Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko n. 50v-sukupolvelle lasten ruumiillinen kuritus ollut vielä jotenkin normaali asia? Onko näin iso ero meidän n. 40v-sukupolveen, joille

Vierailija
18.11.2023 |

se ei missään nimessä ole normaali asia?

Mulla reilu 10v tyttö ja miesystävä on ihmetellyt sitä, että lasta ei ole koskaan vyöllä kuritettu. Ja tämä tuli vielä puheeksi oudosti niin, että jossain tilanteessa hän tokaisi lapselle, että nyt jotain tai äitisi antaa kohta remmiä, ja kun sitten annoin tästä palautetta, niin tuli tuo aidon oloinen ihmetys, että enkö tosiaan koskaan kurita. Ja täysin väkivallaton ihminen kyseessä, eli siitä ei ole kyse, että hakkaisi naista ja lapsia, jos nyt joku heti tällaista ajatteli.

Kommentit (205)

Vierailija
21/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vm. -66 ja vanhemmat ovat syntyneet 40-luvulla. Meillä ei kuritettu kotona, enkä nähnyt kuritusta myöskään koulussa.

Kyllä ainakin rovaniemellä ala-asteella tuli niskavillaa ja nippuria vielä 80-luvun alussa.

Vm -74

Vierailija
22/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 55-v ja sain koko lapsuuteni kuunnella ikäisiltäni, miten vanhempani eivät rakasta minua, kun eivät pahoinpitele.

Tutkimukset aiheesta todistavat aina, että lapsen pahoinpitely ei tuota mitään hyvää. Luulen, että ikätoverini lohduttivat itseään selostamalla mitenkä kamalia olisivat olleet ilman kokemaansa väkivaltaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin  se kiellettiin vuonna 1984, joten 50-vuotiasta on ollut ihan laillista uhata kurittaa ja kurittaa fyysisesti lapsena. Siitä, mitä kokee lapsuudessa, tulee normaalia. Vaikka sitä omat vanhemmat olisivat kaihtaneet ja pitäneet vääränä, niin ilmiönä selkäsauna oli tuttu.

Ja kyllä se valitettavasti on 40-vuotiaillekin tuttu asia. Luuletko tosiaan, että pelkkä lainmuutos tuohon auttaa?

Perheissä oli eroja. Toisissa ei kuritettu ennen lakiakaan ja osassa jatkettiin lain jälkeenkin. 

Vierailija
24/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, joka olisi saanut remmistä. Ei sitä pidetty normaalina. Tukkapölly ja luunapit olivat kyllä arkea, enkä itse edes kokenut niitä isoiksi rangaistuksiksi. Omien lasteni kasvatuksessa fyysiset rangaistukset ovat olleet pois laskuista, mutta rehellisesti sanottuna en pidä pientä tukkapöllyä kummoisenakaan juttuna. 

Vierailija
25/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa". Voitteko kuvitella, että noin sanottiin ennen? Meilläkin oli koivuniemen herra oven yläpuolella, mutta ei sitä koskaan käytetty. Vanhempani kokivat siitä huonoa omatuntoa!! Olin kyllä äärimmäisen kiltti lapsi.

Vierailija
26/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiillinen kurittaminen pitäisi sallia jälleen. Pitäisi olla vanhempien asia miten lapsensa kasvattavat.

Vierailija
27/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alle 50 v ns "aikuisiakin" saa ja pitää kurittaa ruumiillisesti.

Vierailija
28/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 luvulla opettaja pesi kiroilevan luokkakaverin suun  saippualla. Me muut seurattiin tilannetta ympärillä. Akateeminen hänestäkin tuli.

Vierailija
29/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v? Ei todellakaan ole 60-70 luvulla syntyneille mikään maan tapa. Ehkä vanhempien sukupolvelle oli, en tiedä. Toisaalta ei silloin oltu niin ylihysteerisiä lastenkasvatuksen kanssa kuin nykyään ja lapset sai kiipeillä puissa ja leikkiä metsässä vaikka intiaaneja sulkapäähineineen.

