan tarvinnut käyttää, joten jäi automaattisesti pois.

Voi pyhä isä...🤦

Kylläpäs sua nyt ahistaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs jos on hyvin huonosti käyttäytyvä, väkivaltainen, puhekyvytön ja puhetta ymmärtämätön erityislapsi??...  Tavallaan eläimen tasolla oleva ihminen. Tuollaiset eläimet lopetetaan, mutta ihmisten kohdalla ei niin voida tehdä. Miten kasvatatte tuollaista lasta?..

Alapeukuttajat, osaattekos pistää myös vastauksen tähän kysymykseen??? ... Nythän kaikkia tukitoimia ajetaan alas kovemmalla kyydillä kuin ikinä ennen, että hyvin yksin jää vanhempi tällaisten lasten kanssa jos niitä on vielä vaikkapa useampi... Oikeasti astukaa toisen saappaisiin, mitä ITSE tekisitte vastaavassa tilanteessa??? Itse en tällaisessa tilanteessa ole mutta olen ollut töissä erityiskouluissa ja näitä kuvioita nähnyt. Sijaisuuksia olen tehnyt ja nähnyt kyllä miten vakityöntekijöiden kasvatustyö usein lähentelee väkivaltaa, koska tilanteet ajautuvat niin hulluiksi.

Vierailija
64/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Siis olet kurittanut vielä 2000-luvulla ja kuvittelet, että muutkin tekivät niin? Ja ihan remmiäkö annoit? Huh.

En antanut remmiä enkä piiskaa, vaan luunappeja ja tukkapöllyä. Ja lukitsin huoneeseensa muutamiksi tunneiksi. Ja eihän siitä tietenkään kukaan ääneen puhunut, mutta galluppeja lukiessa kyllä näki, ettei se ollut ollenkaan harvinaista. Eihän se ole loppunut vieläkään, vaikka asenteet ovatkin koventuneet. Mielestäni lapset ovat vanhempiensa omaisuutta, joten heidän pitäisi saada kasvattaa haluamallaan tavalla. Toki jos nyt ihan henkeä uhkaavaksi kiduttamiseksi menee, niin sitten lapset pois. Ei kukaan lapsia halua antaakseen ne yhteiskunnan omaisuudeksi.

Vierailija
65/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs jos on hyvin huonosti käyttäytyvä, väkivaltainen, puhekyvytön ja puhetta ymmärtämätön erityislapsi??...  Tavallaan eläimen tasolla oleva ihminen. Tuollaiset eläimet lopetetaan, mutta ihmisten kohdalla ei niin voida tehdä. Miten kasvatatte tuollaista lasta?..

Alapeukuttajat, osaattekos pistää myös vastauksen tähän kysymykseen??? ... Nythän kaikkia tukitoimia ajetaan alas kovemmalla kyydillä kuin ikinä ennen, että hyvin yksin jää vanhempi tällaisten lasten kanssa jos niitä on vielä vaikkapa useampi... Oikeasti astukaa toisen saappaisiin, mitä ITSE tekisitte vastaavassa tilanteessa??? Itse en tällaisessa tilanteessa ole mutta olen ollut töissä erityiskouluissa ja näitä kuvioita nähnyt. Sijaisuuksia olen tehnyt ja nähnyt kyllä miten vakityöntekijöiden kasvatustyö usein lähentelee väkivaltaa, koska tilanteet ajautuvat niin hulluiksi.

Onhan nuo nyt ihan eri asioita, jos joudut jos joudut jossain tilanteessa fyysisesti pitämään kiinni, rauhoittelemaan jne kuin että se on harkittuna rangaistuksena jostain asiasta, että otetaan vyö ja kuritetaan sillä.

Ensin mainittu lienee edelleenkin hyväksyttävää, jälkimmäinen ei.

Vierailija
66/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58-vuotias ja minun lapsuudessani ruumiillinen kuritus oli ihan normaalia niin omassa kuin luokkakavereitteni perheessä. Se ei ollut kuitenkaan mitään jokapäiväistä, vaan sitä annettiin vain vakavista rikkomuksista. Itse muistan lapsuudestani, että minua tukistettiin kaksi kertaa. Enemmän kysymys oli siitä, että aika usein uhattiin vitsoilla, jos ei muuten totellut.

Siihen aikaan yleisesti uskottiin, että lapsesta ei saa kasvatettua kunnollista ihmistä, jos vähintään uhkailua ruumiillisesta kurituksesta ei käytetä.

Vierailija
67/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 50 vuotias, ei ole kuin uhattu selkäsaunalla jos jään auton alle, jos jään junan alle tai jos hukun. Opettaja oli kyllä ala-asteella että saattoi lyödäkin.

Vierailija
68/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajat, osaattekos pistää myös vastauksen tähän kysymykseen??? ... Nythän kaikkia tukitoimia ajetaan alas kovemmalla kyydillä kuin ikinä ennen, että hyvin yksin jää vanhempi tällaisten lasten kanssa jos niitä on vielä vaikkapa useampi... Oikeasti astukaa toisen saappaisiin, mitä ITSE tekisitte vastaavassa tilanteessa??? Itse en tällaisessa tilanteessa ole mutta olen ollut töissä erityiskouluissa ja näitä kuvioita nähnyt. Sijaisuuksia olen tehnyt ja nähnyt kyllä miten vakityöntekijöiden kasvatustyö usein lähentelee väkivaltaa, koska tilantee

Joo mutta en puhunut pelkästä pitelystä vaan väkivallasta, kuten sanoin. Lasten kodeissakin on jatkuvasti väkivaltaa, missä on näitä lapsia ja nuoria jotka eivät mitään usko, haluaisitko itse mennä sinne töihin päivittäin turpiisi ottamaan??.. alalle kouluttautuneetkaan ihmiset eivät yleensä halua näihin lastenkoteihin ja nuorisokoteihin töihin, jotka ovat pullollaan vaikeita erityislapsia. Kun enää ei saa kasvattaa. Ja kyllä ne tilanteet ajautuu siihen, että myös työntekijät puolustavat itseään väkivallalla. Jopa nuoren pieni tottelemattomuus saattaa saada työntekijän heittämään hänet maahan, vaikka nuori itse ei edes olisi ollut väkivaltainen.

