Onko n. 50v-sukupolvelle lasten ruumiillinen kuritus ollut vielä jotenkin normaali asia? Onko näin iso ero meidän n. 40v-sukupolveen, joille
se ei missään nimessä ole normaali asia?
Mulla reilu 10v tyttö ja miesystävä on ihmetellyt sitä, että lasta ei ole koskaan vyöllä kuritettu. Ja tämä tuli vielä puheeksi oudosti niin, että jossain tilanteessa hän tokaisi lapselle, että nyt jotain tai äitisi antaa kohta remmiä, ja kun sitten annoin tästä palautetta, niin tuli tuo aidon oloinen ihmetys, että enkö tosiaan koskaan kurita. Ja täysin väkivallaton ihminen kyseessä, eli siitä ei ole kyse, että hakkaisi naista ja lapsia, jos nyt joku heti tällaista ajatteli.
Kommentit (205)
Kyllä se on niin, että tukkapölly tiellä pitää. Näkee näissä nykyajan kakaroissa ettei mitään kuria ole ollut niin ei osata muuta kuin perseillä.
On kyllä todella kummallinen ukko jos ei tiedä, että lasten fyysinen "kurittaminen" eli väkivalta on rikos. Et sitten kysynyt haluaako hän kenties saada pesäpallomaista tai vaikka nyrkkiraudasta ihan vain kuritus mielessä, jostain rikkeestä mitä ei edes tiennyt rikkeeksi?
60 luvulla syntynyt nainen, sain joskus tukkapöllyä ja luunappeja, en kovin montaa kertaa kuitenkaan ja nuokin oli silloin pienenä. Velipojat sai jonkun kerran isältä piiskaakin. Omia lapsia en ole kurittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50v? Ei todellakaan ole 60-70 luvulla syntyneille mikään maan tapa. Ehkä vanhempien sukupolvelle oli, en tiedä. Toisaalta ei silloin oltu niin ylihysteerisiä lastenkasvatuksen kanssa kuin nykyään ja lapset sai kiipeillä puissa ja leikkiä metsässä vaikka intiaaneja sulkapäähineineen.
Muutama woke taisi saada edellisestä lauseesta jonkin halvauksen. Sori siitä. (ei oikeesti)
Oli, vaikkei sitä enää myönnetty olevan. Vain isän katsottiin olevan etäinen ja äreä.
1960-luvulla kunnon porvariperheessä äiti ja lapset odottivat kotona, että isä tulee töistä ja hän päättää päivän kulusta kuultuaan miten lapsia tänään rankaistaan, kun he olivat ( usein sisällä, ilman tekemistä ja liikuntaa tai kavereita) tuhmia koko ajan. Perinteiset kunnon ihmisten arvot! Esim. Ilkka "Hovimuusikko" Ihamäen isoisä sai vanhassa naistenlehdessä erityismaininnan lempey
Valitettavasti kyllä äiditkin antoivat selkään. Eivät todellakaan kaikki, mutta osa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta, aika monta kertaa minulle sanottiin, että kohta saat selkääs. Enkä kertaakaan saanut.
Minä taas sain usein koivuniemenherraa paljaalle takapuolelle. Tukkapöllyt ja luunapit tulivat myös tutuiksi. Mutta ei niistä mitään traumaa jäänyt kun ihan ansiosta tulivat. Sma kohtelu veljilläni. Mutta hekin yhtä kovapäisiä, eli ei mitään jälkiä, mitä pitäisi vieläkin surra
Ei meistä siltikään yksikään (tietääkseni) lapsiaan samalla tavalla kurittanut. Ajat ja asenteet muuttuivat ja me niiden mukana.
Ehkä kokemus olisi eri jos olisimme saaneet selkäsaunoja ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin, että tukkapölly tiellä pitää. Näkee näissä nykyajan kakaroissa ettei mitään kuria ole ollut niin ei osata muuta kuin perseillä.
Ajattele. Sinut on kasvatettu loistavasti, kun ulosanti on tuota luokkaa.
60-luvulla syntyneenä sain kyllä remmistä, kun en syönyt lautastani tyhjäksi. Halusiko isä puolustaa äidin ruoanlaittotaitoja vai olinko liian nirso? Ruoka nyt oli mitä oli, keitinperunaa ja ruskeaa kastiketta valtaosin. Kalaa joskus harvoin ja (rasvaista) lihaakin melkein viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50v? Ei todellakaan ole 60-70 luvulla syntyneille mikään maan tapa. Ehkä vanhempien sukupolvelle oli, en tiedä. Toisaalta ei silloin oltu niin ylihysteerisiä lastenkasvatuksen kanssa kuin nykyään ja lapset sai kiipeillä puissa ja leikkiä metsässä vaikka intiaaneja sulkapäähineineen.
Muutama woke taisi saada edellisestä lauseesta jonkin halvauksen. Sori siitä. (ei oikeesti)
Oli, vaikkei sitä enää myönnetty olevan. Vain isän katsottiin olevan etäinen ja äreä.
1960-luvulla kunnon porvariperheessä äiti ja lapset odottivat kotona, että isä tulee töistä ja hän päättää päivän kulusta kuultuaan miten lapsia tänään rankaistaan, kun he olivat ( usein sisällä, ilman tekemistä ja liikuntaa tai kavereita) tuhmia koko ajan. Perinteiset kunnon ihmisten arvot! Esim. Ilkka "Hovimuusikko" Ihamäen isoisä s
Kyllä, mutta näissä piireissä isä oli Jumalan jatke ja tuomari, vaikkei olisi osallistunut lastensa elämään millään muulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiellettiin laissa - 84
... ja se oli virhe!
Uusimman kouluterveyskyselyn tulosten mukaan yli 12% kahdeksas- yhdeksäsluokkalaisista on kokenut perheväkivaltaa. Joten kyllä lapsia edelleen kuritetaan.
Vierailija kirjoitti:
Uusimman kouluterveyskyselyn tulosten mukaan yli 12% kahdeksas- yhdeksäsluokkalaisista on kokenut perheväkivaltaa. Joten kyllä lapsia edelleen kuritetaan.
Jatkan vielä, nelos-viitosluokkalaisista maan keskiarvo yli 15%, pahimmilla alueilla yli 17, joka alkaa tarkoittamaan jo lähes joka viidettä lasta.
Enemmän ap:n kannattaisi ihmetellä miesystävänsä käsityksiä kuin yleisesti 50-vuotta täyttäneiden käsityksiä kuritusväkivallasta.
On varmaan totta, että 70-luvulla syntyneet on viimeinen sukupolvi, jota on kuritettu väkivallalla siten, että se on ollut yleisesti hyväksyttyä. Ei tietenkään kaikissa perheissä tai edes kovin yleisesti, mutta se, että jossain perheessä annettiin remmiä, ei aiheuttanut muissa mahdollista kulmien kohottelua kummempaa, asiaan ei puututtu. Toki väkivaltaisia vanhempia on myöhemminkin ollut ja on olemassa, mutta yhteiskunnassa lasten piiskaamista ei enää hyväksytä samoin, ja hyvä niin. Ja se, että nykyiset 50-vuotiaat yleisesti hyväksyisivät kuritusväkivallan on puppua. Jos on itse kokenut piiskaamista ja muuta väkivaltaa, tajuaa miten se rikkoo vanhemman ja lapsen välit. Henkistä yhteyttä ei voi syntyä, jos sisimmässä on pelko.
Vierailija kirjoitti:
Olen 56 v ja jo minun lapsuudessa lapsen pahoinpitely oli rikos. Puolisoni on tosin elänyt jossain kuritushuoneessa lapsena.
