Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko n. 50v-sukupolvelle lasten ruumiillinen kuritus ollut vielä jotenkin normaali asia? Onko näin iso ero meidän n. 40v-sukupolveen, joille

Vierailija
18.11.2023 |

se ei missään nimessä ole normaali asia?

Mulla reilu 10v tyttö ja miesystävä on ihmetellyt sitä, että lasta ei ole koskaan vyöllä kuritettu. Ja tämä tuli vielä puheeksi oudosti niin, että jossain tilanteessa hän tokaisi lapselle, että nyt jotain tai äitisi antaa kohta remmiä, ja kun sitten annoin tästä palautetta, niin tuli tuo aidon oloinen ihmetys, että enkö tosiaan koskaan kurita. Ja täysin väkivallaton ihminen kyseessä, eli siitä ei ole kyse, että hakkaisi naista ja lapsia, jos nyt joku heti tällaista ajatteli.

Kommentit (205)

Vierailija
201/205 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kotona kova kuri 80-luvulla. Piiskaa pyllylle ja tukkapöllyä tuli eikä sitä pidetty mitenkään ihmeellisenä asiana. Se oli luonnollinen osa kasvatusta. Vielä noin parikymppisenä ennen omien lasten syntymää, pidin täysin selvänä, että  tottakai tulen piiskaamaan myös omia lapsiani. Vasta lasten syntymän jälkeen ja heidän varttuessaan aloin omaksua ja toteuttaa sitä ajatusmaailmaa, lapsia voi kasvattaa myös ilman ruumiillista kuritusta.

Kiitos vertaistuesta! Vähän eri tilanne, mutta olen myöhemmin potenut vähän syyllisyyttä.

Olen nyt reilu 40 v ja kun 20+ vuotiaana asuin jo muualla ja vierailin kotona, n.10 vuotta nuorempi pikkusisko-iltatähti sai vielä joskus samalla tavalla vyöllä kuritusta kuin itse olin sen ikäisenä saanut. Silti sitä pitä tuolloin jotenkin normaalina, eikä osannut paheksua, vaikka tietysti tuntui siskon puolesta pahalta. Vasta

Jos muuten oli asiat kunnossa ja välit kunnossa, ymmärrettävästi hankala asema sinulla ruveta antamaan kasvatusohjeita.

Vierailija
202/205 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää on 55 ja olen kyllä saanut "tukkapöllyä, " jos sana ei ole mennyt perille. Vanhempani ei kuitenkaan koskaan ole sanallisesti haukkuneet tai alistaneet minua - eivät ole karjuneet tai kiroilleet. Olen tuntenut olevani rakastettu, eikä ruumiillisesta kurituksesta ole jäänyt traumoja. En ole heitä koskaan pelännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/205 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvun puolivälissä syntynyt isäukko antoi kerran saumassa luunapin kun olin liian rauhattomalla tuulella, muuten ei mitään. Eipä tuotakaan varsinaisesti laskettane.

Vierailija
204/205 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näissä keskusteluissa aina tahallaan tai tahattomasti sekoitetaan pahasti keskenään termit perheväkivalta ja ruumiillinen kuritus. Nämä vanhempien päälle karkaamiset ja lasten hakkaaminen juovuspäissään on ollut ja tulee aina olemaan täysin eri juttu kuin lievä fyysinen kurinpalautus. Molemmat nykylainsäädännön valossa ovat kiellettyjä, mutta henkisellä tasolla ja mahdollisesti traumatisoivina kokemuksina kovin eri tasolla.

Kuuluuko vyöllä kurittaminen mielestäsi kategoriaan lievä fyysinen kurinpalautus?

Vierailija
205/205 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näissä keskusteluissa aina tahallaan tai tahattomasti sekoitetaan pahasti keskenään termit perheväkivalta ja ruumiillinen kuritus. Nämä vanhempien päälle karkaamiset ja lasten hakkaaminen juovuspäissään on ollut ja tulee aina olemaan täysin eri juttu kuin lievä fyysinen kurinpalautus. Molemmat nykylainsäädännön valossa ovat kiellettyjä, mutta henkisellä tasolla ja mahdollisesti traumatisoivina kokemuksina kovin eri tasolla.

Kuuluuko vyöllä kurittaminen mielestäsi kategoriaan lievä fyysinen kurinpalautus?

Kaikki on tietysti suhteellista, mutta jos vertailukohtana on se, että isä hakkaa kännissä silmän mustaksi ja huulet turvoksiin tai potkii maassa makaavan lapsen kylkiluut murskaksi. Niin kyllä selvinpäin kurittavan vanhemman antama piiskaus on perin lievä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän