Onko n. 50v-sukupolvelle lasten ruumiillinen kuritus ollut vielä jotenkin normaali asia? Onko näin iso ero meidän n. 40v-sukupolveen, joille
se ei missään nimessä ole normaali asia?
Mulla reilu 10v tyttö ja miesystävä on ihmetellyt sitä, että lasta ei ole koskaan vyöllä kuritettu. Ja tämä tuli vielä puheeksi oudosti niin, että jossain tilanteessa hän tokaisi lapselle, että nyt jotain tai äitisi antaa kohta remmiä, ja kun sitten annoin tästä palautetta, niin tuli tuo aidon oloinen ihmetys, että enkö tosiaan koskaan kurita. Ja täysin väkivallaton ihminen kyseessä, eli siitä ei ole kyse, että hakkaisi naista ja lapsia, jos nyt joku heti tällaista ajatteli.
Kommentit (205)
Ikää on 55 ja olen kyllä saanut "tukkapöllyä, " jos sana ei ole mennyt perille. Vanhempani ei kuitenkaan koskaan ole sanallisesti haukkuneet tai alistaneet minua - eivät ole karjuneet tai kiroilleet. Olen tuntenut olevani rakastettu, eikä ruumiillisesta kurituksesta ole jäänyt traumoja. En ole heitä koskaan pelännyt.
50-luvun puolivälissä syntynyt isäukko antoi kerran saumassa luunapin kun olin liian rauhattomalla tuulella, muuten ei mitään. Eipä tuotakaan varsinaisesti laskettane.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näissä keskusteluissa aina tahallaan tai tahattomasti sekoitetaan pahasti keskenään termit perheväkivalta ja ruumiillinen kuritus. Nämä vanhempien päälle karkaamiset ja lasten hakkaaminen juovuspäissään on ollut ja tulee aina olemaan täysin eri juttu kuin lievä fyysinen kurinpalautus. Molemmat nykylainsäädännön valossa ovat kiellettyjä, mutta henkisellä tasolla ja mahdollisesti traumatisoivina kokemuksina kovin eri tasolla.
Kuuluuko vyöllä kurittaminen mielestäsi kategoriaan lievä fyysinen kurinpalautus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näissä keskusteluissa aina tahallaan tai tahattomasti sekoitetaan pahasti keskenään termit perheväkivalta ja ruumiillinen kuritus. Nämä vanhempien päälle karkaamiset ja lasten hakkaaminen juovuspäissään on ollut ja tulee aina olemaan täysin eri juttu kuin lievä fyysinen kurinpalautus. Molemmat nykylainsäädännön valossa ovat kiellettyjä, mutta henkisellä tasolla ja mahdollisesti traumatisoivina kokemuksina kovin eri tasolla.
Kuuluuko vyöllä kurittaminen mielestäsi kategoriaan lievä fyysinen kurinpalautus?
Kaikki on tietysti suhteellista, mutta jos vertailukohtana on se, että isä hakkaa kännissä silmän mustaksi ja huulet turvoksiin tai potkii maassa makaavan lapsen kylkiluut murskaksi. Niin kyllä selvinpäin kurittavan vanhemman antama piiskaus on perin lievä.
Jos muuten oli asiat kunnossa ja välit kunnossa, ymmärrettävästi hankala asema sinulla ruveta antamaan kasvatusohjeita.