No ei kyllä ainakaan koko lapsuutesi ajan, kun se kiellettiin vasta -84. Siitä tulee ensi vuonna 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiillinen kurittaminen pitäisi sallia jälleen. Pitäisi olla vanhempien asia miten lapsensa kasvattavat.
Että heidät päästetään sekoilemaan yhteiskuntaan, missä pitäisi osata tulla toimeen kaikkien kanssa?
Onneksi nykyään ei jätetä vanhempia yksin, vaan lastenkasvatus on jaettu kuten alunperinkin on tehty! Historian käänteissä vain yhteisöt ovat hajonneet, ja perheet jätetty selviämään keskenään!
Olen itse kasvanut liki pitäen syrjäytyneenä, rutiköyhien nepsy-vanhempien lapsena. Heillä eikä edes heidän vanhemmillaan ollut sellaista kaaosta ja saastaa lapsena kuin meillä oli 70-luvulla. Hyvääkin löytyi, mutta esim. väkivaltaa ei vanhempiin oltu käytetty. Meihin sitäkin enemmän (sairaan äitini taholta).
Omien lasteni elämä on ensi sekunneista asti kulkenut aivan eri latua, ei tullut mieleenkään perseillä lasten mielenterveyden ja koskemattomuuden sekä fyysisen hyvinvoinnin kanssa samalla tavalla.
Minä olen 55v nainen, ja olen itse saanut vitsaa ja tukkapöllyä lapsena. Olen ihan ok sen kanssa. Eli minusta siinä ei ollut mitään pahaa.
Omalle esikoiselleni annoin jonkun verran ruumiillista kuritusta, hän syntyi 90-luvun puolivälissä. Siihen aikaan oli tiedossa, että muutkin vielä harrastavat sitä. Joten odotettavissa ei olisi ollut mitään kovin pahoja seurauksia, vaikka olisin "jäänyt kiinni".
En noin ylipäänsä pidä lakia minään "jumalansanana", eli noudatan jos viitsin ja jos seuraukset eivät liikaa pelota. Seuraavat kuusi lastani olivatkin sitten niin kilttejä, että mitään kuritusta ei koskaan tarvinnut käyttää, joten jäi automaattisesti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellettiin laissa - 84
... ja se oli virhe!
Joo, sinuakin saisi vetää korville vaikka heti koska mielipiteesi ei miellytä minua.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 55v nainen, ja olen itse saanut vitsaa ja tukkapöllyä lapsena. Olen ihan ok sen kanssa. Eli minusta siinä ei ollut mitään pahaa.
Omalle esikoiselleni annoin jonkun verran ruumiillista kuritusta, hän syntyi 90-luvun puolivälissä. Siihen aikaan oli tiedossa, että muutkin vielä harrastavat sitä. Joten odotettavissa ei olisi ollut mitään kovin pahoja seurauksia, vaikka olisin "jäänyt kiinni".
En noin ylipäänsä pidä lakia minään "jumalansanana", eli noudatan jos viitsin ja jos seuraukset eivät liikaa pelota. Seuraavat kuusi lastani olivatkin sitten niin kilttejä, että mitään kuritusta ei koskaan tarvinnut käyttää, joten jäi automaattisesti pois.
Voi pyhä isä...🤦
Mitenkäs jos on hyvin huonosti käyttäytyvä, väkivaltainen, puhekyvytön ja puhetta ymmärtämätön erityislapsi??... Tavallaan eläimen tasolla oleva ihminen. Tuollaiset eläimet lopetetaan, mutta ihmisten kohdalla ei niin voida tehdä. Miten kasvatatte tuollaista lasta?..
Ei. Oon 52 ja en oo koskaan kuvittanut lastani fyysisesti itse oon saanut 2 kertaa risuista. Ihan vain napautuksen ei mitään hakkaamista. Sit mun vanhemmat totesivat että mihin puree puhe parhaiten . Sen jälkeen kasvattivat puhumalla.