Muutama woke taisi saada edellisestä lauseesta jonkin halvauksen. Sori siitä. (ei oikeesti) 

Vierailija
30/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 54-vuotias ja kyllä minä ja ystäväni saimme runsaasti ruumiillista kuritusta 1970-luvulla. Useimmat saivat juuri nahkaremmistä. 

Nahkaremmiä sai, jos jäi kiinni tupakanpoltosta tai opettajalta tuli kirje kotiin oppilaan huonosta käyttäytymisestä.

Pienemmistä rikkeistä tuli tukkapöllyä tai korvapuusteja.

Koulussamme kerrottiin, että eräs kuriton oppilas olisi saanut nahkaremmiä rehtorilta, en tiedä asian todenperäisyyttä.

Itsekin sain paljon ruumiillista kuritusta. Ihan tasapainoiseksi kasvoin, olen lääkäri ammatiltani ja työelämässä.

Olet nousukas? Tuskin elit missään akateemisissa piireissä lapsena? 

Vierailija
31/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viiskymppinen ja omasta lapsuudesta muistan, että sain kerran kunnolla isältä tukkapöllyä ja aiheesta, kun asiasta oli jo moneen kertaan sanottu. Ei jäänyt traumoja. Siihen aikaan ala-asteella oli vielä vanhoja opettajia, jotka olivat tottuneet ruumiilliseen kuritukseen ja veivät tukkapäästä tai korvasta luokasta ulos, jos oli häiriöksi.

En usko, että mistään ylettömästä remmillä lyömisestä on ollut kenellekään mitään hyötyä ja jos se tulee vielä siitä syystä, että vanhemmalla on palanut hermo jostain pikkuasiasta, niin epäoikeudenmukaistahan se on. Tosin en myöskään usko, että mukula, joka on saanut aikoinaan ruumiillista kuritusta aiheesta kokee sen mitenkään epäoikeudenmukaisena. En myöskään pidä hyvänä nykypäivän trendiä, jossa normaalina pidetään sitä, että kakarat määrää ja niille ei kukaan voi mitään, kun teinarit piekksää ja ryöstää porukkaa kadulla ja rettelöi koulussa. Nyt meillä on sukupolvi

Kumma kun noita sukupolvia on ollut kautta aikojen. Esim. 1970-luvulla useat nuoret olivat täysin sekaisin, kun nykytilaan verrataan. Mutta niin oli moni aikuinenkin. 

Vierailija
32/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 56 v ja jo minun lapsuudessa lapsen pahoinpitely oli rikos. Puolisoni on tosin elänyt jossain kuritushuoneessa lapsena.

Minäkin olen 56, eikä todellakaan ollut ruumiillinen kuritus lapsuudessani rikos. Pahoinpitely oli, mutta selkäsaunaa ei mielletty pahoinpitelyksi. Minäkin olen saanut selkääni vanhemmiltani lapsena 70-luvulla. Siitä tuli laitonta vasta seuraavalla vuosikymmenellä.

Vierailija
33/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin  se kiellettiin vuonna 1984, joten 50-vuotiasta on ollut ihan laillista uhata kurittaa ja kurittaa fyysisesti lapsena. Siitä, mitä kokee lapsuudessa, tulee normaalia. Vaikka sitä omat vanhemmat olisivat kaihtaneet ja pitäneet vääränä, niin ilmiönä selkäsauna oli tuttu.

Ja kyllä se valitettavasti on 40-vuotiaillekin tuttu asia. Luuletko tosiaan, että pelkkä lainmuutos tuohon auttaa?

Perheissä oli eroja. Toisissa ei kuritettu ennen lakiakaan ja osassa jatkettiin lain jälkeenkin. 

2000-luvun taiteessa Satakunnassa tyttären kaverit ihmettelivät, kun en piessyt häntä. 

Lastenhoito taantui muutenkin lamavuosina 70-luvun mutasarjaan.