Vierailija
69/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lastenkodeissa eikä lasten kodeissa.

Vierailija
70/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli täsmälleen samanikäinen, eikä todellakaan pitänyt ruumiillista kuritusta normaalina. Ei tullut koskaan kysyttyä, saiko hän itse piiskaa lapsena. 

Vierailija
71/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit siis rikoksen ja puolustelet itseäsi nyt. 

Vierailija
72/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -86 ja sain piiskaa, tukistusta, luunappeja yms pitkin lapsuutta. Jossain vaiheessa alakouluiässä se vähitellen loppui. Muistan, että keskimmäinen sisarukseni sai myös ruumiillista kuritusta, mutta nuorin ei enää. En tiedä mitä tapahtui. Kai minä opin vanhempieni mielestä käyttäytymään riittävän hyvin, ettei tarvinnut. Murrosiässä en kotona enää viihtynytkään, vaan pyörin ties missä. Ei paljoa vanhemmat perään soitelleet. Olin todella itsetuhoinen ja kävin myös nuorisopsykiatrialla hoidossa, mutta koskaan sielläkään ei päästy juurisyihin. Vanhemmat kävivät kerran siellä keskustelemassa ja totesivat, että olisivat ehkä voineet kiinnittää minuunkin enemmän huomiota joskus, mutta mikään ei muuttunut. Vanhempani eivät ole koskaan nähneet mitään vikaa toiminnassaan eivätkä he ole koskaan pyytäneet näitä asioita anteeksi. Itse asiassa he ajattelevat, että nykyajan kakarat ovat jotenkin erityisen kamalia siksi, ettei heitä vedellä pitkin korvia. Kuvittelevat olleensa itse niin hyviä vanhempia, vaikka eivät tajua, että rikkoivat mielenterveyteni ja itsetuntoni olemalla väkivaltaisia. 

Vierailija
73/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin jäi epäselväksi, mitä hyötyä sillä edes kuviteltiin olevan. Itse en koskaan tahallaan tai tarkoituksella tehnyt pahaa, vaan kyse oli huolimattomuusta, unohtamisesta tai vastaavasta. Ja jos asiasta sanottin ja nuhdeltiin, tajusin itsekin olla pahoillani ja harmissani. Mitä lisähyötyä siitä muka oli, että puhuttelun jälkeen kuritettiin vielä vyöllä? Tätä käytäntöä oli vielä noin 12-vuotiaana, kun olin kuitenkin jo fiksu ja puhetta ymmärtävä iso lapsi.

N40

Vierailija
74/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa alle 40 vuotiaista on tänäkin päivänä vailla kunnon kuria, tukkapöllyä ja reipasta selkäsaunaa. Tulisi edes hetkeksi vähän vastuuta ja ryhtiä siihen henkisesti ja fyysisesti velttoon olemukseen ja samalla siinä piestäisiin se pahanilkisyys pois sieltä tunkkaisesta mielestä. Luvan saatuani ryhdyn välittömiin toimenpiteisiin.

Vierailija
75/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä 70-luvulla syntynyt olen saanut lapsena pari kertaa vitsaa, mun 80-luvulla syntyneet sisarukset ei. Eikä todellakaan kukaan meidän lapsista.

Vierailija
76/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa alle 40 vuotiaista on tänäkin päivänä vailla kunnon kuria, tukkapöllyä ja reipasta selkäsaunaa. Tulisi edes hetkeksi vähän vastuuta ja ryhtiä siihen henkisesti ja fyysisesti velttoon olemukseen ja samalla siinä piestäisiin se pahanilkisyys pois sieltä tunkkaisesta mielestä. Luvan saatuani ryhdyn välittömiin toimenpiteisiin.

Sopii, jos sinut saa ruoskia ensin. 

Vierailija
77/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 40v ja kyllä minun lapsuudessani kuritettiin. Itsekin olen saanut monet tukkapöllyt.

Vierailija
78/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50 vuotias, ei ole kuin uhattu selkäsaunalla jos jään auton alle, jos jään junan alle tai jos hukun. Opettaja oli kyllä ala-asteella että saattoi lyödäkin.

Yhtä absurdia kaikki. 

Vierailija
79/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tukkapöllyjä aiheesta lapsena, en koskaan syyttä. Olen syntynyt 83.

Vierailija
80/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhempaa ikäpolvea. Kyllä meitä lapsia lyötiin ja tukisteltiin. Isä on ollut jo kauan hauskassa, mutta en ole voinut antaa anteeksi. Olin ja olen herkkä lapsi.. Vieläkin kun tulee ne ajat mieleen itkettää.. Minulla on 4 ihanaa tyttöä joita en kurittanut ruumiillisesti enkä henkisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan