Onko n. 50v-sukupolvelle lasten ruumiillinen kuritus ollut vielä jotenkin normaali asia? Onko näin iso ero meidän n. 40v-sukupolveen, joille
se ei missään nimessä ole normaali asia?
Mulla reilu 10v tyttö ja miesystävä on ihmetellyt sitä, että lasta ei ole koskaan vyöllä kuritettu. Ja tämä tuli vielä puheeksi oudosti niin, että jossain tilanteessa hän tokaisi lapselle, että nyt jotain tai äitisi antaa kohta remmiä, ja kun sitten annoin tästä palautetta, niin tuli tuo aidon oloinen ihmetys, että enkö tosiaan koskaan kurita. Ja täysin väkivallaton ihminen kyseessä, eli siitä ei ole kyse, että hakkaisi naista ja lapsia, jos nyt joku heti tällaista ajatteli.
Kommentit (205)
Vielä 80-luvullakin oli yleistä että uhattiin koivuniemen herralla, pestiin suu saippualla, annettiin piiskaa ja luunappeja, tukistettiin jne.
Vuosimallia -71 ja olen saanut remmistä ja tukkapöllyä. Nykyisellä sössötyksellä saadaan aikaan juurikin 14 vuotiaita murhaajia. Kun ei saa kuin hyssytellä. Kaverini 8 vuotias tappoi kotona lemmikkikanin astumalla sen päälle. Rangaistus oli puhelin pois viikoksi. Oli kuulemma Tiktokista nähnyt miten kanin voi tappaa. Uskomatonta shittiä...
Vierailija kirjoitti:
Olen 56 v ja jo minun lapsuudessa lapsen pahoinpitely oli rikos. Puolisoni on tosin elänyt jossain kuritushuoneessa lapsena.
Lapsen ruumiillinen kurittaminen on kylläkin ollut sallitua aina vuoteen 1984 asti.
Ja kyllä, oli täysin normaalia
Vierailija kirjoitti:
Vuosimallia -71 ja olen saanut remmistä ja tukkapöllyä. Nykyisellä sössötyksellä saadaan aikaan juurikin 14 vuotiaita murhaajia. Kun ei saa kuin hyssytellä. Kaverini 8 vuotias tappoi kotona lemmikkikanin astumalla sen päälle. Rangaistus oli puhelin pois viikoksi. Oli kuulemma Tiktokista nähnyt miten kanin voi tappaa. Uskomatonta shittiä...
Raaempaan menoon tottuneiden tuontiväkivalta raaistaa myös kantislapset.
Lapsiin kohdistuva kuritusväkivalta on edelleen kovin yleistä, vaikka se on ollut kohta 40 v kiellettyä toimintaa. Todennäköisesti tunnet useita lapsiaan pahoinpidelleitä, vaikka eivät asiaa myönnä.
Vanhemmat eivät koskaan antaneet selkään,isä joskus luunappeja. Mutta moni opettaja oli ihan raivohullu! Olin ala-asteella kun naisope hakkasi yhtä poikaa aapisella niin,että kannet irtosi. Ja välillä koko luokka sai ennakoivana rangaisistuksrna karttakepistä näpeille,kädet pulpetille ja ope kiersi koko luokan.
Olen syntynyt 1980.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ap:n kannattaisi ihmetellä miesystävänsä käsityksiä kuin yleisesti 50-vuotta täyttäneiden käsityksiä kuritusväkivallasta.
On varmaan totta, että 70-luvulla syntyneet on viimeinen sukupolvi, jota on kuritettu väkivallalla siten, että se on ollut yleisesti hyväksyttyä. Ei tietenkään kaikissa perheissä tai edes kovin yleisesti, mutta se, että jossain perheessä annettiin remmiä, ei aiheuttanut muissa mahdollista kulmien kohottelua kummempaa, asiaan ei puututtu. Toki väkivaltaisia vanhempia on myöhemminkin ollut ja on olemassa, mutta yhteiskunnassa lasten piiskaamista ei enää hyväksytä samoin, ja hyvä niin. Ja se, että nykyiset 50-vuotiaat yleisesti hyväksyisivät kuritusväkivallan on puppua.
Tämänhetkisistä viisikymppisistä on saanut piiskaa oman kertomansa mukaan 36 %, tämänhetkisistä kolmekymppisistä 11 %, tämänhetkisistä lukioikäisistä 5 %. Tukistamiselle samat lukemat 67 %, 35 % ja 14 %.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-7158-5
Olen itse viisikymppinen joka kuuluu tuohon 36 prosenttiin. Olen tavannut ikäisiäni, jotka samanlaisesta omasta kokemuksestaan yleistäen ovat uskoneet, että suunnilleen kaikki saivat vielä 80-luvullakin piiskaa, ja toisia, jotka päinvastaisesta kokemuksestaan yleistäen taas ovat uskoneet, että juuri kukaan ei saanut. Totuus on siis välimaastossa: vain vähemmistö sai, mutta se oli melko iso vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Olen n. 50 v enkä tunne yhtään ketään ikäistäni joka hyväksyisi ruumiillisen kurituksen.
Naiiviuden multihuipentuma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellettiin laissa - 84
Eli nykyistä viiskymppistä on voitu laillista kurittaa vielä kymmenvuotiaana.
Sitä kai tässä haettiin, että se on sen ikäisen lapsuudessa ollut normaalia. Ei tietenkään enää pitäisi niin ajatella. Mutta jos ei ole lasten kanssa ollut tekemissä sen jälkeen, niin ei tajua tätäkö?
Kyllä minä ainakin sain penskana remmiä juurikin tuolloin 80-luvun alkupuolella.
Syntynyt '86
Olen saanut selkääni. En remmillä (muistaakseni), mutta kuitenkin. Ainakin isäni kasvoi vyöllä. Tuon lauseen tuntevat, tietävät kyllä mitä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden joka syntynyt 1990-luvun alussa ja asui lapsuutensa maalla aika vanhanaikaisten vanhempien kanssa. Sai piiskaa ja tukkapöllyä lapsena.
Sama, minä ja veljeni syntyneet ysärin alkupuoliskolla, ja saatiin molemmat ala-asteikäisinä koivunoksasta. Joka piti vielä aina käydä itse pihalta valitsemassa suoraan puusta.
Elin niin tynnyrissä, että vasta 14-vuotiaana sain ylipäänsä edes itse tietää, ettei niin olisi saanut lapsia kasvattaa, kun Demin keskustelupalstalla tuli puhetta siitä millaisen kasvatuksen keskustelijat olivat saaneet, ja omia kertomuksiani kauhisteltiin tosi voimakkaasti.
VOI OLI! KOULUSSA JOS EI:
Ollut kunnolla tunnilla opettaja saatto lyödä kartta kepillä tai kirjalla päähän .
Lievemmissä tapauksissa joutu koko luokan eteen nurkkaan häpeämään joutu seistä koko tunnin loppuun tai määräsi jälkiistuntoa koulun jälkeen.
Kotona isä huuti täyttä kurkkua, saatto saada korvapuustin, luunapin tukkapöllyä, selkää.
Koulussa ei saanut olla pojilla pitkää tukkaa sitä tuli heti puhetta vanhempien kanssa.Kynnen taustat ky jos vaan oli likaiset siitäkin rangaistiin koulussa .
Vähävaraisten lapsia ja vähä osasia oppilaita nöyryytettiin mutta kyllä vanhemmilta saatto tulla noottejs.
Eli on ollu tuommoinen kuri.
Nyt on ruumiillinen kuritus kielletty ja eikä saa opettaja mitä vaan päästää suustaan ettei saa mitään syytettä esim.rasismista.
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta, aika monta kertaa minulle sanottiin, että kohta saat selkääs. Enkä kertaakaan saanut.
Laiton uhkaus... kolme vuotta linnaa ja lasu.
Oli kyllä normaalia vielä 80-luvullakin, olen todella yllättynyt näistä vastauksista. Itselle kun oli "selvää" että vielä 40+ vuotiaitakin on kuritettu, ei vain 5-kymppisiä. Kai jokainen lapsena elää omassa luokassaan ja sitä pitää normina. Itsekin olisin helposti sanonut niin kuin apn mies, ja hyväksyn fyysisen kurituksen jos lapsi ei muuten tottele tärkeässä asiassa.
On lapsia jotka on niin pahoja jo pienestä pitäen ettei heitä saa kuriin edes aikuinen. Näitä nyt näkyy ympärillä joka ikinen päivä. Puhe heihin ei tehoa eikä mikään muukaan koska ovat jo kävelleet yli vanhemmista (monesti heitä ei edes ole), tai opettajista.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä normaalia vielä 80-luvullakin, olen todella yllättynyt näistä vastauksista. Itselle kun oli "selvää" että vielä 40+ vuotiaitakin on kuritettu, ei vain 5-kymppisiä. Kai jokainen lapsena elää omassa luokassaan ja sitä pitää normina. Itsekin olisin helposti sanonut niin kuin apn mies, ja hyväksyn fyysisen kurituksen jos lapsi ei muuten tottele tärkeässä asiassa.
Jep. Ja vaikka ennen n. kasarin puolivälillä kiellettiin, niin eihän ne sukupolvelta toiselle perityt mallit tuosta noin vaan sormia napsauttamalla muuttuneet siksi, että se oli kiellettyä.
Edelleenkin kuristusväkivalta on kovin yleistä, vaikka se ei nykyään piiskaa tarkoittaisikaan
Olen seitsemänkymppinen, eikä meillä tai kaveripiirissä enää 60-luvulla kukaan sivistynyt perhe käytänyt lapsen kasvatukseen ruumiillista kuritusta, vaan asiat ratkaistiin puhumalla.
Päinvastoin, sitä paheksuttiin ja juoruttiin ja se oli vähemmän koulutettujen ja alempi luokkaisten juttu, kun perheessä paljon lapsia, eikä vanhempien kyvyt riittäneet lastensa kasvatukseen.
Muistan, kuinka lasten ruumiillista kuritusta paheksuttiin 50-60-luvulla, mutta en muista, että aikuiset olisivat tehneet siitä viranomaisille ilmoituksia, vaan vanhempia syylistettiin ja pidettiin huonompana.
No ei se 70 luvulla mitään yleistä ollut. Kuten ei moni muukaan asia joka myöhemmin on tehty rangaistavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 56 v ja jo minun lapsuudessa lapsen pahoinpitely oli rikos. Puolisoni on tosin elänyt jossain kuritushuoneessa lapsena.
Lapsen ruumiillinen kurittaminen on kylläkin ollut sallitua aina vuoteen 1984 asti.
Ja kyllä, oli täysin normaalia
Ei todella ollut ja sitä paheksuttiin jo 50-60-luvulla suuresti. Lapsen ruummiilinen kuritus kielettiin esim. koulussa jo v 1872 ja lakia täydennettiin 1900-luvun alussa.
Muistan, kun vanhempi miesopettaja löi karttakepillä jotain poikaa sormille koulussa ja hänet siitä syystä irtisanottiin ja siitä nousi suuri skandaali ja se tapahtui v. 1964.
Ennen ruumiillinen kuritus kuului vain pienelle piirille ja heitä paheksuttiin ja pidettiin sivistymättönä.
Ja minä -76 ja ihan sama juttu.