Vierailija
34/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36-vuotias, ja kyllä meillä lapsuudessa vielä sai remmiä ihan urakalla. Vyöllä ja kämmenellä paljaalle pyllylle, välillä joku risukin oli. Onneksi ajat ovat muuttuneet. Itselle ei tulisi kuuloonkaan että kurittaisin väkivallalla.

Vierailija
35/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumiillinen kurittaminen pitäisi sallia jälleen. Pitäisi olla vanhempien asia miten lapsensa kasvattavat.

Että heidät päästetään sekoilemaan yhteiskuntaan, missä pitäisi osata tulla toimeen kaikkien kanssa?

Onneksi nykyään ei jätetä vanhempia yksin, vaan lastenkasvatus on jaettu kuten alunperinkin on tehty! Historian käänteissä vain yhteisöt ovat hajonneet, ja perheet jätetty selviämään keskenään!

Vierailija
36/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee perheen taustasta. 

80-luvulla kampanjoitiin ruumiillista kuritusta vastaan, joten varmaan ollut olemassa silloin. Tällaisen julisteen muistan, jossa oli piirros äidistä, jossa teksti minä en lyö lastani tms. 

Vierailija
37/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 54-vuotias ja kyllä minä ja ystäväni saimme runsaasti ruumiillista kuritusta 1970-luvulla. Useimmat saivat juuri nahkaremmistä. 

Nahkaremmiä sai, jos jäi kiinni tupakanpoltosta tai opettajalta tuli kirje kotiin oppilaan huonosta käyttäytymisestä.

Pienemmistä rikkeistä tuli tukkapöllyä tai korvapuusteja.

Koulussamme kerrottiin, että eräs kuriton oppilas olisi saanut nahkaremmiä rehtorilta, en tiedä asian todenperäisyyttä.

Itsekin sain paljon ruumiillista kuritusta. Ihan tasapainoiseksi kasvoin, olen lääkäri ammatiltani ja työelämässä.

Olet nousukas? Tuskin elit missään akateemisissa piireissä lapsena? 

Ohiksena. Itsellä vanhemmat opistotason koulutuksen saaneita, eikä kuritettu.

Tuttavalla akateemiset vanhemmat ja kuritettiin. Paljon oli kiinni vanhempien omista asenteista. 

Tuttavastani kyllä aistii tietynlainen tylyyden, empatiakyvyt on matalalla.

Vierailija
38/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurittaminen ei ole kasvattamista, vaan väkivaltaa. 

Vierailija
39/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50v? Ei todellakaan ole 60-70 luvulla syntyneille mikään maan tapa. Ehkä vanhempien sukupolvelle oli, en tiedä. Toisaalta ei silloin oltu niin ylihysteerisiä lastenkasvatuksen kanssa kuin nykyään ja lapset sai kiipeillä puissa ja leikkiä metsässä vaikka intiaaneja sulkapäähineineen.

Muutama woke taisi saada edellisestä lauseesta jonkin halvauksen. Sori siitä. (ei oikeesti) 

Oli, vaikkei sitä enää myönnetty olevan. Vain isän katsottiin olevan etäinen ja äreä.

1960-luvulla kunnon porvariperheessä äiti ja lapset odottivat kotona, että isä tulee töistä ja hän päättää päivän kulusta kuultuaan miten lapsia tänään rankaistaan, kun he olivat ( usein sisällä, ilman tekemistä ja liikuntaa tai kavereita) tuhmia koko ajan. Perinteiset kunnon ihmisten arvot! Esim. Ilkka "Hovimuusikko" Ihamäen isoisä sai vanhassa naistenlehdessä erityismaininnan lempeydestään, kun ei suostunut tähän. 

Vierailija
40/205 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä tuli monet kerrat, kerran muistan selkäsaunan jollakin oksalla, sattui todella paljon olin alle 10v. Isoveli oli agressiivinen minua kohtaan 18 vuoteen saakka kunnes muutin kotoa pois, vanhemmat eivät koskaan puuttuneet veljen toimintaa, pitivät niin vähäpätöisenä sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä